Κυριακή 18 Οκτωβρίου 2009

ΛΟΥΚΑΣ, Ο ΕΛΛΗΝ ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΤΗΣ ΚΑΙ ΑΓΙΟΓΡΑΦΟΣ

Στον αγώνα του αποστόλου Παύλου για την διάδοση του Ευαγγελίου συμμετείχαν και άλλοι εκλεκτοί και σημαντικοί συνεργάτες, όπως ο Λουκάς ο μετέπειτα Ευαγγελιστής. Ήταν συνεργός του στην Βασιλεία των ουρανών, όπως χαρακτηριστικά γράφει ο Παύλος. Ενώ πολλοί άλλοι και από το ειδωλολατρικό κατεστημένο της εποχής και από την εβραϊκή κοινότητα, μέσα και έξω από την Παλαιστίνη, γίνονταν συνεργάτες της απωλείας, ο Λουκάς με την χάρη του Θεού ξέφυγε από τα δόκανα και τις παγίδες τους, όταν συναντήθηκε και γνώρισε τον απόστολο των εθνών, τον άγιο Παύλο.
Ο απόστολος Λουκάς γεννήθηκε στις αρχές του Α’ αι. και σύμφωνα με τον ιστορικό Ευσέβειο, καταγόταν από την Αντιόχεια της Συρίας. Έζησε σε περιβάλλον ελληνικό και ειδωλολατρικό, και φαίνεται ότι στην νεανική του ηλικία πίστευε κι αυτός στην ειδωλολατρική θρησκεία των αρχαίων Ελλήνων προγόνων του.

Ταυτόχρονα, όμως, είχε την ευκαιρία να γνωρίσει την ελληνική γλώσσα και παιδεία, προσόν ανεκτίμητο για την μετέπειτα εξέλιξή του. Κι αν προστεθεί η ιατρική επιστήμη που σπούδασε και εξάσκησε (ιδιαίτερα για τις παθήσεις των ματιών), τότε ισχύει η παρατήρηση ενός μεγάλου ξένου ιστορικού «ότι ήταν ο πιο μορφωμένος από τους συνοδούς και συνεργάτες του απ. Παύλου». Η ελληνομάθεια και η γνώση της ιατρικής επιστήμης ήταν για την εποχή του η ανώτατη βαθμίδα κοσμικής γνώσεως.

Ως γιατρός ο Λουκάς ήλθε στην Ελλάδα το 42 μ.Χ. επί ρωμαίου αυτοκράτορα Τίτου Κλαυδίου και άσκησε την ιατρική επιστήμη στην Θήβα της Βοιωτίας. Εκεί γνώρισε την αποκάλυψη της ζωής του, τον απόστολο των εθνών, Παύλο. Εκείνος λοιπόν τον δίδαξε και τον φώτισε στην πίστη τού Χριστού και τον έκανε μέλος της Αποστολικής Εκκλησίας.

Ο κορυφαίος Απόστολος βρήκε τον κατάλληλο συνεργό, ανακάλυψε τον ευαγγελιστή της Εκκλησίας. Και ο Λουκάς, ο φιλομαθής και ενάρετος, βρήκε την πηγή της θείας γνώσεως που τόσο ποθούσε. Δεν του αρκούσε η θύραθεν παιδεία, ήθελε την εξ αποκαλύψεως γνώση, τον θείο φωτισμό. Ήθελε να συναντήσει τον «στερεώσαντα τους ουρανούς εν συνέσει», τον Λόγο του Θεού «δι’ ού τα πάντα εγένετο», τον ιατρό των ψυχών και των σωμάτων μας, τον Σωτήρα του κόσμου Ιησού Χριστό. Και τις ιερές του αυτές επιθυμίες τις ολοκλήρωσε γνωρίζοντας τον μέγα απ. Παύλο.

Και για τον λόγο αυτόν ο Λουκάς έγινε πιστός και αφοσιωμένος συνεργάτης του απ. Παύλου. Τον ακολούθησε σε όλες τις αποστολικές του περιοδείες. Έγινε μάρτυρας του ταξιδιού του (και του ναυαγίου του) από την Καισάρεια στην Ρώμη, όπου και ο μαρτυρικός θάνατος του απ. Παύλου.

Το Πνεύμα το Άγιο «όπου θέλει πνέει» και στην περίπτωση του Λουκά βρήκε τον κατάλληλο νου για να τον φωτίσει, ώστε με τρόπο θεόπνευστο να γράψει το κατά Λουκάν Ευαγγέλιο. Και οι μέχρι τότε διηγήσεις αλλά και οι σοφές υποδείξεις του μεγάλου Αποστόλου έδωσαν την αφορμή για να συντάξει και να εκθέσει με πληρότητα, με ακρίβεια και χαρισματικό γλαφυρό (γλυκό) ύφος την ζωή, την διδασκαλία και το έργο του επί της γής Υιού του Θεού, του Κυρίου μας Ιησού Χριστού. Να τονίσει και να αναδείξει την δράση της πρώτης Εκκλησίας, σαν πρότυπο, ρίζα και συνέχεια της καθολικής και αποστολικής Μεγάλης του Χριστού Εκκλησίας.

Και όλα αυτά στην ελληνική γλώσσα που μιλούσαν σχεδόν όλοι την εποχή εκείνη, την γλώσσα που χρησιμοποιούσαν φιλόσοφοι, επιστήμονες και φιλομαθείς. Στην γλώσσα που γράφτηκε ο πολιτισμός της αρχαίας, της ελληνιστικής, αλλά και της νεότερης Ελλάδας. Με την χρήση της ελληνικής γλώσσας ο Λουκάς γίνεται Ευαγγελιστής για την παγκόσμια και οικουμενική πίστη της Εκκλησίας, και προσδίδει σε όλους εμάς τους Έλληνες μεγάλη τιμή, αλλά και πνευματική υποχρέωση.

Η θεία πρόνοια, γράφει ο Χόλτσνερ, χάρισε δύο γεμάτες ζωή εικόνες της Εκκλησίας: η μία ζωγραφίστηκε από το χέρι του απ. Παύλου στις επιστολές του, και η άλλη από το ήσυχο και σταθερό χέρι του χειρούργου, που χειριζόταν με την ίδια ευκολία το ιατρικό νυστέρι και την γραφίδα του Ευαγγελιστού΄. Επιπλέον, ο ευαγγελιστής Λουκάς, κατά την παράδοση, χάρισε με τον χρωστήρα τού ζωγράφου τρείς θαυματουργές εικόνες της Παναγίας στις ιερές Μονές τού Μεγάλου Σπηλαίου, της Παναγίας Σουμελά και του Κύκκου. Και πήρε, όπως διασώζει η παράδοση, την ευλογία της Παναγίας: «η χάρη του Υιού μου να’ ναι 9με την μεσιτεία μου) με τις Εικόνες αυτές». Έκτοτε στην ορθόδοξη ζωή και λατρεία με την τέχνη της αγιογραφίας απεικονίζονται τα ιερά πρόσωπα του Χριστού, της Παναγίας και των Αγίων της Εκκλησίας μας.

Αγαπητοί αδελφοί, οι εικόνες του ευαγγελιστού Λουκά είναι ένα δεύτερο ευαγγέλιο, που μιλά με την παγκόσμια γλώσσα της εικόνας. Ένα ιερό σύμβολο της Εκκλησίας που, μέσα από τα αριστουργήματα της βυζαντινής αγιογραφίας, η χριστιανική ευσέβεια μεταφέρεται στο πρωτότυπο, τον Χριστό και τους Αγίους. Έτσι, μεταδίδεται η χάρη του Υιού του Θεού και των Αγίων στους πιστούς προσκυνητές.

Αμήν.

Αρχιμ. Χ.Ν.

ΑΠΟ ΤΟ ΦΥΛΑΔΙΟ ΤΗΣ ΑΠΟΣΤΟΛΙΚΗΣ ΔΙΑΚΟΝΙΑΣ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ

«Η ΦΩΝΗ ΤΟΥ ΚΥΡΙΟΥ»

Δεν υπάρχουν σχόλια: