Τρίτη 4 Οκτωβρίου 2011

Ἡ Εὐχαριστιακή Σύναξη στήν ἀρχαία Ἐκκλησία καί σήμερα



Εχαριστιακή Σύναξη στήν ρχαία κκλησία καί σήμερα

Σ' να πολογητικό κείμενο το γίου ουστίνου, φιλοσόφου καί μάρτυρος περιγράφεται τρόπος τελέσεως τς Θείας Εχαριστίας κατά τήν «λίου μέραν», δηλαδή τήν Κυριακή. Κάνει ντύπωση τό πόσο μοια ταν Λειτουργία στούς εκοσι αἰῶνες τς ζως τς κκλησίας : Παρ' τι δέν εχε καθιερωθε τό σημερινό Τυπικό καί σως ο μνοι καί τά λόγια τν Εχν σαν διαφορετικά, μως σειρά τελέσεως τς Θ. Εχαριστίας, τό νόημά της καί συλλογική μετοχή σ' ατήν ποτελοσαν τόν πυρνα τς κκλησιαστικς ζως, πως καί σήμερα.
ντολή το Κυρίου στόν Μυστικό Δεπνο γιά τέλεση τς ναιμάκτου θυσίας πρός «νάμνησίν Του», διατρέχει στορικά τόν πυρνα τς Θείας Λατρείας... Καί ποτελε τό νόημα τς ζως μας, τήν προοπτική τς σωτηρίας μας πό τήν σκιά το θανάτου. 

Θεία Λειτουργία, πάντοτε ναστάσιμη (γι' ατό καί δέν τελεται τίς πένθιμες μέρες τς Μ.Σαρακοστς) περιβάλλεται καί πό λλες λατρευτικές κολουθίες. Σπουδαιότερες εναι σπερινός καί ρθρος. 

Ο
κολουθίες ατές, παρ' τι νεξάρτητες πό τήν Θ. Εχαριστία, προετοιμάζουν τούς χριστιανούς γιά τό μέγα Μυστήριο τς Κυριακς (καί τν λλων ορτν). Εναι γεμάτες πό θαυμάσιους μνους, ατήσεις καί εχές, ναφερόμενες στό γεγονός τς ναστάσεως, στήν Θεοτόκο, στούς ορταζόμενους γίους καί στό εδικότερο περιεχόμενο κάθε ορτς. 

πίσης, τόσο στόν σπερινό, σο καί στόν ρθρο περιλαμβάνονται ατήματα πρός τόν Δωρεοδότην Θεόν γιά τήν πνευματική μας πρόοδο, λλά καί γιά τίς δυσκολίες τς καθημερινότητας, πού συχνά φέρνουν σέ μεγάλες θλίψεις τούς πιστούς. 

μεγαλύτερη πάντως σημασία το σπερινο καί το ρθρου εναι προετοιμασία γιά τήν Θεία Εχαριστία. Στό Μυστήριο ατό κάθε Χριστιανός πηγαίνει χι πό ποχρέωση, χι πό καθκον, χι πό συνήθεια, λλά πό δικαίωμα! Πηγαίνει γιά νά ναπνεύσει τό πνευματικό ξυγόνο τς Χάριτος, νά συγγευθε τά πνευματικά Δρα το ρτου καί το Ποτηρίου, μαζί μέ τούς δελφούς του.

Καί μιά τέτοια προοπτική
χει ατονόητη προϋπόθεση τήν πνευματική τοιμασία. Πού, κτός, πό τήν προσήλωση τς καρδις καί το νο στό μεγάλο Εχαριστιακό Δεπνο, περιλαμβάνει τήν ταπείνωση, τήν μετάνοια καί τήν γάπη. ταν γιά να κοινωνικό εχάριστο γεγονός, περιποιούμαστε τήν ξωτερική μας μφάνιση, φορώντας «τά καλά μας» ροχα, πόσο μλλον γιά τήν ορτή τν ορτν, γιά τό Πάσχα τς κάθε Κυριακς, δέν θπρεπε νά φροντίζουμε!...
π.Π.Μαρ.

Δεν υπάρχουν σχόλια: