"Της Γραφής τα νοήματα διά πράξεων αναγίγνωσκε"
Του Μόσχου Εμμανουήλ Λαγκουβάρδου
Τί σημαίνουν τα λόγια "της Γραφής τα νοήματα δια πράξεων αναγίγνωσκε"; Οπωσδήποτε η ανάγνωση με πράξεις, η έμπρακτη ανάγνωση, δεν είναι απλή ανάγνωση.Η έμπρακτη ανάγνωση συνοδεύεται από την κατανόηση και την εφαρμογή στην πράξη. Και τα τρία αυτά μαζί, στη γλώσσα της Εκκλησίας μας περιλαμβάνονται στην έννοια της "ανάγνωσης". Η ανάγνωση δίχως την κατανόηση και την πράξη θα λέγαμε ότι είναι "ψιλή" ανάγνωση ή αλλιώς "ανάγνωση δίχως ουσία", τυπική, επιφανειακή, παπαγαλίστικη.
Ένα αρχαίο ρητό λέει για τις τιμές, οι οποίες αποδίδονται σ΄ αυτούς που πράγματι τις αξίζουν: "Ανδρών επιφανών, έργω γενομένων, έργω και δηλούσθαι τας τιμάς", δηλαδή σ΄ αυτούς που έγιναν επιφανείς με τα έργα τους, με έργα πρέπει να αποδίδονται κι οι τιμές.
Πώς πρέπει, λοιπόν, να διαβάζουμε και να καταλαβαίνουμε στην πράξη το Ευαγγέλιο; Είναι δυνατόν να καταλάβουμε στην πράξη το Ευαγγέλιο, αν το διαβάζουμε επιφανειακά , επειδή δεν έχουμε την εμπειρία;
Είναι δυνατόν να καταλάβουμε τώρα το Ευαγγέλιο και αύριο να έχουμε την εμπειρία ή πρέπει να συμβαδίζει η κατανόηση με την εμπειρία; Αυτός είναι ο λόγος που πρέπει να έχουμε γέροντα, ο οποίος της Γραφής τα νοήματα διά πράξεων αναγιγνώσκει, επειδή είναι έμπειρος.
Η γνώση στην Ορθόδοξη Παράδοση είναι εμπειρία. Η Ορθοδοξία είναι εμπειρική επιστήμη.
Τί σημαίνουν τα λόγια "της Γραφής τα νοήματα δια πράξεων αναγίγνωσκε"; Οπωσδήποτε η ανάγνωση με πράξεις, η έμπρακτη ανάγνωση, δεν είναι απλή ανάγνωση.Η έμπρακτη ανάγνωση συνοδεύεται από την κατανόηση και την εφαρμογή στην πράξη. Και τα τρία αυτά μαζί, στη γλώσσα της Εκκλησίας μας περιλαμβάνονται στην έννοια της "ανάγνωσης". Η ανάγνωση δίχως την κατανόηση και την πράξη θα λέγαμε ότι είναι "ψιλή" ανάγνωση ή αλλιώς "ανάγνωση δίχως ουσία", τυπική, επιφανειακή, παπαγαλίστικη.
Ένα αρχαίο ρητό λέει για τις τιμές, οι οποίες αποδίδονται σ΄ αυτούς που πράγματι τις αξίζουν: "Ανδρών επιφανών, έργω γενομένων, έργω και δηλούσθαι τας τιμάς", δηλαδή σ΄ αυτούς που έγιναν επιφανείς με τα έργα τους, με έργα πρέπει να αποδίδονται κι οι τιμές.
Πώς πρέπει, λοιπόν, να διαβάζουμε και να καταλαβαίνουμε στην πράξη το Ευαγγέλιο; Είναι δυνατόν να καταλάβουμε στην πράξη το Ευαγγέλιο, αν το διαβάζουμε επιφανειακά , επειδή δεν έχουμε την εμπειρία;
Είναι δυνατόν να καταλάβουμε τώρα το Ευαγγέλιο και αύριο να έχουμε την εμπειρία ή πρέπει να συμβαδίζει η κατανόηση με την εμπειρία; Αυτός είναι ο λόγος που πρέπει να έχουμε γέροντα, ο οποίος της Γραφής τα νοήματα διά πράξεων αναγιγνώσκει, επειδή είναι έμπειρος.
Η γνώση στην Ορθόδοξη Παράδοση είναι εμπειρία. Η Ορθοδοξία είναι εμπειρική επιστήμη.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου