Ερχόμενος ο Κύριος προς το εκούσιο πάθος και βρισκόμενος ήδη στην Ιερουσαλήμ, προετοίμαζε τους μαθητές του για τον επικείμενο χωρισμό του από αυτούς. Πλησίαζε η σταύρωση, πλησίαζε η ανάσταση, πλησίαζε και η ένδοξη ανάληψή του στους ουρανούς. Σε λίγο δεν θα απολάμβαναν άλλο την ορατή παρουσία του. γι αυτό, λίγο πριν από το μυστικό δείπνο, τους προανήγγειλε εναργέστερα τα σχετικά με την Δευτέρα παρουσία του. πρώτα τους μίλησε για την μέλλουσα καταστροφή των Ιεροσολύμων και στην συνέχεια τους προείπε τα σημεία της δευτέρας ελεύσεώς του. έπειτα με τέσσερεις παραβολές – του πιστού και φρόνιμου δούλου, των δέκα παρθένων, των ταλάντων και την παραβολή της κρίσεως – τους έδειξε ότι η Δευτέρα παρουσία του θα έλθει ξαφνικά, ότι θα αργήσει να έλθει και θα περάσουν αρκετές γενιές ανθρώπων, και ακόμη, κάτι που επίσης αποτελεί κοινό θέμα αυτών των παραβολών, ότι στο μεταξύ διάστημα οι βαπτισμένοι χριστιανοί οφείλουν να επιδείξουν δαψιλή αγάπη προς τους συνανθρώπους τους.
Στην τελευταία μάλιστα παραβολή, την οποία ακούσαμε σήμερα στην θεία Λειτουργία, ο Κύριος περιγράφει κάποια βασικά χαρακτηριστικά της δευτέρας παρουσίας. Σε αυτήν ο Κύριος δεν θα έλθει πλέον με ταπεινό σχήμα, αλλά με όλη την θεϊκή του δόξα, μαζί με όλους τους αγγέλους και καθισμένος σε υψηλό θρόνο, ώστε να είναι ορατός σε όλη την ανθρωπότητα. Το γεγονός θα έχει παγκόσμιες διαστάσεις. Δεν θα έλθει, για να πάθει υπέρ της σωτηρίας μας, αλλά για να κρίνει τον κόσμο. Όλοι οι άνθρωποι θα σταθούν ενώπιόν του, για να λογοδοτήσουν για τα έργα τους, χωρισμένοι σε δύο μερίδες, στους δικαίους και τους αμαρτωλούς. Το αποτέλεσμα της κρίσεως θα είναι άμεσο και θα έχει αιώνιο χαρακτήρα: Οι δίκαιοι θα πορευθούν στην αιώνια ζωή, ενώ οι αμαρτωλοί στην αιώνια κόλαση.
Όπως πολύ εύστοχα σημειώνει το υπόμνημα του Τριωδίου για την σημερινή εορτή, οι θειότατοι Πατέρες δεν τοποθέτησαν τυχαία την σημερινή ευαγγελική περικοπή. Επειδή τις δύο προηγούμενες Κυριακές με τις παραβολές του Τελώνου και Φαρισαίου και του Ασώτου καταδείχθηκε στους πιστούς η φιλανθρωπία του Θεού, υπάρχει ο κίνδυνος αρκετοί να πέσουν σε αμέλεια σκεπτόμενοι τα εξής: «Ο Θεός είναι φιλάνθρωπος, και όταν απομακρυνθώ από την αμαρτία, εύκολα θα κατορθώσω τα πάντα». Γι αυτό οι άγιοι Πατέρες έβαλαν στην σημερινή Κυριακή την περικοπή αυτή, έτσι ώστε εμφυτεύοντας τον φόβο του Θεού στους αμελείς με την μνήμη του θανάτου και της κρίσεως, να τους οδηγήσουν στην ενάρετη ζωή. Όσο λοιπόν μας βοηθά η μνήμη της φιλανθρωπίας του Θεού, άλλο τόσο μας βοηθά και ο φόβος μήπως αποδειχθούμε ανάξιοι του θείου ελέους.
Το κλειδί για την ορθή κατανόηση της παραβολής της κρίσεως βρίσκεται στην προτροπή του Κυρίου « δεύτε κληρονομήσατε». Ο απόστολος Παύλος διδάσκει ότι κληρονόμοι Θεού γίνονται όσοι είναι υιοί του Θεού, ενώ την υιοθεσία την λαμβάνουν αρχικά οι άνθρωποι με το Βάπτισμα και το Χρίσμα. Αυτό σημαίνει ότι η αιώνια ζωή δεν εξαγοράζεται με καλές πράξεις, αλλά κληρονομείται από αυτούς που με το Βάπτισμα και την μετοχή στα υπόλοιπα μυστήρια της Εκκλησίας κατέστησαν τον εαυτό τους υιό του Θεού και συγκοινωνό του σώματος και του αίματος του Κυρίου Ιησού Χριστού. Όμως ο Κύριος προειδοποίησε ήδη από την επί του Όρους ομιλία ότι στην τελική κρίση δεν θα σωθούν όσοι απλώς επικαλούνται το όνομα του Θεού, αλλά όσοι εφαρμόζουν στην ζωή τους το θέλημά του. και το θέλημα του Κυρίου συνοψίζεται στην διπλή εντολή της αγάπης. αυτός είναι και ο σκοπός της μετοχής στα μυστήρια της Εκκλησίας, να μορφωθεί μέσα στους πιστούς ο Χριστός, και επίσης η ζωή του Χριστού, που είναι ζωή τέλειας αγάπης, να γίνει δική τους ζωή.
Σύμφωνα λοιπόν με τα παραπάνω, το μήνυμα της σημερινής ευαγγελικής περικοπής είναι ότι στην Δευτέρα παρουσία του ο Κύριος θα προσέξει στους ανθρώπους αν φέρουν μέσα τους ως αιώνια κληρονομιά την θεϊκή αγάπη του, το πύρ εκείνο που ήλθε να ανάψει στην γη με τα πάθη και την ανάστασή του και με την χορήγηση των θείων μυστηρίων δια του Πνεύματός του τού Αγίου. Γι αυτό ας μην επαναπαυόμαστε στο ότι απλώς μετέχουμε στα θεία μυστήρια, αλλά αφού ζούμε δια του Αγίου Πνεύματος και μέσα στο Άγιο Πνεύμα, ας εναρμονίζουμε την ζωή μας με την ζωή του Αγίου Πνεύματος, η οποία είναι ζωή αγάπης, χρηστότητος και αγαθοσύνης.
Αρχιμ. Π.Κ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου