– «Σταθερό εισόδημα για κάθε οικογένεια, ώστε να ξεπεράσουμε την κρίση»
– Το Φανάρι να τηρεί τα προβλεπόμενα από τον καταστατικό χάρτη της Ελλαδικής Εκκλησίας προς άρση των παρεξηγήσεων
Μοναδικό αντίδοτο στην κρίση είναι να εξασφαλιστεί «σταθερό εισόδημα για κάθε οικογένεια», σημειώνει ο Μητροπολίτης Καισαριανής, Βύρωνος και Υμηττού Δανιήλ.
Ο Ιεράρχης, εμμέσως πλην σαφώς, ζητά από το Φανάρι να τηρεί τα προβλεπόμενα από τον καταστατικό χάρτη της Ελλαδικής Εκκλησίας προς άρση των παρεξηγήσεων ανάμεσα στις δύο πλευρές.
Όπως σημειώνει, το Οικουμενικό Πατριαρχείο έκρινε πως με αυτόν «διασφαλίζεται στο ακέραιο το πνευματικό δικαίωμά του για τις Ιερές Μητροπόλεις της Βορείου Ελλάδος. Επομένως, όταν τηρείται ο καταστατικός χάρτης [….] προβλήματα δεν δημιουργούνται».
Στις παρακαταθήκες του Αρχιεπισκόπου Χριστόδουλου, ο κ. Δανιήλ υπογραμμίζει τη διδαχή «να αναλαμβάνουμε το καθήκον της ευθύνης μας απέναντι στην Εκκλησία, στην κοινωνία, στην πατρίδα, στο έθνος σε όλο τον κόσμο».
Επισημαίνει, μάλιστα, ότι η εκκλησιαστική εκπαίδευση πρέπει να διαμορφώνει ιερείς.
Διαποιμαίνετε μία Μητρόπολη με πολυποίκιλη κοινωνική διαστρωμάτωση. Πώς βλέπετε να βιώνει το ποίμνιό σας τις συνέπειες της κρίσης;
Όπως σε ολόκληρη την επικράτεια της πατρίδας μας, έτσι και στους δήμους της πνευματικής δικαιοδοσίας της Ιεράς Μητροπόλεώς μας η οικονομική κρίση έχει καταστήσει πολλές οικογένειες αδύναμες να καλύψουν τις βιοτικές ανάγκες τους, να εξασφαλίσουν την τροφή τους, να καταβάλουν το ενοίκιο της κατοικίας τους, να εξοφλήσουν τους λογαριασμούς του ηλεκτρικού και της υδρεύσεως και των λοιπών δικτύων, να καλύψουν δαπάνες για νοσηλεία και φάρμακα, όταν είναι μάλιστα πολυμελείς οικογένειες και άνεργοι.
Η οικονομική κρίση δημιουργεί ανέργους και ανασφάλιστους, ανακόπτει σπουδές, επιδρά στην τέλεση του γάμου των νέων ακόμη και στα διαζύγια, επηρεάζει την τεκνογονία και τις κοινωνικές σχέσεις, τη διασκέδαση και ανατρέπει ολόκληρη τη ζωή του ανθρώπου.
Σε όλες αυτές τις καταστάσεις, έχοντας τις περιορισμένες προσφορές των πιστών που ανταποκρίνονται στις εκκλήσεις μας, επιδιώκουμε να προσφέρουμε ό,τι δυνάμεθα.
Οι ανάγκες είναι πολλές και όπως αντιλαμβάνεσθε δεν διαθέτουμε τα αναγκαία κονδύλια για να τις καλύψουμε πλήρως.
Στην Ιερά Μητρόπολή μας λειτουργούν στις ενορίες τα «Σπίτια Γαλήνης Χριστού», που καθημερινώς προσφέρονται 1.500 μερίδες φαγητού δωρεάν. Το τονίζουμε και το υπογραμμίζουμε αυτό, διότι υπάρχουν και άλλοι φορείς που πωλούν φθηνά φαγητό.
Επίσης, προσφέρονται και 1.000 δέματα ξηράς τροφής σε αντίστοιχες οικογένειες τακτικώς και εκτάκτως, που για ευνόητους λόγους δυσκολεύονται να προσέρχονται στα συσσίτια των ενοριών.
Επίσης, έχουμε οργανώσει δύο ιματιοθήκες, όπου συγκεντρώνουμε ρούχα που στη συνέχεια τα διαθέτουμε σε όσους τα έχουν ανάγκη.
Μεριμνούμε και για όσους χρειάζονται φάρμακα να τους τα εξασφαλίσουμε. Καλύπτουμε και τις άλλες ανάγκες με τακτικά ή έκτακτα οικονομικά βοηθήματα κατά την οικονομική δυνατότητα.
Πώς νομίζετε ότι πρέπει να δοθεί έμφαση για την κοινωνική θωράκιση στα μεγάλα αστικά κέντρα;
Η κρίση φρονούμε ότι δεν αντιμετωπίζεται με τα οικονομικά βοηθήματα, αλλά με το σταθερό εισόδημα που πρέπει να έχει η κάθε οικογένεια για να καλύψει τις ανάγκες των μελών της. Η κοινωνική αλληλεγγύη, βεβαίως, δύναται να καλύψει μερικές ανάγκες.
Η Εκκλησία μας με τη διδασκαλία της νοηματοδοτεί αυτήν τη συμπεριφορά, υπενθυμίζοντας ότι ο Κύριός μας Ιησούς Χριστός ταύτισε το πρόσωπό Του με τον πεινασμένο, τον διψασμένο, τον ασθενή, τον φυλακισμένο, τον ξένο, τον αδύνατο άνθρωπο και ζήτησε από τους μαθητές Του να φροντίζουν όλους αυτούς.
Η φιλανθρωπία, όσο και αν ο όρος προβληματίζει μερικούς, είναι ιδιότητα του Θεού που συνεχώς στην Εκκλησία μας αποκαλούμε «ελεήμονα και φιλάνθρωπο».
Τι θα απαντούσατε σε εκείνους –λαϊκούς και κληρικούς‒ που σήμερα αποζητούν την παρουσία του Μακαριστού Αρχιεπισκόπου Χριστόδουλου; Συχνά ακούγεται ή ψιθυρίζεται η φράση «ένας Χριστόδουλος χρειαζόταν σήμερα».
Ο Μακαριστός Αρχιεπίσκοπος Χριστόδουλος, όταν ζούσε, έπραξε ως ποιμένας της Εκκλησίας το καθήκον του και μας δίδαξε να αναλαμβάνουμε το καθήκον της ευθύνης μας απέναντι στην Εκκλησία, στην κοινωνία, στην πατρίδα, στο έθνος, σε όλο τον κόσμο.
Δεν πρέπει η αναζήτησή του αυτή να λειτουργεί ως άλλοθι για εφησυχασμό που θα μας βυθίσει βαθύτερα στο τέλμα που βρισκόμαστε και από το οποίο αγωνιζόμαστε να εξέλθουμε.
Ποια νομίζετε πως είναι τα προβλήματα που πρέπει να αντιμετωπίσει η λειτουργική ζωή της Εκκλησίας; Tι κατευθύνσεις θέλετε να δώσετε για την ανανέωσή της;
Για την ανανέωση της λειτουργικής ζωής των πιστών θεωρώ ότι αυτό που δημιουργεί προβλήματα είναι η έλλειψη λειτουργικής αγωγής ή η ελλιπής γνώση της θείας λατρείας.
Ο Απόστολος Παύλος, προσδιορίζοντας τα χαρακτηριστικά της λειτουργικής ζωής των πιστών, διδάσκει ότι ο Κύριος Ιησούς Χριστός ζητεί οι πιστοί που είναι μέλη της Εκκλησίας Του να λατρεύουν τον Θεό «μετά αιδούς και ευλαβείας» (Προς Εβραίους ιβ’ 28).
Αυτές οι προϋποθέσεις ανανεώνουν τη λειτουργική ζωή και ο πιστός γίνεται ευπρόσδεκτος από τον Θεό. Η προσευχή του, η προσφορά του, η ευχαριστία του εισακούεται από τον Θεό και ο Θεός του παρέχει άφθονη τη θεία χάρη για τον αγιασμό του.
Όλη η ποιμαντική προσπάθεια της Ιεράς Συνόδου με τις αρμόδιες επιτροπές μελετά τα λειτουργικά θέματα πώς διαμορφώθηκαν και εξελίχθηκαν, προβάλλει τη θεολογία που ενέπνευσε τη θεία λατρεία και υποδεικνύει στους ποιμένες την ορθή επιτέλεση της θείας λατρείας και ανταποκρίνεται στις σύγχρονες ανάγκες και καταστάσεις που έχουν διαμορφωθεί είτε σε αστικά κέντρα είτε σε αγροτικές ή εργατικές περιοχές.
Δεν πρέπει να μας διαφεύγει ότι η θεία λατρεία διαμορφώθηκε σύμφωνα με την αγροτική ζωή. Σήμερα, όμως, η ζωή εξελίσσεται με άλλους ρυθμούς και σε άλλο περιβάλλον.
Ο πιστός πρέπει να έχει τη δυνατότητα της προσευχής και του αγιασμού του. Αυτό οφείλουμε να το επιμεληθούμε με αγάπη και ενδιαφέρον.
Σε ποια βάση κρίνετε πως πρέπει να κινηθεί το σχέδιο νόμου που ετοιμάζει το υπουργείο Παιδείας για την εκκλησιαστική εκπαίδευση;
Η εκκλησιαστική εκπαίδευση θα ετοιμάσει τους ποιμένες της Εκκλησίας που θα αναλάβουν να διακονήσουν μετά από πέντε, δέκα ή περισσότερα χρόνια.
Θέλουμε οι μέλλοντες ιεράσθαι να διαθέτουν πίστη, ευλάβεια, ιεραποστολικό φρόνημα, εκκλησιαστικό ήθος και γνώσεις για να είναι εύχρηστοι και δόκιμοι στην εκκλησιαστική διακονία τους.
Πώς κρίνετε τις σχέσεις Ελλαδικής Εκκλησίας και Οικουμενικού Πατριαρχείου σήμερα; Τι νομίζετε ότι πρέπει να γίνει για να βελτιωθούν;
Οι σχέσεις της Εκκλησίας της Ελλάδος με το Οικουμενικό Πατριαρχείο έχουν ρυθμιστεί με τις διατάξεις του καταστατικού χάρτη της Εκκλησίας της Ελλάδος, στις οποίες έχουν συμπεριληφθεί οι διατάξεις Πατριαρχικού Τόμου της Αυτοκεφαλίας (1850) και της Πατριαρχικής Συνοδικής Πράξεως για τις Μητροπόλεις των βόρειων επαρχιών της πατρίδος μας (1928).
Τον καταστατικό χάρτη της Εκκλησίας της Ελλάδος προ της ψηφίσεώς του από τη Βουλή των Ελλήνων ενέκρινε το Οικουμενικό Πατριαρχείο ότι διασφαλίζεται στο ακέραιο το πνευματικό δικαίωμά του για τις Ιερές Μητροπόλεις της Βορείου Ελλάδος.
Επομένως, όταν τηρείται ο καταστατικός χάρτης της Εκκλησίας της Ελλάδος, που καταρτίστηκε από Ειδική Επιτροπή της Εκκλησίας και της Πολιτείας, εγκρίθηκε από την Ιερά Σύνοδο της Ιεραρχίας της Εκκλησίας της Ελλάδος, συμφώνησε και το Οικουμενικό Πατριαρχείο και ψηφίστηκε από τη Βουλή των Ελλήνων και έγινε Νόμος της Εντίμου Ελληνικής Πολιτείας, προβλήματα δεν δημιουργούνται.
Παρασκήνιο
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου