Πέμπτη 6 Φεβρουαρίου 2025

Ἡ Θεολογία τοῦ Σταυροῦ μέ τόν Ἐσταυρωμένο στήν Ἁγία Τράπεζα.

 Posted on 13 Δεκεμβρίου, 2024

  (διαθέσιμα εἰς τό Ἀναλόγιον 67, καὶ εἰς τό Academia 68):

[ΠΠ1]. Πῶς ἐτέλεσε ὁ Κύριος ἡμῶν Ἰησοῦς Χριστὸς τὴν «θείαν Εὐχαριστίαν εἰς τὸν Μυστικὸν Δείπνον, μυστικῶς ἢ εἰς ἐπήκοον;», Παν. Δ. Παπαδημητρίου 2/12/2020.

[ΠΠ2]. Τὰ τρία Ἀμήν (Ἀμήν, ἀμήν, ἀμήν) εἰς τὴν μυστικὴν στιγμὴν τῆς εὐλογήσεως τοῦ Ἁγίου Ἄρτου καὶ τοῦ Ἁγίου Ποτηρίου, Παν. Δ. Παπαδημητρίου, 8/11/2020 (27/10/20).

[ΠΠ3]. Ἐπιτρέπεται ἡ Γονυκλισία τὶς Κυριακές;, Παν. Δ. Παπαδημητρίου, 2004/5.

[ΠΠ4]. Διάταξις τῆς Θείας Λειτουργίας 1334, Ἁγίου Φιλοθέου, V.480 [ΔΘΛ], Π. Δ. Παπαδημητρίου (πρόχειρον, 23/11/2020).

[ΠΠ5]. Διάταξις τῆς Πατριαρχικῆς Λειτουργίας 1386 (Ἁγία Σοφία), παρὰ τοῦ πρωτονοταρίου τῆς Ἁγίας Σοφίας, διακ. Δημητρίου Γεμιστοῦ, V.135 [ΔΘΛ], Π. Δ. Παπαδημητρίου (πρόχειρον, 22/11/2020).

[ΠΠ6]. Σύγχρονοι (Ἅγιοι) Γέροντες καὶ οἱ Μυστικὲς Εὐχές, [Ὀρθόδοξος Τύπος, τ. 2431, 2432, 2433 (13, 20, 27 Ἰαν. 2023)], Παν. Δ. Παπαδημητρίου 8/2/2022.

[ΠΠ7]. Ὁ ΙΘʹ Κανὼν τῆς Συνόδου τῆς Λαοδικείας (364), καὶ ἡ ἀνάγνωσις τῶν Λειτουργικῶν Εὐχῶν, Παν. Δ. Παπαδημητρίου, 3/4/2022.

[ΠΠ8]Ποιοῦντος τοῦ Διακόνου τὴν Εὐχήν, ὁ Ἱερεὺς ἐπεύχεται τὴν Εὐχήν, Παν. Δ. Παπαδημητρίου, 30/10/2022.

[ΠΠ9]Εὐχή διά Προσφωνήσεως (Διακονικά), 5/12/ 2022.

[ΠΠ10]Ἱερατικόν Συλλείτουργον – σύγκρισις διατάξεων, Ἱερατικῶν, καὶ σχόλια, Παν. Δ. Παπαδημητρίου, 21/12/2022.

[ΠΠ11] Ἀνάλυσις τῶν Παλαιοχριστιανικῶν Βασιλικῶν (Ναῶν) τοῦ Δʹ αἰῶνος ἐν Ἑλλάδι, 3/2/2024.

[ΠΠ12] Τὸ ἀθέατον τῆς Ἁγίας Τράπεζας, στὴν Κωνσταντινούπολη, στὴν Ἑλλάδα, καὶ ἀπό Ἀνατολή σὲ Δύση, τὴν ὥρα τῆς Ἀναφορᾶς — Τὰς θύρας, τάς θύρας· Ποιὲς θύρες; Τό Ἱερόν Κιβώριον, τά Καταπετάσματα-Παραπετάσματα-Βῆλα, τὸ Φράγμα τοῦ Ἱεροῦ Βήματος, τὸ Φράγμα τοῦ Πρεσβυτερίου (Σολέα), τὸ Σύνθρονον, , β’ ἔκδ. 23/4/2024 (α’ ἔκδ. 5/2/2024). Στὴν ἐργασία αὐτὴ ἀναλύουμε ἐκτενῶς καὶ πολλὰ ἐπιμέρους σχετικά θέματα, π.χ.:

i. Κεφ. 5ον, Ὁ διαχωρισμὸς τῶν Φύλων στὸν Ναόν.

ii. Κεφ. 18ον, Τὸ κλείσιμο τῆς Ὡραίας Πύλης τοῦ Ἱεροῦ (τὰ Βημόθυρα καὶ τὸ Καταπέτασμα) στὴν Θεία Λειτουργία στὴν Ἐκκλησία τῆς Ἑλλάδος.

iii. Κεφ. 19ον, Τό κλείσιμο τῆς Ὡραίας Πύλης τοῦ Ἱεροῦ (τά Βημόθυρα καί τό Καταπέτασμα) στά Ἱερατικά τῆς Ἀποστολικῆς Διακονίας — Σύγκριση, σχόλια.

iv. Κεφ. 77ον, 95ον, Τὸ Καταπέτασμα στὸν Ἅγιο Συμεὼν Ἀρχιεπίσκοπο Θεσσαλονίκης (+1429).

v. κλπ.

[ΠΠ13] Ἡ ἐξέλιξη τοῦ Καταπετάσματος (Τέμπλου, Εἰκονοστασίου, Φράγματος τοῦ Βήματος) [Βίντεο], 30/4/2024.

[ΠΠ14] Ὅτι τό χαμηλό Τέμπλο κυρίως, καὶ ἡ ἀνοιχτή Ὡραία Πύλη, ἐμποδίζουν τόν πιστόν Λαόν νὰ προσευχηθεῖ, καὶ πόσο κακὸ κάνει στοὺς Ἱερεῖς, αʹ ἔκδοσις (v.1.1), 31-30/5/2024.

[ΠΠ15] Εὐχές τῶν Κατηχουμένων (Εὐχή διά Προσφωνήσεως, Συναπτή)· Πόσοι προσεύχονται παράλληλα καί ταυτόχρονα; Ἀναφορές Ἁγίου Ἰωάννου τοῦ Χρυσοστόμου, καί περί Προσευχῆς στήν Λειτουργία, αʹ ἔκδοσις, 22/7/2024.

[ΠΠ16] Ὁ Διάκονος τό «Δεηθῶμεν» τό λέει πρῶτα γιά τόν Ἱερέα, καί φυσικά γιά τόν Λαόν — «Τό γάρ, ∆εηθῶμεν, οὐ τοῖς Ἱερεῦσι λέγεται μόνον, ἀλλά καί τοῖς εἰς τόν Λαόν συντελοῦσιν», Ἅγιος Ἰωάννης ὁ Χρυσόστομος, αʹ ἔκδοσις, 22/7/2024.

[ΠΠ17]  Ὁ Ζωοποιός Σταυρός τοῦ Χριστοῦ ἀνέκαθεν δέσποζε στό Ἱερόν Βῆμα, στήν Ἁγία Τράπεζα, καί διέλαμπε ὅταν ἦταν ἀνοιχτὴ ἡ Ὠραία Πύλη, τό Καταπέτασμα – Καί περί τοῦ Συνθρόνου, καί περί τῆς Ἐγκυκλίου γιά τόν Σταυρό καί τήν θέση τοῦ Ἐσταυρωμένου Χριστοῦ στήν Ἐκκλησία τοῦ Μητροπολίτου Περιστερίου Γρηγορίου Παπαθωμᾶ, αʹ ἔκδοσις, 4/11/2024.

(διαθέσιμα εἰς τό Ἀναλόγιον 67):

1. Σταματεῖστε τούς Πειραματισμούς στήν Θεία Λατρεία, στήν Θεία Λειτουργία, στό Τυπικόν, αʹ ἔκδοσις, 29/5/2024.

2. Ἀπάντησις στὸν π. Δανιήλ Γ. Αεράκη, γιὰ τὸ «Οὔτε μυστικά, οὔτε ψιθυριστά, οὔτε… ἀνύπαρκτα», αʹ ἔκδοσις, 11/6/2024.

    1 βλ. Ἁγίου Λουκᾶ Ἀρχιεπισκόπου Κριμαίας, Σήκωσε τὸν Σταυρό σου καὶ ἀκολούθησε τὸν Χριστό, Πηγή ζωῆς. Πρόσβαση 30/11/2024.

    2 Γαλ. εʹ 14.

    3 Ματθ. κδʹ 30.

    4 Ἅγ. Ἰωάννης Χρυσόστομος· «Σταυρὸς Χριστιανῶν ἐλπίς, σταυρὸς νεκρῶν ἀνάστασις, …», [PG 50, 819].

    5 Ἀρχιμ. Βασιλείου Κ. Στεφανίδου, Ἐκκλησιαστική Ἰστορία – Ἀπ’ ἀρχῆς μέχρι σήμερον, ζʹ ἔκδοσις, ἐκδ. Παπαδημητρίου, 2000 (1959), σ. 121.

    6 Βλ. τὸν Ἅγιο Γρηγόριο τὸν Θεολόγο (329 – 390 μ.Χ.) στό· Ὁ Ζωοποιός Σταυρός τοῦ Χριστοῦ ἀνέκαθεν δέσποζε στό Ἱερόν Βῆμα, … , σ. 31.

    7 Βλ. ἐπίσης τὸν Ἅγιον Νεκτάριον, εἰς Αρχιμ. Τύχωνος Ανδρέου, Οσίου Φιλοθέου Ζερβάκου: Πώς εγνώρισα τον Άγιον Νεκτάριον Πενταπόλεως, Λεμεσός, 2016 [Τάς θύρας].

    8 Ἱερομονάχου Στεφάνου Κ. Ἀναγνωστοπούλου, Ἐμπειρίες κατὰ τὴν Θεία Λειτουργία, ἔκδ. ιδʹ 2023, σ. 29, 62, 94.

    9 Ἱερομονάχου Γρηγορίου, Ἡ Θεία Λειτουργία, Ἱ. Κουτλουμουσιανόν Κελλίον Ἅγ. Ἰωάννης ὁ Θεολόγος, Ἅγιον Ὄρος, δʹ ἔκδ. 2006, σσ. 33, 37, 232.

    10 Ἀμυνόταν τοῦ Ἐσταυρωμένου ὁ Ὅσιος Ἰωάννης ὁ Δαμασκηνός λέγοντας στοὺς Εἰκονομάχους· «Τί γὰρ διαφέρει Σταυρός μὴ ἔχων τὸ τοῦ Κυρίου ἐκτύπωμα τοῦ ἔχοντος;» [PG 94, 1172].

    11 “The distinction between a cross and a crucifix acquired heightened significance during the Iconoclastic period (ca. 730-787; 815-843). The sign of the cross was the one image accepted by both Iconoclasts and Iconophiles. Yet, the Iconophiles, in their defense of religious figural imagery, prioritized the image of Christ on the cross over that of the cross itself as a means of defending the reality of the dogma of the Incarnation”, John A. Cotsonis, Byzantine Figural Processional Crosses, Dumbarton Oaks, 1994, σ. 44.

    12 John A. Cotsonis, Byzantine Figural Processional Crosses, Dumbarton Oaks, 1994, σσ. 42-46.

    13 Βλ. Ὁ Ζωοποιός Σταυρός τοῦ Χριστοῦ ἀνέκαθεν δέσποζε στό Ἱερόν Βῆμα, … .

    14 Ἅγιος Κλήμης Ῥώμης (+98 μ.Χ.), «[…] συμφώνως, καὶ ἐπ’ ἀνατολὰς κατανοήσαντες (δηλ. στραφέντες), […] προσευξάσθωσαν τῷ Θεῷ, […] κατὰ ἀνατολὰς», [PG 1, 733-736], Ἅγιος Μέγας Βασίλειος (330–379 μ.Χ.), «Πάντες μὲν ὁρῶμεν κατ’ ἀνατολὰς ἐπὶ τῶν προσευχῶν», [PG 32, 189C], Ἅγιος Ἰωάννης ὁ Δαμασκηνός (675-749 μ.Χ.), «προσκυνεῖν τὸν σταυρὸν καὶ κατ’ ἀνατολὰς ἑστῶτας προσεύχεσθαι», [PG 94, 1301].

    15 Confessio (Μαρτυρεῖο) λέγεται ὁ τάφος τοῦ Μάρτυρος ἢ τοῦ Ὁμολογητοῦ, καὶ κατ’ ἐπέκταση ὁλόκληρη ἡ κατασκευὴ ποὺ ὑψώνεται ἐπάνω αὐτοῦ. Ἐπίσης καὶ ἡ Ἁγία Τράπεζα στὶς Ἐκκλησίες, Μαρτυρεῖο εἶναι ἀφοῦ εἶναι οὐσιαστικὰ τάφος λειψάνων Ἁγίων. 

    16 John Henry Parker, The archaeology of Rome, Part XI, 1876, σ. 64.

    17 Ἐσώκλειστο, πυγνηέντα, ἐντὸς τῆς Ἁγίας Τραπέζης, γιὰ αὐτὸ καὶ εἶχαν οἱ Σταυροὶ τὴν ἐπέκταση πρὸς τὰ κάτω. Βλ. Εἰκ.  5.

    18 Ἀπό τό (ἐν)πηγνύω· μπήγω < μεσαιωνική ελληνική μπήγω < αρχαία ελληνική ἐμπήγνυμι.

    19 Shawn Tribe, Envisioning Old St. Peter’s: The Interior from the Time of Constantine through the Renaissance, Liturgical Arts Journal, 22/9/2022 (13/11/2023). —Βέβαια οἱ Καθολικοὶ μετὰ τὸν 19ον αἰῶνα, ἀπεικονίζουν τὸ Βῆμα «γυμνό» χωρὶς Καταπετάσματα, Βῆλα, τὰ ὁποῖα ὅμως οἱ ἴδιοι ἀφαίρεσαν, ὅπως καὶ τρεῖς αἰώνες ἐνωρίτερον ἐβανδάλισαν τὰ ἴδια τὰ Τέμπλα τους (θέλοντας νὰ ξεπεράσουν τοὺς Προτεστάντες, γιὰ νὰ μὴν τοὺς χάσουν), καὶ οἱ νεώτεροι νομίζουν ὅτι ἔτσι ἦταν «γυμνό» τὸ Βῆμα. Βλ. Τὸ ἀθέατον τῆς Ἁγίας Τράπεζας, …, ὅ.π., κεφ. 7.3, 8, σσ. 83-94.

    20 Προηγουμένου Καλλιστράτου Λαυριώτου, Ἰστορικόν Προσκυνητάριον τῆς Βασιλικῆς, Πατριαρχικῆς καὶ Σταυροπηγιακῆς Ἱερᾶς Μονῆς Μεγίστης Λαύρας τοῦ Ἁγίου Ὄρους, βʹ ἔκδ., ἐκδ. Ἀ. Καραβία, Ἀθῆναι 1976.

    21 www.guidigo.com/Web/Hagia-Sophia-Guided-Tour-by-cultrex/ULuAkMJ85cs/Stop/5/ Inner-Narthex-and-the-Imperial-Gate www. (πρόσβαση 5/4/2024).

    22 Εὐγενίου Μ. Ἀντωνιάδου, Ἔκφρασις τῆς Ἁγίας Σοφίας, Τόμος Βʹ, Ἀθῆναι 1908, σσ. 17-18.

    23 Ἀρχιεπίσκοπος τοῦ Νόβγκοροντ (Novgorod) Ἅγιος Ἀντώνιος (ἐπισκέφθηκε σὲ προσκύνημα, πρὸ τοῦ νὰ γίνει Ἀρχιεπίσκοπος, ὡς μοναχός, τὴν Ἁγία Σοφία τό 1200 μ.Χ., τέσσερα χρόνια πρὶν τὴν Ἄλωσιν τῆς Κωνσταντινούπολης ἀπὸ τοὺς Φράγκους): «Πίσω ἀπὸ τὴν Ἁγία Τράπεζα εἶναι ἕνας χρυσὸς Σταυρὸς πιὸ ψηλὸς ἀπὸ δύο ἄνδρες […]. Πρὶν ἀπὸ αὐτὸν κρέμαται ἕνας ἄλλος χρυσὸς Σταυρός […]», εἰς W. R. Lethaby & H. Swainson, The Church of Sancta Sophia Constantinople A Study of Byzantine Building, 1894, σ. 104.

    24 Εὐγενίου Μ. Ἀντωνιάδου, Ἔκφρασις τῆς Ἁγίας Σοφίας, Τόμος Βʹ, Ἀθῆναι 1908, σ. 125.

    25 “We have observed in our discussion concerning the emperor’s entrance into Hagia Sophia, that a crucifix [=Σταυρός μὲ τὸν Ἐσταυρωμένο] stood in the apse of the Great Church”, John A. Cotsonis, Byzantine Figural Processional Crosses, Dumbarton Oaks, 1994, σ. 37.

    26 Ἐδὼ εἶχε ὁ Ἀπόστολος Πέτρος τῆς Ῥώμης Σταυρὸν στὴν Ἁγία Τράπεζα ὁλόχρυσον 68 κιλῶν ἀπὸ τὸν ἴδιον τὸν Μ. Κωνσταντῖνον (320 μ.Χ.), δὲν θὰ εἶχε ἡ πρώτη καὶ ἡ δεύτερη (τοῦ Ἰουστινιανοῦ) Ἁγία Σοφία; Βλ. §2.1.

    27 W. R. Lethaby & H. Swainson, The Church of Sancta Sophia, ὅ.π., σ. 104.

    28 Ἐπίσης ἀπὸ τὸ Κιβώριον ἐκρέμοντο τό στέμμα τοῦ Μ. Κωνσταντίνου, καὶ στέμματα ἄλλων Αὐτοκρατόρων. W. R. Lethaby & H. Swainson, The Church of Sancta Sophia, ὅ.π., σ. 73, κ.ἀ..

    29 W. R. Lethaby & H. Swainson, The Church of Sancta Sophia Constantinople A Study of Byzantine Building, 1894, σ. 96.

    30 W. R. Lethaby & H. Swainson, The Church of Sancta Sophia, ὅ.π., σ. 48.

    31 W. R. Lethaby & H. Swainson, The Church of Sancta Sophia, ὅ.π., σ. 51.

    32 W. R. Lethaby & H. Swainson, The Church of Sancta Sophia, ὅ.π., σ. 47.

    33 W. R. Lethaby & H. Swainson, The Church of Sancta Sophia, ὅ.π., σ. 42.

    34 W. R. Lethaby & H. Swainson, The Church of Sancta Sophia, ὅ.π., σ. 50.

    35 W. R. Lethaby & H. Swainson, The Church of Sancta Sophia, ὅ.π., σ. 57.

    36 Βλ. Τὸ ἀθέατον τῆς Ἁγίας Τράπεζας, …, ὅ.π., κεφ. 9, σ. 95.

    37 W. R. Lethaby & H. Swainson, The Church of Sancta Sophia, ὅ.π., σ. 60.

    38 John A. Cotsonis, Byzantine Figural Processional Crosses, Dumbarton Oaks, 1994, σ. 32.

    39 «the lone cross in Hagia Sophia described by the Byzantine sources as a crucifix (ἡ διάχρυσος ἁγία σταύρωσις) was located to the right of the apse», John A. Cotsonis, Byzantine Figural Processional Crosses, Dumbarton Oaks, 1994, σ. 44.

    40 Βλ. Τὸ ἀθέατον τῆς Ἁγίας Τράπεζας, …, ὅ.π., κεφ. 80, σ. 294.

    41 Ὁ Σταυρὸς παλαιὰ πηγνυόταν βαθιά μέσα στὴν Ἁγία Τράπεζα, βλ. ἐπίσης, §2.1, §2.4.

    42 B. Pitarakis, Les croix reliquaires pectorales byzantines en bronze, Paris 2006, σ. 30-34, 55-66, 105-107.

    43 G. Forsyth, K. Weitzmann, Mount Sinai, σ. 17, 18, πίν. 9, 134, T..

    44 Ἄννα Κακαδιάρη, Παρατηρήσεις επί της έντυπης έκδοσης της Ιεράς Μητρόπολης Περιστερίου σχετικά με την «Λανθασμένη θεολογικά και αυθαίρετα μόνιμη τοποθέτηση του «Εσταυρωμένου της Μεγάλης Παρασκευής» μέσα στο Ιερό Βήμα και πίσω από την Αγία Τράπεζα», Ὀρθόδοξος Τύπος (20/7/2024), Τάς θύρας (27/7/2024).

    45 Ἰωάννης Λίτινας, Ὁ Ἐσταυρωμένος στό Ἱερό Βῆμα, 27/5/2023, Τας θύρας.

    46 Παναγιώτου Κατραμάδου, Ἡ ἄκρα ταπείνωσις τοῦ Ἐσταυρωμένου εἰς Ἱεράν Μητρόπολιν Περιστερίου – Β΄ Μέρος, Ὀρθόδοξος Τύπος, 2/6/2023, φ. 2450.

    47 Dumbarton Oaks Collection, BZ.1937.21.

    48 Εὔχομαι νὰ διορθωθοῦν ὅσοι βγάζουν τοὺς Σταυροὺς ἀπὸ τὴν Ἁγία Τράπεζα, καί δυστυχῶς εἶναι πολλοί.

    49 Στὰ ἀρχαιότερα χειρόγραφα τὸ ἔργο ἀποδίδεται στὸν Μέγα Βασίλειο, καὶ στὰ ὕστερα στὸν Ἅγιο Γερμανό Κων/πόλεως (640-740), καὶ χρονολογεῖται (τὸ τελευταῖο διασωθὲν) τοῦ 7ου αἰ. ἢ τοῦ πρώτου μισοῦ τοῦ 8ου αἰ. (ἴσως καί τόν 6ον αἰ.). —Μερικά διάσημα περιγραφικὰ ἔργα ὅπως αὐτό, διαρκῶς ἐμπλουτίζονταν στὸ διάβα τῶν αἰώνων μὲ περισσότερη λεπτομέρεια, καὶ ἔτσι ἐξηγοῦνται οἱ διαφορετικοὶ συγγραφεῖς, καὶ δὲν ἔχουν δίκαιο οἱ Προτεστάντες ἐρευνητὲς (ποὺ τοὺς ἀντιγράφουν καὶ δικοί μας) ποὺ βάζουν ταμπέλα στὸν συγγραφέα pseudo- .

    50 Sible de Blaauw, Following the Crosses: The Processional Cross and the Typology of Processions in Medieval Rome, στό Christian feast and festival: The dynamics of Western liturgy and culture. P. Post; G. Rouwhorst; L. van Tongeren; A. Scheer eds. Leuven 2001 (Liturgia condenda 12), 319-343, σ. 337.

    51 artmuseum.princeton.edu/collections/objects/20000 (πρόσβαση 12/11/2024).

    52 Lupis Vinicije B., Milanović Ljubomir, The Byzantine processional cross from Župa dubrovačka, Zbornik radova Vizantoloskog instituta 2018 Issue 55, Pages: 107-126.

    53 John A. Cotsonis, Byzantine Figural Processional Crosses, Dumbarton Oaks, 1994, σ. 42.

    54 John A. Cotsonis, Byzantine Figural Processional Crosses, Dumbarton Oaks, 1994, σ. 43.

    55 Helen C. Evans and William D. Wixom (ed), The Glory of Byzantium, ὅ.π., σ. 344.

    56 Wikimedia (πρόσβαση 28/10/2024).

    57 Βλ. Βαρβάρα Χ. Γιαννακοπούλου, Ὅπου Θυσιαστήριον ἐκεῖ καὶ ὁ Ἐσταυρωμένος, 8/12/2023, Ὀρθόδοξος Τύπος.

    58 Προφανῶς ἡ προσκύνησις τοῦ Ἐσταυρωμένου Χριστοῦ ὑποννοεῖ καὶ ἀντίστοιχο Σταυρό μὲ τὸ ἐκτύπωμα τοῦ Ἐσταυρωμένου ἢ Εἰκόνα.

    59 Εἰσί δυστυχῶς τινές ποὺ τοὺς ἐνοχλεῖ τὸ ἀπεικονιζόμενο αἷμα τοῦ Κυρίου στὴν Σταύρωσιν.

    60 π. Διονυσίου Ταμπάκη, Ξένοι στό ἴδιο μας τό σπίτι; Ἄκτιστον, 29/10/2024 (πρόσβαση 4/11/2024).

    61 https://www.youtube.com/watch?v=PibL7acf03s (πρόσβαση 29/10/2024).

    62 Photo: Vladimir Orlov / Pravoslavie.ru. Πρόσβαση 21/11/2024.

    63 Ἄννα Κακαδιάρη, Παρατηρήσεις επί της έντυπης έκδοσης….,Τάς θύρας (27/7/2024).

    64 Diakonima.gr (πρόσβαση 29/10/2024).

    65 P. Gautier, “Le typikon de la Théotokos Kécharitôméne”, Revue des études byzantines, tome 43, (1985), 5-165, σ. 154.

    66 John A. Cotsonis, Byzantine Figural Processional Crosses, Dumbarton Oaks, 1994, σ. 37.

    67 analogion.gr/typikon/liturgy-articles.

    68 independent.academia.edu/ΠΔΠ/Liturgical.

Τέλος, καὶ τῶ Θεῷ, 


ΠΗΓΗ analogion.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια: