
ΣΤΟΧΟΣ ΤΟ ΚΟΙΝΟ ΠΟΤΗΡΙΟ
Σημείο Διαμάχης: Η Ενότητα
ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΟ: Στις μέρες μας δεσπόζει, δίπλα στα θέματα της παγκόσμιας οικονομίας και των πολεμικών συγκρούσεων, το κεφάλαιο “Ενότητα των Εκκλησιών Ανατολής και Δύσης”.
Εδώ, όμως, είναι που ξεκινούν τα προβλήματα.
Γιατί για να επιτευχθεί η ενότητα που διατυμπανίζουν οι εκκλησιαστικοί ηγέτες Ανατολής και Δύσης πρώτα πρέπει να επιτύχει τον σκοπό του ο λεγόμενος διαχριστιανικός διάλογος.
Πως θα γίνει αυτό, όμως, όταν εκπρόσωποι της Δυτικής Εκκλησίας αναζητούν απ’ τη μιά την ενότητα στην πίστη κι απ’ την άλλη περιορίζουν τα υπό διαπραγμάτευση θέματα στην προσθήκη του filioque στο Σύμβολο της Πίστεως που συνιστά αίρεση, και το παπικό πρωτείο και αλάθητο;
Σωρεία άλλων δογματικών και μη διαφορών μας χωρίζουν όπως η Μαριολατρεία, η κτιστότητα της θείας Χάριτος, κλπ.
Επίσης, πώς θα επέλθει συμφωνία σε θέματα πίστεως, μυστηρίων, αξιωμάτων που θα οδηγήσει στο “κοινό Ποτήριο”, όταν ενώ στους διαλόγους η Ορθόδοξη Εκκλησία χαρακτηρίζεται από τη Δύση ως “Αδελφή Εκκλησία” και σε άλλες δηλώσεις του νυν Πάπα Λέοντα ΙΔ’ προκλητικά υποβαθμίζεται σε “Κοινότητα των Μαθητών του Χριστού”;
Ας το ξεκαθαρίσουμε. Δεν στεκόμαστε απέναντι στην ευλογημένη κατάσταση της ενότητας των Χριστιανών.
Όμως, προβληματιζόμαστε και κρατάμε αποστάσεις μέχρι να δούμε την Παπική “Εκκλησία” να αποδέχεται χωρίς όρους και διπλωματικούς ελιγμούς την Αλήθεια που ευαγγελίζεται η Ορθοδοξία 20 αιώνες τώρα.
Όπως, επίσης, αναμένουμε την απομάκρυνση του Προτεσταντικού κόσμου από την αντίληψη ότι “όλες οι εκκλησίες πρέπει να παραμείνουν ως είναι σήμερα, και ότι πρέπει να αναγνωρίζονται αμοιβαία ως εκκλησίες” και στην επιστροφή τους στη Μία Εκκλησία που είναι η Ορθόδοξη.
Άλλος τρόπος και δρόμος δεν υπάρχει.
Πρωτ. Στέφανος Στεφόπουλος

Ο καρδινάλιος Kurt Koch, ο νομάρχης της Διεύθυνσης για τη Χριστιανική Ενότητα, πιστεύει ότι δύο θεολογικά ζητήματα που εμπόδισαν την οικουμενική πρόοδο με τις Ορθόδοξες εκκλησίες μπορούν τώρα να ξεπεραστούν. Οι συζητήσεις σχετικά με τη ρήτρα του Φιλιόκβε και το παπικό αλάθητο «μπορούν να επιλυθούν με τέτοιο τρόπο ώστε να μην αποτελούν πλέον εμπόδιο» για την ένωση με τις Ορθόδοξες εκκλησίες, δήλωσε ο Γερμανός καρδινάλιος, σε συνέντευξή του στην Die Tagespost.
Ο Καρδινάλιος Κουρτ Κοχ βλέπει διαφορετικούς οικουμενικούς στόχους όσον αφορά την ενότητα των Χριστιανών. Γιατί η εικόνα της ενότητας είναι καθοριστική και τι δυσχεραίνει τον οικουμενικό διάλογο, εξήγησε σε συνέντευξή του.
Στον δρόμο προς τη χριστιανική ενότητα, σύμφωνα με τον Καρδινάλιο Κούριας Κουρτ Κοχ, μένουν ακόμη πολλά να γίνουν. Καταρχάς, πρέπει να διευκρινιστεί το ερώτημα: «Τι είδους ενότητα θέλουμε στην πραγματικότητα;», δήλωσε ο Νομάρχης του Δικαστηρίου για την Προώθηση της Ενότητας των Χριστιανών την Πέμπτη σε συνέντευξή του στην καθολική εβδομαδιαία εφημερίδα «Die Tagespost».
Σε αυτό το θέμα υπάρχουν δύο διαφορετικές αντιλήψεις. Αυτή της Καθολικής Εκκλησίας και των Ορθόδοξων Εκκλησιών είναι η επιθυμία για ενότητα στην πίστη, στα μυστήρια και στα αξιώματα, με στόχο την κοινωνία της Θείας Κοινωνίας.
Δίπλα σε αυτήν, υπάρχει σε ορισμένες εκκλησίες της Μεταρρύθμισης (Προτεσταντικές) η αντίληψη ότι ουσιαστικά όλες οι εκκλησίες πρέπει να παραμείνουν όπως είναι σήμερα, και ότι πρέπει να αναγνωρίζονται αμοιβαία ως εκκλησίες: «Το σύνολο όλων των υφιστάμενων εκκλησιαστικών πραγματικοτήτων θα ήταν τότε η μία Εκκλησία του Κυρίου. Αυτή είναι μια εντελώς διαφορετική αντίληψη, η οποία δεν είναι συμβατή με την Καθολική άποψη».
Ο πόλεμος της Ουκρανίας δυσχεραίνει τον Διάλογο
Σε λεπτομέρειες, ο οικουμενικός διάλογος με την Ορθοδοξία αφορά το «filioque» στο Σύμβολο της Πίστεως και το δόγμα του παπικού αλάθητου. Η Διεθνής Μικτή Θεολογική Επιτροπή εργάζεται πάνω και στα δύο θέματα.
Ωστόσο, ο Κοχ δήλωσε αισιόδοξος: «Είμαι βέβαιος ότι αυτά τα δύο προβλήματα μπορούν να επιλυθούν με τέτοιο τρόπο ώστε να μην αποτελούν πλέον εμπόδιο μεταξύ της Καθολικής Εκκλησίας και της Ορθόδοξης Εκκλησίας».
Η σύγκρουση στην Ουκρανία παίζει ρόλο σε αυτό το πλαίσιο, επειδή ο Πατριάρχης Μόσχας Κύριλλος έχει διακόψει την εκκλησιαστική κοινωνία με τους άλλους Πατριάρχες. Όταν μεμονωμένες Ορθόδοξες Εκκλησίες δεν συμμετέχουν πλέον στον διάλογο στη μεγάλη Διεθνή Μικτή Θεολογική Επιτροπή, αυτό βλάπτει τον διάλογο συνολικά, λέει ο Κοχ. «Είναι πολύ ελπιδοφόρο ότι αυτός ο φρικτός και ανώφελος πόλεμος επιτέλους θα τελείωνε».
Το ταξίδι του Πάπα έφερε ελπίδα
Ο Κοχ αναφέρει για το ταξίδι του Πάπα για την επέτειο της Συνόδου της Νίκαιας, κατά το οποίο ο Πάπας Λέων ΙΔ’ πρότεινε την επόμενη μεγάλη οικουμενική συνάντηση το 2033 στην Ιερουσαλήμ, ότι οι άνθρωποι υποδέχτηκαν θερμά τον Πάπα, ειδικά στον Λίβανο: «Στον Λίβανο ένιωθε κανείς μια μεγάλη ευγνωμοσύνη που ο Πάπας ήρθε, οι Λιβανέζοι συνέδεσαν μια μεγάλη ελπίδα μαζί του».
Ο Πάπας Λέων ανταποκρίθηκε σε αυτήν την ελπίδα με τις ομιλίες του, «το δυνατό κήρυγμα στη Βηρυτό» και τη συνάντηση με τη νεολαία. «Εκεί ο Πάπας Λέων έδωσε ισχυρές έμφαση στην ελπίδα και έδωσε θάρρος στους ανθρώπους να μπορέσουν να οικοδομήσουν ένα καλύτερο μέλλον στον Λίβανο».
ΠΗΓΕΣ:
https://www.catholicculture.org/news/
https://www.domradio.de/artikel/kardinal-koch-zeigt-zuversicht-bei-loesung-oekumenischer-konflikte
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου