Δευτέρα 18 Απριλίου 2011

ΤΑ ΠΑΘΗ ΤΟΥ ΚΥΡΙΟΥ ΚΑΙ Η ΕΥΘΥΝΗ ΤΩΝ ΓΟΝΕΩΝ ΑΠΕΝΑΝΤΙ ΣΤΑ ΠΑΙΔΙΑ



«Τ πάθη τ σεπτ παροσα μέρα ς φτα σωστικ νατέλλει τ κόσμ…» (κάθ. ρθρ. Μ. Δευτερα)

ΑΠΟΨΕ, γαπητοί μου, σ λους τος ναος τς ρθοδοξίας ρχίζει μι νέα βδο­μάδα, ποία στ γλσσα τς κκλησίας μας νομάζεται Μεγάλη βδομάς. νομάζεται Με­γάλη χι χρονικς, λλ πνευματικς. Δι­ότι κατ ατν μπροστά μας, ­ν πιστεύουμε, κ­τυ­λίσσεται τ δρμα τν δραμά­των. Ατ τν ­­βδομάδα νθρωπότης τελε μνημόσυνο ­κείνου ποος παθε, σταυρώ­θηκε κα να­στήθηκε γι μς. Δν πάρχουν στν παγκόσμιο στορία γεγονότα ερώ­τερα π ατά. Γι ατ βδομάδα ατ ­νομάζεται Μεγάλη.
Μεταξ
τν λλων μνων πόψε ­κούσα­με κα τ τροπάριο πο ρχίζει· «Τ πάθη τ σεπτ παροσα μέρα ς φτα σωστικ ­νατέλλει τ κόσμ…» (κάθ. ρθρ. Μ. Δευτ.). πιτρέ­ψτε σ μένα τν γέροντα πίσκοπο, παρ λη τν τέλεια κα μαρτωλότητά του, ν π μερικς λέξεις πάνω στ λόγια ατά.

* * *

Τ τροπάριο ατ μιλάει γι «τ πάθη». Ποιά πάθη; πάρχουν δύο εδν πάθη· τ πάθη τ δικά μας κα τ πάθη το Χριστο.
Τ
πάθη τ δικά μας ενε ο κακίες κα τ ­­λαττώματα πο χουμε. Ατ ποτελον μία «δέσμη» – γι ν μεταχειρισθ τ λέξι πο ­πικρατε σήμερα στ σχολεα. Τ νθρώπινα πάθη δν ε­νε βε­βαίως «πάθη σεπτά», ενε πάθη μεμπτά· ­ωσ­φορικά, σωματοκτόνα, δελφο­κτόνα, χρι­στοκτόνα, θεοκτόνα, λέθρια. Ποιό πρ­το κα ποιό δεύτερο ν μνημονεύσουμε;
Ξεχωρίζω τρία πάθη, πο
συγκλονίζουν τν νθρωπότητα. Τ να ενε φιλαργυρία, δί­­ψα γι τ τριάκοντα ργύρια. Τρομερ πάθος, «ίζα πάντων τν κακν», πως λέει ­πόστολος Παλος (Α΄ Τιμ. 6,10). Τ δεύτερο ενε φιλοδοξία, πιθυμία γι δόξα, διάθεσι ν πατήσουμε στ πτμα το λλου γι ν γίνου­με μεγάλοι κα τρανοί. Κα τ τρίτο πάθος, πο σήμερα χει τεραστία δι­άδοσι, ενε φιληδο­νία, πανσεξουαλισμός, τ πάθος τν ασχρν δονν. Ατ τ τρία πάθη κυριαρχον στν νθρωπότητα· ατ χωρίζουν ντρόγυνα, να­στατώνουν οκογένειες, διαιρον κοινότητες, συνταράσσουν ­θνη, προκαλον μφυλίους σπαραγμούς, ξ­ε­γείρουν τος μεγάλους ρμα­γεδνες, τος παγκοσμίους πολέμους. Διότι κα πρτος κα δεύτερος παγκόσμιος πόλεμος ―κα τρίτος, ν γίν― δν χουν ς κίνητρο κάτι νώτερο – ατ ενε ψέμα· ατία τους ενε τ συμφέρον, τ λικ συμφέρον, τν κδίκησι· πάλι δηλα­δ κάποιο πάθος.
Α
τ ενε τ νθρώπινα πάθη. λλ πς νι­κνται; μ τί μέσα; Τν πάντησι μς δίδει Μεγάλη βδομάδα. σο παράξενο κι ν φαν, τ μεμπτ ατ πάθη νικνται μ τ σεπτ πάθη το Κυρίου μν ησο Χριστο.
νας μεγάλος σκητής, διδάσκαλος τς κκλησίας κα σοφς συγγραφεύς, ωάννης τς Κλίμακος, διετύπωσε μι λήθεια, τν ­ποία παραδέχονται σήμερα κα ο ψυχο­λόγοι· «ρως ρωτι νικται», νας ρωτας ποκρούει κα νικ τν λλο (Κλίμ. Ε΄, ς΄· ΙΕ΄, β΄). ν θέλς ν νική­σς ναν ρωτα ασχρό, φύτεψε στν καρδιά σου ναν ρωτα ε­ρό, τν γιο πόθο γι τ νυμφίο Χριστό· δσε τσι στν ­αυτό σου φτερογες ν πετάξ ψηλά.
Τ
ς γιες λοιπν ατς μέρες, τ πά­θη τ μεμ­πτ ποκρούονται κα νικνται μ «τ πά­θη τ σεπτά», πο «ς φτα σωστικ ­νατέλ­­λει τ κόσμ», προβάλλουν δηλαδ γι τν κόσμο σν σωτήρια φτα, σν προβολες πο ίχνει φς στν βυσσο τς νθρωπίνης καρ­δίας. ς τ ναλύσουμε κάπως ατό.
νοχλεσαι π τ πάθος τς φιλαργυρίας; λα στν κκλησία τ Μεγάλη βδομάδα, κα θ δς τι κενος πο πιστεύεις κα λατρεύεις δν πιασε στ χέρια του χρήματα· ­ταν ντως φιλοχρήματος, νάργυρος, κτή­μων. ταν τν ώτησαν «Πο μένεις;», ε­πε· «λτε ν δτε» (ωάν. 1,38). Κι ταν κάποιος λ­λος το επε «Θ σ κολουθήσω», Χριστς πήντησε μ τ θάνατα κενα λόγια· «Ο λεποδες κα τ πουλι το ορανο ­χουν φωλιές, δ υἱὸς το νθρώπου οκ ­χει πο τν κεφαλν κλίν» (Ματθ. 8,20).
νοχλεσαι π τ πάθος τς φιλοδοξίας; Πλησίασε τν Κύριό σου κα θ δς τι α­τός, Βασιλες τν ορανν, κατλθε λη τν κλίμακα τς ταπεινώσεως κα φθασε μέχρι το σημείου ς δολος ν φορέσ λέν­τιο κα ν πλύν τ πόδια τν μαθητν του.
νοχλεσαι π τ πάθος τς φιληδονίας; Πλησίασε τώρα τν σταυρωμένο, κα θ δς τι δν δοκίμασε δονς το κόσμου τούτου, λλ ντιθέτως πιε ξος κα χολή, γι ν δι­ορ­θώσ κα ν θεραπεύσ τ νθρώπινα πάθη.
Σ
ποιαδήποτε κατάστασι κι ν εσαι, «τ πάθη τ σεπτ» θ ίξουν φς στ ζωή σου. Εσαι παιδ κα νέος; Πλησίασε στ σταυρό, κα θ δς τι Χριστός, στν πι φρικτ ­ρα, δν ξέχασε τ Μητέρα του, λλ φρόντισε γι ατν λέγοντας στν ωάννη «δο μήτηρ σου» (ωάν. 19,27). φείλεις λοιπν κ σ ν ν­διαφερθς γι τος γονες σου· μ τος γ­καταλείψς σ κάποια γωνι γηροκομείου. Εσαι μαθητής, διαβάζεις βιβλία; Δν πάρχει βιβλίο πι φέλιμο π τ μελέτη τν παθν το Χριστο. Εσαι δάσκαλος κα καθηγητής; χε πρότυπό σου τν σταυρωμένο, πο ε­νε κατ ξοχν «αββί», γλυκύτερος διδά­σκα­λος (Μρκ. 9,5· 11,21. ωάν. 1,38,50· 3,2,26· 4,31· 6,25· 9,2· 11,8). Εσαι ρχων, χεις ξίωμα; λα κοντ στν ­σταυρωμένο, ν σ διδάξ τι ξουσία δν ενε τυραννίς, λλ ενε διακονία, πηρεσία το λαο (βλ. Ματθ. 20,25-28· 23,11. Μρκ. 10,42-45· 9,35).
Ε
σαι, τέλος, μαρτωλός; , τότε ενε πο πιβάλλεται ν πλησιάσς τν σταυρωμένο Λυτρωτή μας. νας ζωγράφος τς Βιέννης ζωγράφισε τν μαρτωλ ν περιπλανται σν χθοφόρος φορτωμένος να μεγάλο βάρος, δεμένο πάνω του μ σχοινι πο κανείς δν μποροσε ν λύσ. Μόνο ταν στν κορυφ ­νς λόφου εδε τν σταυρ κα γονάτισε μ­πρός του, γγελοι κοψαν τ σχοινι κι ατς λευθερώθηκε. εκόνα συμβολίζει, τι Χριστς παλλάσσει τν νθρωπο ­π κάθε πάθος. Σήμερα, πως λένε ο ψυχολό­γοι, ν­θρωπος ποφέρει π τ βάρος πο λέγεται γχος· ενε συνέπεια τν παθν του. Εσαι λοιπν μαρ­τωλός; πλησίασε· «τ πάθη τ σε­πτ» θ σ λευθερώσουν κα νακουφίσουν.
Στ
ς κολουθίες τς Μεγάλης βδομάδος βλέπουμε τ Θε κα τν νθρωπο, τ χραν­τα πάθη κα τ νθρώπινα πάθη· τ σκοτειν βάθη τς νθρωπίνης μπαθείας, λλ κα τ φωτειν ψη τς θείας γαθότητος που μς νεβάζει Χριστς δι το σταυρο. Ρώτησαν ναν γράμματο σκητ ν διαβάζ, κι ατς δειξε τν σταυρωμένο· Νά τ βιβλίο μου, επε, ατ μελετ! σταυρωμένος ενε λυτρωτής μας· σ ατν ν ποβλέψου­με, γι ν σωθομε π τ πάθη μας.

* * *

Πλοτος διδαγμάτων συνωστίζεται, γαπη­τοί μου, στ ραα τροπάρια τς κκλησίας μας. Σς παρακαλ ν τ παρακολουθτε. ­φοδιασττε μ σχετικ βιβλιαράκια.
Τελειώνω μ
μία παρατήρησι. νθυμομαι τ παλι χρόνια ―μες ο γέροντες νθυμού­μεθα τ παλιά―, μόλις κουγαν τ βράδυ τν Βαΐων ν χτυπ καμπάνα γι τ Μεγάλη ­βδομάδα, λοι πήγαιναν στν κκλησία, οκογενειακς· στ σπίτι δν μενε κανείς. ­πευθύνομαι λοιπν τώρα διαιτέρως σ σους σς ξίωσε Θες ν εστε γονες, κα ρωτ·
Πο
ενε τ παιδιά σας; μάνα κα πατέρα, χετε μεγάλη εθύνη γι ατ πέναντι στ Θεό! Δυστυχς κκλησιάζεσθε μόνο ο γονες, τ παιδι πουσιάζουν. λλο πηγαίνετε μαζί· ν πρόκειται γι κάποιο θέαμα συμ­­πόσιο διασκέδασι κδρομή, πηγαίνετε ο­κογενειακς. Στν κκλησία; λάχιστα παιδιά. Ποιός φταίει; Φταμε κ μες ο κληρικοί, φτανε κα ο κπαιδευτικοί, φταίει κα τ αδιόφωνο κα τηλεόρασι κα πολλ λλα. λλ πρ παντς φτατε σες ο γονες, πο δν διδάξατε τ παιδιά σας τι κκλησιασμός, δίως τν μερν ατν, χει να μεγαλεο περίγραπτο.
Δ
ν χει νάγκη Χριστς π μς· μες χουμε νάγκη π τ Χριστό. λλοίμονο! παιδι πο δν πατον τς γιες ατς μέρες στν κκλησία, ταν μεγαλώσουν θ γίνουν «γεννήματα χιδνν» (Λουκ. 3,7), φίδια. Κα ο πρτοι πο θ πληγωθον π ατ κα θ κλάψουν, θ ενε ο γονες. Διότι νέος χωρς Θε ενε νας ποψήφιος γκληματίας.
Μ
ν πηγαίνετε λοιπν στν κκλησία μόνοι· παίρνετε μαζί σας κα τ παιδιά. Κα ν εστε βέβαιοι· ταν μι μέρα φύγετε π τν κόσμο ατό, πολλ πράγματα θ ξεχάσουν τ παιδιά, δν θ ξεχάσουν μως, τι τέ­τοιες γιες μέρες μάνα κι πατέρας τά παιρναν κα πήγαιναν μαζ στν κκλησι κα κουγαν τν ­μνο· «Τ πάθη τ σεπτ παροσα μέρα ς φτα σωστικ νατέλλει τ κόσμ…».
πίσκοπος Αγουστνος
(. νας γ. Παντελεήμονος Φλωρίνης 15-4-1984 βράδυ)

Δεν υπάρχουν σχόλια: