Κυριακή 2 Σεπτεμβρίου 2012

ΤΑ ΠΑΡΑΔΟΞΑ ΦΑΙΝΟΜΕΝΑ ΤΩΝ ΓΚΟΥΡΟΥ




Το Πρωτ. Βασιλείου Γεωργοπούλου,
Λέκτωρος Θεολογικῆς Σχολῆς Α.Π.Θ


Στίς διάφορες γκουρουϊστικές κινήσεις θά συναντήσει κάποιος τήν παρξη διαφόρων παραδόξων φαινομένων, πού κ πρώτης ψεως ντυπωσιάζουν  δέν ρμηνεύονται εὔκολαμέ τήν λογική. Τέτοια φαινόμενα εἶναι γνωστά στην νδουιστική θρησκευτικότητα ς Σίντις (Siddhis).  ρος Σίντις εἶναι σανσκριτικός ρος καί ναφέρεται στίς παραφυσικές καταστάσεις και τά συνήθιστα φαινόμενα, πού πραγματοποιοῦνται σέ προχωρημένο στάδιο στά πλαίσια τῆς Γιόγκα. Σ᾽ αὐτά νήκουν  διόραση,  τηλεπάθεια,  αἰώρησηοἱλοποιήσεις ξωσωματική προβολή κ. 1. ντίστοιχα φαινόμενα πάρχουν καί στό Βουδισμό.

Τά ν λόγῳ παράδοξα φαινόμενα χρησιμοποιήθηκαν κατά κόρον π.χ. πό τό γκουρού Σάτυα Σάϊ Μπάμπα (1926–2011) καί γιναν μάλιστα πόλος λξης πολλῶν παδν του.  νλόγῳ γκουρού πραγματοποιοῦσε διάφορα παραφυσικά  φαινόμενα, πως λοποιήσεις διαφόρων πραγμάτων, παράλληλες παρουσίες, μετεωρισμοὺς κ. 2.

Εναι φαινόμενα πού φ νός μέν χρησιμοποιοῦνταιγιά νά προσελκύουν παδούςφ τέρου δε χρησιμοποιοῦνται στή συνέχεια πό τούς παδούς τους ς ποδείξεις περί τῶνθείων, δῆθεν, δυνατοτήτων τῶν δασκάλων τους. ποβλέπουν στό νά ντυπωσιάσουννά πείσουν γιά τήν ποτιθέμενη δύναμη καί θειότητα τῶν γκουρού, καθηλώνοντας τή λογική, δείχνοντας ταυτοχρόνως μέ τόν τρόπο, πού παναλαμβάνονται να εἶδος γωϊστικο ναρκισσισμοῦ καί αὐταρέσκειας τῶν γκουρού.

Τά παράδοξα αὐτά φαινόμενα,πού συναντᾶ κάποιος σέ διάφορους γκουρούποτελον ταυτοχρόνως κίνδυνο γιά τόν διάφορο νθρωπο  γιά τό χριστιανό, πού δε γνωρίζειπαρκς τήν πίστη του, χι μόνο νά ντυπωσιαστελλά καί νά παρασυρθεῖ.

Δέν πρέπει νά ξεχνᾶμε τι  προέλευση τέτοιων φαινομένων ρισμένες φορές νέχει τό στοιχεῖο τῆς παραπλάνησης καθώς ποτελον ταχυδακτυλουργικά τεχνάσματα.ρισμένες φορές, μωςεἶναι φαινόμενα, πού χουν σαφῶς δαιμονική προέλευση.

Τοτο γίνεται εὔκολα ντιληπτό, καθώς ντίστοιχα φαινόμενα και καταστάσεις συναντᾶ κάποιος σε διάφορους ποκρυφιστικούς χώρους, πως π.χ. στόν Πνευματισμό.

 ρθόδοξος χριστιανός με δηγούς τήν γία Γραφή καί τή διδασκαλία καί τήν πεῖρα τῶν γίων πατέρων καί διδασκάλων τῆς κκλησίας μας μπορεῖ νά ξεχωρίσει καί νάδιακρίνει τή δαιμονική προέλευση καί συνδρομή στά φαινόμενα αὐτάΔέν ντυπωσιάζεται πό τέτοια φαινόμενα.

Στήν Παλαιά Διαθήκη βλέπουμε τούς μάγους τοῦ Φαραώ νά κάνουν καί νά πιδεικνύουν παράδοξα φαινόμενα (ξόδ. κεφ. 7, 11–12, 22. κεφ. 8, 7, 18), πως πίσης και στήν Καινή Διαθήκη τέτοια ντυπωσιακά φαινόμενα μέ τή συνδρομή δαιμόνων λοποιοσε  Σίμων  μάγος (Πράξ. 8, 9–11).

 πόστολος Παλος μς λέγει πίσης τι στίς διαβολικές μεθοδεες ντάσσεται καί  πρακτική το σαταν νά «μετασχηματίζεται ες γγελον φωτός» (2 Κορ11, 14) γι ατό καί γιος ωάννης  Δαμασκηνός μς λέγει τι ο δαίμονες «παραχωρήσεως δέ Θεο γινομένης καί σχύουσι καί μεταβάλλονται καί μετασχηματίζονται ες οον θέλουσι σχμα κατάφαντασίαν» 3.  διος πόστολος πίσης μᾶς προειδοποιεῖ γιά νθρώπους «πονηρούς καί γόητες» (2 Τιμ. 3, 13), πού θά ντυπωσιάζουν καί θα παρασύρουν νθρώπους.

Ατό πού πρέπει ν προκειμένῳ διαιτέρως νά πισημάνουμε εἶναιτι πολλά π αὐτά τά φαινόμενα λαμβάνουν χώρα μόνο στή φαντασία. Οἱ γιοι Πατέρες τῆς κκλησίας, πού γνωρίζουν κ πείρας τις δαιμονικές μεθοδεῖεςμᾶς λέγουν σχετικά τι «καί τοῖς ξωθεν  πράγμασι κέχρηνται πρός τάς φαντασίας οἱ δαίμονες» 4.

 φαντασία εἶναι κατά τούς γίους Πατέρες χῶρος δράσης τῶν δαιμόνων καί μάλιστα σέ νθρώπους θεράπευτους πό τά πάθη τους, μέ νύπαρκτο πνευματικό γώναΝάπενθυμίσουμε στό σημεῖο αὐτό μία κόμη σχετική μαρτυρία πό τή ζωή τῶν γίων τῆς κκλησίας μας: «δελφοί τινές πα- ρέβαλον τῷ ββ ντωνί ναγγελαι αὐτῷ φαντασίας ςβλεπονκαί μαθεῖν παρ᾽ αὐτοῦ εἰ ληθιναί εἰσίν  πό δαιμόνων. (...) μες διά τοῦτο λθομεν ρωτσαι σε, τι βλέπομεν φαντασίας, καί πολλάκις γίνονται ληθιναί, μήπωςπλανώμεθαΚαί πληροφόρησεν αὐτούς  γέρων κ τοῦ κατά νον παραδεί γματοςτι πό δαιμόνων εἰσίν» 5.

τσι π.χξηγεται καί  σχυρισμός παδν το γκουρού Σάϊ Μπάμπαάν ληθεύει βέβαιατι χριστιανοί  «προσευχόντουσαν μπροστά σέ εκόνες το Χριστο  τν πιόγαπημένων γίων τους καί τελικά ο μορφές τν εκόνων ατν λλαζαν σ ατή το Σάϊ Μπάμπα» 6.

ν προκειμέν  χριστιανός πρέπει νά χει πάντα πόψη του τήν γιοπατερική προτροπή «ε δε πό δαιμόνων νεργείας πατηλά περιπέτονταιμή μοί καθέζου δαιμόνωνπάταις προσκεχηνςμηδέ γίνου διαβολικας κδοτος νεργείαις» 7.

_________________

Σημειώσεις:

1. Βλ. Fr. Heiler, Die Religionen der Menschheit, (Ηrsg: von K.Goldammer), 1980, σ. 153. Handbuch Religiöse Gemeinschaften und Weltanschauungen, 2000, σσ. 704, 801–802.

2. Margaret Thaler Singer - Janja Lalich, Cults in Our Midst, 1995, σ. 163.

3. Δαμασκηνοῦ,Ἔκδοσις κριβής ρθοδόξου πίστεως 2, 4, PG 94, 877 Α.

4. γ. Νείλου, Κεφάλαια ΚΖ. Περί διαφόρων πονηρῶν λογισμῶν, 4, ΡG 79, 1205 Α.

5. Βλ. Παλλάδιος λενοπόλεωςποφθέγματα Πατέρων, Α΄, PG 65, 77CD. Πρβλ γΝικοδήμου όρατος πόλεμος, κδΦῶς, 1988, σσ. 99-110. Γέροντος Πορφυρίου Καυσοκαλυβίτου,Bίος και Λόγοι, κδΜονῆς Χρυσοπηγῆς, 2003, σσ. 251–252.

6. Βλ. Σ. Σάντουαϊς, ΣΑΙ ΜΠΑΜΠΑ.  γιος... καί  ψυχίατρος, κδΣρί Σάτυα Σάϊ, 1984, σ. 208.

7. Βλ. Μεγ. Βασιλείου, πόμνημαες τόν σαΐαν, 77, PG 30, 248 C.

Δεν υπάρχουν σχόλια: