Διογένης, 410-323 π.Χ. , Κυνικός φιλόσοφος
Ο Διογένης ο «Κυνικός» γεννήθηκε στη Σινώπη του Πόντου, αλλά πολύ νέος ήρθε στην Αθήνα και έγινε μαθητής του Αντισθένη. Λέγεται ότι οι Σινωπείς τον εξόρισαν γιατί παραχάραξε το τοπικό νόμισμα. Ο θρύλος λέει ότι πέθανε το 323 π.Χ στην Κόρινθο την ημέρα που ο Μ.Αλέξανδρος πέθανε στη Βαβυλώνα. Ένας άλλος θρύλος αναφέρει ότι ο Σωκράτης πέθανε την ημέρα της γέννησης του Διογένη.
Θεωρείται ο κυριότερος εκπρόσωπος της Κυνικής Φιλοσοφίας. Χρησιμοποιούσε τον αστεϊσμό και το λογοπαίγνιο ως μέσο για τα διδάγματά του.
Θεωρείται ο κυριότερος εκπρόσωπος της Κυνικής Φιλοσοφίας. Χρησιμοποιούσε τον αστεϊσμό και το λογοπαίγνιο ως μέσο για τα διδάγματά του.
Πίστευε πως η ευτυχία του ανθρώπου βρίσκεται στη φυσική ζωή και πως μόνο με την αυτάρκεια, την λιτότητα, την αυτογνωσία και την άσκηση μπορεί κανείς να την εξασφαλίσει. Η κυνική φιλοσοφία λέγεται έτσι γιατί οι κυνικοί είχαν ως έμβλημά τους το σκύλο. Πρέσβευαν την απόλυτη αμφισβήτηση των πάντων, απέρριπταν κάθε εξουσία και ζητούσαν την απόλυτη ελευθερία του ανθρώπου.
Η παράδοση λέει ότι είχε μόνιμη κατοικία του ένα πιθάρι και γυρνούσε στους δρόμους , όλη μέρα, με ένα φανάρι. Όταν τον ρωτούσαν τι το χρειάζεται το φανάρι την ημέρα, αυτός απαντούσε “Ψάχνω να βρω τίμιους ανθρώπους”.
Η παράδοση λέει ότι είχε μόνιμη κατοικία του ένα πιθάρι και γυρνούσε στους δρόμους , όλη μέρα, με ένα φανάρι. Όταν τον ρωτούσαν τι το χρειάζεται το φανάρι την ημέρα, αυτός απαντούσε “Ψάχνω να βρω τίμιους ανθρώπους”.
Αριθμός Αφορισμών: 29 | Αναγνώσεις: 69,982 |
Αρχαία Γνωμικά
• | Λυχνίας σβεσθείσης, πάσα γυνή ομοία.
άρεσε σε 566
|
• | Άνθρωπον ζητώ.
άρεσε σε 344
|
• | Ει μεν πλούσιος, όταν θέλη· ει δε πένης, όταν έχη.
πένης=φτωχός
(ερωτηθείς τι ώρα πρέπει να γευματίζει κανείς)
άρεσε σε 146
|
• | Γυναικί μη πίστευε, μηδ᾽ αν αποθάνη.
άρεσε σε 134
|
• | Διογένης ερωτηθείς τι των θηρίων κάκιστα δάκνει έφη: των μεν αγρίων συκοφάντης, των δε ημέρων κόλαξ.
άρεσε σε 124
|
• | Αποσκότησων με.
μτφρ: βγάλε με από το σκοτάδι
(με διττή έννοια - η απάντησή του προς το Μ. Αλέξανδρο, όταν τον ρώτησε τι επιθυμούσε από εκείνον)
άρεσε σε 113
|
• | Διογένης τον έρωτα είπε σχολαζόντων ασχολίαν.
μτφρ: Ο Διογένης είπε ότι ο έρωτας είναι ασχολία των αργόσχολων
(από το ΑΝΘΟΛΟΓΙΟΝ Ιωάννη Στοβαίου)
άρεσε σε 107
|
• | Διότι τηλικούτος ών, κιθαρωδεί και ου ληστεύει!
μτφρ: διότι αν και είναι τέτοιος, παίζει κιθάρα και δεν ληστεύει
(εξηγώντας γιατί χειροκροτεί θερμά κάποιον θηριώδη τύπο που έπαιζε -οικτρά- λύρα)
άρεσε σε 99
|
• | Μελετώ αποτυγχάνειν.
(εξηγώντας γιατί ζητούσε ελεημοσύνη από ένα άγαλμα)
άρεσε σε 83
|
• | Ο ήλιος εις τους αποπάτους, αλλ’ ου μιαίνεται.
(μιαίνεται=λερώνεται)
άρεσε σε 70
|
• | Παιδεία τοις μεν νέοις σωφροσύνη, τοις δε πένησι πλούτος, τοις δε πλουσίοις κόσμος.
άρεσε σε 69
|
• | Ανθρώπων άρχειν.
(λογοπαίγνιο, απαντώντας στην ερώτηση με τι ασχολείται)
άρεσε σε 59
|
• | Αθλίας, παρ’ αθλίου, δι’ Αθλίου προς άθλιο.
μτφρ: Ο άθλιος στέλνει άθλια επιστολή με τον Αθλία προς ένα άθλιο
(ο Αθλίας ήταν απεσταλμένος του Μ. Αλέξανδρου, που παρέδωσε επιστολή του στο Διογένη)
άρεσε σε 57
|
• | Πενία αυτοδίδακτος αρετή.
άρεσε σε 55
|
• | Ευτελές δείπνον ου ποιεί παροινία.
μτφρ: το φτωχικό δείπνο δεν κάνει τους ανθρώπους να παραφέρονται
άρεσε σε 54
|
• | Καγώ, φησίν, Διογένης ο κύων.
(συστηνόμενος στον Μ. Αλέξανδρο)
άρεσε σε 43
|
• | Οι μεγάλοι κλέπται από το μικρόν απάγουσι.
μτφρ: οι μεγάλοι κλέφτες αρπάζουν και τα μικρά
άρεσε σε 39
|
• | Ει και προσποιούμαι σοφίαν, και τούτο φιλοσοφείν εστι.
(προς τον ειπόντα «ουδέν ειδὼς φιλοσοφείς», έφη - από τον Διογένη Λαέρτιο )
άρεσε σε 37
|
• | Ως μετά Χαιρώνειαν συλληφθείς απήχθη προς Φίλιππον· και ερωτηθείς τις είη, απεκρίνατο, «κατάσκοπος της σης απληστίας.» Όθεν θαυμασθείς αφείθη.
(από τον Διογένη Λαέρτιο)
άρεσε σε 36
|
• | Οι μεν άλλοι κύνες τους εχθρούς δάκνουσι, εγώ δε τους φίλους ίνα σώσω.
άρεσε σε 32
|
• | Εις Μύνδον ελθών και θεασάμενος μεγάλας τας πύλας, μικράν δε την πάλιν, έφη, «άνδρες Μύνδιοι, κλείσατε τας πύλας, μη η πόλις υμών εξέλθη».
(από τον Διογένη Λαέρτιο)
άρεσε σε 24
|
• | Της αλαζονείας, καθάπερ των κεχρυσωμένων όπλων, ουχ όμοια εστι τα εντός τοις εκτός.
άρεσε σε 1
|
Αφορισμοί
• | Η στάση απέναντι στην εξουσία πρέπει να είναι ίδια με τη στάση απέναντι στη φωτιά: να μη στέκεσαι ούτε πολύ κοντά, για να μην καείς, ούτε πολύ μακριά για να μην ξεπαγιάσεις.
άρεσε σε 324
|
• | Μακάρι να ήταν τόσο εύκολο να εξαφανίσουμε την πείνα τρίβοντας την κοιλιά μας, όπως γίνεται με τον αυνανισμό.
(ο Διογένης συνήθιζε να αυνανίζεται δημοσίως)
άρεσε σε 306
|
• | Όταν είναι κανείς νέος, είναι πολύ νωρίς. Όταν είναι γέρος, είναι πολύ αργά.
άρεσε σε 175
|
• | Η φιλοσοφία μου χάρισε την ετοιμότητα να αντιμετωπίσω οποιαδήποτε στροφή της μοίρας.
άρεσε σε 129
|
• | Οι Σινωπείς με καταδίκασαν να φύγω κι εγώ τους καταδίκασα να μείνουν.
(οι κάτοικοι της γενέτειράς του Σινώπης τον είχαν διώξει)
άρεσε σε 126
|
• | Ο αθλητισμός ωφελεί μέχρι να κοκκινίσουν τα μάγουλά σου. Από κει και πέρα είναι βλαβερός και καταστρέφει το μυαλό.
άρεσε σε 126
|
• | Βλέπω πολλούς να ανταγωνίζονται και να τρέχουν απ’ εδώ και από κεί, δεν βλέπω όμως κανένα να αγωνίζεται για την απόκτηση της αρετής.
άρεσε σε 119
|
http://www.gnomikologikon.gr/authquotes.php?auth=694
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου