Σάββατο 28 Σεπτεμβρίου 2024

Woke culture: Οι θρησκευτικές της ρίζες και οι φιλοσοφικές παρανοήσεις της.

 

Woke culture: Οι θρησκευτικές της ρίζες και οι φιλοσοφικές παρανοήσεις της.



μέσα στα δόγματα της Woke κουλτούρας όπως ο δυαλισμός ψυχής και σώματος, η ενοφυλία και η αφυλία. Γι’ αυτό άλλωστε πολλοί συνδέουν την Woke κουλτούρα με τον Γνωστικισμό31.

1.Ο  Μάξ Βέμπερ 1864-1920),  Γερμανός κοινωνιολόγος και οικονομολόγος, μελέτησε τους παράγοντες που οδήγησαν  στον  καπιταλισμό. Για τον Βέμπερ το σημαντικότερο στοιχείο στην κατανόηση της καπιταλιστικής ανάπτυξης είναι ο τρόπος με τον οποίο η προτεσταντική καλβινιστική θεολογία περί σωτηρίας της ψυχής συνδέθηκε με μια εργασιακή ηθική που δίνει έμφαση στη σκληρή δουλειά, στον ασκητικό βίο, στη συστηματική αποταμίευση και στη χωρίς εκκλησιαστικούς ενδιάμεσους σχέση του πιστού με το θείο. Το καλβινιστικό δόγμα περί απόλυτου προορισμού, ώθησαν ώστε η  επιτυχία στον επαγγελματικό και οικονομικό τομέα να ερμηνευθεί ως σοβαρή ένδειξη  πως ο πιστός είναι μεταξύ των «εκλεκτών» του Θεού. Αυτή η θεολογία περί εργασίας, οικονομικής επιτυχίας και σωτηρίας οδήγησε σε μια έντονη εξατομίκευση τόσο στον θρησκευτικό όσο και στον οικονομικό χώρο. Βλ. Max Weber, Η προτεσταντική ηθική και το πνεύμα του καπιταλισμού, εκδ. Το Βήμα, Αθήνα, 2010. Επίσης βλ. το άρθρο:: Μαξ Βέμπερ / Καπιταλισμός καλβινιστικής ευλάβειας, στο https://tvxs.gr/istoria/san-simera-istoria/max-vemper-kapitalismos-kalvinistikis-eylaveias/

2.Jean-François Braunstein, La religion Woke, ed. Bernard Grasset, 2022.

3.Βλ. το άρθρο: «Το κίνημα Woke είναι μία θρησκεία χωρίς συγχώρεση», στο https://ardin-rixi.gr/archives/250354 και https://aktines.blogspot.com/2023/05/Woke_26.html

4.Βλ. Δ.Καλοποθάκη, Ιωάννης Καλβίνος, στο https://gec.gr/ιωάννης-καλβίνος/

5.W. Durant, The Story of Civilization, New York 1959.Βλ. επίσης το άρθρο: «Είχαν οι Προτεστάντες Ιερά Εξέταση; “Η πόλη τού Θεού”. Η Προτεσταντική άποψη τής θρησκευτικής δικτατορίας», στο https://www.oodegr.com/oode/protestant/I.Exetasi1.htm

6.Ά. Μεταλλίδη, Η Θεολογία του Καλβίνου και η διακυβέρνηση της Γενεύης, στο https://www.offlinepost.gr/2022/11/10/h-theologia-tou-kalvinou-kaih-diakubernhsh-ths-geneuhs/

7.Τ. Θεοδωρακόπουλου, Η ιδεολογία του «γουοκισμού», στο https://www.kathimerini.gr/opinion/562968391/i-ideologia-toy-goyokismoy/

8.Βλ. το άρθρο: «Woke, cancel culture και Τζ. Κ. Ρόουλινγκ», στο https://www.tovima.gr/print/vimagazino/Woke-cancel-culture-lfkai-tz-k-rooulingk/

9.Ε.Σαρηγιαννίδη, Ούτε ο Μυστικός Δείπνος δεν γλίτωσε από τους ταλιμπάν της woke  κουλτούρας!, στο https://slpress.gr/koinonia/oute-o-mistikos-deipnos-den-glitose-apo-tous-talimpan-tis-woke-koultouras

10.Γ. Πανόπουλος:  «Ας τελειώνουμε με τη Woke Culture», 
https://www.protothema.gr/life-style/article/1447500/giorgos-panopoulos-as-teleionoume-me-ti-Woke-culture/

και Τζ. Κ. Ρόλινγκ: «Ελάτε να με συλλάβετε» – Τι συμβαίνει με τη συγγραφέα του Χάρι Πότερστο
https://www.cnn.gr/kosmos/story/412966/tz-k-rolingk-elate-na-me-syllavete-ti-symvainei-me-ti-syggrafea-tou-xari-poter

11.Βλ. το άρθρο:
https://www.tanea.gr/2024/04/02/world/kindyneyei-na-syllifthei-i-syggrafeas-tou-xari-poter/

12.Βλ. το άρθρο: «Συλλάβετέ με»: Η JK Rowling αμφισβητεί τον νέο νόμο της Σκωτίας για υποκίνηση μίσους και προκαλεί την αστυνομία» στο https://hellasjournal.com/2024/04/sillavete-me-i-jk-rowling-amfisviti-ton-neo-nomo-tis-skotias-gia-ipokinisi-misous-ke-prokali-tin-astinomia/
Η JK Rowling αντιδρώντας στον νέο νόμο  τόνισε τα εξής: «η ελευθερία του λόγου και των πεποιθήσεων βρίσκεται στο τέλος της αν η ακριβής περιγραφή του βιολογικού φύλου τεθεί εκτός νόμου». Δηλαδή, εάν  επιτευχθεί ο στόχος της τρανς ιδεολογίας που ισχυρίζεται ότι το βιολογικό φύλο δεν έχει καμία απολύτως σημασία και γυναίκα είναι όποιος δηλώνει ή αισθάνεται γυναίκα. Βλ. Γ. Πανόπουλου,  JK Rowling εναντίον της Woke παράνοιας – Το τέλος της ελευθερίας του λόγου, στο https://www.ekirikas.com/jk-rowling-enantion-tis-Woke-paranoias-to-telos-t/

13.Γ. Πανόπουλος:  «Ας τελειώνουμε με τη Woke Culture», στο https://www.protothema.gr/life-style/article/1447500/giorgos-panopoulos-as-teleionoume-me-ti-Woke-culture/

14.Γ. Πανόπουλου,  Η Woke σέχτα που απειλεί τον Δυτικό κόσμο, στο https://gpanleo.substack.com/p/Woke

15.Γ. Πανόπουλου, JK Rowling εναντίον της Woke παράνοιας – Το τέλος της ελευθερίας του λόγου, στο https://www.ekirikas.com/jk-rowling-enantion-tis-Woke-paranoias-to-telos-t/

16.Βλ.https://el.wikipedia.org/wiki/Woke.  Μ. Στούκα , Η «Woke» κουλτούρα, ο καταχρηστικός δικαιωματισμός, η «ετεροφοβία» και οι προκαταλήψεις, στο https://www.protothema.gr/stories/article/1371274/i-Woke-koultoura-o-katahristikos-dikaiomatismos-i-eterofovia-kai-oi-prokatalipseis/

17.Ε.Σαρηγιαννίδη, Οι Woke θέλουν να ξαναγράψουν τον πολιτισμό! – Τελευταίο θύμα τους ο Καραγάτσης, στο
https://slpress.gr/idees/oi-Woke-theloun-na-xanagrapsoun-ton-politismo-teleftaio-thima-tous-o-karagatsis/#google_vignette

18.Βλ. το άρθρο: Πασκάλ Μπρυκνέρ: Πώς κατέληξε ο «λευκός» άνδρας ο αποδιοπομπαίος τράγος της εποχής μας, στο
https://www.anixneuseis.gr πασκάλ-μπρυκνέρ-πώς-κατέληξε-ο-λευκό/

19.Woke. H καθολική αποδόμηση: Έθνος-φύλο-φυλή, Συλλογικό έργο)Αθήνα 2023.

20.Ε.Σαρηγιαννίδη, Ούτε ο Μυστικός Δείπνος δεν γλίτωσε από τους ταλιμπάν της woke κουλτούρας!, στο
https://slpress.gr/koinonia/oute-o-mistikos-deipnos-den-glitose-apo-tous-talimpan-tis-woke-koultouras

21.Βλ. το άρθρο:Γ. Πανόπουλος:  «Ας τελειώνουμε με τη Woke Culture», στο https://www.protothema.gr/life-style/article/1447500/giorgos-panopoulos-as-teleionoume-me-ti-Woke-culture/

22.Βλ. το άρθρο: «Έλον Μασκ: Ο ιός της Woke κουλτούρας “σκότωσε” τον γιο μου που έγινε τρανς», στο
https://www.protothema.gr/world/article/1522840/elon-mask-o-ios-tis-Woke-koultouras-skotose-ton-gio-mou-pou-egine-trans-deite-video/

23.Γ. Πανόπουλου, Η Woke σέχτα που απειλεί τον Δυτικό κόσμο, στο https://gpanleo.substack.com/p/Woke

24.Βλ. το άρθρο: «Μετά τη Harley Davidson και η Jack Daniel’s τερματίζει τη woke φρενίτιδα – Ουράνια τόξα και καπιταλισμός δεν πάνε μαζί», στο
https://newsfire.gr/culturewars/meta-ti-harley-davidson-kai-i-jack-daniels-termatizei-ti-woke-frenitida-ourania-toxa-kai-kapitalismos-den-pane-mazi/

25.Βλ το άρθρο: «Πώς η Woke κουλτούρα έχει επιβάλει διακρίσεις στα πανεπιστήμια της Σουηδίας», στο
https://www.athensvoice.gr/epikairotita/politiki-oikonomia/789741/pos-i-Woke-koultoura-ehei-epivalei-diakriseis-sta-panepistimia-tis-souidias/

26.Με τον  όρο «Γνωστικισμός» χαρακτηρίζεται ένας μεγάλος αριθμός θρησκευτικών συστημάτων τα οποία επιδιώκουν μέσω μιας  απόκρυφης Γνώσης  που έχει αποκαλυφθεί στους μυημένους να λυτρώσουν τον άνθρωπο. Βλ.αγίου Επιφανίου Κύπρου, Πανάριον,  PG 41, 513C. Η έννοια της Γνώσης είναι κοινή σε όλα τα γνωστικά συστήματα και είναι αυτό το στοιχείο, το οποίο ώθησε τους ερευνητές να ονομάσουν την κίνηση αυτή  «Γνωστικισμό», ή αλλιώς «Γνώση» και τούς πιστούς αυτής της κίνησης “Γνωστικούς”. Ο όρος «Γνώση» δηλώνει ότι οι Γνωστικοί γνωρίζουν κάτι το οποίο αγνοείται από τούς κοινούς ανθρώπους. Ο Γνωστικός δεν γνωρίζει κάποιο μυστήριο επειδή το διδάχθηκε από κάποιον, αλλά επειδή του αποκαλύφθηκε. Βλ. αναλυτικά Αρχιμ. Θεοφίλου ΛεμοντζήΗ χρήση της Αγίας Γραφής εναντίον των αιρέσεων από τον Άγιο Επιφάνιο Κύπρου διδακτορική διατριβή), Θεσσαλονίκη 1998,σελ.68εξ. και J. Godwin, Μυστηριακές θρησκείες του αρχαίου κόσμου, μτφ.Π. Χιωτέλλη, Αθήνα 1996,σελ.87-92. 

27.Επιφανίου Κύπρου, Πανάριον,  PG 41, 300B.

28.Αρχιμ. Θεοφίλου Λεμοντζή, Η χρήση της Αγίας Γραφής εναντίον των αιρέσεων από τον Άγιο Επιφάνιο Κύπρου, ο.π.,σελ.69.

29. Η Έλενα Πετρόβνα Μπλαβάτσκυ ήταν  αποκρυφίστρια και  πνευματιστική διάμεσος. Ίδρυσε την θεοσοφική εταιρεία το 1875 και επηρέασε την πλειονότητα σχεδόν των σύγχρονων αποκρυφιστικών-πνευματιστικών οργανώσεων. Ο π. Κυριακός Τσουρός επισημαίνει ότι η “Νέα εποχή του Υδροχόου”, όρο που εισήγαγε η θεοσοφίστρια Άλις Μπέϊλυ, είναι γέννημα και θρέμμα της θεοσοφικής σχολής της Μπλαβάτσκυ. Βλ. πρωτοπρεσβυτέρου Κυριακού Τσουρού, Η εγκαθίδρυση της “Νέας παγκόσμιας θρησκείας”, στο https://www.impantokratoros.gr/pagkosmia-thrhskeia.el.aspx. Περισσότερα για τις ιδέες της θεοσοφίας βλ. Π.Τρεμπέλα, Θεοσοφία, Αθήνα 1998, πρωτοπρεσβυτέρου Αντωνίου Αλεβιζοπούλου, Κριτική θεώρηση της Θεοσοφίας, Ο Αποκρυφισμός στο φως της Ορθοδοξίας, Αποκρυφιστικές ομάδες, τ. 4-10, Αθήνα 1996, Αρχιμ. Χαράλαμπου Βασιλόπουλου, Ξεσκέπασμα της Θεοσοφίας, εκδ. Ορθοδόξου Τύπου, Αθήναι 1989Αρχιμ. Θεοφίλου Λεμοντζή, Θεοσοφία. Σύνοψη  του αρχαίου αποκρυφισμού και έκφραση του σύγχρονου. Εισήγηση εις την ΚΒ΄Πανορθόδοξη Συνδιάσκεψη επί των Αιρέσεων και της Παραθρησκείας, Θεσσαλονίκη 2010,σελ.7-24 και του ιδίου, “Deus inversus”.Δοξασίες και αντιλήψεις περί Θεού της θεοσοφικής εταιρείας.Εισήγηση εις την ΛΑ΄ Πανορθόδοξη Συνδιάσκεψη επί των Αιρέσεων και της Παραθρησκείας, Ναύπλιο 2019, στο https://www.entaksis.gr/deus-inversus και  Θεοσοφία: Μελέτη και αναίρεση των θεοσοφικών αντιλήψεων εξ επόψεως Ορθοδόξου Θεολογίας, στο
https://www.pemptousia.gr/2022/09/theosofia-meleti-ke-aneresi-ton-theosofikon-antilipseon-ex-epopseos-orthodoxou-theologias/

30.Περισσότερα για τα σύγχρονα αποκρυφιστικά συστήματα βλ.: πρωτοπρεσβυτέρου Αντωνίου Αλεβιζόπουλου,  Ο αποκρυφισμός στο φως της ορθοδοξίας. Νεοαποκρυφισμός, Αθήνα 1996, του ιδίου  Απροκρυφισμός, Γκουρουισμός, Νέα Εποχή, Αθήνα 1997 και πρωτοπρεσβυτέρου Κυριακού Τσουρού, Η εγκαθίδρυση της «Νέας παγκόσμιας θρησκείας», στο 
https://faneromenihol.gr/index.php/o-ieros-naos-2/oi-aireseis/3334-2013-08-26-05-47-37.

31.B.J.Michael, Gnosticism: the Original ‘Woke’ Culture, στο 
https://onepeterfive.com/gnosticism-Woke/ 
και C. Ontiveros, Are the Woke the New Gnostics?, στο 
https://www.classicalfuturist.com/p/are-the-Woke-the-new-gnostics

32.Βλ. το άρθρο: «Η Woke ατζέντα πλήττει τους ενορχηστρωτάς της», στο «Ορθόδοξος Τύπος», 9/8/2024,σελ.7.

33.Βλ. περισσότερα για τις συγκεκριμένες  θεωρίες: Αρχιμ. Θεοφίλου Λεμοντζή, Οι έμφυλες ταυτότητες και η ενοφυλία των Γνωστικών, στο
https://www.pemptousia.gr/2018/03/i-emfiles-taftotites-ke-i-enofilia-ton-gnostikon/
Α. Πηλίγκου, Έμφυλες ταυτότητες.  Κοινωνικές και χωρικές διαστάσεις, Ξάνθη 2012, Β. Αγτζίδη, Οι θεωρίες περί φύλου Gender studies) ως αλλοτρίωση. Από τον John Money  στην Judith Butler, στο
https://kars1918.wordpress.com/2016/10/16/la-theorie-du-genre/
και Εμιλί Λανέζ, Η τραγική εμπειρία της “θεωρίας του γένους”. Ο γκουρού John Money, ο πατέρας της “θεωρίας του γένους”, είχε δοκιμάσει σε δίδυμα τη θεωρία του, στο https://kars1918.wordpress.com/2016/10/16/la-theorie-du-genre/

34.Βλ. το γνωστικό κείμενο:The Exegesis on the Soul, CODEX II Translated by William C. Robinson, The Nag Hammadi Library, revised edition. HarperCollins, San Francisco, 1990, σελ.127εξ.

35.Στο γνωστικό ευαγγέλιο του Φιλίππου  αναφέρονται τα εξής: «Αν το θηλυκό δεν είχε χωριστεί από το αρσενικό, δεν θα είχε πεθάνει  αργότερα με το αρσενικό. Ο χωρισμός ήταν η έναρξη του θανάτου»:The Gospel of Philip, CODEX II Translated by Wesley W. Isenberg, The Nag Hammadi Library, revised edition. HarperCollins, San Francisco, 1990, σελ.51εξ.

36.Ο αείμνηστος καθηγητής Π. Χρήστου τονίζει  ότι στον Γνωστικισμό: «η εις δύο φύλα διάσπασις του ανθρωπίνου γένους είναι κατάστασις αφύσικος και προσωρινή, της οποίας επιβάλλεται η υπέρβασις προς κατάληξιν εις την ενοφυλίαν ή αφυλίαν». Για τον Γνωστικισμό «η ενοφυλία καθίσταται τό επιζητούμενον ιδεώδες». Βλ.Π. Χρήστου, «Ενοφυλία, το ιδεώδες των Γνωστικών”, Κληρονομία, τομ. 5. τευχ. 1, Θεσσαλονίκη 1973, σελ. 1-16, και στο http://www.apostoliki-diakonia.gr/gr_main/catehism/theologia_zoi/themata.asp?contents=ecclesia_history/contents_texts.asp&main=texts&file=23.htm

37.Ιππολύτου  Ρώμης, Κατά πασών των αιρέσεων έλεγχος,PG 16, 3131B: «οὐκ ἔστιν οὔτε θῆλυ οὔτε ἄρσεν, ἀλλά “καινός ἄνθρωπος”, ὅ ἐστιν ἀρσενόθηλυς».

38.Η σύνοδος της Γάγγρας, η οποία συγκλήθηκε περίπου το 340, απαγορεύει  την παρενδυσία. Αναφέρει ο 13ος κανόνας: «Εἴ τις γυνὴ διὰ νομιζομένην ἄσκησιν μεταβάλλοιτο ἀμφίασμα, καὶ ἀντὶ τοῦ εἰωθότος γυναικείου ἀμφιάσματος ἀνδρῷον ἀναλάβοι, ἀνάθεμα ἔστω». Βλ.Σύνταγμα τῶν Θείων καί Ἱερῶν κανόνων τῶν τε Ἁγίωνκαί πανευφήμων 
Ἀποστόλων, καί τῶν Ἱερῶν Oἰκουμενικῶν Tοπικῶν Συνόδων, καί τῶν κατά μέρος Ἁγίων 
Πατέρων, ἐκδοθέν ὑπό Γ. Ἀ.  Pάλλη  καί  M.  Ποτλῆ, τ.3, Ἀθήνησιν 1853, σελ.109.

39.Οι συγκεκριμένοι αιρετικοί προέβαιναν σε αυτοευνουχισμό υπακούοντας, υποτίθεται,  στους λόγους του Ιησού  ότι εάν σε σκανδαλίζει κάποιο από τα σωματικά σου μέλη σε συμφέρει να το αποκόψεις ώστε να εισέλθεις στην Βασιλεία των Ουρανών. Μάλιστα ήταν τόση έντονη η πεποίθηση τους ότι έπρεπε να ευνουχιστούν, όχι μόνο οι οπαδοί τους, αλλά όλοι οι άνθρωποι, ώστε προέβαιναν και σε ακούσιο ευνουχισμό ανυποψίαστων ανδρών οι οποίοι  τύχαινε να φιλοξενηθούν στην οικία τους. Εξαιτίας αυτών των πρακτικών τους κατέληγαν να είναι άφυλα όντα όπως επισημαίνει ο άγιος Επιφάνιος:  «οὔτε γὰρ ἔτι ἄνδρες εἰσὶ διὰ τὸ ἀφῃρημένον οὔτε γυναῖκες δύνανται εἶναι διὰ τὸ παρὰ φύσιν». Βλ., ο.π.,PG 41,1013A.

40.Επιφανίου Κύπρου, ο.π.,PG 41,356A.

41.Αυτή η κατάσταση της ενοφυλίας περιγράφεται στο γνωστικό ευαγγέλιο του Θωμά όπου στην ερώτηση των    μαθητών του  Ιησού για τον τρόπο εισόδου στη Βασιλεία του Θεού και τη σωτηρία ο Ιησούς απάντησε: «όταν   το αρσενικό και το  θηλυκό το κάνετε να είναι  ένα και το αυτό, έτσι ώστε το αρσενικό να μην είναι αρσενικό και το θηλυκό να μην είναι πια θηλυκό,…τότε  θα εισέλθετε στη Βασιλεία των Ουρανών».Βλ.Ι. Καραβιδόπουλου, Απόκρυφα χριστιανικά κείμενα Α΄. Απόκρυφα Ευαγγέλια, Βιβλική Βιβλιοθήκη 13), εκδ. Πουρναράς, Θεσσαλονίκη 1999,σελ. 309. Στο κατ’  Αιγυπτίους  γνωστικό ευαγγέλιο, στην ερώτηση  της Σαλώμης προς τον Ιησού πότε θα επέλθει η σωτηρία και θα καταργηθεί ο θάνατος, ο Ιησούς  τής απάντησε: «ὅταν γένηται τὰ δύο ἓν, καὶ τὸ ἄρρεν μετὰ τῆς θηλείας, οὔτε ἄρρεν οὔτε θῆλυ».Βλ.Κλήμεντος Αλεξανδρέα, Στρωματείς,  PG 8,  PG 8, 1193A.

42.Ι. Καραβιδόπουλου, ο.π.,σελ.309.

43.Στο γνωστικό ευαγγέλιο  του Θωμά τονίζεται ότι η προϋπόθεση για να εισέλθει μια γυναίκα  στην Βασιλεία των Ουρανών  είναι να αλλάξει φύλο και να γίνει άνδρας. Χαρακτηριστικά παρουσιάζεται ο Πέτρος να υποστηρίζει ότι η Μαρία η Μαγδαληνή δεν πρέπει να είναι μέσα στον κύκλο των μαθητών και τότε ο Ιησούς τού απαντά: «Να, θα την ελκύσω ώστε να την κάνω άντρα, για να γίνει και αυτή πνεύμα ζωντανό όμοιο με εσάς τους άνδρες γιατί κάθε γυναίκα που θα γίνει άνδρας  θα εισέλθει στη Βασιλεία των Ουρανών». Ι. Καραβιδόπουλου, ο.π.,σελ. 325-326.

44.Η δημοφιλής εταιρεία τρακτέρ John Deere χρηματοδότησε εκδήλωση pride για παιδιά ηλικίας έως 3 ετών. Μετά από παράπονα πελατών ακυρώθηκαν τέτοιου είδους ενέργειες. Βλ. το άρθρο: «Ταφόπλακα στη Woke κουλτούρα και) από τη Microsoft – Απολύει το τμήμα DEI», στο https://www.bankingnews.gr/diethni/articles/749144/tafoplaka-sti-Woke-koultoyra-kai-apo-ti-microsoft-apolyei-to-tmima-dei

45.Παρουσιάζοντας την Gender ιδεολογία δεν αναφερόμαστε ασφαλώς  σε  εκείνες τις περιπτώσεις όπου πράγματι υπάρχουν ιατρικά προβλήματα, εκ γενετής, παθολογικές καταστάσεις και δυσλειτουργίες που επηρεάζουν τα πρωτογενή και δευτερογενή χαρακτηριστικά του φύλου και την αναπαραγωγική ικανότητα όπως  μερική γοναδική δυσγενεσία δηλαδή ανωμαλίες στην ανάπτυξη των γονάδων που οδηγούν σε ποικίλου βαθμού αμφίβολα γεννητικά όργανα που μπορεί να κυμαίνεται από φαινότυπο σχεδόν θήλεως ως φαινότυπο σχεδόν άρρενος,  ο ερμαφροδιτισμός  όπου υπάρχουν ωοθήκες και όρχεις ταυτόχρονα, με εξωτερική εμφάνιση θήλεος ή ψευδοερμαφροδιτισμός με ανεπαρκή παραγωγή ορμονών, και υποπλασία γεννητικών οργάνων. Βλ.Κ. Προκοπάκη, Ψυχίατρος παιδιών και εφήβων ΓΝΑ «Ο ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΜΟΣ», «Ταυτότητες Φύλου» Έμφυλες Ταυτότητες) Αλήθειες και Ψέμματα, στο http://aktines.blogspot.gr/2017/03/blog-post_236.html. Η Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας της Ελλάδος θεωρεί ότι η νομολογία των δικαστηρίων της πατρίδας μας καλύπτει, όπου υπάρχει ανάγκη, υφιστάμενα ιατρικά προβλήματα, με το δεδομένο ότι το φύλο, ούτε επιλέγεται ελεύθερα, ούτε και μεταβάλλεται κατά βούλησιν, αλλά επί τη βάσει ανατομικών, φυσιολογικών και βιολογικών χαρακτηριστικών, που ορίζουν την ταυτότητα του ανθρώπου και βεβαιώνονται μέσω ιατρικών γνωματεύσεων προς το δικαστήριο. Βλ.Δελτίο Τύπου της Ιεράς Συνόδου, Τρίτη συνεδρία της Ιεράς Συνόδου της Ιεραρχίας 5/10/2017),
http://ecclesia.gr/greek/holysynod/holysynod.asp?id=2311&what_sub=d_typou. Κατά συνέπεια, όπου υπάρχουν προβλήματα γενετικής φύσεως υπάρχει πρόνοια της Πολιτείας αλλά και ενδιαφέρον της Εκκλησίας καθώς υπάρχει και σχετική ευχή  «εἰς ὀνοματοθεσίαν νέαν ἐπί ἀλλαγῇ φύλου», ποίημα του μητροπολίτου  Ν. Ιωνίας κ.Τιμοθέου Ματθαιάκη.Βλ. Μητροπολίτου Ν. Ιωνίας Τιμοθέου Ματθαιάκη, Ἐγκόλπιον Εὐχολόγιον, ἐν Ἀθήναις2 1985, σελ.309-310. Βλ. επίσης Αρχιμ. Γεωργίου Χρυσοστόμουνυν Μητροπολίτου Κίτρους και Κατερίνης), Σύγχρονες ευχολογιακές ανάγκες για τη συνάφεια υγείας και ασθενείας των πιστών, στο http://www.ecclesia.gr/greek/holysynod/commitees/liturgical/chrysostomos_anages.pdf
και του ιδίου, Ὀνοματοδοσία, έκδ. Π. Πουρναρά, Θεσσαλονίκη 1991. Σύμφωνα με τον αρχιμ. Τιμόθεο Ηλιάκη «το θέμα της αλλαγής ή μάλλον της διόρθωσης φύλου το αντιμετώπισαν από κοινού για πρώτη φορά Πολιτεία και Εκκλησία το 1963 όταν έγινε ιατρική παρέμβαση και διόρθωση σε άτομο  με οργανική  σύγχυση φύλου  και το Υπουργείο Εσωτερικών ζήτησε την γνώμη της Εκκλησίας για την ταυτότητα του ατόμου. Το θέμα το χειρίστηκε με Συνοδική εντολή ο μακαριστός Μητροπολίτης Παραμυθίας, Τίτος Ματθαιάκης που ζήτησε και έλαβε τις γνώμες των Καθηγητών επί του Κανονικού Δικαίου Αμίλκα Αλεβιζάτου και Παθολογίας Γεωργίου Μερίκα, Διευθυντού της Παθολογικής Κλινικής του Νοσοκομείου “Ευαγγελισμός”, που συμφωνούσαν πως μόνο με την παρέμβαση της επιστήμης θα μπορούσε το άτομο αυτό να ζήσει μια φυσιολογική ζωή κάτι που ήδη έγινε και το μόνο που έμενε ήταν η ρύθμιση της ονοματοθεσίας και ότι η Εκκλησία με αγάπη και στοργή θα πρέπει να λάβει ειδική ποιμαντική μέριμνα για αυτό το άτομο και όσα άλλα παρουσιασθούν στο μέλλον κάτι που Εκκλησία δέχθηκε και τότε προέκυψε η ανάγκη μιας ειδικής ευχής για την νέα ονοματοθεσία του ατόμου αφού αυτό ήταν ήδη βαπτισμένο. Το κενό που υπήρχε στα Ευχολόγια της Εκκλησίας κάλυψε ο σοφός και λόγιος Μητροπολίτης, τότε ο Μαρωνείας και μετά ταύτα Ν.Ιωνίας, μακαριστός Τιμόθεος Ματθαιάκης που συνέταξε ειδική ευχή για την περίπτωση αυτή. Να σημειώσουμε εδώ πως την εποχή εκείνη η Επιστήμη έκανε την παρέμβασή της μόνο σε ενήλικα άτομα ενώ σήμερα με την πρόοδο που υπάρχει η παρέμβαση γίνεται  στη νηπιακή ηλικία».Βλ. Περί “αλλαγής φύλου” και η ιστορία και χρήση μιας σχετικής ευχής, στο http://ektimotheou.blogspot.gr/2017/10/blog-post_22.html

46.Ν.Δημητριάδη, H «Woke» μόδα των «τρανς εφήβων», στο
https://ardin-rixi.gr/archive

47.Ν.Δημητριάδη, H «Woke» μόδα των «τρανς εφήβων», στο

48.Βλ. το άρθρο: «Woke παράνοια στην Ελβετία: Γονείς έχασαν την επιμέλεια της ανήλικης κόρης τους επειδή της αρνήθηκαν αλλαγή φύλου στα… 13 της», στο  https://www.bankingnews.gr/diethni/articles/749499/Woke-paranoia-stin-elvetia-goneis-exasan-tin-epimeleia-tis-anilikis-koris-tous-epeidi-tis-arnithikan-allagi-fylou-sta-13-tis

49.Επιφανίου Κύπρου, ο.π., PG 41,833C.

50.Επιφανίου Κύπρου, ο.π., PG 41,340BC.

51.Α. Μήλιου, Περί πολιτικής ορθότητας, στο
https://www.capital.gr/me-apopsi/3560839/peri-politikis-orthotitas/

52.Γ. Πανόπουλος: «Ας τελειώνουμε με τη Woke Culture», στο https://www.protothema.gr/life-style/article/1447500/giorgos-panopoulos-as-teleionoume-me-ti-Woke-culture/

53.Γ. Πανόπουλου, Η Woke σέχτα που απειλεί τον Δυτικό κόσμοhttps://gpanleo.substack.com/p/Woke

54.Ιερά Μητρόπολη Πειραιώς: Η Απεγνωσμένη WOKE ατζέντα στους Ολυμπιακούς αγώνες 2024, στο
https://www.exapsalmos.gr/iera-mitropoli-peiraios-i-apegnosmeni-Woke-atzenta-stous-olympiakous-agones-2024/

55.Όπως σημειώνει ο  Άγιος Επιφάνιος Κύπρου, ούτε τα σώματα των ανθρώπων, ούτε τα υλικά στοιχεία είναι κακά από τη φύση τους, αλλά το κακό λαμβάνει υπόσταση μέσα από τις πράξεις των ανθρώπων. Επιφανίου Κύπρου, ο.π.,PG 42,56C.

56.Επιφανίου Κύπρου, ο.π.,PG 42,53D.

57.Επιφανίου Κύπρου, ο.π.,PG 42,124C.

58.Βλ.https://genderstudiesgroupdu.files.wordpress.com/2014/08/the-rraffic-in-women.pdf

59.Βλ.Judith Butler, Gender Trouble: Feminism and the Subversion of Identity, Routlege, New York and London  1990.

60.Ph. Gaetano, Money Gender Reassignment Controversy: The John/Joan Case, στο https://embryo.asu.edu/pages/david-reimer-and-john-money-gender-reassignment-controversy-johnjoan-case και E.Πολυζόπουλου, Γεννιέσαι ή γίνεσαι; David Reimer, στο https://psychomed.gr/reimer/

61.Emilie Lanez, L’expérience tragique du gourou de «la théorie du genre».John Money, le père de la «théorie du genre», l’avait testée sur des jumeaux,31/01/2014 | Le Point, στο  http://www.lepoint.fr/societe/l-experience-tragique-du-gourou-de-la-theorie-du-genre-page-2-31-01-2014-1786513_23.php#xtatc=INT-500Βλ. και ελληνική μετάφραση του άρθρου: Εμιλί Λανέζ, Η τραγική εμπειρία της «θεωρίας του γένους». Ο γκουρού John Money, ο πατέρας της «θεωρίας του γένους», είχε δοκιμάσει σε δίδυμα τη θεωρία του, στο https://kars1918.wordpress.com/2016/10/16/la-theorie-du-genre/ 

62.Βλ. το άρθρο: «Αναποτελεσματικοί οι “αναστολείς εφηβείας” στα παιδιά που θέλουν να αλλάξουν φύλο, σύμφωνα με το βρετανικό NHS», στο https://www.skai.gr/news/health/anastoleis-efiveias-anapotelesmatiki-i-ormoniki-agogi-sta-paidia-pou-theloun-na-allaksoun

63.Βλ. το άρθρο: «Woke, cancel culture και Τζ. Κ. Ρόουλινγκ», στο https://www.tovima.gr/print/vimagazino/Woke-cancel-culture-lfkai-tz-k-rooulingk/

64.Γ.Μαρτζέλου, Η γέννηση του Υιού και η ελευθερία του Πατέρα κατά την πατερική παράδοση του  Δ’ αιώνα, στο Πρακτικά Θεολογικού Συνεδρίου με θέμα: «Ο Επουράνιος Πατήρ» 10-13 Νοεμβρίου 1992). Ι. Μητρόπολις Θεσσαλονίκης. Θεσσαλονίκη 1993,σελ. 289-310.

65.Ειδοποιός διαφορά είναι η χαρακτηριστική διαφορά που ξεχωρίζει τα μέλη ενός είδους από τα μέλη άλλων ειδών που ανήκουν στο ίδιο γένος.
Βλ. https:// el.wiktionary.org/wiki/ειδοποιός και https://www.greek-language.gr/greekLang/modern_greek/tools/lexica/triantafyllides/search.html?start=60&lq=  Είναι το χαρακτηριστικό γνώρισμα της έννοιας, το οποίο τη διαφοροποιεί/διακρίνει από τις υπόλοιπες έννοιες, οι οποίες ανήκουν στο ίδιο γένος. Βλ.
https://www.ediamme.edc.uoc.gr/ellinoglossi/images/ebooks/i_elliniki_stin_albania/i_glossa_mas_b_likeiou/files/assets/basic-html/page129.html
Ο ακριβέστερος και συντομότερος τρόπος για να δώσουμε ορισμό σε μια έννοια είναι με το προσεχές γένος και την ειδοποιό διαφορά. Βλ.
https://blogs.sch.gr/mlagou/2019/12/14/8/

66.Ε.Σαρηγιαννίδη, Ούτε ο Μυστικός Δείπνος δεν γλίτωσε από τους ταλιμπάν της woke κουλτούρας!, στο
https://slpress.gr/koinonia/oute-o-mistikos-deipnos-den-glitose-apo-tous-talimpan-tis-woke-koultouras

67.Ε.Σαρηγιαννίδη, Ούτε ο Μυστικός Δείπνος δεν γλίτωσε από τους ταλιμπάν της woke κουλτούρας!, στο
https://slpress.gr/koinonia/oute-o-mistikos-deipnos-den-glitose-apo-tous-talimpan-tis-woke-koultouras

68.Με τον φιλοσοφικό  όρο «ουσιοκρατία» αναφερόμαστε στην οντολογική πρόταση που δίνει προτεραιότητα στην απρόσωπη, άμορφη και άχρονη ουσία, έναντι του επιμέρους όντος προσωπικού, ατομικού), το οποίο τελικά εκλαμβάνεται ως κατώτερο, υποδεέστερο, παράγωγο και προϊόν της ουσίας. Βλ. https://el.wikipedia.org/wiki/Ουσιοκρατία

69.Γ. Ρακκά, Ένας ολοκληρωτισμός του ουράνιου τόξου, στο https://www.epohi.gr/article/49218/h-Woke-koyltoyra-kai-o-politistikos-polemos-gyro-apo-aythn

70.Ε.Σαρηγιαννίδη, Οι Woke θέλουν να ξαναγράψουν τον πολιτισμό! – Τελευταίο θύμα τους ο Καραγάτσης, στο
https://slpress.gr/idees/oi-Woke-theloun-na-xanagrapsoun-ton-politismo-teleftaio-thima-tous-o-karagatsis/#google_vignette

71.Γ. Πανόπουλου, Η Woke σέχτα που απειλεί τον Δυτικό κόσμο, στο https://gpanleo.substack.com/p/Woke

72.Βλ. το άρθρο: Cancel culture: τέλος για 183 αγάλματα και μνημεία, στο https://www.athensvoice.gr/epikairotita/diethni/718051/cancel-culture-telos-gia-183-agalmata-kai-mnimeia/

73.Η. Γιαννακόπολου, Οι κλασσικές σπουδές στο θυσιαστήριο της “πολιτικής ορθότητας”, στο https://culturepoint.gr/oi-klassikes-spoudes-sto-thysiastirio-tis-politikis-orthotitas/
και Δ.Τριανταφυλλίδη, Τα κακομαθημένα παιδιά της Woke Culture, στο 
https://www.liberal.gr/d-triantafyllidis/ta-kakomathimena-paidia-tis-Woke-culture

74.Θ. Γεωργακόπουλου, Πολιτική ορθότητα και ελευθερία έκφρασης, στο https://www.kathimerini.gr/opinion/1016799/politiki-orthotita-kai-eleytheria-ekfrasis/

75.Α. Μήλιου, Περί πολιτικής ορθότητας, στο
https://www.capital.gr/me-apopsi/3560839/peri-politikis-orthotitas/

76.Βλ. το άρθρο: «H Χιονάτη, η πολιτική ορθότητα και οι 7 νάνοι που δε θα δούμε», στο https://www.lavart.gr/h -χιονάτη-η-πολιτική-ορθότητα-και-οι-7-νά/

77.Βλ. τα άρθρα: «Η Χιονάτη και οι Επτά… Κοντοί: διχάζει η απουσία νάνων στο ριμέικ της Disney», στο
https://www.protagon.gr/epikairotita/i-xionati-kai-oi-epta-kontoi-dixazei-i-apousia-nanwn-sto-rimeik-tis-ntisnei-44342767039 
και «Η Disney στην εποχή της “Woke” κουλτούρας – Από τη γυναίκα-“καρικατούρα” στη χειραφετημένη Χιονάτη», στο https://www.protothema.gr/stories/article/1426370/i-disney-stin-epohi-tis-Woke-koultouras-apo-ti-gunaika-karikatoura-sti-heirafetimeni-hionati/

78.Βλ.Αρχιμ. Θεοφίλου Λεμοντζή,  Γονέας Α΄, γονέας Β΄ ή πατέρας και μητέρα;, στο https://www.pemptousia.gr/2023/01/goneas-a-goneas-v-i-pateras-ke-mitera/

79.Βλ. τα άρθρο:  https://www.dailysabah.com/business/loreal-to-drop-words-like-whitening-from-skin-care-products/news

80.Βλ. τα άρθρα:  «Aλκηστις Πρωτοψάλτη: Αφαίρεσε τη λέξη “χοντρή” από τραγούδι», στο https://www.kathimerini.gr/society/562730695/alkistis-protopsalti-afairese-ti-lexi-chontri-apo-tragoydi/ , «Η Πρωτοψάλτη αφαίρεσε τη λέξη “χοντρή” από το τραγούδι “Άδωνις” – Η αντίδραση Κραουνάκη», στο https://www.news247.gr/psixagogia/celebrities/i-protopsalti-afairese-ti-lexi-xontri-apo-to-tragoudi-adonis-i-antidrasi-kraounaki/,  «Πρωτοψάλτη: Αφαίρεσε τη λέξη «χοντρή» από το τραγούδι «Πάμε στον Άδωνι για καφέ», στο https://www.protothema.gr/life-style/article/1435702/protopsalti-katadikazei-to-body-shaming-afairodas-ti-lexi-hodri-apo-to-tragoudi-pame-ston-adoni-gia-kafe/
και  Γ. Πανόπουλος: «Ας τελειώνουμε με τη Woke Culture», στο https://www.protothema.gr/life-style/article/1447500/giorgos-panopoulos-as-teleionoume-me-ti-Woke-culture/

81.Σωκράτους, Εκκλησιαστική Ιστορία 4, 7 PG 67, 473B. Βλ. Ν. Ματσούκα, Ορθοδοξία και αίρεση στους εκκλησιαστικούς ιστορικούς του Δ΄, Ε΄, ΣΤ΄ αιώνα,  Θεσσαλονίκη, 2011,  σελ. 254: “Μία από τις πολλές αποκλίσεις του ακραίου Αρειανού Ευνόμιου από την πατερική θεολογία είναι η διδασκαλία του πως ο ανθρώπινος νους γνωρίζει την ουσία του Θεού, μιά και τα ονόματα, κατά την άποψη του παραπάνω αιρετικού, εκφράζουν την ουσία των πραγμάτων».

82.Ο Ευνόμιος υποστήριζε ότι ο όρος “αγέννητος” που αποδίδεται στον Θεό Πατέρα δεν αποτελεί ονομασία, η οποία αποδίδεται στον Θεό από την ανθρώπινη επίνοια, αλλά αποτελεί ονομασία “κατ’ αλήθεια”, πραγματικόν όνομα του Θεού, ανταποκρινόμενον εις την φύσιν αυτού, καθ’ όσον παριστά αυτήν την θείαν ουσίαν. Βλ. Γ. Μαρτζέλου, Ουσία και ενέργειαι του Θεού κατά τον Μ. Βασίλειον. Συμβολή εις την ιστορικοδογματικήν διερεύνησιν της περί ουσίας και ενεργειών του Θεού διδασκαλίας της Ορθοδόξου Εκκλησίας,  Θεσσαλονίκη 1984,σελ. 149.

83.Π. Λάζου,  Έννοια και σημασία της επίνοιας κατά τους Καππαδόκες Πατέρες, Μεταπτυχιακή Διπλωματική Εργασία, Θεσσαλονίκη 2017,σελ.17.

84.Πλάτωνος, Κρατύλος 383a.Εισ.-μτφ.-σχ.: Φιλολογική Ομάδα Κάκτου, Κάκτος, Αθήνα 1994,  σελ.48.

85.Π. Λάζου, ο.π.,σελ.12. Όπως σημειώνει χαρακτηριστικά ο καθ. κ. Γ. Μαρτζέλος, ο Ευνόμιος «παρά δε την προσπάθειάν του να θεμελιώση βιβλικώς την ως άνω διδασκαλίαν του, φαίνεται ότι είναι εντόνως επηρεασμένος υπό των φιλοσοφικών αντιλήψεων της εποχής του περί καταγωγής των ονομάτων. Τούτο επισημαίνει μάλιστα ήδη ο Γρηγόριος Νύσσης, ο οποίος υπογραμμίζει την σχέσιν της εν λόγω διδασκαλίας του Ευνομίου προς την περί καταγωγής των ονομάτων φιλοσοφικήν διδασκαλίαν του Πλάτωνος, η οποία αναπτύσσεται εις τον διάλογον αυτού Κρατύλος».Βλ.ό.π., σελ. 157.

86.Λέγει χαρακτηριστικά ο Μ. Βασίλειος στην πολεμική του εναντίον του Ευνομίου: «Πῶς οὖν οὐ καταγέλαστον, τὸ δημιουργικὸν οὐσίαν εἶναι λέγειν; ἢ τὸ προνοητικὸν πάλιν οὐσίαν; ἢ τὸ προγνωστικὸν πάλιν ὡσαύτως; καὶ ἅπαξ ἁπλῶς͵ πᾶσαν ενέργειαν, οὐσίαν τίθεσθαι; Καὶ εἰ πάντα ταῦτα πρὸς ἓν σημαινόμενον τείνει, ἀνάγκη πᾶσα ταυτὸν ἀλλήλοις δύνασθαι τὰ ὀνόματα· ὡς επὶ τῶν πολυωνύμων· ὅταν Σίμωνα καὶ Πέτρον καὶ Κηφᾶν τὸν αὐτὸν λέγωμεν. Οὐκοῦν ὁ ἀκούσας τὸ ἀναλλοίωτον τοῦ Θεοῦ, πρὸς τὸ ἀγέννητον ὑπαχθήσεται· καὶ ὁ ἀκούσας τὸ ἀμερὲς, πρὸς τὸ δημιουργικὸν ἀποφέρεται». Κατά Εὐνομίου, Ι, Η΄, PG 29, 528C

87.Π. Λάζου,  ο.π.,σελ.12.

88.Π. Λάζου,  ο.π.,σελ.15.

89.Βλ. Π. Λάζου, ο.π.,σελ.51.Περισσότερα για τον Νομιναλισμό βλ.Π. Νούτσου, Ο νομιναλισμός. Οι κοινωνικοπολιτικές προϋποθέσεις της υστερομεσαιωνικής φιλοσοφίας, Αθήνα 1980.

90.Βλ. Ν.Ματσούκα, Ιστορία της Φιλοσοφίας, Θεσσαλονίκη 1988,σελ.298εξ.

91.Βλ.  Ε. Κρίθαρη, H «χοντρή» δεν πάει για καφέ στον Αδωνι, στο https://www.kathimerini.gr/life/562732459/h-chontri-den-paei-gia-kafe-ston-adoni/


Ιερός Ναός Αγίων Ταξιαρχών Ιστιαίας

Δεν υπάρχουν σχόλια: