Τετάρτη 6 Απριλίου 2011

Τά μάρμαρα δέν σκουριάζουν



Του Σαράντου Καργάκου
ππόλυτος Ταίν στόν ποο φείλουμε τόν πολυχρησιοποιημένο ρο «περιρρέουσα τμόσφαιρα» (κατά μετάφραση μμ. Ροΐδη) εχε γράψει τι « παιδαγωγική εναι μιά πό τίς μεγαλύτερες νοησίες τς ποχς μας, λλ ς μήν τό λέμε πολύ δυνατά, γιατί πάρχουν τόσοι νθρωποι πού ζον πό ατή»! ς σκεφθομε τή «Μεγάλη Στρατιά» παιδαγωγν-συμβούλων, σπουδαιοθεσιτν 
καί σπουδαιομίσθων πού σιτίζονται στό πουργεο πνοπαιδείας.

ς σκεφθομε τούς κατοντάδες διδάσκοντες τήν παιδαγωγική καί τά περί ατήν συναφ στίς δεκάδες νώτερες καί νώτατες σχολές. σως περβαίνουν λοι ατοί τήν χιλιάδα. Καί λοι συγγράφουν βιβλία γκώδη, κατάλληλα γιά ρση βαρν, λλά κατά τό πλεστον κατάλληλα γιά ρση, δηλαδή νύψωση, μυαλν. Καί πρωτίστως το νεανικο θους.

ς βαρύτατα φορολογούμενος –κι χι πιά ς παλαιός παιδαγωγός–, πλς διερωτμαι: Μέ τόσες παιδαγωγικές σχολές, μέ τόσους διδάσκοντες μοντέρνα παιδαγωγικά συστήματα, μέ τόσα βαρύγδουπα παιδαγωγικά συστήματα, κατά πόσον νέβηκε πνευματικά καί θικά στάθμη τν σχολείων καί τν σχολν μας; Μή δά τά πανεπιστήμιά μας δέν βρίσκονται κοντά στό πίπεδο τν ντιστοίχων τς Κεντρώας φρικς; Τό θος τν νέων μας νλθε κατλθε; Ποιό τό πίπεδο τς κοινωνικς τους συμπεριφορς; Καί, γενικώτερα, πχυς τν πιδόσεων κατ τος νέρχεται κατέρχεται;

Δέν καταδικάζω τήν παιδαγωγική γιά τήν κατολίσθηση ατή. χω γράψει ναρίθμητα ρθρα γιά τήν Μοντεσσόρι, τόν Πισταλότσι καί γιά πολλούς λλους. Τώρα μάλιστα ντρυφ στά δοκίμια το σπουδαίου μερικανο Χένρυ Θόρω (Thoreau, 1817-1862). Πάντως, σάν τόν Κάτωνα, hoc censeo, τοτο φρον: ,τι χει λεχθε στήν Ξενοφώντεια «Κύρου παιδεία», στόν σοκράτειο λόγο: «Πρός Δημόνικον», τήν Πλουτάρχεια διατριβή «Περί παίδων γωγς» καί τήν περίφημη το Μεγάλου Βασιλείου πιστολή «Πρός τούς νέους...», παραμένει καί σήμερα κατάλυτο, παρασάλευτο. μελέτη τν κειμένων ατν εναι πού μέ βοήθησε στά πρτα νεανικά μου δοκίμια νά γράψω τή φράση πού πετέλεσε πί 35 χρόνια διδακτική μου ρχή: «Στό παιδί δέν πλώνουμε χέρι· το δίνουμε τό χέρι».

Σήμερα εμαι πολύ προβληματισμένος. Κατά τίς δεκαετίες πού πέρασαν, τί προσέφερε τό εφημιστικά λεγόμενο πουργεο Παιδείας; Τίποτε λλο πό ζημιά. Καί στά τελευταα χρόνια ζημιά πό παλαβομάρες «ρες μάρες, κουκουνάρες» γινε πιό μεγάλη κι πό τήν τρύπα το ζοντος. Τό τι τό σχολεο ζει, ζέχνει, εναι παγκοίνως γνωστό. Καί διερωτμαι φελς: ,τι κάνει ζημιά, γιατί νά συντηρεται, γιατί νά διατηρεται; Χριστός δέν τό επε γιά πλάκα ατό πού ναφέρει στό Εαγγέλιό του Ματθαος: «Πν δένδρον μή ποιον καρπόν καλόν κκόπτεται καί ες πρ βάλλεται» (3 παρ. 10). Τό εφημιστικά λεγόμενο πουργεο Παιδείας εναι σάν τήν καρπη συκιά ποία πάλι, κατά τόν Ματθαο (21 παρ. 19) εσέπραξε τήν κατάρα το Χριστο: «Μηκέτι κ σο καρπός γένηται ες τόν αἰῶνα. Καί ξηράνθη παραχρμα (=μέσως) συκ»!

Χριστός στό πρτο πόσπασμα λέγει σαφς τι θέλει κόψιμο καί κάψιμο «πν δέντρον μή ποιον καρπόν καλόν». Τί τό καλόν προσέφερε τό πουργεο ατό; Μήπως ξ ατο δέν «ρρύη τά φαλα»; πό ατό δέν ρχισε γλωσσικός μας φανισμός καί θνική καί θική μας πομείωση; Μήπως πό ατό καί πό τά παρασαρκώματά του δέν ξεκινον κάθε χρόνο σκανδαλώδεις σκανδαλιστικές καταστάσεις πού μς δηγον στόν φελληνισμό καί στόν νθελληνισμό; Κι ν κόμη παράγεται κάποιο ργο στά σχολεα μας, τοτο φείλεται στήν εψυχία κάποιων κπαιδευτικν πού συχνότατα τίθενται πό διωγμόν.

Τό ρώτημα, καί τί θά γίνει μέ τήν παιδεία χωρίς πουργεο Παιδείας, παραπέμπει στό Καβαφικό «Καί τώρα, τί θά γένουμεν χωρίς βαρβάρους;». Ο βάρβαροι μπορε νά «σαν μιά κάποια λύση» λλά τό «ξευρωπαϊσμένο» πουργεο μας δέν προσφέρει καμμία λύση. πεναντίας στά πάρχοντα προβλήματα προσθέτει κι λλα, τσι πού τό λληνικό σχολεο νά γίνεται «πληγή πό φρικτό μαχαίρι», γιά νά κφραστομε πάλιν καβαφικς. Κάποιοι μ’ ρωτον ποιά λύση προτείνω γώ. παντ: πρτον, ατή πού πρότεινε Χριστός. Δεύτερον, στή θέση τς καταραμένης συκις νά φυτευθε φυτό πού νά παράγει καρπόν λληνικό. Φυτό πού ς καρπούς παράγει «γασμούλους» δέν πρόκειται νά εδοκιμήσει ποτέ στήν λλάδα. σο κι ν ποτίζεται μέ ξένα λύματα. Τό λληνικό χμα ξέρει νά ντιστέκεται, γιατί ατό εναι ποτισμένο μέ αμα λληνικό. Κάποτε, ο σκληρά προπονούμενοι γιά ριστεροί, τραγουδοσαν ν χορ τόν στίχο –σέ μουσική Θεοδωράκη– το Γιάννη Ρίτσου: «Σ’ ατά δ τά μάρμαρα ξένη σκουριά δέν πιάνει...». Τώρα τραγουδον λλα. Μπορε ο βλαστοί τς «νέας παιδείας» νά μπογιατίζουν τά μάρμαρα, λλ’ ατά ες πεσμα τν καιρν ντιστέκονται. Δέν λένε νά σκουριάσουν...!

Πηγή: Εστία

Δεν υπάρχουν σχόλια: