Σάββατο 22 Νοεμβρίου 2025

Η Εορτή των Εισοδίων της Θεοτόκου. Τά «τελεσιουργήματα τῆς θείας μυσταρχίας».

 Posted on 21 Νοεμβρίου, 2025


1. Βλ. ΙΩΑΝΝΟΥ ΦΟΥΝΤΟΥΛΗ, Λογικὴ λατρεία, Θεσσαλονίκη 1971, σ. 300. ΙΩΑΝΝΟΥ ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΥ, Τὰ Εἰσόδια τῆς Θεοτόκου, Θεσσαλονίκη 1959, σσ. 44 κ.ἑ. ΤΟΥ ΙΔΙΟΥ, «Εἰσόδια τῆς Θεοτόκου», ΘΗΕ 5 (1964) 452. ΓΕΩΡΓΙΟΥ ΦΙΛΙΑ, Οἱ θεομητορικές ἑορτές στή λατρεία τῆς Ἐκκλησίας, ἐκδ. Γρηγόρη, Ἀθήνα 2002, σσ. 59-63. ΤΟΥ ΙΔΙΟΥ, «Εορτές· Εορτή των Εισοδίων», ΜΟΧΕ 7 (2012) 206.

2. Σχετικά μέ τό Πρωτευαγγέλιον βλ. ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΥ ΧΡΗΣΤΟΥ, Ἑλληνική Πατρολογία· Γραμματεία τῆς περιόδου τῶν διωγμών, τ. Β΄, ἐκδ. Κυρομάνος, Θεσσαλονίκη 19912, σσ. 235-237.

3. ΜΑΞΙΜΟΥ OΜΟΛΟΓΗΤΟY, Ὁ βίος τῆς Ὑπερευλογημένης Δεσποίνης ἡμῶν Θεοτόκου καὶ ἀειπαρθένου Μαρίας, ἐκδ. Ἱερὸν Κελλίον Ἁγ. Νικολάου «Μπουραζέρη», Ἅγιον Ὄρος, 20244, σ. 28.

4. Βλ. ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ ΝΥΣΣΗΣ, Λόγος εἰς τὴν Γέννησιν τοῦ Χριστοῦ, PG 46, 1137D.

5. ΧΡΙΣΤΟΦΟΡΟΥ ΚΟΝΤΑΚΗ, Ἡ διδασκαλία τῶν Πατέρων περί τῆς Ὑπεραγίας Θεοτόκου καί τῆς ὀφειλομένης πρός αὐτήν τιμῆς, Θεσσαλονίκη 1999, σ. 245. Βλ. γιά τίς πηγές περί τοῦ βίου τῆς Θεοτόκου στό ΓΕΩΡΓΙΟΥ ΦΙΛΙΑ, Οἱ θεομητορικές ἑορτές στή λατρεία τῆς Ἐκκλησίας, ἐκδ. Γρηγόρη, Ἀθήνα 2002, σσ. 13 κ.ἑ. Γιά τήν ἔλλειψη ἐπαρκῶν πληροφοριῶν περί τῆς Θεοτόκου στά Εὐαγγέλια σημειώνεται σέ ἔργο τοῦ ΕΠΙΦΑΝΙΟΥ ΜΟΝΑΧΟΥ ὅτι «οἱ δὲ ἄγιοι ἀπόστολοι περὶ τοῦ ἐξ αὐτῆς σαρκωθέντος Θεοῦ Λόγου τὴν σπουδὴν ἐποιήσαντο· καὶ εἰς τὰς τούτου πράξεις ἐσχόλασαν. Περὶ ταύτης δὲ (τῆς Θεοτόκου) ὀλίγα τινὰ εἰπόντες, εὐθέως παρέδραμον· οὕτω τοῦ Πνεύματος οἰκονομήσαντος» (Περὶ τοῦ βίου τῆς ὑπεραγίας Θεοτόκου καὶ τῶν τῆς αὐτῆς χρόνων, PG 120, 185A).

6. The Protevangelium of JamesCritical Questions of the Text and Full Collations of the Greek Manuscripts. [Jewish and Christian Texts in Contexts and Related Studies, vοl. 18], ἔκδ. G.T. Zervos, T. & T. Clark, London 2023, σσ. 50-63.

7. ΜΙΧΑΗΛ ΝΑΖΜ, Ἡ Θεοτόκος κατά τόν Ἰωάννην τόν Δαμασκηνόν (θεολογική θεώρησις), δ.δ., Θεσσαλονίκη 1984, σ.28. Βλ. ΙΩΑΝΝΟΥ ΔΑΜΑΣΚΗΝΟΥ, Ἔκδοσις ἀκριβὴς τῆς Ὀρθοδόξου Πίστεως, [κείμενο-μετάφραση-εἰσαγωγή-σχόλια ΝΙΚΟΥ ΜΑΤΣΟΥΚΑ], ἐκδ. Π. Πουρναρᾶ, Θεσσαλονίκη 2009, σ. 376 (PG 94, 1156A): «Αὔτη γὰρ τῇ προαιωνίῳ προγνωστικῇ βουλῇ τοῦ Θεοῦ προορισθεῖσα…». Ὁ ἅγ. ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΚΑΒΑΣΙΛΑΣ ἀναφέρει περί τῆς κατά χάριν ἐκλογῆς τῆς Θεοτόκου: «Ὁ δὲ Θεὸς ἅτε μᾶλλον ταύτην γινώσκων, ὡς ἂν εἰς καρδίαν βλέπων καὶ ὦν παρ’ αὐτῷ τυγχάνειν ἀξιοχρέως εἴη, μόνος μὲν ἐπιστάμενος, μόνος δὲ δυνάμενος χορηγεῖν, τοῖς ὡς ἀγαθῶς αὐτῆς ἀξίοις αὐτὴν ἐκόσμει» (Εἰς τὴν ὑπερένδοξον τῆς ὑπεραγίας Δεσποίνης ἡμῶν Θεοτόκου γέννησιν, λόγ. α΄, 12, στό Ἡ Θεομήτωρ, Τρεῖς Θεομητορικές ὁμιλίες, [κείμενο-μετάφραση-εἰσαγωγή-σχόλια Π. Νέλλα], ἔκδ. Ἀποστολικῆς Διακονίας τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος, Ἀθῆναι 1989, σ. 92. Πρβλ. ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ ΠΑΛΑΜA, Εἰς τά Ἅγια τῶν Ἁγίων Εἴσοδον τῆς Πανυπεράγνου Δεσποίνης ἡμῶν Θεοτόκου, ὁμιλ. ΝΒ΄, 8, ΕΠΕ 11, 248.  

8. Ἐνδόμυχη προσδοκία κάθε Ἰσραηλίτη ἦταν ὅτι ἴσως ἀπό ἐκεῖνον ἤ ἀπό τούς ἐπιγενόμενούς του γεννηθεῖ ὁ Μεσσίας. Οἱ ἄπαιδες ἀποθαρρύνονταν μιᾶς τέτοιας προσμονῆς, γι’ αὐτό καταφρονοῦνταν, ἀλλά καί, κατά τόν μωσαϊκό νόμο, δέν δικαιούνταν νά προσφέρουν τά δῶρα τους στόν ναό. Περὶ τῆς αἰτίας ἀφιερώσεως βλ. ΓΕΡΜΑΝΟΥ Α΄ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΕΩΣ, Εἰς τὴν εἴσοδον τῆς ὑπεραγίας Θεοτόκου, 5, PG 98, 296D. ΤΑΡΑΣΙΟΥ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΕΩΣ, Εἰς τὰ Εἰσόδια τῆς Ὑπεραγίας Θεοτόκου, 4, PG 98, 1485B. ΓΕΩΡΓΙΟΥ ΝΙΚΟΜΗΔΕΙΑΣ, Ἐγκώμιον εἰς τὴν ἀπόδοσιν τῆς ὑπεραγίας Θεοτόκου ἐν τῷ ναῷ καὶ ἀφιέρωσιν τῷ Θεῷ κατὰ τὴν ἱστορίαν, PG 100, 1413Β. ΘΕΟΦΥΛΑΚΤΟΥ ΒΟΥΛΓΑΡΙΑΣ, Εἰς τὴν ἑορτὴν τῆς Ὑπεραγίας Δεσποίνης ἡμῶν Θεοτόκου· ὅτε προσηνέχθη τῷ ναῷ παρὰ τῶν γεννητόρων αὐτῆς, Ε΄, PG 126, 136C.

9. ΜΑΞΙΜΟΥ OΜΟΛΟΓΗΤΟY, ἔνθ’ ἀνωτ., σ. 30. Βλ. χαρακτηριστικῶς καί ΤΑΡΑΣΙΟΥ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΕΩΣ, ἔνθ’ ἀνωτ., 5, PG 98, 1485: «Εἰσήκουσεν ὑμῶν ὁ Ὕψιστος τῆς δεήσεως, καὶ ἐν ὁλίγῳ χρόνῳ τέξεσθε θυγατέρα, τὴν ἐκ πασῶν γενεῶν μακαρίαν, ἐκλελεγμένην εἰς Θεοῦ κατοικητήριον».

10. ΜΑΞΙΜΟΥ ΟΜΟΛΟΓΗΤΟΥ, ἔνθ’ ἀνωτ., σ. 31. ΓΕΡΜΑΝΟY Α΄ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΕΩΣ, Ἐγκώμιον εἰς τὴν ἁγίαν Θεοτόκον· ὅτε προσηνέχθη ἐν τῷ ναῷ εἰς τὰ ἅγια τῶν ἁγίων τριετίζουσα, ὑπὸ τῶν αὐτῆς γονέων, 4, PG 98, 316C: «τριετίζουσα μὲν τῷ χρόνῳ τῆς ἡλικίας, ὑπερτελὴς δὲ τῇ χάριτι τῇ θείᾳ ὡς ἅτε προεγνωσμένη καὶ προωρισμένη καὶ ἐκλελεγμένη τῷ πάντων Θεῷ καὶ ταμίᾳ». ΤΑΡΑΣΙΟΥ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΕΩΣ, ἔνθ’ ἀνωτ., 1, PG 98, 1481A. ΓΕΩΡΓΙΟΥ ΝΙΚΟΜΗΔΕΙΑΣ, ἔνθ’ ἀνωτ.PG 100, 1417B. Ὁ ΕΠΙΦΑΝΙΟΣ ΜΟΝΑΧΟΣ διαφοροποιεῖται ὡς πρός τήν τριετή ἀφιέρωση τῆς Θεοτόκου στόν ναό. Γράφει γιά προσκύνηση στόν ναό κατά τό τρίτο ἔτος τῆς ἡλικίας της, μέ τούς γονεῖς, της καί ἀφιέρωσή της στό ἕβδομο ἔτος (ἔνθ’ ἀνωτ., 4, PG 120, 192AB).

11. ΓΕΩΡΓΙΟΥ ΝΙΚΟΜΗΔΕΙΑΣ, Λόγος εἰς τὰ εἰσόδια τῆς ὑπεραγίας Θεοτόκου, PG 100, 1421CD.

12. ΤΑΡΑΣΙΟΥ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΕΩΣ, ἔνθ’ ἀνωτ., 8, PG 98, 1488D: «δῆμον τῶν παρθένων λαμπαδηφοροῦντα συγκαλεσαμένη, κατέλαβε τὰ τῶν ἁγίων Ἅγια», στό ὁποῖο φαίνεται ὅτι ἡ Θεοτόκος εἰσῆλθε στά ἅγια τῶν ἁγίων μέ ὅλη τήν πομπή της. ΓΕΡΜΑΝΟΥ Α΄ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΕΩΣ, Εἰς τὴν εἴσοδον τῆς ὑπεραγίας Θεοτόκου, 5, PG 98, 297A: προσθέτει ὅτι ἡ ὅλη πομπή σχηματίστηκε ἔτσι, ὥστε νά προστεθεῖ μεγαλοπρέπεια στήν ἀφιέρωση τῆς Θεοτόκου. Ἐδῶ διαφοροποιεῖται ἀπό τό Πρωτευαγγέλιο πού θεωρεῖ τή διαμόρφωση τῆς πομπῆς τοιουτοτρόπως, ὥστε νά ἀποφευχθεῖ πιθανότητα ὑπαναχώρησης τῆς Θεοτόκου. Ἡ Ἄννα παρουσιάζεται νά εἶχε συνείδηση ὅτι διά τῆς εἰσόδου τῆς Παρθένου στόν ναό ἄρχιζε ἡ πραγματοποίηση τοῦ ἀπολυτρωτικοῦ ἔργου, ἀφοῦ ἄλλωστε εἶχε ἐνημερωθεῖ νωρίτερα ἀπό τόν ἄγγελο Κυρίου. Γι’ αὐτό καί ἡ Ἄννα προτρέπει τούς συνοδούς πρός δοξολογία τοῦ Θεοῦ καί ψάλλεται κατά τήν πομπή ὁ ψαλμικός στίχος 44,15 (Αὐτόθι, PG 98, 297BC). Προστίθεται ὑπό τοῦ ΙΑΚΩΒΟΥ ΜΟΝΑΧΟΥ ὅτι οἱ παρθένες κρατοῦσαν λαμπάδες ἀναμμένες λόγῳ τιμῆς πρός τόν Θεό, ἀλλά καί γιά νά ὁδεύουν ἥπια καί σταθερά (Λόγος ἐκλεγεὶς ἀπὸ τῶν θείων Γραφῶν εἰς τὸ «ἐγένετο τριετὴς ἡ παῖς», 4, PG 127, 601D-604A).

13.ΘΕΟΦΥΛΑΚΤΟΥ ΒΟΥΛΓΑΡΙΑΣ, Εἰς τὴν ἑορτὴν τῆς Ὑπεραγίας Δεσποίνης ἡμῶν Θεοτόκου· ὅτε προσηνέχθη τῷ ναῷ παρὰ τῶν γεννητόρων αὐτῆς, Ε΄, PG 126, 136B.

14.IΩΑΝΝΟΥ ΕYΒΟΙΑΣ, Λόγος εἰς τὴν σύλληψιν τῆς ἁγίας Θεοτόκου, 14, PG 96, 1481A.

15.ΘΕΟΦΥΛΑΚΤΟΥ ΒΟΥΛΓΑΡΙΑΣ, ἔνθ’ ἀνωτ., 8, PG 126, 140A.

16.ΓΕΡΜΑΝΟY Α΄ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΕΩΣ, ἔνθ’ ἀνωτ., 4, PG 98, 296CD.  Πρβλ. IΣΙΔΩΡΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ, Εἰς τὴν εἰς τὰ ἅγια τῶν ἁγίων εἴσοδον, 14, PG 139, 53C.

17.ΓΕΩΡΓΙΟΥ ΝΙΚΟΜΗΔΕΙΑΣ, ἔνθ’ ἀνωτ., PG 100, 1418BC: «διὰ τὸ τρισσὸν ἐν ἑαυτῇ τὸν ἄσπιλον προτιμῆσαι ἀριθμόν, δι’ ἧς τῆς ἐν κόσμῳ ἡ τῆς Τριάδος ἐφανερώθη δύναμις…δι’ ἧς ὁ τριχῇ διῃρημένος κόσμος εἰς μίαν Θεοῦ προσκύνησιν συνηρμόσθη…».

18.ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ ΠΑΛΑΜA, ἔνθ’ ἀνωτ., 12, ΕΠΕ 11, 252.

19.Γιά ἔμπνευση τοῦ Ζαχαρίου, χάριν τοῦ προφητικοῦ του χαρίσματος, ὁμιλεῖ καί ὁ ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΝΙΚΟΜΗΔΕΙΑΣ, ἔνθ’ ἀνωτ., PG 100, 1429B. Πρβλ. καί ΙΣΙΔΩΡΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ, ἔνθ’ ἀνωτ., 17, PG 139, 57BC.

20.ΘΕΟΦΥΛΑΚΤΟΥ ΒΟΥΛΓΑΡΙΑΣ, ἔνθ’ ἀνωτ., 6, PG 126, 136CD. Γιά τό ὅτι ἡ Παρθένος δέν εἶχε ἀνάγκη ἐξιλαστηρίων θυσιῶν καί ἄλλων καθαρμῶν, λόγῳ τῆς καθαρότητάς της, καί γιά τή σύγκριση ἐκείνης μέ τόν ἀρχιερέα πρβλ. Νικολάου Καβάσιλα, ἔνθ’ ἀνωτ., σ. 91. Γιά τήν παραμονή τῆς Παρθένου στά ἅγια τῶν ἁγίων, πράγμα πού συνιστοῦσε «καινότατον ἐπιτήδευμα», λόγῳ τῶν ἀπαγορευτικῶν διατάξεων, πρβλ. ΓΕΡΜΑΝΟΥ Α΄ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΕΩΣ, ἔνθ’ ἀνωτ., 4, PG 98, 312C, ὅπου σημειώνεται ὅτι ἐπετράπη ἀπό τόν Ζαχαρία «ὡς προειδὼς τὸ ἐσόμενον· ἐπεὶ προφήτης ἦν». Ὅπως ξέρουμε ἀπό τήν Ἁγία Γραφή περιφανεῖς προφῆτες καί ὅλα τά ἐκ πρώην στείρων γονέων τέκνα, τοῦ σπέρματος τοῦ Ἀβραάμ, ἦταν μεγάλες πνευματικές μορφές. Γνωρίζοντας τό ἱερατεῖο τοῦ ναοῦ τή θαυμαστή γέννηση τῆς Θεοτόκου, μέ τή λύση τῆς ἀτεκνίας τῶν γονέων της, καί θεωρώντας ἐκείνην ὡς μοναδικό καί ἐπίλεκτο τέκνο τοῦ Θεοῦ, ἐπέτρεψε οὕτω πῶς τήν εἴσοδο καί παραμονή της στά ἅγια τῶν ἁγίων (βλ. ΓΕΩΡΓΙΟΥ ΦΙΛΙΑ, ἔνθ’ ἀνωτ., σ.73). Ἡ παραμονή τῆς Θεοτόκου στόν ναό θεωρεῖται ὡς ἀναγκαία προκειμένου ἡ Θεοτόκος νά παραμείνει ἀνεπίληπτη καί ἄσπιλη γιά τήν καθοριστική συμβολή της στό μυστήριο τῆς θείας οἰκονομίας. Ἀναφέρεται χαρακτηριστικά στό ΓΕΩΡΓΙΟΥ ΝΙΚΟΜΗΔΕΙΑΣ, ἔνθ’ ἀνωτ., PG 100, 1420A: «Ἔδει ἀμιγὲς τῶν ἀνθρωπίνων ἠθῶν τὸ ἀκηλίδωτον φυλαχθῆναι θησαύρισμα. Ἔδει ἀκοινώνητον τῆς ἁμαρτίας, τὸ διαυγὲς τηρηθῆναι ἁγίασμα… Οὕτως τῷ ναῷ τὸ ἱερώτατον ἀνετέθη καλλιέργημα».

21.ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ ΠΑΛΑΜA, ἔνθ’ ἀνωτ., 14, ΕΠΕ 11, 254.

22.ΝΙΚΟΛΑΟΥ ΚΑΒΑΣΙΛΑ, ἔνθ’ ἀνωτ., Εἰς τὴν Γέννησιν, 13, σσ. 94 κ.ἑ. Πρβλ. Κοντάκιον ἑορτῆς: «σήμερον εἰσάγεται, ἐν τῷ οἴκῳ Κυρίου, τὴν χάριν συνεισάγουσα, τὴν ἐν Πνεύματι Θείῳ».  

23.ΓΕΡΜΑΝΟY Α΄ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΕΩΣ, ἔνθ’ ἀνωτ., PG 98, 316C: «ἀμβροσίῳ τροφῇ δι’ ἀγγέλου τρεφομένη, καὶ τοῦ θείου νέκταρος ποτιζομένη, μέχρι δευτέρας μεθηλικιώσεως». IΣΙΔΩΡΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ, ἔνθ’ ἀνωτ., PG 139, 53C. ΘΕΟΦΥΛΑΚΤΟΥ ΒΟΥΛΓΑΡΙΑΣ, ἔνθ’ ἀνωτ., PG 126, 137A. ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ ΠΑΛΑΜΑ, ἔνθ’ ἀνωτ., 13, ΕΠΕ 11, 254: «…τροφὴν ἄνωθεν ἀπόρρητον ἐκεῖ τῇ Παρθένῳ δι’ ἀγγέλου πέμποντος, δι’ ἧς τήν τε φύσιν κρειτόνως ἀνερρώνυτο, καὶ κατὰ σῶμα τῶν ἀσωμάτων καθαρωτέρα καὶ ὐπερτέρα καὶ συνετηρεῖτο καὶ ἐτελεῖτο, τοὺς οὐρανίους νόας ὑπηρετουμένους σχοῦσα…». Πρβλ. ΜΑΞΙΜΟΥ OΜΟΛΟΓΗΤΟY, ἔνθ’ ἀνωτ., σ. 38, ὅπου ὁ ἄγγελος Κυρίου παρουσιάζεται ἐπιπλέον νά φροντίζει γιά τήν πνευματική κατάρτιση τῆς Παρθένου, διδάσκοντάς την. 

24.ΕΠΙΦΑΝΙΟΥ ΜΟΝΑΧΟΥ, ἔνθ’ ἀνωτ., 6, PG 120, 192C.

25.Αὐτόθι.

26.ΙΑΚΩΒΟΥ ΜΟΝΑΧΟΥ, Εἰς τὸ «ἐγένετο τριετὴς ἡ παῖς», 18, PG 127, 620Β.

27.ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ ΠΑΛΑΜΑ, Εἰς τὰ εἰσόδια τῆς Θεοτόκου, ὁμιλ. ΝΓ΄, 47, ΕΠΕ 11, 322.

28.ΙΩΑΝΝΟΥ ΔΑΜΑΣΚΗΝΟΥ, ἔνθ’ ἀνωτ., σσ. 378-380 (PG 94, 1160A). Ἀπόδ.: «Ἔγινε ἡ πηγὴ κάθε ἀρετῆς, ἀφοῦ ἀπομάκρυνε τὸν νοῦ ἀπὸ κάθε βιοτικὴ καὶ σαρκικὴ ἐπιθυμία κι ἀφοῦ κράτησε τὴν ψυχὴ παρθενικὴ μαζί μὲ τὸ σῶμα, ὅπως ἔπρεπε σ’ ἀυτὴν ποὺ ἐπρόκειτο νὰ δεχτεῖ στοὺς κόλπους της τὸν Θεό· γιατὶ ἐπειδὴ εἶναι ἅγιος, ἀναπαύεται σὲ ἅγια μέρη. Ἔτσι λοιπὸν καλλιεργεῖ τὴν ἁγιωσύνη καὶ ἀναδεικνύεται ἄξια ναὸς ἅγιος καὶ θαυμαστὸς τοῦ ὑψίστου Θεοῦ». Βλ. καί ΙΩΑΝΝΟΥ ΚΑΛΟΓΗΡΟΥ, Μαρία ἡ ἀειπάρθενος Θεοτόκος κατὰ τὴν Ὀρθόδοξον Πίστιν, Θεσσαλονίκη 1957, σ. 81, ὅπου γίνεται λόγος γιά τήν ρωμαιοκαθολική δοξασία «περὶ ἀρχθῆθεν καταστάσεως φυσικῆς ἁγιότητος τῆς ἀειπαρθένου Μαρίας, ἐξ αἰτίας δῆθεν τῆς παντελοῦς ἀπ’ αὐτῆς ἀπουσίας τοῦ προπατορικοῦ ῥύπου» καί ΕΥΤΥΧΙΑΣ ΓΙΟΥΛΤΣΗ, Ἡ Παναγία· πρότυπο πνευματικῆς τελειώσεως, ἐκδ. Π. Πουρναρᾶ, Θεσσαλονίκη 2001, σσ. 87 κ.ἑ. Πρβλ. καί Ἡ Θεογεννήτρια, Ἅγιον Ὅρος 2025, σ. 127. Νά σημειωθεῖ ὅτι στόν ὀρθόδοξο χῶρο, ἐν ἀντιθέσει μέ τή δυτική θεολογία, δέν ἀπαιτεῖται πρώτα ἡ ἄρση τοῦ προπατορικοῦ ἁμαρτήματος τῆς Θεοτόκου, γιά νά λειτουργήσει ὠς ὄργανο τῆς θείας βούλησης. Ἡ Θεοτόκος τελειώνεται προκόπτοντας στήν ἁγιότητα καί ἐγκεντρίζεται στό σῶμα τοῦ Χριστοῦ μέ τόν εὐαγγελισμό της.

29.Βλ. ΝΙΚΟΛΑΟΥ ΚΑΒΑΣΙΛΑ, ἔνθ’ ἀνωτ., Ὁμιλ. εἰς τὸν Εὐαγγελισμόν, σ. 128.

30.ΙΣΙΔΩΡΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ, Εἰς τὸν Εὐαγγελισμὸν, 16, PG 139, 97B.

31.ΤΟΥ ΙΔΙΟΥ, Λόγος εἰς τὰ εἰσόδια τῆς Θεοτόκου, 22, PG 139, 64B: «Ἐν γὰρ τοῖς ἀβάτοις ἡ πάνσεμνος διατρίβουσα, ἐπεὶ οὐκ ἦν τι τῶν ἀνθρωπείων ἰδεῖν, ᾦ ἂν ἑαυτὴν ὁμειώσειεν, ἀεὶ δὲ Θεὸν ἦν μόνον φανταζομένη». Ὁ ΘΕΟΦΥΛΑΚΤΟΣ ΒΟΥΛΓΑΡΙΑΣ παρατηρεῖ ὅτι σ’ αὐτό συντελοῦσε καί ἡ ἀποστολή ἀγγέλου πρός διακονία ἐκείνης: «ἀγγέλῳ γὰρ διακόνῳ πρὸς ἀνατροφὴν τῆς ἀνατεθείσης κέχρηται, καὶ τρέφει παραδόξῳ τρόπῳ τὴν τεξομένην αὐτὸν καὶ τρέψασαν, ἵνα μηδὲν αὐτῆς σχεδὸν εἴη ἀνθρώπινον, πάντα δὲ θεῖα ἐμφαίνοιτο» (ἔνθ’ ἀνωτ., 6, PG 126, 137A). Πρβλ. ΙΑΚΩΒΟΥ ΜΟΝΑΧΟΥ, ἔνθ’ ἀνωτ., 9, PG 127, 608C: «Ἀθιγὴς χῶρος τοὺς ὑπεράγνους ὑποδεχέσθω πόδας, καὶ ἀκοινώνητος διαγωγή, τὴν ἀκηλίδωτον διατηρείτω περιστεράν, καὶ ταύτην ἐγὼ παρασκευάσω σήμερον ὡς δεῖ, καὶ τὰς ὑποσχέσεσι τὸ πέρας ἐπιθήσω». ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ ΠΑΛΑΜΑ, ἔνθ’ ἀνωτ., 52-53, ΕΠΕ 11, 328-330: ὅπου τονίζεται ὅτι «διὰ τῆς καθ’ ἡσυχίαν ἀγωγῆς ἀπολυόμεθα τῶν κάτω καὶ συννεύομεν πρὸς τὸν Θεόν». Παρακάτω παρουσιάζει ὡς καρπό τῆς ἠσυχίας τήν «νοητὴ σιγὴ» τῆς Πανάγνου διά τῆς νήψεως καί προσευχῆς, καθώς καί τή θεωρία καί θεοπτία ἐκείνης (αὐτόθι, 59-60, ΕΠΕ 11, 338-340).

32.Ἔνθ’ ἀνωτ., 11, PG 98, 301D. Ἀπόδ.: «Ἔλα, προχώρησε πρός τό ἄδυτο καί φρικῶδες ταμιευτήριο, ἐσύ πού μέλλεις νά γίνεις θησαυρός ἀπέραντος καί ἀνεξερεύνητος. Εἴσελθε στά προπύλαια τοῦ βήματος, ἐσύ πού συνέτριψες τά προπύλαια τοῦ θανάτου. Κοίταξε πρός τό καταπέτασμα, ἐσύ πού μέ τήν ἀστραπή σου φωτίζεις ἐκείνους πού ἔχουν τυφλωθεῖ ἀπό τήν ἀμβλυωπική γεύση. Δῶσε μου τά χέρια σου, ἐσύ πού σέ ὁδηγῶ ως νήπιο, καί κράτησε τό δικό μου χέρι, κουρασμένο ἀπό τό γῆρας καί ἀπό τό γήινο ζῆλο πού παρέκκλινε ἀπό τήν ἐντολή· καί ὁδήγησε μέ πρός τή ζωή». Πρβλ. μέ τόν ἐπίλογο, σωτηριολογικοῦ περιεχομένου, τοῦ ΘΕΟΦΥΛΑΚΤΟΥ ΒΟΥΛΓΑΡΙΑΣ: «Νῦν δὲ τὴν αὐλὴν ὑπερβᾶσα, τῷ Θεῷ συνεῖναι διηνεκῶς ἀφορίζεται, καὶ τῇ φύσει τῶν ἀνθρώπων ἀρραβὼν τῆς μετὰ ταῦτα χάριτος γίνεται· προδεικνῦσα ἐν ἑαυτῇ τὸ ἡμέτερον, καὶ προοδοποιοῦσα παντὶ τῷ γένει τὴν εἰς τὰ οὐράνια Ἅγια καὶ ἀληθινὰ ἄνοδόν τε καὶ εἴσοδον, καὶ τον νόμον αὐτόθεν φαίνουσα καταργούμενον» (ἔνθ’ ἀνωτ., 7, PG 126, 137BC).

33.Ἔνθ’ ἀνωτ., 11, PG 98, 304BC.

34.Βλ. ΙΩ. ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΥ, «Εἰσόδια τῆς Θεοτόκου», ΘΗΕ 5 (1964) 454. 

35.ΓΕΩΡΓΙΟΥ ΦΙΛΙΑ, ἔνθ’ ἀνωτ., σσ. 87-88.

36.Βλ. Ἔνθ’ ἀνωτ., 12, PG 126, 144BC.

37.ΘΕΟΦΥΛΑΚΤΟΥ ΒΟΥΛΓΑΡΙΑΣ, ἔνθ’ ἀνωτ., 10, PG 126, 141A-C. Ἀπόδ.: «Ἄς μή δοῦμε καί τιμήσουμε μόνο τά τῆς ἑορτῆς, ἀλλά ἄς γίνουμε κι ἐμεῖς οἱ ἴδιοι ἑορτή, ἤ ἡ ὑπόθεση τῆς ἑορτῆς. Καί πώς θά γίνει αὐτό; Ἐχθές, ψυχή, ἤσουν στείρα καί ἄκαρπη, χωρίς νά γεννᾶς οὔτε ἕνα τέκνο ἄξιο τοῦ φωτός τῆς ζωῆς. Σήμερα, λάβε στά σπλάχνα σου τόν Δεσπότη μέ φόβο, μέ ἀγαθές νηστεῖες, μέ δάκρυα, μέ ἐξομολογήσεις, μέ ἀγαθά σπέρματα ἀληθινά, καί γέννησε γιά τόν ἑαυτό σου Πνεῦμα σωτηρίας· καί θρέψε τό τέκνο αὐτό, καί αὔξησέ το μέ πίστη πρός τή σεβασμία Τριάδα […] Ἄς λάμψει σέ σένα καί τό φῶς τῆς παρθενίας, ἤ τῆς σωφροσύνης, ἄσβηστο· καί ἔτσι θά εἶσαι ἄξιος νά εἰσέλθεις ἤ νά εἰσαγάγεις ἄλλους στά Ἅγια· διότι χωρίς ἁγιασμό καί καθαρότητα κανείς δέν θά δεῖ τόν Κύριο, ὅπως λέει ὁ Παῦλος μαζί μέ τόν Κύριο – πείσου λοιπόν».

38.ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ ΠΑΛΑΜΑ, Εἰς τὰ εἰσόδια τῆς Θεοτόκου, ὁμιλ. ΝΓ΄, 37, ΕΠΕ 11, 308.

39,Αὐτόθι, 39, ΕΠΕ 11, 310-312. Ἐδῶ πρέπει νά προσεχθεῖ ἰδιαιτέρως ὅτι ὅσα παρέχονται διά τῆς Θεοτόκου παρέχονται χάριν τοῦ χαρακτήρα της ὡς Θεοτόκου. Ὁ Χριστός εἶναι τό σημεῖο ἀναφορᾶς. Ἡ Θεοτόκος ἔχει τόν ρόλο αὐτό, πού περιγράφει ὁ ἅγιος Γρηγόριος Παλαμᾶς, ἐπειδή ἔδωσε τήν ἀνθρώπινη φύση στό Λόγο τοῦ Θεοῦ ἤ μέ ἄλλα λόγια ἐπειδή ἀπετέλεσε τήν εἴσοδο – πύλη, μέ τή συνεργία της μέ τόν Θεό καί τήν ἐλεύθερη ἀποδοχή της, μέσω τῆς ὁποίας ἦλθε ὁ Θεός στόν κόσμο.

Δεν υπάρχουν σχόλια: