Και τώρα λοιπόν που επιστρέψαμε στην "κανονικότητα", όπως θα έχεις παρατηρήσει οι δρόμοι και τα χούγια τους δεν έχουν αλλάξει ιδιαίτερα σε σχέση με την π.κ. (προ καραντίντας) εποχή. Κίνηση, μποτιλιάρισμα, αδεξιότητα, νευρικότητα, βιασύνη, παραμένουν πρωταγωνιστές της ασφάλτου. Υπάρχουν μερικά πράγματακια όμως που μπορείς να αποφύγεις για να κάνεις την δική σου εμπειρία οδήγησης καλύτερη ή τέλος πάντων πιο υποφερτή.
1. Επιτάχυνση στο πορτοκαλί
Το πορτοκαλί φανάρι υποτίθεται ότι είναι μια προειδοποίηση ότι το κόκκινο φως πρόκειται να εμφανιστεί, οπότε πρέπει να αρχίσεις να επιβραδύνεις. Αντ' αυτού όμως τι κάνεις συνήθως; Ακριβώς, γκαζώνεις σαν να μην υπάρχει αύριο. Λες κι αν δεν το περάσεις εγκαίρως το φανάρι, θα επέλθει η καταστροφή του κόσμου. Don't do that Phaedon. Και μην το κάνεις γιατί η συγκεκριμένη κίνηση έχει αποδειχθεί ως η πιο σημαντική αιτία συγκρούσεων που προκαλεί υπερκαταστροφικά ατυχήματα.
2. "Τι είναι φλας;"
Δεν ξέρουμε πολλά για τις οδηγικές συμπεριφορές άλλων χωρών - αν και κάποιοιπολύ παράξενοι νόμοι οδήγησης που έχουμε συναντήσει αποκαλύπτουν πολλά για τον τρόπο που οδηγούν - αλλά στην Ελλάδα την αποφυγή χρήσης φλας την έχουν αναγάγει σε μάστερ. Πώς θα καταλάβει ο πισινός σου βρε άνθρωπε πού θέλεις να πας; Να κάνει ένα εξπρές τάμα; Να ρίξει τα χαρτιά στο καπό του; Να καλέσει το 11880;
Βοήθα για να βοηθηθείς. Χρησιμοποίησε αυτό το στικ με τους δείκτες, εκεί κάτω αριστερά από το τιμόνι ή στα δεξιά του, ανάλογα με το μοντέλο που οδηγείς, για να δηλώσεις στους φίλους οδηγούς γύρω σου για πού το βάζεις. Να κανονίσουν κι οι υπόλοιποι την πορεία τους δηλαδή.
3. Υπάρχει ακόμη πιο σωστή θέση από αυτήν στην οποία κάθεσαι
Η αλήθεια είναι ότι η άνεση της θέσης καθίσματος δεν είναι το μοναδικό κριτήριο για το πώς να κάθεσαι στην θέση του οδηγού. Είναι πιο περίπλοκο. Εσύ όντως, μπορεί να αισθάνεσαι πιο άνετα με τον επιπλέον χώρο για τα πόδια, αλλά αυτό μπορεί επίσης να προκαλέσει έλλειψη ελέγχου και καθυστερημένο χρόνο αντίδρασης, όταν ένα ξαφνικό πρόβλημα εμφανίζεται στον δρόμο ή μέσα στο αυτοκίνητο.
Και δυστυχώς, συχνά φταίει η ίδια η κατασκευή του αυτοκινήτου, που τις τελευταίες δεκαετίες βασιζόταν σε crash tests που γίνονταν αποκλειστικά με ανδρικές κούκλες. Εσύ αρκεί να ξέρεις, ότι πρέπει αφενός να φτάνεις εύκολα στα πεντάλ, αφετέρου να είσαι αρκετά όρθιος ή όρθια ώστε να χρησιμοποιείς εύκολα όλους τους καθρέπτες του οχήματος. Ναι στην άνεση, όχι στη χαλάρωση των αντανακλαστικών!
4. Απόσπαση προσοχής
Τι να πούμε εδώ, ή μάλλον τι να μην πούμε. Η χρήση κινητών τηλεφώνων κατά την οδήγηση οδηγεί σε περίπου 1,6 εκατομμύρια ατυχήματα κάθε χρόνο. Αυτό σε καλύπτει; Το 21% μάλιστα των νέων σε ηλικία οδηγών που εμπλέκονται σε θανατηφόρα ατυχήματα αποσπάστηκαν από τα τηλέφωνά τους τη στιγμή του δυστυχήματος. Τέρμα τα SMS και τα τηλεφωνήματα καθ'οδόν. Τα κάνεις όλα μετά.
5. Υπερβολική επιτάχυνση, υπερβολική σπατάλη
-Σούζι γκαζώνεις!
-Όχι;
-Σούζι, και ψεύδεσαι και γκαζώνεις!
Και το θέμα δεν είναι μόνο οτι θέτεις σε κίνδυνο εσένα και τους συνοδοιπόρους σου - που είναι το κυριότερο όλων - αλλά δε σε συμφέρει και οικονομικά βρε Σούζι μου. Όπως και να το κάνουμε όταν πατάς συχνά το πεντάλ για να μειώσεις την απόσταση, εξίσου γρήγορα μειώνεται και το καύσιμο, άρα χρειάζεται πιο συχνή ανανέωση, άρα πιο συχνά το χέρι στη τσέπη. Ξανασκέψου το την επόμενη φορά που θα βιαστείς.
6. Αργή οδήγηση στη λωρίδα διέλευσης
Στην άλλη άκρη έχουμε τους αργούληδες. Έχεις πιάσει τη λωρίδα σου και έχει κατασκηνώσει. Λες, "better safe than sorry". Καλή η πρόθεση, αλλά δεν είναι πάντα η ασφαλέστερη επιλογή. Όταν πηγαίνεις πιο αργά από το μέγιστο όριο, μερικές φορές ακόμη και πιο αργά από το ελάχιστο όριο, όχι, δεν είναι ασφαλές.
Δεν προκαλείς μόνο "αναστάτωση" στους φίλους οδηγούς γύρω σου, αλλά μπορεί να καταλήξεις να φας και κλήση, και κάτι μας λέει ότι δεν το θες αυτό.
7. Οι καθρέφτες σου μάλλον δεν είναι σωστά ρυθμισμένοι
Τα καθρεφτάκια, δεξιά κι αριστερά από το αμάξι, ναι, αυτά, δεν είναι διακοσμητικά! Απίστευτο; Επίσης, δε χρησιμεύουν μόνο στο παρκάρισμα. Κι όμως, η πλειονότητα των οδηγών κινείται με τους καθρέφτες εκτός θέσης ή που δεν έχουν ρυθμιστεί σωστά. Οι καθρέφτες λοιπόν πρέπει να είναι έτσι τοποθετημένοι ώστε να βλέπεις τι γίνεται πίσω σου, ποιος έρχεται, προς τα πού θέλει να πάει, πόσο κοντά σου βρίσκεται. Και ναι, πάντα θα υπάρχει ένα «τυφλό σημείο» στους πλευρικούς καθρέφτες, το πρόβλημα όμως ενισχύεται όταν ο καθρέφτης ρυθμίζεται τόσο άσχημα ώστε εσύ (ο οδηγός) να βλέπεις μόνο τη δική σου λαβή πόρτας και όχι τα αυτοκίνητα που οδηγούν δίπλα σου.
8. Πίεση ελαστικών: ούτε λιγότερο ούτε περισσότερο
Η διατήρηση της σωστής πίεσης στα λάστιχα μπορεί επίσης να σου εξοικονομήσει χρήματα στην αντλία αερίου. Προφανώς ξεφούσκωτα ή χαλαρά θα σου προκαλέσουν πρόβλημα, από φθορά μέχρι επικινδυνότητα στην οδήγηση. Και τα υπερφουσκωμένα από την άλλη μειώνουν την διάρκεια ζωής του ελαστικού κυρίως όμως αλλάζουν τα χαρακτηριστικά του ελαστικού με κίνδυνο αλλαγής του ορίου φρεναρίσματος αλλά και της λειτουργίας του πλευρικού τοιχώματος απο το πολύ φούσκωμα. Γενικά, έλεγχέ τα τακτικά εσύ, κι ας μην αναβοσβήνει το λυχναράκι ένδειξης.
9. Πόσο σημασία έχει αν είναι τα φώτα νύχτας ή ημέρας;
Εκτός από τα "μεγάλα φώτα" που τα χρησιμοποιείς το βράδυ, υπάρχουν και φώτα ημέρας. Ω ναι! Είναι στάνταρ σε κάθε αυτοκίνητο σήμερα και αυτό έχει οδηγήσει πολλούς να μην τα παίρνουν τοις μετρητοίς ή ακόμα και να τα χρησιμοποιούν για βραδινές εξόδους. Πολύ κακώς θα πούμε εμείς, γιατί τα φώτα της ημέρας είναι πιο χαμηλά από τα νυχτερινά φώτα και δεν παρέχουν τον απαραίτητο φωτισμό. Είτε μέρα είτε νύχτα πάντως, μελέτες έχουν δείξει ότι η διατήρησή τους (αντίστοιχα βραδινών ή φώτων ημερας) ανά πάσα στιγμή μπορεί να βοηθήσει στη μείωση των πιθανοτήτων σύγκρουσης έως και 10%. Κι αν έχεις αέριο κι ανησυχείς, μην, δεν επηρεάζει καθόλου τα χιλιόμετρά σου.
10. Τελικά "να βάλουμε από το καύσιμο που έχει προσφορούλα σήμερα";
Σίγουρα θα την έχεις πατήσει εσύ η κάποιος φίλος/φίλη σου. Ναι, ξέρουμε παίζουν πολλές παράμετροι εδώ. Γενικά όμως, έχε στο νου σου οτι ο μπούσουλας είναι η ποσότητα οκτανίου. Είναι καλύτερο να πας με το οκτάνιο που συνιστά ο κατασκευαστής του αμαξιού σου, για να διατηρεί τα πράγματα σε λειτουργία όπως θα έπρεπε. Ούτε η ακριβότερη βενζίνη με περισσότερη ποσότητα οκτανίου είναι σωστή, δε θα κάνει τη διαφορά στην απόδοση του αυτοκινήτου σου, όσο κιμπάρης κι αν είσαι. Μάλιστα, η χρήση καυσίμου υψηλότερου οκτανίου από την κατασκευή του αυτοκινήτου σου μπορεί να προκαλέσει την εσφαλμένη λειτουργία του.
11. Οδήγηση στη βροχή, σλάλομ στις λακκούβες
Όπως θα έχεις παρατηρήσει, οι δρόμοι είναι πιο ολισθηροί κατά τα πρώτα λεπτά βροχόπτωσης. Αυτό συμβαίνει επειδή τα λάδια που συσσωρεύονται στον δρόμο ανεβαίνουν στην επιφάνεια από τη φρέσκια βροχή κι έτσι δημιουργείται ένα λεπτό στρώμα που παρεμποδίζει την πρόσφυση των ελαστικών σου με αποτέλεσμα αν τρέχεις να σου φύγει ο έλεγχος. Η επιβράδυνση είναι η καλύτερη και ασφαλέστερη λύση.
Επιπλέον, ζούμε σε μια χώρα που οι δρόμοι της είναι "ευλογημένοι" με αυτό το θαύμα της φύσης, τις λακκούβες. Πρόσεξε λοιπόν τι γίνεται σε έντονες πλημμύρες που προκαλούν ξαφνικά τη στάθμη του νερού να ανέβει πολύ: είναι δύσκολο να κρίνεις το βάθος μόνο κοιτάζοντας το νερό το βάθος της λακούβας. Οπότε η κακή εκτίμηση μπορεί να προκαλέσει ζημιά. Ακόμα και τα λεγόμενα SUV «παντός εδάφους» μερικές φορές την πατάνε απο αυτό.
Για την μ.κ. (μετά καραντίνας) εποχή
Βγήκες με το αμάξι σου μετά απο ενάμιση μήνα εγκλεισμού, όπου έβλεπες ελάχιστους ανθρώπους, πολλές ταινίες και καθόλου αυτοκίνητα. Και τώρα, αντικρύζεις τη ζούγκλα της πρωινής πόλης. Κόρνες, φωνές, ιδρώτας και κακό. Καταλαβαίνουμε, τη στιγμή που μέσα στο μποτιλιάρισμα θα πάει να σε προσπεράσει ο κύριος δίπλα, θα απασφαλίσεις. Φρόντισε να έχεις κλειστά τα τζάμια και να μην κάνεις χειρονομίες αν γίνεται, κέρασε το μπινελίκι σου με όσο πιο poker face μπορείς, κι αν δεν μπορείς ρίξε μια ματιά εδώ να μάθεις.
Όλα έτοιμα; Κινητό στο αθόρυβο, τσεκαρισμένα λάστιχα και ψυχική ηρεμία. Και για την ασφάλεια του αυτοκινήτου σου; Οι καλύψεις που χρειάζεσαι στην καλύτερη τιμή. Ρίξε μια ματιά στο site της Hellas Direct και βρες αυτό που θες, άνετα κι ωραία!
Peace out!
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου