Δευτέρα 13 Απριλίου 2015

Αλεξανδρείας Θεόδωρος: O Χριστός ξεπέρασε φυλετικούς και θρησκευτικούς φραγμούς

alexΣτο πασχαλινό μήνυμα του, ο Πατριάρχης Αλεξανδρείας Θεόδωρος κάνει λόγο για τους ανθρώπους των ημερών μας, οι οποίοι εγωιστικά επιθυμούν να φέρουν το Θεό στα μέτρα τους, με απώτερο σκοπό να εξυπηρετήσουν προσωπικούς σκοπούς και ιδεολογίες, ενώ ο Χριστός δίδαξε την ειρηνική και την αδελφική συνύπαρξη μεταξύ των λαών.
Συγκεκριμένα, αναφέρει:
Αριθμ. Πρωτ. 34 / 2015
ΘΕΟΔΩΡΟΣ Β”
ΕΛΕΩ ΘΕΟΥ ΠΑΠΑΣ ΚΑΙ ΠΑΤΡΙΑΡΧΗΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΕΙΑΣ
ΚΑΙ ΠΑΣΗΣ ΑΦΡΙΚΗΣ ΠΑΝΤΙ ΤΩ ΠΛΗΡΩΜΑΤΙ
ΤΟΥ ΚΑΘ” ΗΜΑΣ ΑΠΟΣΤΟΛΙΚΟΥ ΚΑΙ ΠΑΤΡΙΑΡΧΙΚΟΥ ΘΡΟΝΟΥ ΧΑΡΙΣ ΚΑΙ ΕΛΕΟΣ ΚΑΙ ΕΙΡΗΝΗ ΠΑΡΑ ΤΟΥ ΑΝΑΣΤΑΝΤΟΣ ΚΥΡΙΟΥ ΚΑΙ ΘΕΟΥ ΚΑΙ ΣΩΤΗΡΟΣ ΗΜΩΝ ΙΗΣΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ
«Συνίστησι την εαυτού αγάπην εις ημάς ο Θεός, ότι έτι αμαρτωλών όντων ημών Χριστός υπέρ ημών απέθανε» (Ρωμ. 5, 8)
Αγαπητοί μου αδελφοί,
Ο Θεός επενέβη στην ιστορία στο πρόσωπο του Υιού Του, ο Οποίος ανέλαβε την ανθρώπινη φύση με στόχο να την ανακαινίσει και να την θεώσει. Ανέλαβε φυλή, εθνικότητα, γλώσσα και παράδοση όχι για να τις ακυρώσει, αλλά για να τους δώσει νέο νόημα και νέα αξία. Ξεπέρασε φραγμούς φυλετικούς και θρησκευτικούς, μίλησε με τους Σαμαρείτες, έδωσε το χέρι στους ειδωλολάτρες. Προσκάλεσε τους μαθητές του να βγουν έξω από τα όρια της Ιουδαίας και να μαθητεύσουν πάντα τα Έθνη.
Ο άνθρωπος αντίκρυσε στο πρόσωπο του Ιησού Χριστού την πρόνοια, τη δικαιοσύνη και την αγάπη του Θεού. Μέσα από τον Χριστό, ο άνθρωπος μπόρεσε να ανακαλύψει ξανά την αλήθεια της υπάρξεώς του. Μέσα από τον Χριστό που έδωσε, μοιράστηκε, αγάπησε, κοινώνησε τον πόνο του άλλου, αντέδρασε στην αδικία, καυτηρίασε την υποκρισία. Μέσα από τον Χριστό που έτεινε χείρα βοηθείας και σωτηρίας στους κατατρεγμένους, στους αποβλήτους, στους κάθε λογής καταραμένους της γης.
Βέβαια άλλο είναι να ξέρει ο άνθρωπος την αλήθεια και άλλο είναι να την κάνει πράξη. Αν και ο άνθρωπος έχει την ευκαιρία, μέσα από το πρότυπο του Χριστού, να μετατρέψει τον κόσμο από σύνολο κόκκων άμμου σε οργανικό σύνολο κυττάρων, δεν αξιοποιεί την ευκαιρία. Αν και ο άνθρωπος είναι πλασμένος να γίνει από άτομο πρόσωπο, δυσκολεύεται να δει στον άλλο την εικόνα του Θεού του. Αν και ο άνθρωπος είδε στον Ιησού Χριστό τον εαυτό του τέλειο και αιώνιο, εξακολουθεί να θέτει εγωιστικά ως μέτρο πάντων τον εαυτό του και όχι τον Θεάνθρωπο.
Άνθρωποι των ημερών μας εγωιστικά επιθυμούν να φέρουν τον Θεό στα μέτρα τους. Στρατεύουν τον Θεό για να εξυπηρετηθούν ιδεολογίες. Επιστρατεύουν τον Θεό για να κυριαρχήσει η δήθεν μοναδική αλήθεια εις βάρος κάθε άλλης. Συστρατεύουν τον Θεό για να επιβληθεί το παράλογο δόγμα «πάσσαλος πασσάλῳ ἐκκρούεται». Μεταλλάσσουν τον φιλάνθρωπο Θεό των οικτιρμών και της ειρήνης σε μισάνθρωπο Θεό της τιμωρίας και της εκδικήσεως. Εμφανίζουν τον Θεό να καθαγιάζει τη διαλεκτική των όπλων έναντι της διαλεκτικής των λέξεων. Πασχίζουν να αλλοιώσουν το DNA του ανθρωπίνου πολιτισμού που δεν είναι άλλο από την αλήθεια ότι ο Θεός ζει μέσα στον κόσμο και για την σωτηρία του κόσμου Του.
Η παραχάραξη αυτή διχάζει τον κόσμο. Από τη μια πλευρά η Δύση αντιμετωπίζει συχνά την πίστη στο Θεό ως ιδιωτική υπόθεση και θεοποιεί την ελευθερία της εκφράσεως, ακόμη και εάν αυτή οδηγεί σε απαξίωση της πίστεως του άλλου. Λησμονεί ότι η πίστη στον Θεό δεν λύνει απλά μεταφυσικές απορίες, αλλά, ως η οδός και η ζωή, αγκαλιάζει όλες τις πτυχές της ανθρώπινης κοινωνίας. Από την άλλη πλευρά η Ανατολή ενδύεται ενίοτε τον αποκρουστικό μανδύα του φονταμενταλισμού. Μετατρέπει την πίστη στον Θεό σε εμπαθή θρησκεία, τροχοπέδη για την ειρηνική και αδελφική συνύπαρξη μεταξύ των ανθρώπων.
Μεταξύ αυτών των συμπληγάδων, η Ορθοδοξία οφείλει να αναδείξει τον δικό της τρόπο ζωής, ο οποίος θεμελιώνεται πάνω στο παράδειγμα του ίδιου του Χριστού. Του Χριστού που άνοιξε την αγκαλιά Του όχι στον αυτοδικαιούμενο φαρισαίο, αλλά στον μετανοούντα τελώνη. Του Χριστού που διαλέχθηκε με τόση επιείκεια με τον ίδιο Του τον προδότη στον Μυστικό Δείπνο. Του Χριστού που πάνω στον Σταυρό δέχθηκε πρώτον στον παράδεισο τον ληστή. Του Χριστού που έπαθε και αναστήθηκε ώστε ο άνθρωπος να μην τυγχάνει απλώς κτίσμα, αλλά και Θεός κατά χάριν.
Αγαπητοί μου αδελφοί,
Μπορεί η φύση να μας δίδαξε το νόμο της επικρατήσεως του ισχυροτέρου είδους. Ωστόσο ο Κύριος μας δίδαξε να βλέπουμε στον εαυτό μας και στον άλλο την εικόνα του Θεού. Η εικόνα αυτή είναι η αποικία του ουρανού στη γη. Η εικόνα αυτή αντανακλά την αγωνία του Χριστού που συνεχίζει να υποφέρει στο πρόσωπο των άλλων. Η εικόνα αυτή αντανακλά την αθάνατη ελπίδα η αγάπη να γίνει και πάλι η ζύμη της ιστορίας.
Χριστός Ανέστη!
†Ο Πάπας καί Πατριάρχης Αλεξανδρείας και πάσης Αφρικής
ΘΕΟΔΩΡΟΣ Β”
Εν τη Μεγάλη Πόλει
της Αλεξανδρείας
Άγιο Πάσχα 2015

Δεν υπάρχουν σχόλια: