Ο ναυτιλιακός τοµέας, κινητήρια δύναµη του παγκόσµιου εµπορίου, αντιµετωπίζει σηµαντικές προκλήσεις για την απανθρακοποίηση, λόγω της ποικιλοµορφίας του στόλου του –από µικρά φέριµποτ έως τεράστια δεξαµενόπλοια– και της έλλειψης εναλλακτικών καυσίµων χαµηλών και µηδενικών εκποµπών άνθρακα (από την παραγωγή µέχρι την κατανάλωση) σε µεγάλη κλίµακα. Στο πλαίσιο αυτό, το υδρογόνο από ανανεώσιµες πηγές ενέργειας έχει αναδειχθεί µια πολλά υποσχόµενη επιλογή, προσφέροντας µια πορεία προς ένα µέλλον µηδενικών εκποµπών.
Ο ABS, µέσω της πέµπτης επικαιροποίησης της σειράς Low Carbon Outlook*, διερευνά πώς µία ναυτιλιακή βιοµηχανία µηδενικών εκποµπών µπορεί να στηρίξει ευρύτερες προσπάθειες για τη µείωση των εκποµπών µέσω της πολύπλευρης και συνεχώς µεταβαλλόµενης αλυσίδας αξίας του υδρογόνου και των ευρύτατων επιπτώσεών της στη ναυτιλιακή βιοµηχανία.
Το υδρογόνο δεν είναι κάτι νέο στον τοµέα της ενέργειας. Έχει χρησιµοποιηθεί για δεκαετίες σε πολλές βιοµηχανικές διεργασίες. Τα τελευταία χρόνια η δυναµική του ως εναλλακτικού καυσίµου έχει προσελκύσει σηµαντικό ενδιαφέρον.
Το µόνο υποπροϊόν του υδρογόνου όταν χρησιµοποιείται ως καύσιµο είναι το νερό, καθιστώντας το µια ελκυστική επιλογή για τη µείωση των εκποµπών αερίων θερµοκηπίου (GHG). Το κόστος παραγωγής πράσινου υδρογόνου έχει µειωθεί χάρη στις τεχνολογικές εξελίξεις και τις οικονοµίες κλίµακας. Η αλυσίδα αξίας του υδρογόνου είναι ένα περίπλοκο και πολύπλευρο σύστηµα, που περιλαµβάνει την παραγωγή υδρογόνου, την τεχνολογία για µεταφορά έως και τους τελικούς καταναλωτές πράσινων καυσίµων.
Η βιοµηχανία επιδιώκει µια στροφή προς την παραγωγή πράσινου υδρογόνου µε τη χρήση ανανεώσιµων πηγών ενέργειας. Η ηλεκτρόλυση, που τροφοδοτείται από ανανεώσιµες πηγές ενέργειας, αποτελεί µια ολοένα και πιο δηµοφιλή µέθοδο για την παραγωγή πράσινου υδρογόνου. Η µέθοδος αυτή διασπά το νερό σε υδρογόνο και οξυγόνο χρησιµοποιώντας ηλεκτρική ενέργεια.
Όπως συµβαίνει µε κάθε προϊόν, η δυναµική της προσφοράς και της ζήτησης αποτελεί θεµελιώδες στοιχείο για την οικονοµία του υδρογόνου. Η µεταφορά υδρογόνου δηµιουργεί ιδιαίτερες προκλήσεις, που απαιτούν εξειδικευµένους µεταφορείς και υποδοµές. Διαµορφώνονται νέες εµπορικές θαλάσσιες διαδροµές για το υδρογόνο από περιοχές µε πλεονάζουσα ανανεώσιµη ενέργεια (και συνεπώς ικανότητα παραγωγής υδρογόνου) και περιοχές υψηλής και καθαρής ενεργειακής ζήτησης. Η µετάβαση στο υδρογόνο απαιτεί επανεξέταση ορισµένων πτυχών του σχεδιασµού των πλοίων και των τεχνολογικών καινοτοµιών.
Η καινοτόµος σχεδίαση των πλοίων µεταφοράς υδρογόνου λαµβάνει υπόψη τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του υδρογόνου που σχετίζονται µε την αποθήκευση και τη διαχείρισή του. Η υιοθέτηση του υδρογόνου ως φορτίου έχει να αντιµετωπίσει πολλές τεχνικές προκλήσεις, πέρα από τις συνήθεις προκλήσεις της ανάπτυξης υποδοµών, ρυθµιστικών πλαισίων, πρωτοκόλλων ασφάλειας και της οικονοµικής βιωσιµότητας. Εντούτοις, τα εµπόδια θα µπορούσαν να αντισταθµιστούν από τα πλεονεκτήµατα που αποφέρει. Πέραν του ότι µπορεί να συµβάλει στην παγκόσµια προσπάθεια για την καταπολέµηση της κλιµατικής αλλαγής, η ανάπτυξη της αλυσίδας αξίας του υδρογόνου µπορεί να προωθήσει την τεχνική καινοτοµία, να δηµιουργήσει ευκαιρίες απασχόλησης και να δηµιουργήσει νέες αγορές.
Η ανανεώσιµη ενέργεια από την ηλεκτρόλυση, για παράδειγµα, µπορεί να µετατραπεί σε υδρογόνο, το οποίο είναι ένας φορέας ενέργειας που µπορεί να αποθηκευτεί και να µεταφερθεί διά θαλάσσης. Ενδέχεται επίσης να χρησιµεύσει ως µέσο που µπορεί να αποτελέσει δοµικό στοιχείο για τα πράσινα καύσιµα που προορίζονται για την αντικατάσταση των ορυκτών καυσίµων.
Τα τελευταία χρόνια η ναυτιλιακή βιοµηχανία έχει αναγνωρίσει τη δυνατότητα του υδρογόνου να παράγει ηλεκτρική ενέργεια µέσω κυψελών καυσίµου και τεχνολογιών καύσης. Ενώ το υδρογόνο µπορεί να προέρχεται τοπικά από τη µεταρρύθµιση των καυσίµων ενός φορέα υδρογόνου, τέτοιες διεργασίες µπορεί να παράγουν άµεσες εκποµπές αερίων του θερµοκηπίου (GHG). Τα GHG δεν εκπέµπονται όταν καταναλώνεται καθαρό καύσιµο υδρογόνου σε µια κυψέλη καυσίµου. Οι εκποµπές από τις διεργασίες παραγωγής υδρογόνου αποτελούν το µεγαλύτερο ποσοστό των ρύπων από την παραγωγή στην κατανάλωση καυσίµου (WtW).
Αναφερόµενο ευρέως ως µακροπρόθεσµη επιλογή καυσίµου, το υδρογόνο θα συνεχίσει να εξελίσσεται ως βασικό συστατικό στην παγκόσµια προσπάθεια για την οικοδόµηση ενός βιώσιµου ενεργειακού πλαισίου. Η σηµαντικότητά του στον κλάδο των µεταφορών –ως φορτίο και δυνητικό καύσιµο– θα αυξηθεί ταυτόχρονα µε τις αυξανόµενες πιέσεις για ενεργειακή µετάβαση και τα αυστηρότερα όρια εκποµπών.
Η µεταφορά µορίων υδρογόνου, ιδιαίτερα του πράσινου υδρογόνου που προέρχεται από ανανεώσιµες πηγές, είναι σηµαντική για τη δηµιουργία µιας παγκόσµιας οικονοµίας υδρογόνου. Με το τεράστιο δίκτυο και την εµπειρία του, ο ναυτιλιακός κλάδος προτίθεται να αποτελέσει ακρογωνιαίο λίθο σε αυτή την πρωτοβουλία.
Κατεβάστε το ABS Outlook εδώ\
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου