Την τρίτη κατά σειρά προειδοποιητική επιστολή για τη μη συμμόρφωσή τους με τους ενωσιακούς κανόνες για τον περιβαλλοντικό θόρυβο απέστειλε η Κομισιόν στην Ελλάδα δίνοντας προθεσμία δύο μηνών προκειμένου να λάβει μέτρα, διαφορετικά, η Επιτροπή μπορεί να αποφασίσει να παραπέμψει την υπόθεση στο Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Όπως αναφέρεται στην αιτιολογημένη γνώμη που απέστειλε η Κομισιόν, η Ελλάδα δεν έχει εγκρίνει ούτε επανεξετάσει αρκετούς χάρτες θορύβου και σχέδια δράσης για διάφορα πολεοδομικά συγκροτήματα και οδικούς άξονες. Επιπλέον, ορισμένοι χάρτες και σχέδια έχουν εγκριθεί χωρίς να πληρούν τις ελάχιστες απαιτήσεις που ορίζονται στην οδηγία και χωρίς δέουσα διαβούλευση με το κοινό. Στο πλαίσιο αυτό η Επιτροπή έστειλε την τρίτη προειδοποιητική επιστολή (η πρώτη εστάλη τον Δεκέμβριο του 2017 και η δεύτερη τον Οκτώβριο του 2020) διατηρώντας όλες τις αιτιάσεις εκτός από εκείνη που αφορά τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών.
Η οδηγία για τον περιβαλλοντικό θόρυβο και η διαδικασία κατάρτισης των χαρτών
Η οδηγία 2002/49/ΕΚ για τον περιβαλλοντικό θόρυβο ορίζει κοινή προσέγγιση με σκοπό την αποφυγή, την πρόληψη ή τη μείωση των επιβλαβών επιπτώσεων από την έκθεση στον περιβαλλοντικό θόρυβο. Τα κράτη μέλη της ΕΕ πρέπει να εγκρίνουν χάρτες θορύβου και σχέδια δράσης και να τα αναθεωρούν σε περιοδική βάση. Πιο συγκεκριμένα, θα πρέπει να καταρτιστούν στρατηγικοί χάρτες θορύβου για ορισμένα πολεοδομικά συγκροτήματα και μεγάλους οδικούς άξονες, σιδηρόδρομους και αεροδρόμια. Τα σχέδια δράσης θα πρέπει να ανταποκρίνονται στις προτεραιότητες για τις εν λόγω περιοχές που παρουσιάζουν ενδιαφέρον και θα πρέπει να καταρτίζονται από τις αρμόδιες αρχές σε διαβούλευση με το κοινό.
Αρμόδιος για τη συγκέντρωση όλων των πληροφοριών που υποβάλλουν οι χώρες στο πλαίσιο της οδηγίας για τον περιβαλλοντικό θόρυβο είναι ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Περιβάλλοντος (ΕΟΠ). Οι τρέχουσες γνώσεις σχετικά με τις πηγές θορύβου και την έκθεση του πληθυσμού στην Ευρώπη βασίζονται σε μεγάλο βαθμό στην εν λόγω βάση δεδομένων και προς την ίδια κατεύθυνση εκπονούνται σειρά εκθέσεων και αξιολογήσεων με βάση τα στοιχεία αυτά, οι οποίες συμβάλλουν στην παρακολούθηση της προόδου που έχει σημειωθεί ως προς την επίτευξη των στόχων σχετικά με την ηχορύπανση.
Για την αντιμετώπιση του περιβαλλοντικού θορύβου τα ευρωπαϊκά κράτη λαμβάνουν διάφορα μέτρα όπως είναι η τοποθέτηση ασφάλτου χαμηλής στάθμης θορύβου στο οδικό δίκτυο, η χρήση αθόρυβων ελαστικών σε οχήματα δημόσιων μεταφορών, η δημιουργία περισσότερων υποδομών για ηλεκτρικά αυτοκίνητα στις πόλεις, η προώθηση της ενεργητικής μετακίνησης, όπως το περπάτημα ή η ποδηλασία, η πεζοδρόμηση των δρόμων, κ.λπ. Κάποιες πόλεις έχουν επίσης θεσπίσει τις λεγόμενες ήσυχες περιοχές, οι οποίες αφορούν συνήθως σε πάρκα ή προστατευόμενες περιοχές.
Πόσο επιβλαβής είναι η έκθεση στον περιβαλλοντικό θόρυβο
Σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας (ΠΟΥ), ο θόρυβος αποτελεί τη δεύτερη μεγαλύτερη περιβαλλοντική αιτία προβλημάτων υγείας, αμέσως μετά τις επιπτώσεις της ατμοσφαιρικής ρύπανσης (αιωρούμενα σωματίδια).
Έκθεση του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Περιβάλλοντος για τον περιβαλλοντικό θόρυβο στην Ευρώπη αναφέρει ότι αποτελεί μείζον περιβαλλοντικό πρόβλημα που επηρεάζει την υγεία και την ευημερία εκατομμυρίων ανθρώπων στην Ευρώπη. Συγκεκριμένα με βάσει τα πιο πρόσφατα διαθέσιμα στοιχεία, το 20% του πληθυσμού της Ευρώπης εκτίθεται μακροχρόνια σε επίπεδα θορύβου που είναι επιβλαβή για την υγεία του ενώ σε επίπεδο κρατών, δεν έχουν επιτευχθεί οι στόχοι της πολιτικής για τον περιβαλλοντικό θόρυβο.
O περιβαλλοντικός θόρυβος συμβάλλει στην εμφάνιση 48.000 νέων περιπτώσεων ισχαιμικής καρδιοπάθειας ετησίως καθώς και 12.000 πρόωρων θανάτων. Επιπλέον, ότι 22 εκατομμύρια άνθρωποι υποφέρουν από χρόνια υψηλή ενόχληση και 6,5 εκατομμύρια υποφέρουν από χρόνια σοβαρή διαταραχή ύπνου ενώ εξαιτίας του θορύβου των αεροσκαφών, εκτιμούμε ότι 12.500 παιδιά σχολικής ηλικίας παρουσιάζουν αναγνωστική ανεπάρκεια στο σχολείο.
Σχόλιο
Συναγερμοί μηχανών και αυτοκινήτων αρρύθμιστοι, μηχανές με θορυβώδεις εξατμίσεις, πάνω από τα ανεκτά όρια μουσική αυτοκινήτων, μεγάφωνα πλανόδιων κλπ. Όλα αυτά αντιμετωπίζονται με αστυνόμευση. Αλλά, τα ψηφαλάκια είναι προτιμότερα. Έτσι κι αλλιώς, δεν πληρώνουν οι υπεύθυνοι αλλά το ταμείο του ελληνικού λαού.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου