Τετάρτη 24 Ιουνίου 2026

Ιστορικά γεγονότα και δημόσια διοίκηση – Από τη Μικρασιατική Καταστροφή στο σήμερα

 

on 23/06/2026

Γεώργιος Μ. Ασπρίδης
Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, Τμήμα Δασολογίας, Επιστημών Ξύλου & Σχεδιασμού
Email: aspridis@uth.gr

Αντιγόνη Καραδόντα
Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, Τμήμα Δασολογίας, Επιστημών Ξύλου & Σχεδιασμού
Email: akaradonta@uth.gr

Η δημόσια διοίκηση διαχρονικά είναι ένας από τους βασικούς μηχανισμούς οργάνωσης του κράτους και ταυτόχρονα, ένα από τα πιο χαρακτηριστικά πεδία στα οποία αποτυπώνονται οι παθογένειες  της κοινωνικής και πολιτικής ζωής. Από την ίδρυση του ελληνικού κράτους έως σήμερα, η δημόσια διοίκηση κλήθηκε να οργανώσει τη δημόσια ζωή, να εφαρμόσει τους νόμους, να εξυπηρετήσει τους πολίτες, να διαχειριστεί οικονομικές και κοινωνικές κρίσεις και να διαμορφώσει κανόνες λειτουργίας για την ελληνική κοινωνία. Η πορεία αυτή, ωστόσο, δεν υπήρξε πάντοτε ομαλή. Αντίθετα, χαρακτηρίστηκε από προβλήματα, αντιφάσεις και δυσλειτουργίες οι οποίες συνδέθηκαν με  την πολιτική αστάθεια, τους πολέμους, τις κοινωνικές ανακατατάξεις, τα προσφυγικά ρεύματα αλλά και με μεταρρυθμίσεις- που άλλοτε ολοκληρώθηκαν και άλλοτε παρέμειναν ημιτελείς. Από την ανεξαρτησία του έως και το τέλος του 19ου αιώνα το ελληνικό κράτος είχε ως βασική ανάγκη τη διαμόρφωση ισχυρών θεσμών. Έπρεπε να αντικαταστήσει τις άτυπες μορφές τοπικής εξουσίας, τα προσωπικά δίκτυα εξυπηρέτησης και τις σχέσεις εξάρτησης που είχαν διαμορφωθεί. Ήταν αναγκαίο να δημιουργηθούν σταθερές διοικητικές δομές, υπηρεσίες, θεσμικό πλαίσιο, οργανωμένο διοικητικό αρχείο, εκπαιδευτικοί μηχανισμοί και δομές εσωτερικής και εξωτερικής ασφάλειας,

Ωστόσο, η  ελληνική δημόσια διοίκηση συχνά δεν έγινε  αντιληπτή από τους πολίτες ως μηχανισμός εξυπηρέτησης, αλλά ως εμπόδιο. Η επαφή με τη διοίκηση συνδέθηκε πολλές φορές με καθυστερήσεις, αβεβαιότητα, τυπολατρία και αίσθημα ταλαιπωρίας. Έτσι, η δημόσια διοίκηση βρέθηκε διαχρονικά μπροστά στην ανάγκη να αποκτήσει μια πιο καθαρή θεσμική ταυτότητα, μια ταυτότητα που να βασίζεται στη νομιμότητα, τη διαφάνεια, την ισονομία, την προστασία του δημόσιου συμφέροντος και την αποφυγή τόσο της κρατικής όσο και της ατομικής αυθαιρεσίας.

Η Μικρασιατική Καταστροφή αποτέλεσε  μια μεγάλη εθνική τραγωδία αλλά και μια τεράστια διοικητική πρόκληση. Χιλιάδες άνθρωποι έχασαν την πατρίδα τους, τις περιουσίες του, την κοινωνική τους θέση, την αίσθηση ασφάλειας και σε πολλές περιπτώσεις  μέλη των οικογενειών τους. Βρέθηκαν να στηρίζονται από τη διοίκηση ενός τραυματισμένου Κράτους από την εθνική καταστροφή και από τους εσωτερικούς κλυδωνισμούς που προηγήθηκαν αλλά και ακολούθησαν.

Η δημόσια διοίκηση κλήθηκε  τότε να καταγράψει ανθρώπους, απώλειες, περιουσιακά στοιχεία, και ανάγκες. Έπρεπε να οργανώσει την αποκατάσταση και την ενσωμάτωση περίπου ενός εκατομμυρίου προσφύγων  στο ελληνικό Κράτος. Για τον σκοπό αυτό δημιουργήθηκαν επιτροπές, υπηρεσίες και διοικητικές διαδικασίες, προκειμένου να εκδοθούν τα αναγκαία έγγραφα: πιστοποιητικά, πράξεις εκτίμησης περιουσίας, βεβαιώσεις κατοικίας, επιδόματα και λοιπά διοικητικά δικαιολογητικά.

Στο σημείο αυτό αναδεικνύεται και η πιο ανθρώπινη διάσταση του ζητήματος. Οι πρόσφυγες-  άνθρωποι που έφεραν  μέσα τους τον πόνο,  τον ξεριζωμό, την απώλεια και την αγωνία της επιβίωσης- έπρεπε να ενταχθούν σε διοικητικές διαδικασίες, σε έντυπα, σε φακέλους και σε αριθμούς Η διοίκηση είχε την υποχρέωση να λειτουργήσει γρήγορα, δίκαια και αποτελεσματικά. Δεν αρκούσε να καταγράψει. Έπρεπε να αναγνωρίσει την αδικία και να συμβάλει στην αποκατάστασή της. Μετά τη Μικρασιατική καταστροφή η γραφειοκρατία έπρεπε να κινηθεί άμεσα, να καταγράψει, να ταξινομήσει και να αποδώσει  δικαιώματα. Αυτό που απαιτούνταν δεν ήταν μόνο διοικητική ταχύτητα, αλλά και κοινωνική ευαισθησία. Οι πρόσφυγες χρειάζονταν δικαιοσύνη και στήριξη, όχι πρόσθετη ταλαιπωρία αργές διαδικασίες, και απρόσωπη αντιμετώπιση.

Εκείνη την περίοδο ενισχύθηκαν φαινόμενα που σημάδεψαν τη λειτουργία της ελληνικής διοίκησης, πελατειακές σχέσεις, κομματικές παρεμβάσεις προσωπικές εξυπηρετήσεις και άνιση πρόσβαση στους διοικητικούς μηχανισμούς. Η δημόσια διοίκηση, αντί να λειτουργεί ως ουδέτερος και απρόσωπος μηχανισμός εφαρμογής κανόνων, όπως περιγράφεται στο βεμπεριανό πρότυπο, χρησιμοποιήθηκε συχνά ως χώρος επιρροής και εξυπηρέτησης.

Το αποτέλεσμα ήταν ότι οι πολίτες δεν αντιμετωπίζονταν πάντοτε ισότιμα Όσοι διέθεταν κοινωνικές ή πολιτικές διασυνδέσεις είχαν συχνά ευκολότερη πρόσβαση στη διοίκηση, ενώ οι πιο αδύναμοι αισθάνονταν ότι η διοίκηση δεν στεκόταν στο πλευρό τους. Για πολλούς πρόσφυγες, η δημόσια διοίκηση δεν αποτέλεσε αμέσως μηχανισμό προστασίας, αλλά έναν ακόμη χώρο δυσκολίας και αναμονής. Η διοίκηση φάνηκε να χάνει τον κοινωνικό της χαρακτήρα και να ενδιαφέρεται περισσότερο για τη διαδικασία παρά για την ουσία.

Κατά τη Γ΄ Ελληνική Δημοκρατία, η δημόσια διοίκηση συνέβαλε στη δημοκρατική σταθερότητα της χώρας. Παρά τις αδυναμίες, τα σκάνδαλα, τη διαφθορά, και τις γραφειοκρατικές δυσλειτουργίες, αποτέλεσε έναν βασικό μηχανισμό συνέχειας του κράτους. Αρκετές παθογένειες παρέμειναν όπως:

  • Πολυνομία. Οι νόμοι, οι υπουργικές αποφάσεις, οι εγκύκλιοι και οι διοικητικές οδηγίες δημιουργούν συχνά ένα πολύπλοκο και δυσνόητο πλαίσιο Ο πολίτης δυσκολεύεται να κατανοήσει ποιο καθεστώς ισχύει, ποιες είναι οι υποχρεώσεις του και ποια υπηρεσία είναι αρμόδια. Η πολυνομία δημιουργεί ανασφάλεια, καθυστερήσεις και πολλές φορές άνιση μεταχείριση.
  • Διάχυση αρμοδιοτήτων. Ο πολίτης δεν γνωρίζει σε ποια υπηρεσία πρέπει να απευθυνθεί.  Μια υπόθεση μπορεί να αφορά δήμο, περιφέρεια, υπουργείο, αποκεντρωμένη διοίκηση, ή περισσότερες υπηρεσίες ταυτόχρονα Η έλλειψη συντονισμού οδηγεί σε καθυστερήσεις και ενισχύει το αίσθημα του αδιεξόδου.
  • Απουσία κοινής διοικητικής γλώσσας. Η διαφορετική ερμηνεία των κανόνων ανά υπηρεσία, οδηγεί σε ασυνέχεια και ανασφάλεια. Δημιουργούνται έτσι πολλαπλά διοικητικά κέντρα που δεν επικοινωνούν ουσιαστικά μεταξύ τους, με αποτέλεσμα η διοίκηση να εμφανίζεται αποσπασματική και συχνά αντιφατική.

Η ψηφιακή μετάβαση των τελευταίων ετών έχει συμβάλλει σημαντικά  στη βελτίωση της  σχέσης κράτους-πολίτη. Η ηλεκτρονική έκδοση εγγράφων, οι ψηφιακές πλατφόρμες και η απλούστευση ορισμένων διαδικασιών έχουν μειώσει μέρος της ταλαιπωρίας Ωστόσο, η ψηφιοποίηση από μόνη της δεν αρκεί. Υπάρχει πάντα ο κίνδυνος η παλιά γραφειοκρατία να μεταφερθεί απλώς σε ηλεκτρονική μορφή.

Το βασικό ζητούμενο δεν είναι μόνο η τεχνολογική αναβάθμιση, αλλά η αλλαγή της διοικητικής κουλτούρας.  Η δημόσια διοίκηση, χρειάζεται ένα νέο όραμα, μια νέα νοοτροπία και  νέα πρότυπα  συμπεριφοράς. Κουλτούρα που θα επηρεασθεί από την εθνική κουλτούρα. Δεν πρέπει να αντιμετωπίζει εκ των προτέρων τον πολίτη με καχυποψία, σαν να είναι εν δυνάμει παραβάτης ή υπόλογος. Αντίθετα, πρέπει να αντιμετωπίζεται ως φορέας δικαιωμάτων, ως συμμέτοχος στη διαμόρφωση των δημόσιων πολιτικών.

Στο πλαίσιο αυτό απαιτείται λογοδοσία. Η δημόσια διοίκηση πρέπει να λειτουργεί με διαφάνεια, να εξηγεί τις αποφάσεις της και να επικοινωνεί με τους πολίτες και τους φορείς χωρίς απαξίωση ή αδιαφορία. Απαιτείται συμμετοχή πολιτών στη λήψη αποφάσεων. Η δημόσια διαβούλευση να είναι ουσιαστική και όχι τυπική συμμετοχή των πολιτών στα κοινά. Τα θεσμικά κείμενα και οι δημόσιες πολιτικές γίνονται πιο αποτελεσματικά όταν λαμβάνουν υπόψη τις εμπειρίες, τις ανάγκες και τις απόψεις των πολιτών. Η διοίκηση οφείλει να εφαρμόζει τους νόμους, αλλά χωρίς να χάνει τον σκοπό τους. Η τήρηση της νομιμότητας πρέπει να συνδυάζεται με την προστασία των ατομικών και κοινωνικών δικαιωμάτων, την αξιοκρατία, την επαγγελματική επάρκεια και την ανθρώπινη ευαισθησία.

Δεν υπάρχουν σχόλια: