Γράφει ο Χρήστος Βαλκάνιος
Προσπαθώντας να σταθούμε στα σημαντικότερα αποτελέσματα της τριμερούς συνάντησης κορυφής Ελλάδας , Κύπρου , Ισραήλ που φιλοξενήθηκε χθες στη Λευκωσία και τόσο θόρυβος έγινε, διαβάσαμε στο σύνολο του τύπου, για συμφωνίες που αφορούν περισσότερο το κεφάλαιο της ενέργειας. Είναι σαφές πως θα δοθεί βάρος στο θέμα της μεταφοράς φυσικού αερίου και στην ηλεκτρική σύνδεση των τριών χωρών.
Αυτό που έχει αποφασιστεί είναι μια κοινή επιτροπή να εξετάσει το ενδεχόμενο μεταφοράς του αερίου με αγωγούς από Ισραήλ σε Κύπρο και κατάληξη στην Ελλάδα, από όπου θα διοχετεύεται στην υπόλοιπη Ευρώπη. Παράλληλα, όμως, φαίνεται να εξετάζεται και το σενάριο της κατασκευής τερματικού στην Κύπρου, από το οποίο μέσω Ελλάδας θα μεταφέρεται αέριο στις υπόλοιπες χώρες της Ένωσης. Προωθείται, επίσης, η δημιουργία υποθαλάσσιου καλωδίου για σύνδεση των δικτύων ηλεκτροδότησης του Ισραήλ, της Κύπρου και της Ελλάδας. Ήδη έχει αρχίσει η πόντιση υποθαλάσσιων καλωδίων. Ο σχεδιασμός είναι μέχρι το 2019 να υπάρξει σύνδεση Ισραήλ και Κύπρου και μέχρι το 2022 με την Κρήτη και από εκεί με την υπόλοιπη Ελλάδα.
Θεωρούμε ότι από όλα τα παραπάνω αξίζει να σταθούμε περισσότερο στο υποθαλάσσιο καλώδιο μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας γιατί μοιάζει σαν εξωπραγματικό. Χρειάστηκαν όμως χρόνια και βέβαια ξένες χώρες για να γίνει αντιληπτή στην Ελλάδα η γεωπολιτική αξία του EuroAsia Interconnector, του υποθαλάσσιου καλωδίου που θα ενώνει την Ελλάδα με την Κύπρο και το Ισραήλ. Όπως έχει τονίσει και ο Νίκος Λυγερός σε αναλύσεις του, πόσοι έλεγαν τόσο καιρό ότι πρόκειται για μια ουτοπία που δεν θα υλοποιηθεί ποτέ; Και η απουσία του στον πολιτικό χώρο ήταν εντυπωσιακή, ενώ περνούσε σιγά σιγά όλα τα στάδια των προμελετών, των μελετών και των απαιτήσεων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Τώρα αναγκάζονται όλοι λόγω της τριμερούς ν’ αναγνωρίσουν επιτέλους την αξία του στην γεωπολιτική των τριών χωρών της Μεσογείου, αλλά και της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Το συγκεκριμένο θέμα θα πρέπει να επηρεάσει βέβαια, και τις διαπραγματεύσεις για το Κυπριακό και φαίνεται επιτέλους η καταλυτική του δράση, αφού πιέζει κι όσους θέλουν να μας προτείνουν παράξενες λύσεις μέσω Τουρκίας , όπως άλλωστε ξεκάθαρα είχε προτείνει κατ εντολή των προϊσταμένων του ο Ακιντζί. Επί της ουσίας, το EuroAsia Interconnector έρχεται να δώσει και το παράδειγμα αξιοπιστίας και στον αγωγό φυσικού αερίου EastMed που τώρα επανεκκινείται, αφού όλοι πια καταλαβαίνουν πόσο αυτός ο διαχρονικός, θαλάσσιος, στρατηγικός άξονας είναι σημαντικός για την περιοχή, αφού θα συνδέσει τα κοιτάσματα φυσικού αερίου του Ισραήλ, της Κύπρου και της Ελλάδας με ολόκληρη την Ευρωπαϊκή Ένωση. Με άλλα λόγια, επειδή πλέον τώρα οι τεχνολογικές εξελίξεις είναι ξεκάθαρο ότι εκ των πραγμάτων αγγίζουν και το πολιτικό επίπεδο και δίνουν πλέον νέα διαπραγματευτική δύναμη στην Κυπριακή πλευρά, σύντομα η πολιτική Ελλάδας και Κύπρου θα πρέπει να προσαρμοσθεί στα νέα δεδομένα. Ο χρόνος δεν πρέπει να μας πιέζει, ίσα – ίσα που πλέον θα πρέπει να αποτελεί το μεγαλύτερο σύμμαχο μέχρι να ολοκληρωθούν τα νέα τεχνολογικά επιτεύγματα. Εξάλλου το ιταλικό καράβι Odin Finder που κάνει την βυθομετρική μελέτη είναι ήδη στον Πειραιά.
Χρήστος Καλογερόπουλος – Βαλκάνιος
Στρατηγικός Αναλυτής
Εξειδικευμένος σε Θέματα Διεθνούς Ασφάλειας
στη ΝΑ Μεσόγειο
πηγή:
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου