Σάββατο 31 Μαρτίου 2012

Φυσικὸς καὶ ἠθικὸς νόμος



«Σ κατ ρχάς, Κύριε, τν γν θεμελίωσας, κα ργα τν χειρν σού εσιν ο ορανοί»
(βρ. 1,10 [Ψαλμ. 101,26])
Ενε, γαπητοί μου, ητ το ποστόλου Παύλου, ενε ρχ τς σημερινς ποστολικς περικοπς. πάνω σ ατ θέλω νπ λίγες λέξεις. Ενε δύσκολο ητπωςκα γενικ ο πόστολοι―, γι ατ ς δώσουμε περισσότερη προσοχή, κα μάλιστα σοι παρακολουθομε τακτικ τὰ «ήματα ζως αωνίου»(ω. 6,68)στ σχολεο το Χριστοῦ.

ρχίζω μ να παράδειγμα. Βρισκόμαστε σ να ναό. Προτο ν κτιστ νας τί ταν στ θέσι του; να οκόπεδο· δν πρχε ναός.
νας πρχε μόνο στ σκέψι κάποιου, ποπιθυμοσε ν τν νεγείρ, κα Θες βοήθησε κα πιθυμία του πραγματοποιήθηκε. Συνεργάσθηκαν πολλοί· ρχιτέκνων πο κανε τ σχέδιο, μηχανικός, ργολάβος,οκοδόμοι, ξυλουργοί, ξυλογλύπτες, ζωγράφοι, χρυσοχόοι, ργυροχόοι κ... νας δφύτρωσε τσι. ποιος τ π ατ ενε παράφρων.
«Πς γρ οκος κατασκευάζεται πό τινος, δ τ πάντα κατασκευάσας Θεός»(βρ. 3,4)
.Τί θέλω ν π; Πλν το ναο τς νορίαςμας πάρχει νας λλος νας πο κτείνεται πέραντος· ενε λη θεία δημιουργία, λο τ λικ σύμπαν, μία μονάδα το ποίου ενε κα πλανήτης μας. γ μας ενε νας πλανήτης, πο ταν πρώτη φορτ ντίκρυσαν ο στρονατες π τ διάστημα, σν πελώρια πολύχρωμη σφαρα, μειναν κστατικοί. λλ τ θεία δημιουργία, προτο ν τ δον ο στρονατες, τν εδε νας λλος «στροναύτης», νώτερος π ατούς,  προφήτης Δαυΐδ, ν Πνεύματι γί. Κι ταν τν εδε επε τ ητ ατ το σημερινο ποστόλου· «Σ κατ ρχάς, Κύριε, τν γν θεμελίωσας, κα ργα τν χειρν σού εσιν ο ορανοί» (Ψαλμ. 101,26. βρ. 1,10)

«θεμελίωσας τν γν», λέει. Πο τν θεμελίωσε; Ο ρχαοι εδωλολάτρες λεγαν, τι γ στηρίζεται στος μους νς γίγαντος, το τλαντος. Μθος ατό, φαντασία. Σ λλα θεμέλια στηρίζεται γ.
«Σ κατ ρχάς, Κύριε,τν γν θεμελίωσας»· σύ, Κύριε, λέει Δαυδ κα παναλαμβάνει πόστολος Παλος, θεμελίωσες π τν ρχ τ γ. πως κάθε οκοδόμημα χει θεμέλια, τσι κα γ χει στερε θεμέλια. Ποιά ενε τ θεμέλιά της; Σύ,Κύριε, εσαι θεμελιωτής της, δημιουργικκα συντηρητική σου νέργεια, μ λλα λόγια ο φυσικο νόμοι πο λένε ο πιστήμονες.
Φυσικο νόμοι. νας λ.χ. θεμελιώδης νόμος, ποὺ ἔθεσε Κύριος, ενε νόμος τς παγκοσμίου λξεως. Μπορε ν παρομοιασθ μ μικλωστ όρατη πο δένει  τος πλαντες. πως τ μικρ παιδ κρατάει τ σκοιν κα πετάει τν ετό του κι ατς φαίνεται στ ψη σ ν μν κρατιέται π πουθενά, κάπως τσι κα παγκόσμιος λξις κρατάει τ σύμπαν λόκληρο. Σύ, Κύριε, λέει, θεσες ατν τν φυσικ νόμο γι τ γ κα τ σύμπαν «κα ργα τν χειρν σού εσιν ο ορανοί», δημιούργημα δικό σου ενε ο ορανοί. λλ πλν τν φυσικν νόμων πάρχουν κάποιοι λλοι νόμοι, νώτεροι κα σπουδαιότεροι. Ποιοί εν ατοί; Ενε ο λεγόμενοι θικο νόμοι
. πως χουν σχ ο φυσικο νόμοι,πο τος ρισε Θες γι ν κυβερνται ὁ ὑλικς κόσμος, τσι κι κόμα μεγαλύτερη σχ χουν ο θικο νόμοι, μ τος ποίους κυβερνται πνευματικς κόσμος. Ποιοί ενε ο θικο νόμοι; Ενε ο ντολές· τ«ο μοιχεύσεις», «ο κλέψεις», «ο φονεύσεις», «ο ψευδομαρτυρήσεις»(ξ. 20,13-16). θικο νόμοι ενε ατοί. Κι πως στ σύμπαν πάρχει ρμονία, γιατ λα μικρ – μεγάλα πακούουν καπειθαρχον στος φυσικος νόμους, κατ πα-
 ρόμοιο τρόπο θ πρχε ρμονία στν κόσμο, ἐὰν κα τ λογικ ντα, ο νθρωποι, πήκουαν στος θικος νόμους· νας παράδεισος θ ταν γ. λλ δυστυχς ο νθρωποι παραβαίνουν τος θικος νόμους.
Κα τ ποτέλεσμα ποιό ενε; Τ λέει παρακάτω σήμερα πόστολος·
«πσα παράβασις κα παρακο λαβεν νδικον μισθαποδοσίαν»(βρ. 2,2). Θέλετε παραδείγματα; νοξτε τ Γραφή.
μάρτησε δμ κα Εα. Κα τί παθαν·κδιώχθηκαν π τν παράδεισο.
«κάθισεν δμ πέναντι το Παραδείσου κα τν δίαν γύμνωσιν θρηνν δύρετο…»(Κυρ. Τυρ., δοξαστ. στιχ. σπ.)
.
μάρτησε Κάιν, σκότωσε τν δελφό του· μεινε τιμώρητος; χι.
«Στένων κα τρέμων σ π τς γς, το επε Θεός
(Γέν. 4,12). Καπράγματι τρεμε σν φύλλο στν νεμο.
 μάρτησε κατόπιν τ νθρώπινο γένος καὶ ἄνοιξαν ο καταρράκτες το ορανο, βρεχε σαράντα μέρες κα νύχτες, τ νερ ψώθηκαν κα πνίγηκε λος κόσμος πλν κτ ψυχν
. μάρτησαν κατόπιν τ Σόδομα κα Γόμορρα πεσαν σ παρ φύσιν μαρτήματα, ντρες μ ντρες κα γυνακες μ γυνακες. Τὸ ἀποτέλεσμα· φωτι κα θειάφι κατέκαυσε ατς τς πόλεις, κα σήμερα στ μέρος κενο ενε μία λίμνη μ πικρ νερά· ψαράκι δ ζκε κα πουλ πο πετάει π πάνω ψοφάει.
Δ μένει τίποτε τιμώρητο. Κα ν κάποιοι φαίνεται νμένουν τιμώρητοι, ν τος κλατε· δ θ μείνουν τσι. σοι μαρτάνουν (πορνεύουν, μοιχεύουν, κλέβουν, ργιάζουν) θ ρθ μέρα πο θ τιμωρηθον. πως επα καὶ ἄλλοτε, πάρχει να μάτι πο τ βλέπει λα, να ατ πο τ κούει λα, κ να χέρι πο τγράφει λα. ρχεται μέρα μεγάλη κα πίσημος, πο θ κριθον τ ργα τν νθρώπων.

Τὸ συμπέρασμα, γαπητοί μου, ποιό ενε;
πακο στ Θεό, τν Κύριο το παντός. Νὰὑπακούουμε. Ποιός μς τ φωνάζει
φύσις. λιος πακούει στ Θεό· στν ρισμένη ρα κτελε μ κρίβεια τ δρομολό γιό του.
« λιος γνω τν δύσιν ατο. θου σκότος, κα γένετο νύξ»
(Ψαλμ. 103, 19-20). πακούει λιος κα σελήνη, πακούουν τ στρα κα ο γαλαξίες· πακούουν τ ζα, τ φυτά,τ δέντρα· πακούουν λα. Μέσα στ φύσιπο πακούει, νας μόνο ενε ντάρτης καλέει στ Θεό, Δν σ κούω. Τ σκουλήκι τς γς, μικρς κα σήμαντος νθρωπίσκος,σηκώνει κεφάλι κα λέει «Δν πακούω»
! πακο κόμα μς συνιστ κάποια λληφωνή, νώτερη π τ φύσι·
συνείδησί  μας, ποία ταν μαρτήσουμε δ μς φήνει συχους. Προτιμότερο ν σ κεντήσ σκορπις παρ συνείδησί σου. σο κι ν τν περιφρονς, ρχεται στιγμ πο σν μαστίγιο, σν όρατος εσαγγελες πευθύνει τ κατηγορ.
πακοή! μς φωνάζει σήμερα κα πόστολος. Σες ο Χριστιανοί, λέει, προσέξτε· διότι «πσα παράβασις κα παρακο λαβεν νδικον μισθαποδοσίαν»(βρ. 2,2). Κύριος ρισε μέρα κατ τν ποία θ κρίν. Συνεπς τί χρειάζεται·
«δε περισσοτέρως μς προσέχειν τος κουσθεσι»· πρέπει ν πακούουμε(.. 2,1).
Θες μς ποκαλύπτεται δι τς φύσεως, δι τς φωνς τς συνειδήσεως, δι τνποστόλων κα προφητν· λλ  μεγαλυτέρα ποκάλυψίς του γινε
δι το Υο, ταν διος Θες κατέβηκε στ γ, μίλησε κα δωσε ντολές. Πς μπορομε ν παρακούσουμε – ν παραβομε τος νόμους πο δωσε;
Προσοχλοιπν στς θεες ντολές. Νπροσέχουμε πως διαβάτης πο βαδίζει σ να δύσκολο κα πόκρημνο δρόμο γι ν μ γλιστρήσ. Ν προσέχουμε πως δηγς ταν περνά π δρόμο πολυσύχναστο σ ρα αχμς. Ν προσέχουμε πως πλοίαρχος στν κεανό, πο χει τ νο του στν πυξίδα, μφύγ π τ γραμμ πλεύσεως κα πέσ σφάλους κα σκοπέλους κα συντριβ. Τέτοια κι κόμη μεγαλύτερη προσοχ πρέπει ν δείχνουμε ο Χριστιανοατ τ χρόνια.
Εόλισθος βίος· προσοχ μ γλιστρή σουμε. Ν περπατομε «ξίως τς κλήσεώς» μας, λέει πόστολος Παλος(φ. 4,1). Κα αώνας μας νήκει στ σχατα· ενε αώνας ντιχρίστου. Νπαρακαλομε ν μς σώσ Κύριος π«το παρόντος αἰῶνος το πατενος» (κάθ. μν. Μ).
Τώρα ενε κατ ξοχν «λίγοι ο σζόμενοι»(Λουκ. 13,23).Γι ατπροσοχμν παραβομε ντολΘεο, τν θικ νόμο του. Ν μένουμε σταθερο στν πίστι, πάκουοι στ γιο θέλημά του.διαιτέρως ν προσέχουμε τν περίοδο ατή, πο πλέουμε στ«τς νηστείας μέγα πέλαγος»(Καθ. Δευτ. σπ. ). Ξεκινήσαμε τν Καθαρ Δευτέρα κα τ ταξίδι ατ διαρκε σαράντα μέρες.Ταξιδεύουμε κα πολεμομε κατ τν παθν, λαττωμάτων, κακιν. Κα κκλησία μας εχεται, δι πρεσβειν τν γίων κα διαιτέρως το γίου Γρηγορίου το Παλαμ πο ορτάζει σήμερα - νς μεγάλου γίου, ν ξιωθομε, φο διαπλεύσουμε τ πέλαγος τς νηστείας, ν φτάσουμε στ λιμάνι (κα τ λιμάνι ενε ἡ Ἀνάστασις), ν ορτάσουμε μ γάπη, ρμονία κα πειθαρχία στ θέλημα το Θεο τμεγάλη μέρα τς ορτς το Πάσχα· μήν.
(†) πίσκοπος Αγουστνος

Δεν υπάρχουν σχόλια: