Δευτέρα 30 Νοεμβρίου 2009

Ο ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΟΣ ΔΕΣΜΟΣ ΘΕΟΥ ΚΑΙ ΠΙΣΤΩΝ

Υπάρχουν προσωπικοί, οικογενειακοί, κοινωνικοί δεσμοί και δεσμεύσεις, σχέσεις και υποσχέσεις που ενώνουν πολλούς ανθρώπους μεταξύ τους. Υπάρχουν όμως και πνευματικοί δεσμοί και σχέσεις, πνευματικές δεσμεύσεις και υποσχέσεις που ενώνουν όσους αγάπησαν τον Θεό. Ένας τέτοιος δεσμός ήταν η σχέση του αποστόλου Παύλου με τον Κύριο.



«Σας παρακαλώ εγώ, που είμαι στα δεσμά της φυλακής για χάρη του Κυρίου, να ζείτε με τρόπο αντάξιο της κλήσεώς σας (στην σωτηρία)» λέει ο απ. Παύλος στους πιστούς της Εκκλησίας της Εφέσου. Προβάλλει τα φυσικά αυτά δεσμά που υφίσταται για την αγάπη του Χριστού για να τους παρακινήσει να διατηρήσουν και να κάνουν στενότερη την σχέση του με τον Ιησού.



«Διότι τίποτε δεν είναι λαμπρότερο από τα δεσμά για την αγάπη του Χριστού… αν μου χάριζε κανείς όλον τον ουρανό ή την αλυσίδα που ήταν δεμένος ο Παύλος, θα διάλεγα τα δεσμά του… αν μου πρόσφεραν θρόνο βασιλικό ή την φυλάκιση του αποστόλου για τον Υιό του Θεού, θα προτιμούσα να φυλακιστώ». Με τα λόγια αυτά ο ιερός Χρυσόστομος τονίζει με πάθος πόσο μεγάλη αξία έχει η σχέση μας με τον Θεάνθρωπο, πόσο σημαντικό είναι τις υποσχέσεις που δώσαμε για την σχέση μας αυτή, την κλήση που μας δώρισε ο Θεός, να τις τηρήσουμε.



Για να κρατήσουμε αυτές τις πνευματικές δεσμεύσεις μας απέναντι στον Θεό ζωντανές οφείλουμε, λέει ο Απόστολος, να καλλιεργήσουμε τις αρετές που δίδαξε Εκείνος με πρώτη απ’ όλες την ταπεινοφροσύνη. Η αρετή της ταπείνωσης είναι το θεμέλιο όλων των αρετών. «Να θέτουμε σαν θεμέλιο και υπόβαθρο την ταπεινοφροσύνη για να οικοδομήσουμε τις αρετές», σημειώνει και ο ι. Χρυσόστομος. Αλλά είναι και η έμπρακτη αναγνώριση του θείου ελέους που μας δώρισε την σωτηρία.



Πάνω στην ταπείνωση, που δίδαξε ο Χρις΄τος με την σταύρωσή του, να κτίσουμε, λέει ο Απόστολος, την πραότητα. «Μάθετε από μένα που είμαι πράος και ταπεινός στα αισθήματα της καρδιάς μου», είναι η προτροπή του Κυρίου. Γιατί ο πράος δεν δημιουργεί διχόνοιες, αλλά ενώνει, συντηρεί και διατηρεί κάθε πνευματικό δεσμό. Το «πνεύμα πραότητος» χαρακτηρίζει τον πνευματικό άνθρωπο. Τότε δείχνουμε ότι είμαστε δεμένοι με τον Θεό «όταν είμαστε επιεικείς και πράοι και ήμεροι» μας διδάσκει ο ι. Χρυσόστομος.



Η πραότητα συνοδεύεται από την μακροθυμία. Ο μακρόθυμος διώχνει τον θυμό, την οργή και το μίσος που χωρίζουν τον άνθρωπο από τον Θεό και διώχνουν την χάρη του Παναγίου Πνεύματος από την ψυχή μας. Είναι άτρωτος από τα βέλη του πονηρού, δεν μπορεί να πληγωθεί γιατί μιμείται τον Κύριο που είπε: «Άφες αυτοίς ού γαρ οίδασι τί ποιούσιν». Και έφερε όλους τους καλοπροαίρετους ανθρώπους κοντά του.



Αυτή η ανοχή των άλλων για το όνομα του Χριστού φανερώνει την χριστιανική μας αγάπη, όπως ο απ. Παύλος παρατηρεί στο αποστολικό ανάγνωσμα: «Να ανεχόμαστε ο ένας τον άλλον» γιατί η αγάπη μακροθυμεί.



Η καλλιέργεια των αρετών μας εξασφαλίζουν την πνευματική ενότητά μας με τον σύνδεσμο της ειρήνης. Επειδή έχουμε μία κοινή πίστη, ένα κοινό βάπτισμα σωτηρίας για όλους, σημαίνει ότι έχουμε και την ίδια χάρη που χορηγεί το ένα και μοναδικό Άγιο Πνεύμα. Είμαστε δηλαδή μέλη στο ένα και αδιάσπαστο σώμα της Εκκλησίας. Και ζούμε την ίδια ελπίδα της σωτηρίας, την ίδια λαχτάρα της βασιλείας των ουρανών. Αυτός ο πνευματικός μας δεσμός με την Εκκλησία που χορηγεί αδιάκοπα την ευλογία και την ζωοποιό χάρη του Παρακλήτου, μας αξιώνει να είμαστε ενωμένοι πνεύματι με το μυστήριο της Αγίας Τριάδος.



Σε μια συγκλονιστική θεολογική αποκάλυψη ο απ. Παύλος μας λέει ότι υπάρχει ένας Θεός και Πατέρας όλων εκείνων που διατηρούν την ομόνοια μεταξύ τους σαν αδελφοί. Και είναι δυνατό να τον δούμε με τα μάτια της πίστεως που τα καλύπτουν οι αρετές του ευαγγελίου:



Α) επειδή είναι Θεός επί πάντων. Είναι ο Θεός που μέσω του Χριστού μας δώρισε πλούσιες τις ευλογίες του, τις πνευματικές και ουράνιες. Το ότι έγινε άνθρωπος και ένωσε την ανθρώπινη φύση με την θεία. Το ότι μας άφησε τις άγιες αυτού εντολές σαν ζούμε σύμφωνα με το θέλημα του Θεού. Το ότι μας χάρισε συγνώμη για τα λάθη μας και ελπίδα αναστάσεως.



Β) επειδή είναι Θεός διά πάντων. Είναι εκείνος που μας υιοθέτησε μαζί του μέσω του Ιησού Χριστού. Υιοθέτησε την ανθρώπινη φύση και μας κάλεσε να δεθούμε πνευματικά και σωματικά μαζί του με την μετάληψη του σώματος και του αίματός του, όπως ο Ίδιος είπε: «Ο τρώγων μου την σάρκα και πίνων μου το αίμα εν εμοί μένει καγώ εν αυτώ».



Γ) επειδή είναι Θεός εν πάσιν υμίν. Είναι εκείνος που σας σφράγισε, αφού πιστεύσατε στο ευαγγέλιό του, με τον Πνεύμα το Άγιο που σας έιχε υποσχεθεί ότι θα στείλει, και αποτελεί την αδιαμφισβήτητη εγγύηση ότι θα κληρονομήσετε την βασιλεία των ουρανών. Με την παρουσία της χάριτος του Αγ. Πνεύματος στις καρδιές των πιστών αποδεικνύεται η ζωντανή ύπαρξη του αοράτου Θεού, βεβαιώνεται όχι μόνο η σωτηρία μας, αλλά και η μετά του Θεού δόξα μας και διατρανώνει το μεγαλείο και την δύναμη του πνευματικού δεσμού μας με την Αγία τριάδα, τον Θεό που αποκαλύφθηκε στους ανθρώπους από τον Χριστό, την Εκκλησία του, τους Αποστόλους του και τους Αγίους του.



Αγαπητοί αδελφοί, ως συμπέρασμα όλων είναι τα λόγια του Κυρίου ότι «όποιος τηρεί τις εντολές μου θα αγαπηθεί από τον Πατέρα μου κι από μένα και θα φανερώσω σ’ αυτόν τον εαυτό μου». Και αυτό θα γίνει σύμφωνα με το μέτρο της δωρεάς του σε όσους αγωνιστούν τον καλό αγώνα της πίστεως.

Αμήν

Αρχιμ. Χ.Ν.

Δεν υπάρχουν σχόλια: