Σάββατο 18 Φεβρουαρίου 2012

Ἐκκλησία καὶ μνημόσυνα



Αναρτήθηκε από ΡΩΜΙΟΣ 9 Νοε 2010 



† π. ντώνιος λεβιζόπουλος
Δρ. Θεολογίας  Δρ. Φιλοσοφίας
ΘΕΜΑΤΑ ΟΡΘΟΔΟΞΟΥ ΚΑΤΗΧΗΣΕΩΣ
ΤΑ ΜΝΗΜΟΣΥΝΑ
 ρθόδοξη κκλησία δέχεται τ μνημόσυνα κα γενικ τς προσευχς πρ τν κεκοιμημένων δελφν.  πίστη σ προσωπικπαρξη μετ θάνατο κα  τρυφερς δεσμς τς γάπης πο μς συνδέει μ τος πελθόντες δελφος δικαιώνει τ μνημόσυνα.

 πουράνιος κκλησία δέχεται τς παρακλήσεις μας κα «μεσιτεύει» γι μς στν Θεό. λλ κα μες,  π γς κκλησία, νταςνωμένοι μ τος πελθόντες δελφος στ να σμα το Χριστο, παρακαλομε γι' ατος κα τελομε πρ ατν τ θεία εχαριστία, ποία συναθροίζει στ λειτουργικ χρο λόκληρη τν κκλησία, πραγματώνοντας συνεχ πικοινωνία κα λληλεπίδραση.  θεία εχαριστία προσφέρεται «πρ τς γίας Καθολικς καποστολικς κκλησίας» κα φελε μ τ χάρη τς τος πάντες.

δη π τ μεταποστολικ κκλησία ο Χριστιανο συναθροίζονταν στος τάφους τν μαρτύρων τν μέρα τς μνήμης τν κατελοσαν τ θεία εχαριστία (πρβλ. Μαρτύριο γ. Πολυκάρπου 18). Τν τέλεση τς θείας εχαριστίας πρ τν κεκοιμημένων μαρτυρον  Τερτυλλιαvς (Περ στεφάνου το στράτ. 3. Περ τομοναδ. γάμου 10. Περ προσευχς 28),  Κυπριανς (πιστ. 1,2) καο μεγάλοι πατέρες τς κκλησίας.

 γιος Κύριλλος εροσολύμων, ναλύοντας τ θεία λειτουργία στος... νεοφώτιστους, πογραμμίζει τι σ' ατν μνημονεύουμε τος «πατριάρχας, προφήτας, ποστόλους, μάρτυρας, δι ν δεχτε Θες τν δέησίν μας μ τς εχς κα τς πρεσβείας τν. στερα μνημονεύομεν κα τος προκεκοιμημένους γίους πατέρας καπισκόπους, κα πάντων πλς τν μν προκεκοιμημένων, πιστεύοντες τι μεγίστη φέλεια «νησις» θ γίνη ες τς ψυχς, διτς ποίας ναφέρεται  δέησις τς γίας κα φρικωδεστάτης προκειμένης θυσίας» (Μυστ. κατήχ. ' 9).

Μ τ διο πνεμα προσθέτει  γιος ωάννης  Χρυσόστομος: «ς βοηθμεν λοιπν ατος κα ς τελμεν πρ ατν μνημόσυνα. Διότι ἐὰν τ παιδι το Ἰὼβ καθάριζεν  θυσία το πατρός, διατμφιβάλλεις δι ,τ τι, ἐὰν προσφέρωμε κα μες πρ τνπελθόντων, δίδεται ες ατος κάποια παρηγορία «παραμυθία τς » (ω. Χρυσοστ., Ες ' Κόρ. Λόγ. ΜΑ 6).

 ρθόδοξη κκλησία πιστεύει πς ο προσευχς κα τ μνημόσυνα δν ξαναγκάζουν τν Θεό, οτε βεβαιότητα σχετικ μ τποτελέσματα. ξάλλου  ρθόδοξη κκλησία πορρίπτει τδιάκριση μεταξ πρόσκαιρων κα αωνίων ποινν.  ποψη πς οαώνιες ποινς ξαγοράζονται μ τ αμα το Χριστον οπρόσκαιρες δν ξαγοράζονται, δν νταποκρίνεται στν ρθόδοξη πίστη. μες πιστεύουμε πς τ αμα το Χριστο καθαρίζει «κάθεμαρτία» (' δημιουργον ποιαδήποτε ω. ' 7).

τσι  ρθοδοξία περιφρουρεται τόσο πέναντι τν Προτεσταντνσο κα πέναντι τν Ρωμαιοκαθολικν, πο κάνουν ατ τδιάκριση κα κηρύττουν τ «καθαρτήριο πρ». Σν καθαρτήριο πρ δεχόμαστε μόνο τ φωτιά, πο θ νακαινίσει τν κόσμο, σύμφωνα μ τ λόγο τς Γραφς (Β' Πέτρ. γ' 7).

 Π. ΑΝΤΩΝΙΟΣ ΑΛΕΒΙΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΓΧΕΙΡΙΔΙΟΝ ΑΙΡΕΣΕΩΝ ΚΑΙ ΠΑΡΑΧΡΙΣΙΑΝΙΚΩΝ ΟΜΑΔΩΝ
Γ' ΕΚΔΟΣΗ ΕΠΑΥΞΗΜΕΝΗ
ΑΘΗΝΑ 1994
ναδημοσίευση: http://www.egolpion.com/mnhmosuna.el.aspx

Δεν υπάρχουν σχόλια: