Κυριακή 9 Δεκεμβρίου 2012

Σχόλιο στο ευαγγελικό ανάγνωσμα για την θεραπεία τής συγκυπτούσης.


Η συγκεκριμένη ευαγγελική περικοπή είναι παρμένη από το 13ο κεφάλαιο του κατά Λουκάν ιερού Ευαγγελίου. Μέσα από τους στίχους αυτούς γίνεται η περιγραφή του θαύματος της θεραπείας μιας συγκύπτουσας γυναίκας από τον Ιησού Χριστό. Η γυναίκα αυτή για δεκαοχτώ ολόκληρα χρόνια ήταν κυρτωμένη και δεν μπορούσε να ισιώσει καθόλου το κορμί της. Παρόλη όμως τη δύσκολη κατάσταση της υγείας της, ήταν στη συναγωγή για τη λατρεία του Θεού και τη μελέτη του Νόμου χωρίς να προβάλει την ασθένειά της ως αιτία για να μην παρευρεθεί στη συναγωγή. Βλέποντάς την ο Χριστός σ΄ αυτήν την κατάσταση, με δυνατή φωνή της είπε: «Γυναίκα απαλλάσσεσαι από την αρρώστια σου». Όταν έβαλε και τα χέρια του πάνω της αυτή αμέσως ορθώθηκε και δόξασε το Θεό. Ο αρχισυναγωγός όμως, ο οποίος βρισκόταν εκεί, όταν το είδε αυτό, αντέδρασε γιατί ο Ιησούς θεράπευσε τη γυναίκα αυτή την ημέρα Σαββάτου. «Εξ ημέραι εισίν εν αις δει εργάζεσθαι˙ εν ταύταις ουν ερχόμενοι θεραπεύεσθε, και μη τη ημέρα του σαββάτου», είπε με αγανάκτηση ο αρχισυναγωγός. Ο Κύριος τότε είπε στον αρχισυναγωγό ότι είναι υποκριτής και συνεχίζει λέγοντάς του ότι οι άνθρωποι που έχουν ζώα τα λύνουν για να τα ποτίσουν το Σάββατο, αυτή λοιπόν που είναι απόγονος του Αβραάμ και ήταν δεμένη για δεκαοχτώ χρόνια από το Σατανά δεν έπρεπε να λυθεί από αυτά τα δεσμά γιατί ήταν Σάββατο;
 Μέσα στο χώρο του Ιουδαϊκού κόσμου βλέπουμε τη ζωή των ανθρώπων να καθορίζεται από το Μωσαϊκό Νόμο και τις Γραφές που όμως δεν γνώριζαν το αληθινό πνεύμα τους, έμεναν μόνο στο τυπικό μέρος. Αυτό οι Αρχιερείς, οι Γραμματείς και οι Φαρισαίοι, το εκμεταλλεύονταν και ερμήνευαν το Νόμο σύμφωνα με τα συμφέροντα και τις αντιλήψεις τους και έτσι οδήγησαν τους ανθρώπους σε μια πνευματική δουλεία. Παράδειγμα είναι η αντίδραση του κόσμου στη θεραπεία των ανθρώπων την ημέρα του Σαββάτου, έμεναν στην τυπική τήρηση του γράμματος του Νόμου αντί να χαρούν που ένας συνάνθρωπός τους γιατρεύτηκε.
 Ο Ιησούς Χριστός ήρθε στη γη για να ελευθερώσει τους ανθρώπους από την τυραννία των δαιμόνων αλλά και της τυπολατρείας, των αχρείαστων διατάξεων του Νόμου, που ερμηνεύθηκαν  λάθος από τους Αρχιερείς. Ο ίδιος  ο Χριστός κατά την παρουσία του στη γη, ερμηνεύει άριστα το Νόμο στις συναγωγές, ανταποκρινόμενος έτσι στις πνευματικές ανάγκες των ανθρώπων. Τον ερμηνεύει και του δίνει το πραγματικό νόημα του,  που είναι η ελευθερία.
 Ο Αρχισυναγωγός αντιδρά έντονα στη θεραπεία της γυναίκας, γιατί τη θεώρησε ως παράβαση της αργίας του Σαββάτου. Στρέφεται προς το πλήθος λέγοντάς τους να πηγαίνουν άλλες μέρες να θεραπεύονται και όχι το Σάββατο. Απευθύνεται άμεσα προς το πλήθος και έμμεσα προς τον Ιησού Χριστό. Δεν ήταν σε θέση να κατανοήσει μέσα από θαύμα που είχε γίνει την παρουσία του Θεού, το θέλημα του Θεού που εκπλήρωνε ο Ιησούς Χριστός. Τη θεραπεία του ανθρώπινου πόνου και την απέραντη αγάπη που έδειξε ο Κύριος προς τη βασανισμένη γυναίκα. Έμεινε μόνο στο τυπικό μέρος, ότι ο Ιησούς Χριστός με τη θεραπεία της γυναίκας παραβίασε την αργία του Σαββάτου.
  Απευθυνόμενος ο Ιησούς προς τον Αρχισυναγωγό, σε αντίθεση με αυτόν που δεν απευθύνθηκε άμεσα προς τον Ιησού, τον λέει υποκριτή και ότι οι άνθρωποι οι οποίοι έχουν ζώα τα λύνουν και τα παίρνουν να πιουν νερό την ημέρα του Σαββάτου,αφού το κάνουν για τα ζώα τους, τότε γιατί απαγορεύεται να το κάνουν για τον άνθρωπο και ιδιαίτερα γι΄ αυτή τη γυναίκα την οποία είχε δεμένη ο σατανάς για τόσο πολύ καιρό. Αυτό το κάνει για να τονίσει σε όλους εκεί, ότι ο Νόμος δεν φτάνει σε παράλογα επίπεδα, ώστε να απαγορεύει στους ανθρώπους και στα ζώα την κάλυψη των φυσικών τους αναγκών. Μας είναι γνωστή η φράση που έλεγε ο Ιησούς στους νομοδιδασκάλους «το Σάββατο δια τον άνθρωπον εγένετο, ουχ ο άνθρωπος δια το Σάββατον».( Μαρκ. 2,27).
 Στη συνέχεια ο Κύριος αποκαλεί τη γυναίκα θυγατέρα του Αβραάμ.Με την ονομασία αυτή την εξυψώνει, είναι τιμητική ταυτότητα η ονομασία αυτή γιατί η θέση της γυναίκας την εποχή εκείνη ήταν πολύ κατώτερη. Το θαύμα  αυτό, όπως και άλλα θαύματα που τέλεσε ο Ιησούς Χριστός μας βοηθούν να αποδεσμευτούμε από την τυπική τήρηση των εντολών του Θεού και να προχωρήσουμε στην ανιδιοτελή αγάπη προς τον πλησίον, που είναι η πιο σημαντική εντολή του Κυρίου.
 Διαχρονικά τα μηνύματα που μπορούμε να αντλήσουμε από τη συγκεκριμένη ευαγγελική περικοπή. Ένα από αυτά είναι η αγάπη προς τον πλησίον. Ο Κύριος από αυτή την αγάπη οδηγήθηκε στη θεραπεία της γυναίκας χωρίς να τον εμποδίσει το ότι ήταν Σάββατο. Επίσης, η πίστη αυτής της γυναίκας, που παρά το σοβαρό πρόβλημα υγείας που την ταλαιπωρούσε, δεν παρέλειψε να παρευρεθεί στη συναγωγή για την καθιερωμένη λατρεία του Θεού και τη μελέτη του Νόμου. Αντίθετα πολλοί από εμάς προφασιζόμαστε διάφορες δικαιολογίες για να μην εκκλησιαζόμαστε την Κυριακή, η οποία είναι αφιερωμένη στον Κύριο. Με τον ερχομό του Ιησού Χριστού στη γη μεταφέρεται η αργία του Σαββάτου, την οποία είχαν οι Εβραίοι στην Κυριακή, ημέρα της λαμπροφόρου Αναστάσεως και της νίκης του Χριστού κατά του Διαβόλου. Ο Χριστός δίνει το σωστό νόημα της αργίας της Κυριακής που είναι ημέρα της Δοξολογίας του Θεού και σε έργα που αποσκοπούν στην στήριξη των συνανθρώπων μας.
 Να αποβάλουμε λοιπόν τον τύπο από τη ζωή μας και να αφήσουμε την ουσία. Το πραγματικό νόημα των εντολών του Κυρίου και όχι την επιφανειακή και τυπική τήρησή τους.
Ηλιάνας Κάουρα, θεολόγου
http://www.imconstantias.org.cy/882.html

Δεν υπάρχουν σχόλια: