Κυριακή 24 Μαρτίου 2013

Η ΠΙΣΤΗ ΩΣ ΔΙΚΑΙΩΣΗ ΚΑΙ ΔΟΞΑ


               
Η πίστη στόν αληθινό Θεό δεν ικανοποιεί μόνο τήν μεταφυσική αναζήτηση τού ανθρώπου, αλλά δικαιώνει και δοξάζει αυτόν που πιστεύει. Ο απ. Παύλος, αναφερόμενος στούς αγώνες που κατέβαλαν για τήν πίστη τους οι δίκαιοι τής Παλαιάς Διαθήκης, γράφει ότι όλοι αυτοί παρότι βεβαιώθηκε η πίστη τους με τις πράξεις τους, την ζωή τους, όμως δεν έχουν πάρει ακόμη τήν δίκαιη αμοιβή που τούς αξίζει, δεν έχουν ακόμη δοξάσει όσο πρέπει. Επειδή ο Θεός έχει προβλέψει κάτι καλύτερο, τόσο για μας, όσο και για αυτούς. Και εξηγεί τι έχει ετοιμάσει λέγοντας: «Ίνα μη χωρίς ημών τελειωθώσι». Δηλ. να απολαύσουμε από κοινού τήν εν Χριστώ δικαίωση και τελείωσή μας, τήν κατά Θεό δόξα τών δικαίων και αγίων στήν βασιλεία τών ουρανών. Όλοι δηλ. οι άγιοι τής Εκκλησίας «μεγάλα ευεργετηθήσονται», τούς περιμένει μεγάλη δόξα μετά τήν από τόν κόσμο αυτό εκδημία τους και ιδιαίτερα κατά την Δευτέρα τού Κυρίου Παρουσία.
Γιατί η αληθινή πίστη δικαιώνει τόν άνθρωπο; Διότι δέχεται τήν χάρη τού Παρακλήτου, τού Παναγίου Πνεύματος που είναι η δωρεά τού Χριστού με τήν θυσία Του πάνω στον Σταυρό. Ο Ίδιος είχε πεις τούς μαθητές Του, πριν από τα σεπτά Του πάθη, ότι ήταν προς τό συμφέρον τούς να απέλθει από τόν κόσμο αυτό μέσω τής Σταυρικής Του θυσίας. Ώστε να τούς αποστείλει το Πνεύμα το Άγιον, που θα δικαίωνε τις συνειδήσεις τους τόσο από τις αμαρτίες τούς, όσο και από τις αδικίες τών ασεβών ανθρώπων. Ακόμη και ο Αβραάμ και ο Μωυσής, παρά τήν δίκαιη πολιτεία τους, παρά τούς αγώνες τούς για τήν επικράτηση τής πίστεως τού αληθινού Θεού, προσδοκούσαν μάλλον τήν Βασιλεία τών Ουρανών παρά την φυσική γή τής επαγγελίας. Εκείνη η ουράνια προσδοκία τούς δικαίωνε, γι αυτό και χαροποιήθηκαν οι ψυχές τους όταν ένιωσαν τήν παρουσία τού Χριστού με τήν κάθοδό Του στόν Άδη απ’ όπου τούς ελευθέρωσε.
Αλλά και τό κήρυγμα τού Ιωάννη τού Βαπτιστή έδινε έμφαση στήν παρουσία τού Αγίου Πνεύματος ως σφραγίδας δικαιώσεως και σωτηρίας. Εκείνος βάπτιζε τούς πιστούς βάπτισμα μετανοίας, προετοιμασίας, αλλά ο Χριστός βάπτιζε εν Πνεύματι Αγίων, που ως Θεός έχει τήν δύναμη και τήν εξουσία να συγχωρεί αμαρτίες και να δικαιώνει τόν άνθρωπο. επίσης, ο Κύριος έδωσε να διαχειρίζονται αυτήν την εξουσία στούς μαθητές του, να συγχωρούν τις αμαρτίες τών ανθρώπων και να τούς δικαιώνουν μέσω τής δυνάμεως και τής χάριτος τού Αγίου Πνεύματος, λέγοντάς τους: «Λάβετε Πνεύμα Άγιον · αν τινων αφήτε τας αμαρτίας, αφίενται αυτοίς· αν τινων κρατήτε, κεκράτηνται».
Η δικαίωσή μας γίνεται από το Άγιο Πνεύμα, αρκεί εμείς να αποδείξουμε με τόν τρόπο τής ζωής μας, με τις πράξεις μας ότι αποδεχόμαστε τήν εν Χριστώ σωτηρία μας. ότι πιστεύουμε ειλικρινά και προς βεβαίωση αυτού ακολουθούν τα έργα μας. ο άγιος Ιγνάτιος λέει ότι όσοι επαγγέλλονται Χριστιανοί, οφείλουν να το αποδεικνύουν από τα έργα τους και όχι από τα λόγια τους. Η πίστη μάς δικαιώνει διά τής χάριτος τού Θεού, αν η ορθοδοξία μας αποδεικνύεται από τήν ορθοπραξία μας και όχι μόνο από τήν θεωρία τών λόγων μας. Οι ομολογητές τής πίστεως απέδειξαν τήν πίστη τους στα σεβάσμια δόγματα τής Εκκλησίας με τήν οσιακή ζωή τους, τήν  υπομονή τους στίς δοκιμασίες που έφθανε μέχρι και το μαρτύριο.
Την δικαίωση τού αληθινού πιστού ακολουθεί και η δόξα του, όπως μας λέει ο απ. Παύλος, «ούς δε εδικαίωσε, τούτους και εδόξασε». Όπως ο Πατήρ δόξασε τόν Υιό Του ως άνθρωπο, θα δοξάσει και όσους πίστεψαν στόν Υιό Του και τό βεβαίωσαν με τά έργα τους. Η δόξα τής Εκκλησίας είναι η δόξα τής πίστεως τών μελών της στόν Χριστό και δια μέσου τού Χριστού στόν εν Τριάδι Θεό. Αυτήν τήν δόξα τής πίστεως, που οι Άγιοι τήν βεβαίωσαν με τήν πολιτεία τους και τα θαύματά τους πρίν από μας, καλούμαστε και εμείς στόν αιώνα μας να τήν βεβαιώσουμε με τόν τρόπο τής ζωής μας. Για να φαίνεται και στούς δικούς μας καιρούς, ότι ο Χριστός είναι Αυτός που υπάρχει πρίν από μας αναλλοίωτος, Αυτός που είναι και τώρα μαζί μας και Αυτός που θα είναι πάντοτε στούς αιώνες η δόξα μας, η προσδοκία μας, η ζωή μας.
Αρχιμ. Χ. Ν. 

Δεν υπάρχουν σχόλια: