Κυριακή 27 Μαΐου 2012

ΤΟ ΟΝΟΜΑ ΤΟΥ ΘΕΟΥ


                Η σημερινή Ευαγγελική περικοπή προέρχεται από την αρχιερατική προσευχή και συνομιλία του Ιησού Χριστού με τον Θεό Πατέρα του. Στην προσευχή αυτήν ο Ιησούς μιλάει ως Θεός και ταυτόχρονα ως άνθρωπος. Ως Θεός συνομιλεί με τον Θεό Πατέρα του, αποκαλύπτει ότι είναι ένα με αυτόν, ομολογεί ότι όλα όσα ανήκουν στον Πατέρα είναι δικά του και όλα όσα ανήκουν σ’ αυτόν είναι του Θεού Πατέρα του, ενώ επίσης μιλάει και για την προαιώνια δόξα του πριν από την δημιουργία του κόσμου. Ως άνθρωπος προσεύχεται προς τον Θεό Πατέρα και απευθύνει αιτήματα προς αυτόν. Τα δύο αυτά στοιχεία, το θεϊκό και το ανθρώπινο, εκφράζονται ταυτόχρονα τόσο φυσικά και αβίαστα στο πρόσωπό του, στα λόγια και τις πράξεις τους, ώστε πολύ ορθά διακηρύττει η Εκκλησία μας ότι στο ένα και μοναδικό πρόσωπό του Υιού και Λόγου του Θεού είναι ενωμένες οι δύο φύσεις του ασυγχύτως, ατρέπτως, αδιαιρέτως και αχωρίστως.

Όλα τα λόγια του Ιησού κρύβουν μέσα τους απέραντο βάθος νοημάτων και αληθειών. Ένα από αυτά που λέει ο Χριστός προς τον Θεό Πατέρα είναι ότι φανέρωσε στους ανθρώπους το όνομά του. Σε αυτό το όνομα, το οποίο ο Πατέρας του το έδωσε, ο Ιησούς διαφύλαξε τους ανθρώπους του Θεού. Εύλογα εδώ εγείρεται η απορία για το ποιό είναι το όνομα του Θεού, το οποίο φανέρωσε ο Ιησούς Χριστός. Την απάντηση την υπογραμμίζει επανειλημμένως η Καινή Διαθήκη από το πρώτο βιβλίο της μέχρι και το τελευταίο. Το όνομα του Θεού, το οποίο μας φανέρωσε ο Σωτήρας μας, είναι το όνομα του Κυρίου Ιησού Χριστού, του Υιού και Λόγου του Θεού.

Στο όνομα του Ιησού Χριστού βαπτίσθηκαν οι πρώτοι χριστιανοί την ημέρα της Πεντηκοστής, εκπληρώνοντας την προφητεία, η οποία προμήνυε την έκχυση του Αγίου Πνεύματος και έλεγε ότι όποιος τότε επικαλεσθεί το όνομα του Κυρίου θα σωθεί. Στο όνομα του Ιησού, ο οποίος είναι ο Θεός μας, σύμφωνα με τις προφητείες, εναπέθεσαν τις ελπίδες τους τα έθνη. Στο όνομα του Χριστού κηρύχθηκε μετάνοια και άφεση αμαρτιών σε όλα τα έθνη. Από το όνομα του Κυρίου οι πιστοί καλούμαστε χριστιανοί. Μόνο στον Ιησού υπάρχει η σωτηρία, και δεν έχει δοθεί στους ανθρώπους κανένα άλλο όνομα στο οποίο να μπορούν να βρουν την σωτηρία του, παρά μόνον το όνομα του Ιησού Χριστού. Στο όνομα του Κυρίου οι απόστολοι επιτελούσαν τα θαύματα και οι πιστοί λάβαμε την εξουσία να θαυματουργούμε, να πατάμε πάνω σε όφεις και σκορπιούς και να υποτάσσουμε τους δαίμονες. Εξαιτίας του ονόματος του Ιησού διώκονται οι χριστιανοί και γίνονται μισητοί από τον κόσμο. Τέλος, σύμφωνα με την στάση μας απέναντι στο όνομα του Χριστού κρινόμαστε… όποιος πιστεύει στον Κύριο Ιησού δεν κρίνεται… όποιος όμως δεν πιστεύει, ήδη έχει κριθεί, διότι δεν πίστευσε στο όνομα του μονογενούς Υιού του Θεού.

Όταν ο Θεός φανερώθηκε στον Μωυσή στο όρος Σινά, του αποκάλυψε ότι είναι ένας και μόνος Θεός, ότι είναι Πρόσωπο και ότι φροντίζει για το δημιούργημά του, αφού επεμβαίνει μέσα στην ιστορία και σώζει τον λαό του. ωστόσο, ο Μωυσής είχε κατανοήσει ότι κάτι απέμενε, για να το φανερώσει ο Θεός στους ανθρώπους. Γι αυτό προείπε στον λαό του Ισραήλ ότι μέλλει ο Θεός να τους στείλει προφήτη σαν και αυτόν. σ’  εκείνον θα πρέπει να υπακούσουν, ενώ όποιος δεν υπακούσει, θα εξολοθρευτεί από τον λαό του Θεού.

Ο προφήτης αυτός είναι ο Ιησούς, ο οποίος δια του ονόματός του φανέρωσε πλήρως τον Θεό στους ανθρώπους. Το όνομά του «Κύριος Ιησούς Χριστός, Μονογενής Υιός και Λόγος του Θεού» φανερώνει ότι είναι ο Θεός, και συγκεκριμένα ο Υιός του Θεού, ο οποίος έγινε άνθρωπος παραμένοντας Θεός, για να σώσει τους ανθρώπους από την αμαρτία και τον θάνατο. Είναι επίσης ο αναμενόμενος Μεσσίας, ο «Χριστός Κυρίου». Προπάντων όμως δια μέσου του ονόματός του μας φανερώνει ότι ο ένας και μόνος Θεός είναι τριάδα προσώπων. Αφού είναι ο Υιός του Θεού, είναι το δεύτερο πρόσωπο της τριαδικής Θεότητος. Και αφού πάντοτε πίσω από την ομολογία του ονόματός του κρύβεται το Άγιο Πνεύμα, το οποίο μας δίνει την φώτιση και δύναμη για να τον επικαλεσθούμε, αναγνωρίζουμε και ομολογούμε τον Θεό μας ως τριάδα προσώπων. Γι αυτό και όσοι ομολογούμε το όνομα του Κυρίου Ιησού, ουσιαστικά ομολογούμε το όνομα του Πατρός και του Υιού και του Αγίου Πνεύματος.

Στο όνομα του Ιησού λοιπόν μας φανερώνεται ο Θεός μας. Γι αυτό ας μην παύουμε αδιαλείπτως να επικαλούμαστε το όνομα του Κυρίου Ιησού Χριστού, επιζητώντας με πολλή ταπείνωση το έλεός του. Με την συνεχή αυτή επίκληση μαστίζουμε τους εχθρούς μας δαίμονες, αγιαζόμαστε και σωζόμαστε.
Αρχιμ. Π.Κ.

Δεν υπάρχουν σχόλια: