Δευτέρα 8 Δεκεμβρίου 2014

Η ΚΥΡΙΑΚΗ ΠΡΟΣΕΥΧΗ


 ἅγιος Ἀμβρόσιος Μεδιολάνων (Δ΄ αἰ.), σέ μιά ἀπό τίς μυσταγωγικές του Κατηχήσεις, ἑρμηνεύει μέ ἁπλότηταἀλλά καί βαθύτητα, τό «Πάτερ ἡμῶν...», βοηθώντας μας νά τό κατανοήσωμε καλύτερα.


Οἱ ἅγιοι Ἀπόστολοι παρεκάλεσαν τόν Χριστό: «Κύριε, δίδαξον ἡμᾶς προσεύχεσθαι, καθώς Ἰωάννης ἐδίδαξε τούς μαθητάς αὐτοῦ» (Λουκια΄, 1). Τότε  Κύριος τούς παρέδωσε τήνΚυριακή προσευχή (Ματθ. στ΄, 9-13).

            Πάτερ ἡμῶν

             πρώτη λέξι, πόσο εἶναι γλυκειά! Μέχρι τώρα δέν τολμούσαμε νά στρέψωμε τό βλέμμα πρός τόν οὐρανό. Χαμηλώναμε τά μάτια στήν γῆ καί, ξαφνικά, δεχθήκαμε τήν χάριτοῦ Χριστοῦ κι ὅλα τά ἁμαρτήματά μας συγχωρέθηκαν. Ἀπό πονηροί δοῦλοι, πού ἤμαστανἐγίναμε καλοί «υἱοί». Μήν ὑπερηφανευώμεθαὅμωςγιά τήν δική μας προσπάθεια,ἀλλά γιά τήν χάρι τοῦ Χριστοῦ. «Χάριτί ἐστε σεσωσμένοι», λέγει  Ἀπόστολος Παῦλος (φεσ. β΄,5). Τό νά ὁμολογήσωμε τήν χάρι δέν εἶναι οἴησιδέν εἶναι ἔπαρσιἀλλά πίστιΤό νάδιακηρύξωμε αὐτό πού ἐλάβαμε δέν εἶναι ὑπερηφάνειαἀλλά ἀφοσίωσι.ἄς ὑψώσωμε τά μάτια πρός τόν Πατέρα, πού μᾶς ἀναγέννησε μέ τό λουτρό τοῦ Βαπτίσματος, πρός τόνΠατέρα, πού μᾶς «ἐξηγόρασε» μέ τόν Υἱό Του κι ἄς ποῦμε: «Πάτερ ἡμῶν». Εἶναι αὐτή μιά καλή, μιά ταπεινή καύχησιΣάν ἕνα παιδί, Τόν ὀνομάζομε πατέρα. Ἀλλάμή διεκδικοῦμεκάποιο προνόμιο. Μέ τόν εἰδικό κι ἀπόλυτο τρόπο δέν εἶναι Πατέρας παρά τοῦ Χριστοῦ μονάχα. Γιά μᾶς εἶναι  κοινός Πατέρας. Γιατί μόνο Ἐκεῖνον τόν ἐγέννησεἐνῶ ἐμᾶς μᾶςἐδημιούργησεἌς λέμε λοιπόν καί μεῖς, κατά χάριν, «Πάτερ ἡμῶν», γιά νά γίνωμε ἄξιοι νά εἴμαστε παιδιά Του. Ἄς κάνωμε δική μας τήν εὔνοια καί τήν τιμή, πού ἐχάρισε στήνἘκκλησία.

             ἐν τοῖς οὐρανοῖς

            Τί σημαίνει « ἐν τοῖς οὐρανοῖς»; ἄς ἀκούσωμε τήν Γραφή, πού λέγει: «Ὑψηλός ἐπί πάντα τά ἔθνη (ὑψηλότερος ἀπὸ ὅλα τά ἔθνη),  Κύριος, ἐπί τούς οὐρανούς  δόξα αὐτοῦ» (Ψαλμριβ΄, 4). Παντοῦ θά δοῦμε νά γίνεται λόγος ὅτι  Κύριος εἶναι στούς οὐρανούςγιά τούς ὁποίους λέγει  ψαλμωδός: «Οἱ οὐρανοί διηγοῦνται δόξαν Θεοῦ» (Ψαλμ.ιη΄,2). οὐρανός εἶναι ἐκεῖ ὁπού ἔχουν σταματήσει οἱ ἁμαρτίες οὐρανός εἶναι ἐκεῖ ὁπού οἱ παραβάσεις τιμωροῦνται οὐρανός εἶναι ἐκεῖ ὁπού δέν ὑπάρχει καμμιά πληγή θανάτου.

            Ἁγιασθήτω τό ὄνομά σου

            Τί σημαίνει «ἁγιασθήτω;». Σάν νά εὐχώμαστε νά ἁγιασθῆ Ἐκεῖνος, πού εἶπεἅγιοι ἔσεσθεὅτι ἅγιος ἐγώ Κύριος  Θεός ὑμῶν» (Λευϊτιθ΄, 2). Σάν νά ἔχη τήν δύναμι  δικός μας λόγος, νά αὐξήση τή δική Του ἁγιότητα... Ὄχιδέν εἶναι αὐτόΖητᾶμε νά ἁγιασθῆ  Θεός «ἐν ἡμῖν», ἐντός μας. Τό ἁγιαστικό του ἔργο νά φθάση σέ μᾶς.

            Ἐλθέτω  βασιλεία σου

            ρα γε δέν εἶναι αἰώνια  βασιλεία τοῦ Θεοῦ Ἰησοῦς λέγει: «Ἐγώ εἰς τοῦτο γεγέννημαι καί εἰς τοῦτο ἐλήλυθα εἰς τόν κόσμον» (Ἐγώ γι᾿ αὐτό γεννήθηκα καί γι᾿ αὐτό ἦλθαστόν κόσμο, Ἰωάνιη΄, 37), καί μεῖς λέμε: «ἐλθέτω  βασιλεία σου», σάν νά μήν ἔχη ἔλθειὅμωςτό αἴτημα αὐτό ἔχει ἕνα διαφορετικό νόημα.  Θεός ἔρχεταιὅταν δεχώμαστε τήνχάρι Του.  ἴδιος τό βεβαιώνει: « βασιλεία τοῦ Θεοῦ ἐντός ὑμῶν ἐστι» (Λουκιζ΄, 21).

            Γενηθήτω τό θέλημά σου, ὡς ἐν οὐρανῷ καί ἐπί τῆς γῆς

            Μέ τό Αἶμα τοῦ Χριστοῦ ὅλα εἰρήνευσαν καί στόν οὐρανό καί στήν γῆ οὐρανός ἁγιάσθηκε διάβολος ἐκδιώχθηκε. Βρίσκεται πιά ἐκεῖὁπού βρίσκεται  ἄνθρωποςτόνὁποῖον ἀπάτησε. «Γενηθήτω τό θέλημά σου» σημαίνει νά ἔλθη εἰρήνη στήν γῆὅπως ὑπάρχει στόν οὐρανό.

            Τόν ἄρτον ἡμῶν τόν ἐπιούσιον δός ἡμῖν σήμερον

            Προτοῦ ἐκφωνήσει  ἱερέας, κατά τήν Θ. Εὐχαριστίατά λόγια τοῦ Χριστοῦ: «Λάβετε φάγετε... πίετε ἐξ αὐτοῦ πάντες...», αὐτό πού προσφέρομε ὀνομάζεται ἄρτος. Μετά τήνἐκφώνησι δέν τό ὀνομάζομε πιά ἄρτοἀλλά Σῶμα. Γιατί, ὅμωςστήν Κυριακή προσευχή, τήν ὁποίαν ἀπαγγέλλομε μετά τόν καθαγιασμό, λέμε «τόν ἄρτον ἡμῶν»; ...Ἀλλά, προσθέτομε «τόν ἐπιούσιον», δηλαδή τόν ἀπαραίτητο γιά τήν συντήρησι τῆς οὐσίαςΤήν ὑπόστασι τῆς ψυχῆς μας δέν τήν ἐνισχύει  ἄρτος  ὑλικός, πού μπαίνει στό σῶμα μας,ἀλλ᾿  ἄρτος  οὐράνιοςΤόν ὀνομάζομεὅμως, κι «ἐπιούσιο», πού σημαίνει ἐπίσης «καθημερινό», γιατί οἱ ἀρχαῖοι ὀνόμαζαν τήν «αὔριον»: «ἐπιοῦσαν ἡμέραν». Ἔτσι ἐκφράζομεδύο ἔννοιες μέ μιά λέξι.
            Ἐάνὅμως ἄρτος αὐτός εἶναι καί καθημερινός καί ἀπαραίτητος γιά τήν συντήρησι τῆς οὐσίας, γιατί περιμένομε νά περάση ἕνας ὁλόκληρος χρόνος, γιά νά μεταλάβωμε;ἄς λάβωμε κάθε ἡμέρα αὐτό πού μᾶς χρειάζεται κάθε ἡμέραἌς ζοῦμε κατά τέτοιο τρόπο, ὥστε νά εἴμεθα ἄξιοι νά μεταλαμβάνωμε κάθε ἡμέρα. Γιατί, ἐκεῖνος πού δέν εἶναι ἄξιοςνά τόν λαμβάνη κάθε ἡμέραδέν θά εἶναι ἄξιος νά τόν δεχθῆ οὔτε μιά φορά τόν χρόνο.    Ἰώβ προσέφερε κάθε ἡμέρα θυσία γιά τούς γιούς του, ἀπό φόβο μήπως διέπραξαν κανένα ἁμάρτημα μέ τά λόγια  μέ τίς ἐνθυμήσεις τῆς καρδιᾶς τους (ώβ α΄, 5). Καί μεῖς ἀκοῦμε πώς, κάθε φορά πού προσφέρεται  ἀναίμακτος θυσία, ἀναπαριστάνεται θάνατος καί  Ἀνάστασι καί  Ἀνάληψι τοῦ Κυρίου, καί ξαναδίδεται  συγχώρησι τῶν ἁμαρτιῶνκαί δέν δεχώμεθα τόν ἄρτο τῆς ζωῆςὍποιος ἔχει μιά πληγή ζητάει κάποιο φάρμακο. Τό νά εἴμαστε ὑποταγμένοι στήν ἁμαρτία εἶναι μιά πληγή. Τό οὐράνιο φάρμακο εἶναι τά ἄχραντα Μυστήρια.
            Ἄν μεταλαμβάνωμε κάθε ἡμέρα, τότε  κάθε ἡμέρα εἶναι γιά μᾶς μία «σήμερον». Ἐάν σήμερα  Χριστός εἶναι μέσα μας, ἀναγεννάει κι ἀνασταίνει τήν σημερινή μας ἡμέρα.Μέ ποιόν τρόπο;  Πατήρ  ἐν τοῖς οὐρανοῖς λέγει στόν Ἰησοῦ: «Υἱός μου εἶ σύἐγώ σήμερον γεγέννηκά σε» (Ψαλμ. β΄, 7). Τό «σήμερον» εἶναι  ἡμέρα κατά τήν ὁποίαν  ΧριστόςἀνασταίνεταιὙπάρχει τό χθές καί τό σήμερα. ὅμως Ἀπόστολος λέγει: « νύξ προέκοψεν δέ ἡμέρα ἤγγικεν» (Ρωμιγ΄, 12).  νύχτα τῆς «χθές» πέρασε.  σημερινή ἡμέραἔφθασε.

            Ἄφες ἡμῖν τά ὀφειλήματα ἡμῶν,
            ὡς καί ἡμεῖς ἀφίεμεν τοῖς ὀφειλέταις ἡμῶν

            Ποιό ἄλλο εἶναι τό «ὀφείλημα», τό χρέος, ἐκτός ἀπό τήν ἁμαρτίαἄν δέν δεχώμασταν χρήματα ἀπό ἕναν ξένο δανειστή, δέν θά χρωστούσαμε. Ἀκριβῶς γι᾿ αὐτόν τόν λόγομᾶς καταλογίζεται ἁμαρτία.
            Εἴχαμε στήν διάθεσί μας τό «χρῆμα» καί ὠφείλαμε μ᾿ αὐτό νά γεννηθοῦμε πλούσιοι. Ἤμασταν πλούσιοι, πλασμένοι «κατ᾿ εἰκόνα καί καθ᾿ ὁμοίωσιν Θεοῦ» (Γεν. α΄, 26-27).Ἐχάσαμε αὐτό πού κατείχαμε, δηλαδή τήν ταπείνωσιὅταν ἀπό ὑπερηφάνεια προεβάλαμε διεκδικήσεις. Ἐχάσαμε τό χρῆμα μας. Ἐμείναμε γυμνοί σάν τόν Ἀδάμ. Πήραμε ἀπό τόνδιάβολο ἕνα δάνειο, πού δέν μᾶς ἦταν ἀπαραίτητο. Κι ἔτσι ἐμεῖς, πού ἤμασταν ἐλεύθεροι «ἐν Χριστῷ», ἐγίναμε αἰχμάλωτοι τοῦ διαβόλου.  ἐχθρός κρατοῦσε τό γραμμάτιο. Ἀλλ᾿ Κύριος τό κάρφωσε πάνω στόν Σταυρό καί τό ἔσβησε μέ τό Αἶμα Του (Κολ. β΄,14-15). Ἐξάλειψε τό χρέος καί μᾶς ἐλευθέρωσεἙπομένως ἔχει ἰδιαίτερη σημασία αὐτό πού λέμε: «Αφες ἡμῖν τά ὀφειλήματα ἡμῶνὡς καί ἡμεῖς ἀφίεμεν τοῖς ὀφειλέταις ἡμῶν». Ἄς τό προσέξωμε: «ἄφες ἡμῖν..., ὡς καί ἡμεῖς ἀφίεμεν...», (Συγχώρησέ μας..., ὅπως κι ἐμεῖςσυγχωροῦμε). Ἄν συγχωροῦμε, τότε κάνομε κάτι πού εἶναι ἀπαραίτητη προϋπόθεσι γιά νά συγχωρηθοῦμεἌν δέν συγχωροῦμεπῶς ζητοῦμεπῶς ἀπαιτοῦμε ἀπό τόν Θεό νά μᾶςσυγχωρήση;

            Καί μή εἰσενέγκης ἡμᾶς εἰς πειρασμόν,
            ἀλλά ρύσαι ἡμᾶς ἀπό τοῦ πονηροῦ

ς τό προσέξωμε αὐτό: «Μή εἰσενέγκης», μή μᾶς ἀφήνεις νά πέσωμε σέ πειρασμό, στόν ὁποῖο δέν μποροῦμε νά ἀντισταθοῦμεΔέν λέγει: «Μή μᾶς ὁδηγεῖς στόν πειρασμό». Ἀλλάσάν ἀθλητές, πού θέλουμε νά ἀγωνιστοῦμεζητᾶμε νά ἔχωμε τήν δύναμι ν᾿ ἀντισταθοῦμε στόν ἐχθρό, δηλαδή στήν ἁμαρτία Κύριος, πού σήκωσε στούς ὤμους Του τίς ἁμαρτίεςμας καί συγχώρησε τά λάθη μας, εἶναι ἱκανός νά μᾶς προστατεύση καί νά μᾶς φυλάξη ἀπό τά τεχνάσματα τοῦ διαβόλου, πού μᾶς πολεμάει, ὥστε  ἐχθρός, πού γεννάει συνεχῶςτό κακό, νά μή μᾶς κατακτήσηὅποιος ἐμπιστεύεται στόν Θεό, δέν φοβᾶται τόν διάβολο. Γιατί «εἰ  Θεός ὑπέρ ἡμῶντίς καθ᾿ ἡμῶν;» (Ρωμ. η΄, 31). Σ᾿ Αὐτόν, λοιπόν, ἀνήκει  τιμήκαί  δόξα, νῦν καί ἀεί καί εἰς τούς αἰῶνας τῶν αἰώνωνἈμήν.
http://www.alopsis.gr/alopsis/kyriakip.htm

Δεν υπάρχουν σχόλια: