Δευτέρα 2 Ιανουαρίου 2012

Η ΠΕΡΙΤΟΜΗ ΤΟΥ ΚΥΡΙΟΥ



Η περιτομή αποτελούσε εντολή που δόθηκε από τον ίδιο τον Θεό στον λαό του Ισραήλ. Αρχικά δόθηκε στον Αβραάμ, τον γενάρχη των Ισραηλιτών, ως εντολή και ως ουσιώδες σημείο της διαθήκης του Θεού με αυτόν και με όλους τους απογόνους του. Ο Θεός όρισε στον Αβραάμ και τους απογόνους του να κάνουν περιτομή σε κάθε αρσενικό παιδί που θα αποκτούσαν. Αυτήν έπρεπε να γίνεται την όγδοη ημέρα μετά την γέννησή του. με την περιτομή κάποιος εισερχόταν στον λαό του Θεού. Όποιος Ισραηλίτης αρσενικού γένους δεν περιτεμνόταν, δεν μπορούσε να ανήκει στον λαό του Θεού. έπρεπε να εξολοθρευθεί από το γένος του Ισραήλ. Η εντολή για την περιτομή επαναλαμβάνεται και δίδεται με περισσότερες λεπτομέρειες τον καιρό του Μωυσή. Στο όρος Σινά δίδεται από τον Θεό δια μέσου του προφήτου Μωυσή ο μωσαϊκός νόμος, μια από τις βασικές διατάξεις του οποίου είναι και αυτή της περιτομής των αρσενικών τέκνων. Ο διάδοχος του Μωυσή, ο Ιησούς του Ναυή, είναι ο πρώτος που έκανε περιτομή σε όλους τους Ισραηλίτες, χωρίς να αφήσει κανέναν απερίτμητο. Αυτό συνέβηκε μετά την διάβαση του Ιορδάνου ποταμού.

Ο Κύριός μας Ιησούς Χριστός καταδέχθηκε να περιτμηθεί, επειδή, όπως όλοι οι Ισραηλίτες, έπρεπε να τηρήσει όλον τον μωσαϊκό νόμο. Αν δεν τηρούσε τον μωσαϊκό νόμου, ώστε και σε μια διάταξή του, θα έδινε την εντύπωση ότι, επειδή αδυνατούσε να τον τηρήσει, γι αυτό και έδωσε καινούριες εντολές. Ο άγιος Θεοφύλακτος Βουλγαρίας σημειώνει επίσης ότι όσοι δεν τηρούσαν όλες τις εντολές του νόμου ήσαν υπό κατάρα. Γι αυτό λοιπόν ο Κύριός μας περιτέμνεται, έτσι ώστε και με την περιτομή του να τηρήσει τον ιουδαϊκό νόμο, και χωρίς να παραλείψει καμιά από τις εντολές που ο ίδιος είχε δώσει, να μας σώσει από την κατάρα. Άλλωστε με την περιτομή της σαρκός του έδωσε σαφή απόδειξη σε μας ότι πράγματι έγινε άνθρωπος, όπως εμείς, και φέρει την δική μας σάρκα, απαλλαγμένη βέβαια από την αμαρτία και από κάθε ροπή προς την αμαρτία.

Η περιτομή του αρχαίου Ισραήλ ήταν σκιά και τύπος του βαπτίσματος του Νέου Ισραήλ, δηλαδή της Εκκλησίας. Όπως τον Παλαιό Ισραήλ εισερχόταν κάποιος σε αυτόν με την περιτομή, έτσι στην Εκκλησία γίνεται κάποιος μέλος της με το Βάπτισμα. Δεν μπορεί κάποιος, είτε άνδρας είτε γυναίκα, να ανήκει στον λαό του Θεού, αν δεν βαπτισθεί. Η αρχαία περιτομή δεν καταργήθηκε στην Εκκλησία – αφού ο Κύριός μας δεν ήλθε για να καταργήσει τον Μωσαϊκό Νόμο, αλλά να τον συμπληρώσει και να τον ολοκληρώσει -  αλλά μεταποιήθηκε προς το πνευματικότερο. Εμείς είμαστε η « περιτομή» , λέει ο απόστολος Παύλος, οι χριστιανοί, οι οποίοι λατρεύουμε τον Θεό όχι με σαρκικό τρόπο, αλλά με πνευματικό. Η σκιά και οι τύποι της Παλαιάς Διαθήκης υποχώρησαν. Τώρα στην Καινή Διαθήκη λάμπει το φώς και η αλήθεια που κρυβόταν και δηλωνόταν αμυδρώς από τις συμβολικές πράξεις της Παλαιάς Διαθήκης.

Ήδη ο προπάτοράς μας Μωυσής δίνοντας την εντολή της περιτομής, προσπαθούσε να διδάξει στους Ισραηλίτες το πνευματικό νόημά της. Γι αυτό τους προέτρεπε να περιτέμνουν την σκληροκαρδία τους και να μην σκληρύνουν τον τράχηλό τους στο θέλημα του Θεού. αυτό ισχύει πολύ περισσότερο σε μας, τον πραγματικό λαό του Θεού, οι οποίοι δεν λάβαμε μια εξωτερική περιτομή, αλλά την σφραγίδα του Αγίου Πνεύματος στα μύχια της υπάρξεώς μας με το μυστήριο του Βαπτίσματος και του Χρίσματος. Το Άγιο Πνεύμα, το οποίο φέρουμε όλοι οι χριστιανοί μέσα μας, μας εμπνέει την αποστροφή προς κάθε γήινη αμαρτωλή ηδονή και την προσήλωση προς τον αββά Πατέρα μας, τον Θεό. Αφού, λοιπόν, φέρουμε μέσα μας την σφραγίδα του Αγίου Πνεύματος, οφείλουμε να συμμορφώνουμε την ζωή μας προς το φρόνημά του. να περικόπτουμε κάθε αμαρτωλό πάθος και επιθυμία και να υποτάσσουμε κάθε σκέψη, λόγο και πράξη μας στο θέλημα του Κυρίου μας Ιησού. Έτσι θα καταστούμε τέκνα ευλογημένα, τέκνα υπακοής, τέκνα Θεού και θα αξιωθούμε να κληρονομήσουμε την Βασιλεία Του. Αμήν.
Αρχιμ. Π.Κ.

Δεν υπάρχουν σχόλια: