Από | 16 Σεπτεμβρίου, 2025 | 3 minutes of reading

Στην Ταϊλάνδη, ένα τεράστιο πρόβλημα εμπιστοσύνης ξεσπά σήμερα στην ψηφιακή τραπεζική. Αυτό που αρχικά εισήχθη ως αποφασιστικό μέτρο κατά της ηλεκτρονικής απάτης μετατρέπεται όλο και περισσότερο σε θύελλα δημόσιας οργής. Όλο και περισσότεροι πολίτες αισθάνονται ότι έχουν πέσει άδικα θύματα και ότι έχουν στερηθεί τα οικονομικά τους θεμέλια.
Οι ενώσεις εστιατορίων, χονδρικής και λιανικής πώλησης έχουν εκφράσει την ανησυχία τους σχετικά με το να προσφέρουν στους πελάτες τους επιλογές πληρωμής με έμβασμα ή QR, φοβούμενοι ότι οι λογαριασμοί τους θα μπορούσαν να παγώσουν ενώ οι αρχές ασχολούνται με το θέμα των λογαριασμών μουλαριών.
Ένα μέσο κατά της απάτης – με παράπλευρες απώλειες
Η κυβέρνηση έχει δώσει στις τράπεζες και τις αρχές την εξουσία να παγώνουν προληπτικά λογαριασμούς σε περίπτωση υποψίας δόλιας δραστηριότητας. Στην πράξη, αυτό σημαίνει ότι χιλιάδες λογαριασμοί μπλοκάρονται – συχνά χωρίς οριστικές αποδείξεις. Ιδιοκτήτες μικρών επιχειρήσεων, έμποροι και απλοί εργαζόμενοι βρίσκονται ξαφνικά χωρίς πρόσβαση στα κέρδη τους. Για παράδειγμα, ένας πωλητής ντούριαν ανέφερε ότι είχαν δεσμευτεί πάνω από 160.000 μπατ – μια εβδομάδα αργότερα τα χρήματα δεν είχαν ακόμη αποδεσμευτεί.
Οι αρχές προσπαθούν να κατευνάσουν το κοινό. Σύμφωνα με τις δικές τους δηλώσεις, μόνο ένα μικρό ποσοστό των περιπτώσεων είναι πραγματικά λάθη, ενώ οι υπόλοιπες βασίζονται σε πραγματικές υποψίες. Αλλά αυτή η πληροφορία δεν καθησυχάζει σχεδόν κανέναν: το μόνο που έχει σημασία για τους θιγόμενους είναι ότι η καθημερινότητά τους έχει ξαφνικά σταματήσει.
Απώλεια εμπιστοσύνης και επιστροφή σε μετρητά
Μια ιδιαίτερα εκρηκτική συνέπεια είναι ότι όλο και περισσότεροι πολίτες αρχίζουν να αποσύρουν μαζικά τα χρήματά τους από τους τραπεζικούς τους λογαριασμούς. Από φόβο μήπως μπλοκαριστούν ξαφνικά, η χρήση μετρητών αυξάνεται και πάλι – ένα βήμα προς τα πίσω για μια χώρα που ήθελε πραγματικά να ψηφιοποιηθεί. Οι έμποροι αποφεύγουν τις ψηφιακές πληρωμές και οι πελάτες αποσύρουν τα αποθέματα μετρητών. Αυτή η συμπεριφορά υπονομεύει τους στόχους εκσυγχρονισμού της κυβέρνησης και αποδυναμώνει τις τράπεζες, οι οποίες ήδη αντιμετωπίζουν αυξανόμενο σκεπτικισμό.
Ο κίνδυνος: Εάν μεγάλα τμήματα του πληθυσμού χάσουν την εμπιστοσύνη τους στις ψηφιακές συναλλαγές, η οικονομική αστάθεια και οι κοινωνικές εντάσεις μπορεί να κλιμακωθούν γρήγορα. Σε ορισμένες περιοχές, υπάρχουν ήδη αναφορές για αυξανόμενη αναταραχή και χαοτικές σκηνές μπροστά από ΑΤΜ.
Κρατική αυθαιρεσία ή αναγκαία ασφάλεια;
Το βασικό πρόβλημα έγκειται στην έλλειψη διαφάνειας. Τα κριτήρια για την “ύποπτη δραστηριότητα” παραμένουν ασαφή και οι διαδικασίες για την έγκριση είναι πολύπλοκες και αργές. Οι πολίτες πρέπει να υποβάλλουν έντυπα, να υποβάλλουν αστυνομικές αναφορές και συχνά να περιμένουν για ημέρες πριν μπορέσουν να έχουν ξανά πρόσβαση στα κεφάλαιά τους. Για πολλούς, αυτό μοιάζει λιγότερο με προστασία από εγκληματίες και περισσότερο με κρατική αυθαιρεσία.
Οι επικριτές προειδοποιούν ότι ένα σύστημα που μπλοκάρει τους έντιμους ανθρώπους χωρίς προειδοποίηση υπονομεύει την εμπιστοσύνη περισσότερο από ό,τι δημιουργεί ασφάλεια μακροπρόθεσμα. Κόμματα όπως ο Kla Tham ζητούν εδώ και καιρό αλλαγές και η πίεση αυξάνεται και στο κοινοβούλιο.
Τι πρέπει να γίνει τώρα
Αυτό που χρειάζεται είναι γρήγορες διαδικασίες που παρέχουν σαφήνεια εντός 24 ωρών. Επιπλέον, θα πρέπει να μπλοκάρονται μόνο τα ύποπτα ποσά και όχι ολόκληροι λογαριασμοί. Γραφεία διαμεσολαβητών ή ανεξάρτητοι μηχανισμοί ελέγχου θα μπορούσαν να διασφαλίσουν ότι τα λάθη δεν καταλήγουν σε γραφειοκρατικά αδιέξοδα.
Διότι αν η εμπιστοσύνη στις τράπεζες συνεχίσει να διαβρώνεται, υπάρχει κίνδυνος για κάτι περισσότερο από ένα απλό τεχνικό πρόβλημα. Θα μπορούσε να θέσει σε κίνδυνο την ίδια την κοινωνική σταθερότητα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου