Πέμπτη 10 Φεβρουαρίου 2011

Σχέση τῆς Ἐκκλησίας μέ τήν Πολιτεία


Σχέση τς κκλησίας μέ τήν Πολιτείαρχιμ. Σαράντη Σαράντουφημερίου . Ν. Κοιμήσεως Θεοτόκου μαρουσίου
 
Εσαγωγικά
κρα εγνωμοσύνη ασθανόμαστε μες ο λληνες, ο μέσης δηλαδή μορφώσεως λληνες, ο καλοπροαίρετοι καί ληθινά διαβασμένοι λληνες, γιατί ψηλός ρχαιοελληνικός πολιτισμός μας πηρεάστηκε καί διαποτίστηκε πό τήν κτιστη Χάρη πού γιωτάτη κκλησία μας το προσέφερε.
δη θεία Πρόνοια εχε, πρό Χριστο, πριμοδοτήσει τόν εγενικό καί κπολιτιστικό γώνα το Μακεδόνα Μ. λεξάνδρου καί πείρου ξίας λληνική γλώσσα μαζί μέ τόν λληνικό πολιτισμό εχαν πλωθε σ’ λον τόν κόσμο.  τσι εχαν προετοιμασθε ο νθρώπινες συνειδήσεις καί εχαν
παιδαγωγικά εαισθητοποιηθε στά μέτρα το νθρωπίνως δυνατο γιά νά ποδεχθον τή χριστιανική πίστη καί χριστιανική ζωή γενικότερα.
ρχαιοελληνικός λόγος ρρηκτα δεμένος μέ τόν ρχαιοελληνικό πολιτισμό ξασφάλισαν τήν παραίτητη ψυχοσωματική σορροπία, τό πιό κατάλληλο δαφος, πάνω στό ποο δράστηκε θεανθρωποποιημένος πολιτισμός, πού δεσε τό θνος μας μέ τήν ληθινή χριστιανική πίστη καί ζωή. 
ρχή - θεμέλια το νέου πολιτειακο συστήματος
Ατός θεανθρώπινης φς πολιτισμός γκαθιδρύεται πάνω στόν πλανήτη μας πό τότε πού τό δεύτερο πρόσωπο τς Παναγίας Τριάδος  σαρκώνεται καί εσέρχεται διακριτικά καί πλ μέσα στήν στορία το νθρωπίνου γένους.  ζωή Του, διδασκαλία Του, τά θαύματά Του, συμπεριφορά Του, τό μαρτύριό Του, θάνατός Του, νάστασή Του καί νάληψή Του δείχνουν παντο καί πάντοτε τι δέν εναι νας αθεντικς πιβολς Θεός, λλά Θεός καί νθρωπος, πού σέβεται τήν ρχική, ρχετυπική δημιουργία, πού εναι δημιουργία γάπης καί λευθερίας.  Δέν εναι σταυρωτής καί βασανιστής, λλά κουσίως καί πέρ μν παθών  καί διά τήν μετέραν σωτηρίαν σταυρωθείς καί ναστάς, συνανιστν μαζί Του λο τό νθρώπινο γένος. 
Ο θεοκήρυκες γιοι πόστολοι τή διδασκαλία καί τή ζωή το θεανθρώπου Κυρίου εαγγελίστηκαν σ’ λον τόν κόσμο, ς ο πρτοι φιλόθεοι και κραιφνς φιλάδελφοι.
μεσοι ποδέκτες το νακαινιστικο μηνύματος το Χριστο καί τν γίων ποστόλων πεδείχθησαν ο πρόγονοί μας, ο λληνες.  Ο θηναοι, ν κουσαν μέ προσοχή τόν π. Παλο, πιφυλάχθηκαν νά παντήσουν θετικά.  περαιτέρω μως συμπεριφορά τους ναντι στή νέα πίστη πιβεβαιώνει τή βαθειά πενα καί δίψα τους γιά τή λήθεια σ’ λα τά πίπεδα ζως.  Γιαυτό καί δέχτηκαν τήν λήθεια ποστασιοποιημένη στό πρόσωπο το Κυρίου μας ησο λήθεια, Χριστός, διδασκαλία Του, νοοτροπία Του, ζωή Του γιναν ζωή τν λλήνων καί λων τν μετεχόντων τς ρχαιοελληνικς Παιδείας.
Σημασία τς Θεολογίας στήν ξέλιξη το πολιτειακο συστήματος...
Ο ρχαοι πρόγονοί μας εχαν ποτυπώσει στά ργα τους, στά δημιουργήματά τους τήν σορροπία καί τήν ρμονία νάμεσα στήν λη καί στό πνεμα, νάμεσα στό σμα καί στήν ψυχή, νάμεσα στή θεότητα καί τήν νθρωπότητα.
Βέβαια ξέφευγαν «μονοφυσιτικά» νίοτε π’ ατήν τήν σορροπία, γιατί μεταπτωτικά, χωρίς τό Φς τς Παλαις Διαθήκης καί πολύ περισσότερο χωρίς τήν ποκάλυψη κ τς νανθρωπήσεως το Κυρίου μν ησο Χριστο γλυστροσαν στή θεοποίηση τς λης καί τν νθρωπίνων παθν, πολυτοποιοσαν τά πάθη καί πεφταν στήν εδωλολατρία.  Γιαυτό καί θεοφώτιστος πατήρ μν γιος Γρηγόριος Παλαμς νομάζει καί θεωρε τούς θεούς τν προγόνων μας δαιμόνια, πως κριβς καί τούς περιγράφει Προφητάνακτας Δαυίδ «στόμα χουσι καί ο λαλήσουσι…» (Ψαλ. 134).
ρθόδοξη χριστιανική θεολογία γινε σμενέστατα δεκτή πό τούς προγόνους μας.  διωξε πό τά μυαλά καί πό τίς καρδιές τους καί πό τή λατρεία τους τό ψεδος τν μυθικν θεν καί τούς συνέδεσε μέ τόν Τριαδικό Θεό μέσ τς κτίστου Θείας Χάριτος.  Κατέρρευσε πλάνη τς εδωλολατρίας μετά πό τά ρωικά μαρτύρια καί τίς θαρραλέες μολογίες τν κατομμυρίων γίων μαρτύρων.  μως πλειονότητα τν ρχαίων ναν διατηρεται μέχρι σήμερα.  συλλογική λληνική μνήμη καί συλλογικός σεβασμός στίς ρίζες τς πανάρχαιας θρησκείας μας διαλαλε μυστικά, ταπεινά καί σοβαρά τήν τεράστια διαφορά νάμεσα στό πανάρχαιο μεταπτωτικό σκοτάδι καί τή σημερινή, πάντοτε σύγχρονη ρθόδοξη λήθεια, πού κτείνεται ς μείωτη διά βίου ρθοπραξία μέ προοπτικές αωνίου μετά το Χριστο ζως στήν οράνια Βασιλεία Του.
ρθόδοξη δογματική διδασκαλία εναι μόνη ληθινή τροφή το νο, τς καρδις καί τς λης ψυχς το νθρώπου, φο ρρηκτα συνδέεται μέ τά μυστήρια τς κκλησίας μας μέσα στά ποα Χριστός σημαίνεται, φανερώνεται.
ρθόδοξη δογματική διδασκαλία εναι συγκροτημένη πό
·         τή θεόπνευστη, σόκυρη καί σοστάσια Παλαιά Διαθήκη, τς ποίας τό πνευματικό πλοστάσιο πικαλονται ο γιοι Πατέρες,
·         πό τήν Καινή Διαθήκη,
·         πό τίς θεοφώτιστες ποφάσεις τν Οκουμενικν Συνόδων καί
·         πό τίς γιοπνευματικές μπειρίες τν γίων Πατέρων τς κκλησίας.
Τό Χριστολογικό δόγμα λοποιεται καί πλώνεται μέσα στίς κοινωνίες.
εθραυστη ρχαιοελληνική σορροπία λης καί πνεύματος στερεώθηκε μέ τήν σάρκωση το Θεο Λόγου πό τήν ποία κτοτε καί μέχρι σήμερα οκοδομήθηκε ατό τό λαμπρό οκοδόμημα τς στενς συνεργασίας καί τς λληλοπεριχωρήσεως κκλησίας καί Πολιτείας.  Βέβαια καί πάλι μεταπτωτική δυναμία μπορε νά μφανίζει μονοφυσιτικά συμπτώματα καί τάσεις πιβολς το νός πρός τόν λλο φορέα.  (Μόνο συμβατικά μπορομε νά νομάσουμε τήν κκλησία μας «φορέα» καί κυρίως σον φορ τήν ργάνωσή της μέσα στόν κόσμο. 
Τό Χριστολογικό δόγμα ποτελε τή θεωρητική καί πρακτική βάση το νέου πολιτειακο συστήματος.  σορροπημένες προσωπικότητες ο πρόγονοί μας, δέχονται μέ χαρά καί γαλλίαση τό φώτισμα πού παρέχει τό γιο Βάπτισμα καί τά χαρίσματα το γίου Πνεύματος πού δίνει τό ερό Μυστήριο το Χρίσματος καί ποκτον λες τίς μπειρίες τς ν Χριστ ζως.  ζωή το Χριστο διαποτίζει τά βάθη τς ψυχς τους, λλά καί δραστηριοποιε λους τούς μηχανισμούς γιά κατάπαυστη δημιουργία μέσα στόν κόσμο μέ προοπτικές αώνιας ζως. 
Τό Χριστολογικό δόγμα (τέλειος Θεός καί τέλειος, δηλ. πραγματικός νθρωπος) πλώνεται σ’ λη τή ζωή τους.  χι μόνο μυστικά, ψυχικά, πνευματικά ζον καί λατρεύουν τό θεάνθρωπο Χριστό, λλά καί φανερά, κοινωνικά, πολιτιστικά.
Προσευχές - ερές κολουθίες - θ. Λειτουργίες
Γιαυτό καί ο προσευχές χουν καί προσωπικό χαρακτήρα - γώ καί Θεός - λλά καί δημόσιο, μέ τή δημόσια λατρεία, ποία τελεται διά τν πολλν ερν κολουθιν καί τν καθημερινν νά τήν Οκουμένη θείων Λειτουργιν.  Κάθε θεία Λειτουργία χει οκουμενικό, χαρισματικό, αματικό δυναμισμό, μέ τόν ποο θεραπεύεται λόκληρη νθρωπότητα.
Σύμπασες ατές ο προσευχές – «τομικές» καί δημόσιες - δεσαν τό κάστοτε παρόν μέ τό αώνιο, τό δ μέ τό πέκεινα, τό χοϊκό μέ τό οράνιο, τήν κκλησία μέ τό κράτος.
Τραγούδια – Ποιήματα
κτός το ερο Ναο καί τν ερν προσευχν καί κολουθιν ζωντανή θεία Χάρη πό τούς νθρώπους ξεπήδησε ς τραγούδια καί ς ποιήματα.  Τά δημοτικά μας τραγούδια κφράζουν τήν λληνική καί ρθόδοξη ψυχή πού χαίρεται νείπωτα γιά τίς φθονες δωρεές το Θεο καί κφράζεται νθουσιαστικά, λλά καί δυνται μέσα στά βάσανα, τούς θανάτους, τίς πίκρες πό τούς ζωντανούς χωρισμούς στά ξένα, πό τήν νέχεια καί πό τά ναπάντεχα.
Τά δημοτικά μας τραγούδια κρατον καί κάποια στορικά παγανιστικά λείψανα, λλά κυρίως προχωρον μέσα πό τήν ρθόδοξη πίστη καί ζωή σέ μιά λλη πέρα πό τήν κτιστή, πρός τήν κτιστη πραγματικότητα.  λληνική ρθόδοξη ψυχή εαισθητοποιημένη πό τή θεία Χάρη ξέρει καί νά λυπται «οχ σπερ ο λοιποί τν νθρώπων» λλά καί νά χαίρεται τίς διάφορες κτιστές καί κτιστες - περβατικές – ελογίες το Θεο ζωντανή θεία Χάρη πού διαφεντεύει τίς ψυχές τν γωνιζομένων χριστιανν, δια μέσ ατν κφράζεται κοινωνικά, ερύτερα, νοιχτά, δημόσια.
Γάμος ς κκλησιολογικό γεγονός.
λοι ο χριστιανοί λιγότερο περισσότερο συνειδητοποιημένοι θεωρον τό γάμο ς ριακό καί μέγιστο γεγονός καί ερό μυστήριο γάπης, δημιουργίας, ζως.  Μέσα πό τήν πολύ πλούσια ελογία το μυστηρίου πορρέουν καί τά κφραστικότατα θιμα το ρθοδόξου λαο μας, πού μέ πολλά κτιστά σύμβολα διαλαλον καί τεκμηριώνουν τήν ξία – παροσα καί αώνια – το Χριστιανικο γάμου.  Τό μικρό κύτταρο τς οκογένειας ποτελε μικρογραφία καί εκόνα τς ερύτερης οκογένειας τς κοινωνίας καί τς κκλησίας.  Τά μέλη τς μικρς οκογένειας σκούμενα καί χριστοποιούμενα μεταφέρουν τήν ρετή τους καί μέσα στήν πολιτεία. τσι κκλησία καί Πολιτεία λληλοπεριχωρονται καί συμπορεύονται συμπαρασύροντας κόμα καί τούς μή ρθοδόξους στόν πολιτισμό τους καί στήν ποιότητα τς χριστιανικς βιοτς. 
Οκογενειακό δίκαιο.
χριστιανική συνείδηση καί ζωή παρέλαβε τό ομανιστικς φς δίκαιο καί τό τελειοποίησε μέ τό πνευματικό φς τς χριστιανικς ζως.  Τό οκογενειακό δίκαιο πετέλεσε τό χαρακτηριστικότερο παράδειγμα πιρρος τς χριστιανικς εαγγελικς νοοτροπίας στό πολιτειακό γίγνεσθαι. 
Τάσεις διαχωριστικές τς κκλησίας πό τήν Πολιτεία πιβάλλουν καί λλαγές, τροποποιήσεις, ερωεξομοιώσεις καί στό οκογενειακό δίκαιο.  Τάσεις ατονομίας τν μελν, ομανιστικς νεξαρτησίας ντιπαρατίθενται στήν μοιβαία πακοή τν μελν πού ζητάει κκλησία γιά τήν πέρβαση τν διαφορν, τν ντιθέσεων, τν καταλυτικν διαφωνιν.
Συμβολή τς λληνικς γλώσσης. 
Γιά τήν ρτια καί κριβ διατύπωση τς Δογματικς Διδασκαλίας τς κκλησίας μας κινητοποιήθηκε μύθητος πλοτος τς ρχαιοελληνικς γλώσσης.  τσι καί πανάρχαια καί πάμπλουτη γλώσσα μας χριστοποιήθηκε, λλά καί τά ερά μας δόγματα βρκαν ριστα κφραστικά ργαλεα γιά νά μεταφερθον πό τή θριαμβεύουσα ν ορανος κκλησία, στήν κτιστή γήινή μας πραγματικότητα.
Μάλιστα ατή δογματική διδασκαλία περί τν Τριν προσώπων τς γίας Τριάδος, περί το Προσώπου το θεανθρώπου Κυρίου μας ησο Χριστο, περί τς θεομήτορος Κυρίας Θεοτόκου, περί τν γίων καί τς κκλησίας συνδέθηκε μέ τή θεία Λατρεία, τίς ερές κολουθίες, τή θεία Λειτουργία. λα μαζί δεμένα μέ τόν ρχαιοελληνικό λόγο, ποτελον τό  χαρισματικό πλοτο τς κκλησίας.  ρθόδοξη κκλησία μας, δωσε στόν λληνισμό μας τή θεανθρώπινη δογματική διδασκαλία της καί τή χαρισματική θεανθρώπινη λατρεία της, ν λληνικός πολιτισμός μας τς προσέφερε τό ριστουργηματικότερο κατασκεύασμά του, τήν τέλεια γλώσσα του.  Μέ ατή τή γλώσσα-δογματική,λατρευτική-μιλμε στό Θεό μας καί μέ τήν δια γλώσσα μς μιλάει Θεός μέσα στήν κκλησία μας, μέσα στή λατρεία μας.
λα τά εδη το λληνικο λόγου πιστρατεύτηκαν γιά νά φωτίσουν χι μόνο τούς λληνες ρθοδόξους, λλά καί τά  πανταχο γωνιζόμενα καί θεούμενα μέλη τς κκλησίας το Χριστο μέ τά ερά δόγματα καί τίς ερές κολουθίες.
Πόσο δίκαιο εχε γιος καί θεοφώτιστος καί πολυτάλαντος Γέροντας, π. ουστνος Πόποβιτς πού στελνε στήν λλάδα τούς δη πτυχιούχους θεολόγους Σέρβους ερες, νά γίνουν μέτοχοι καί κάτοχοι τς ρχαιοελληνικς κυρίως γλωσσικς Παιδείας, γιά νά κατορθώσουν νά γίνουν καί σωστοί φωτισμένοι λοκληρωμένοι καί χι λλειμματικοί θεολόγοι!
Τό δημοκρατικό συνοδικό πολίτευμα
ρχαία λληνική Παιδεία ριοθετημένη καί κφραζόμενη μέ τόν ριστα δομημένο καί πλούσιο λόγο συγγένεψε μέ τήν ρθόδοξη κκλησία.  Προϊόν ατς τς γαστς συγγενείας εναι τό δημοκρατικό πολίτευμα, καλύτερα τό συνοδικό πολίτευμα τς ρθοδόξου κκλησίας μας, μέσα στήν πλότητα καί τήν ερυχωρία το ποίου ναπτύσσονται καί μορφώνονται τά μέλη της, μικρά καί μεγάλα καλά καί λιγότερο καλά, μαρτωλά καί νάρετα, φτωχά καί πλούσια, νδρες, γυνακες, παιδιά.
Τό ρχαο λληνικό δημοκρατικό δεδες, εσερχόμενο καί βαπτιζόμενο μέσα στήν ρθοδοξία χριστοποιήθηκε καί συνοδικοποιήθηκε, τσι στε κάθε μέλος τς κκλησίας, σ’ ποια πνευματική κατάσταση καί ν βρίσκεται, νά μπορε νά πιβιώνει λλά καί νά ξελίσσεται χαρισματικά μέ τή Χάρη το γίου Πνεύματος καί νά μορφώνεται Χριστός μέσα του.
Διαφορά μέ τά δυτικοευρωπαϊκά πολιτειακά μοντέλα
1.      Νά κυρίως γιατί ποτέ δέν μπόρεσε ρθόδοξη λλάδα νά συνταυτισθε μέ τά δυτικά θρησκευτικά συστήματα.  Δέν κόλλησε μέ τήν Παναίρεση το Παπισμο καί το Προτεσταντισμο.  Γιατί δέν πρχε καί δέν πάρχει καμιά συγγένεια οτε στή δογματική διδασκαλία, οτε στό πορρέον ξ ατς θος, οτε στή γλωσσική νοοτροπία, δομή καί κφραση, οτε στό πολίτευμα.  Κάθε φορά πού ο θνικές περιστάσεις καί σκλαβιά νάγκαζαν τούς λληνες ρθοδόξους νά ναμένουν βοήθεια πό τή Δύση, διαψεύδονταν, κριβς γιατί καί πίστη καί πολιτισμός καί κουλτούρα καί νοοτροπία καί δομή το πολιτεύματος ταν ντίθετα τν λληνικν καί ρθοδόξων δομν.
2.      Μετά πό τά παραπάνω στορικά καί θεολογικά δεδομένα πού ποδεικνύουν τήν σωτερική νότητα τς κκλησίας μέ τήν Πολιτεία, θεωρομε ατονόητα τά παρακάτω:
3.      λόγος περί χωρισμο τς κκλησίας πό τό Κράτος ρχεται μετά πό τήν ποκάλυψη πό τούς δημοσιογράφους φοβερν σκανδάλων νωτάτων κληρικν τς κκλησίας τς λλάδος καί χι μόνο.  Εναι λοιπόν προφανέστατη σπευσμένη διαπλοκή νάμεσα στή δημοσιογραφία προβολς τν σκανδάλων καί στή δημοσιογραφία περί χωρισμο τς κκλησίας πό τό Κράτος.
4.      Δέν κπλησσόμαστε γιά τήν παραπάνω δημοσιογραφική τακτική, φο ντιλαμβανόμαστε πιά πολύ καλά τήν τακτική τς νέας τάξεως πραγμάτων, τς νέας ποχς.  Μεγιστοποιε τά λάσσονα καί λαχιστοποιε τά μέγιστα. 
5.      να τόσο μεγάλο θέμα μως πού πτεται λόκληρης τς στορίας μας καί τς ζως το θνους μας μπορε νά συζητεται ν μέσ ποταπν παθν καί σκανδάλων;
6.      Κατά τήν παρούσα περίσταση μπλέκονται θελημένα μή θέματα καί προβλήματα τομικά μέ θέματα περατομικά, μέ θέματα πού πτονται τς μακροτάτης ζως το θνους μας, πως πιό πάνω προσπαθήσαμε νά πενθυμίσουμε.
7.      πορομε: Πς εναι δυνατόν νά μπλέκονται μέσως μετά τή δημοσιοποίηση τν θικν σκανδάλων, στή συζήτηση περί χωρισμο καί σοβαροί διανοούμενοι καί πεύθυνοι νθρωποι το πνεύματος;
8.      λα τά Ερωπαϊκά κράτη χουν τήν στορία τους καί τήν Παράδοσή τους, μικρή μεγάλη.  Δέν χει τό δικαίωμα καί τό δικό μας θνος νά συνεχίζει τή δική του ζωντανή Παράδοση καί στορία; Γιατί θά πρέπει νά πεκκλησιοποιηθε, φο συντριπτική πλειοψηφία το λαο ποτελεται πό ρθοδόξους βαπτισμένους φωτισμένους καί μυρωμένους;  Πόσοι καί πόσοι ξένοι μετανάστες στή χώρα μας δέ φιλοξενονται φιλάνθρωπα καί πόσοι καί πόσοι δέ βαπτίζονται, πειδή ασθάνονται τήν πιθυμία νά γίνουν καί ατοί μέλη φωτισμένα τς κκλησίας; 
9.      στορία καί Παράδοσή μας δέν εναι νεκρά πολιθώματα το πωτάτου παρελθόντος, λλά ζωντανή καί συνεχιζόμενη κφραση τς ζως το λληνικο λαο Ο προτείνοντες τό χωρισμό τς κκλησίας πό τό κράτος κατά πσα περίπτωση χουν ποκοπε πό τά λαϊκά στρώματα, πολλές φορές σνο-μπάρουν καί ποτιμον τόν λληνικό λαό, στόν ποο στανικά θέλουν νά πιβάλουν τόν τομικό τυπικό τρόπο ζως τους καί νοοτροπίας τους,  πού διαφοροποιεται πό τό συνολικό δυναμικό τρόπο ρθόδοξης καί λληνικς ζως.  Σύνδρομο, μλλον κόμπλεξ «κσυγχρονισμο» μαστίζει κάποιους πώνυμους στή χώρα μας.
10.  νάμεσα στούς εσηγητές το χωρισμο τς κκλησίας πό τό Κράτος κατά καιρούς συγκαταλέγονται καί κάποιοι ταγοί τς ρθοδόξου κκλησίας μας.  σφαλς διακατέχονται πό κοσμική νοοτροπία λιτίστικη, πού εναι ξω καί πέρα πό τήν ρθόδοξη, μή μονοφυσιτική νοοτροπία καί κκλησιολογία.  σως λλοτριωμένος τρόπος ζως καί ομανιστική, μή ρθόδοξη καί λληνική Παιδεία νά τούς προκαλε ατόν τόν λληθωρισμό πρός λλα πολιτειακά μοντέλα μή βιώσιμα στήν λληνορθόδοξη δημοκρατική πατρίδα μας.
11.  Ταπεινς φρονομε τι μμονή μας στήν κρως ελογημένη καί συνεχιζόμενη Παράδοση ρμονικς κατά τό δυνατόν συνεργασίας τς κκλησίας μέ τό κράτος δέν εναι ξω καί μακρυά πό τή δυνατότητα  συμμετοχς τς πατρίδας μας στό ερωπαϊκό γίγνεσθαι.  ντίθετα, ταπεινς φρονομε, τι εναι δυνατόν ο δελφοί Ερωπαοι νά φεληθον προσεγγίζοντας ατό τό μοναδικό χαρισματικό πολιτειακό σχμα συνεργασίας τς γιωτάτης ρθοδόξου κκλησίας μας, πού ποτελε τό σμα το Σωτρος Χριστο, μέ τό κράτος πού δέν εναι λλο, δέν εναι λλότριο, λλά ταυτίζεται ς πρός τό περιεχόμενό του, ς πρός τά μέλη του κατά τό πλεστον μέ τήν κκλησία το Χριστο
12.  ν ποτεθε, τι γίνεται ατός διαχωρισμός τς κκλησίας πό τό κράτος, ατό θά σημαίνει καί τό θάνατο το θνους μας, φο μέχρι τώρα ατές ο δύο δυνάμεις ποτελον μιά ζωντανή  νότητα, σάν τήν νότητα τς ζωντανς ψυχς μέ τό ζωντανό σμα.  ταν διαχωρισθε ψυχή πό τό σμα, πέρχεται θάνατος.  Θάνατος στορικός, πνευματικός, πολιτιστικός, πολιτειακός, μορφωτικός, θά εναι καί θεσμικός καί πίσημος διαχωρισμός τς κκλησίας πό τό Κράτος.  Καί μέν ψυχή δέ χάνεται λλά ζε, τό σμα μως ποσυντίθεται.  κκλησία το Χριστο ντιστοιχοσα πρός τήν ψυχή ποκλείεται νά χαθε καί νά πεθάνει.  «Πλαι δου ο κατισχύσουσιν Ατς» διαβεβαίωσε διος Σωτήρας Χριστός.  Τό κράτος, Πολιτεία, τό θνος τί θά πογίνει χωρίς κκλησία, χωρίς Χριστό, χωρίς Ψυχή;
13.  Γιά νά μήν εμαστε ξωπραγματικοί, θά πρέπει νά τονίσουμε τι ατοί πού στέλνουν τίς διαταγές νωθεν, καί πρέπει νά κτελεσθον πό τά ργανα τς ξουσίας σω, πιέζουν μέ διαφόρους τρόπους νά ψηφίζονται πί μέρους νόμοι πού δυναμιτίζουν κατ’ οσίαν καί κατά περιεχόμενο ατήν τήν ριστουργηματικη οκοδομή ρμονικς συνεργασίας τς κκλησίας μέ τό Κράτος.
14.  Τά media, πειθαναγκασμένα καί διαπλεκόμενα μέ δια καί ξένα συμφέροντα ναλαμβάνουν τήν εθύνη καί τή δραστηριότητα νά μεθοδεύσουν μέ τηλεοπτικές συζητήσεις τή χειραγώγηση τς κοινς γνώμης γιά ποδοχή καί θεσμοθέτηση νόμων διαχωριστικν τς κκλησίας πό τήν Πολιτεία καί τό Κράτος.
15.  Ο ρόλοι τς κκλησίας καί τς Πολιτείας εναι διακριτοί.  Τά ρια τν δύο ατν θεσμν εναι καθορισμένα καί δεδομένα τόσο στήν κοινή συνείδηση το λαο σο πολύ περισσότερο στούς χοντες πνευματική ν Χριστ μπειρία ταγούς τς κκλησίας, σο πίσης καί στούς πεπαιδευμένους κπροσώπους το λαο πού γνωρίζουν λίγο ς πολύ τή σχέση κκλησίας καί Κράτους.  Δυστυχς νέα ποχή καί τό κοσμικό φρόνημα πηρεάζουν μφότερα τά μέρη καί δημιουργον τεχνητή σύγχυση καί χάος στίς σχέσεις μφοτέρων μέ κύριο στόχο τήν πνευματική ποδυνάμωση καί τς κκλησίας καί τς Πολιτείας, γιά νά γίνει λειοτέρα δός πάγουσα πρός τήν Πανθρησκεία. 
16.  να κοινωνικό πολιτειακό σύστημα πού κράτησε πάνω πό δεκαεπτά αἰῶνες συνεργασίας καί λληλοπεριχωρήσεως τς κκλησίας μέ τό Κράτος, πού δοκιμάστηκε πό τίς πολλές γενιές τν συμπολιτν μας πού τό δέχονταν, πς εναι δυνατόν ν θερμ νά θετηθε καί μάλιστα μετά πό συνταγματική ναθεώρηση;  χει συμβε κάτι παρόμοιο σέ λλο μέλος – κράτος μέσα στήν Ερωπαϊκή νωση;
17.  Παρατηρομε τι ταν παγώνει τό θέμα ατό καί ταν ποσυνδέεται πό τά σκάνδαλα τν κληρικν, πρυτανεύει γόνιμη, γιής λογική καί συλλογική στορική μνήμη καί συνειδητοποιεται σημασία ατο το τόσο χρήσιμου θεσμο πού χει προέλθει πό τό φωτισμό τς θείας Χάριτος καί πό τά σπλάχνα το λληνικο Χριστιανικο λαο.
Ταπεινή μας εχή: Νά συνειδητοποιήσουμε καθένας τήν εθύνη του γιά να τόσο σοβαρό καί μεγάλο θέμα πού εναι καί προσωπικό καί καθολικό.  κμαία ν Χριστ πνευματική μας ζωή θά λκύει τή Χάρη το Θεο στε καί προσωπικά νά φελούμαστε, λλά καί ερύτερα τό πολιτειακό ατό σχμα νά κραταιώνεται καί νά χαριτώνεται, γιά νά βοηθάει τά κατομμύρια μέλη του νά χριστοποιονται καί νά σζονται.
Αναρτήθηκε από ΟΡΘΟΔΟΞΟ ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΗΡΙΟ

Δεν υπάρχουν σχόλια: