ΕΛΛΗΝΩΝ ΕΚΚΛΗΣΙΑ. ΤΟ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ ΤΩΝ ΕΛΕΥΘΕΡΩΝ ΕΝ ΧΡΙΣΤΩ ΕΛΛΗΝΩΝ ΟΡΘΟΔΟΞΩΝ ΠΟΛΙΤΩΝ
-αυστηρώς ακατάλληλο για ελληνόφοβους και αχρίστους.
Για του Χριστού την πίστη την Αγία και της Πατρίδος την Ελευθερία.
ΠΑΛΙ ΜΕ ΧΡΟΝΙΑ ΜΕ ΚΑΙΡΟΥΣ ΠΑΛΙ ΔΙΚΑ ΜΑΣ ΘΑΝΑΙ
Παρασκευή 14 Οκτωβρίου 2022
Από την Πηνελόπη στην Ασπασία και από την Πυθία στις Μαινάδες – Ποιες ήταν στ΄ αλήθεια οι αρχαίες Ελληνίδες;
Τον 6ο αιώνα π.Χ , η δελφική ιέρεια Θεμιστόκλεια (αναφέρεται και Αριστόκλεια ή Θεόκλεια) ήταν μαθηματικός και σύμφωνα με την παράδοση ήταν αυτή που μύησε τον Πυθαγόρα στις αρχές της αριθμοσοφίας και της γεωμετρίας. Κατά τον φιλόσοφο Αριστόξενο του 4ου π.Χ. αιώνα η Θεμιστόκλεια δίδασκε μαθηματικά στους επισκέπτες του ιερού ενώ ο Πυθαγόρας, που την θαύμαζε για τις γνώσεις και τη σοφία της, άρχισε εξ αιτίας αυτού να δέχεται στη σχολή του και γυναίκες.
Οι ιέρειες
Οι γυναίκες που συμμετείχαν σε θρησκευτικές λατρείες και ιερές τελετές ως ιέρειες απολάμβαναν τη ζωή έξω από την οικιακή σφαίρα. Σύμφωνα με την έρευνα της αρχαιολόγου Τζόαν Μπρέτον Κόνελι στον ελληνικό κόσμο «η θρησκευτική λατρεία ήταν ο μοναδικός τομέας στον οποίο οι Ελληνίδες αναλάμβαναν ρόλους ίσους και συγκρίσιμους με αυτούς των ανδρών».
Πήλινο επίνητρο που χρησιμοποιούνταν από τις γυναίκες κατά την επεξεργασία του μαλλιού, 5ος π.Χ. αώνας
Η θρησκευτική συμμετοχή εξάλλου ήταν ανοιχτή και σε νεαρά κορίτσια. Οι περίφημες Αρρηφόροι για παράδειγμα, ήταν νεαρές μαθητευόμενες, που είχαν διάφορα τελετουργικά καθήκοντα στην Ακρόπολη, μεταξύ των οποίων να υφάνουν τον πέπλο, που αφιερωνόταν κάθε χρόνο στη γιορτή της θεάς Αθηνάς, τα Παναθήναια. Κορίτσια μεταξύ πέντε ετών και της εφηβείας θα μπορούσαν επίσης να επιλεγούν για να υπηρετήσουν ως «μικρές άρκτοι» σε τελετουργίες αφιερωμένες στη θεά Άρτεμη στο ιερό της στη Βραυρώνα.
Γενικά οι γυναίκες ιέρειες κατείχαν πολύ υψηλή θέση στην κοινωνία. Στην Αθήνα, ίσως ο πιο σημαντικός θρησκευτικός τίτλος ήταν αυτός της ιέρειας της Αθηνάς Πολιάδος, στην οποία αποδίδοντας τιμές, απρόσιτες για άλλες γυναίκες. Όπως τον 2ο ο αιώνα π.Χ. που η ιέρεια της Αθηνάς έλαβε από την πόλη των Δελφών πλήρη φορολογική απαλλαγή, δικαίωμα κατοχής περιουσίας και πολλά άλλα.
Από το Μαντείο των Δελφών στον Διόνυσο
Τα ονόματα των ιερειών εξάλλου, ήταν αρκετά γνωστά ώστε να χρησιμοποιούνται από τους αρχαίους ιστορικούς για ορίσουν το χρονικό πλαίσιο διαφόρων γεγονότων. Έτσι ο ιστορικός Θουκυδίδης σηματοδοτεί τις απαρχές του Πελοποννησιακού Πολέμου με τη θητεία της Χρυσίδας, ιέρειας της θεάς Ήρας στο Άργος γύρω στο 423 π.Χ. και την αναφέρει μαζί με τα ονόματα των σύγχρονων αθηναίων και σπαρτιατών αξιωματούχων.
Επιτύμβια αθηναϊκή στήλη με γυναίκα και παιδί. Του 5ου π.Χ. αιώνα
Μια άλλη πολύ σημαντική γυναικεία φιγούρα στην ελληνική θρησκεία ήταν η Πυθία, η αρχιέρεια του Απόλλωνα στο ναό του στους Δελφούς. Στο Μαντείο των Δελφών, η Πυθία κατείχε έναν από τους πιο διάσημους ρόλους στην αρχαία Ελλάδα και όπως είναι γνωστό πολιτικοί, στρατηγοί, άντρες σπουδαίοι από όλο τον αρχαίο κόσμο έφθαναν εκεί για να τη συμβουλευτούν, καθώς πίστευαν ότι ο θεός Απόλλωνας μιλούσε μέσα από εκείνη.
Οι ιέρειες έπαιζαν σημαντικούς ρόλους στις ιερές γιορτές, μερικές από τις οποίες ήταν αποκλειστικά για γυναίκες. Πολλές από αυτές συνδέονταν με τη συγκομιδή, όπως στη γιορτή των Θεσμοφορίων, όταν γυναίκες συγκεντρώνονταν για να προσκυνήσουν τη Δήμητρα, θεά της γεωργίας και την κόρη της, Περσεφόνη. Ενώ κατά τη διονυσιακή γιορτή των Ληναίων, οι γυναίκες συμμετείχαν σε οργιαστικές τελετουργίες ως μαινάδες για να γιορτάσουν τον Διόνυσο, θεό του κρασιού.
Ασημένιο νόμισμα από την Κρήτη, κοπής μεταξύ 350 και 220 π.Χ. με παράσταση της Ήρας
Οι γυναίκες της Γόρτυνας
Η Σπάρτη δεν ήταν η μόνη πόλη όπου οι γυναίκες απολάμβαναν περισσότερες ελευθερίες από εκείνες στην Αθήνα. Σύμφωνα με την Επιγραφή της Γόρτυνας του 5ου π.Χ. αιώνα οι γυναίκες επιτρεπόταν να κληρονομούν και να διαχειρίζονται την περιουσία τους, καθώς αναγνωριζόταν η αξία τους όσον αφορά στη δημιουργία και τη διαφύλαξη του πλούτου.
Εκτός από τη διαχείριση των δικών τους περιουσιακών στοιχείων μάλιστα, οι γυναίκες μπορούσαν να ελέγχουν τα υπάρχοντα των παιδιών τους εάν ο άνδρας κηδεμόνας ήταν ακατάλληλος. Τίποτε από αυτά ωστόσο δεν ίσχυε, προκειμένου για τις σκλάβες, δίνοντας μια εικόνα για το πώς διέφεραν οι ζωές των γυναικών, ανάλογα με την κοινωνική τους τάξη.
Οι Κόρες (αντίγραφα) του γλύπτη Γενέλεω στο Ηραίο Σάμου, περί το 560 π.Χ. Κατά μία άποψη απεικονίζουν ιέρειες της Ήρας
Εν τέλει οι κλασικοί μελετητές συνεχίζουν να βρίσκουν όλο και περισσότερες πολυπλοκότητες στις πρώην «κρυμμένες ζωές» των αρχαίων Ελληνίδων. Αυτό που αποκαλύπτεται είναι μια πιο ολοκληρωμένη εικόνα του πολιτισμού, όπου η γυναικεία εμπειρία ήταν πλουσιότερη και πιο ποικίλη από ό,τι πιστεύαμε.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου