Το πρόβλημα του θορύβου μπορεί να αντιμετωπιστεί με τους εξής τρεις τρόπους:
- Με διοικητικά μέτρα, όπως π.χ. με Νομοθεσίες που ορίζουν επιτρεπόμενα όρια της έντασης του ήχου για πολλές περιπτώσεις, όπως π.χ. για την ημέρα, για τη νύχτα, για διάφορες περιοχές, όπως π.χ. πόλεις, χωριά, βιομηχανικές ζώνες, ανάμικτες περιοχές κ.λπ. Όλα αυτά όμως έχουν έννοια, μόνο αν τηρούνται οι νόμοι.
- Με μέτρα σχεδιασμού, όπως π.χ. δημιουργώντας στις βεβαρημένες περιοχές ζώνες μικρής επιτρεπόμενης ταχύτητας, δηλαδή δρόμους ήπιας κυκλοφορίας. Έτσι, καλυτερεύουμε τον τρόπο οδήγησης του αυτοκινήτου ελαχιστοποιώντας την ένταση του ήχου που εκπέμπει.
Ένας άλλος τρόπος σχεδιασμού είναι η δημιουργία του λεγομένου «πράσινου κύματος». Το «πράσινο κύμα»είναι μία κυκλοφοριακή κατάσταση κατά την οποία οι φωτεινοί σηματοδότες κυκλοφορίας (τα φανάρια) έχουν ρυθμιστεί έτσι, ώστε ένα αυτοκίνητο που ξεκινά με πράσινο, αν κινείται με τη σωστή ταχύτητα και η κίνηση στους δρόμους το επιτρέπει, βρίσκει όλα τα φανάρια ενός δρόμου πράσινα. Το αντίθετο του «πράσινου κύματος» είναι το «κόκκινο κύμα». Δηλαδή ξεκινάμε σε έναν μεγάλο δρόμο , όταν το φανάρι είναι πράσινο, οδηγούμε με την επιτρεπόμενη ταχύτητα και συναντάμε το επόμενο φανάρι σε 200 μέτρα, το οποίο όμως είναι κόκκινο. Φρενάρουμε λοιπόν, ξαναξεκινάμε και μετά από 300 μέτρα συναντάμε το 3ο φανάρι, το οποίο είναι επίσης κόκκινο. Τι συνεπάγεται αυτός ο τρόπος οδήγησης; Συνεχείς θορυβώδεις καταστάσεις με φρενάρισμα, επανεκκίνηση, αλλαγή ταχυτήτων κ.λπ. Όλα αυτά όμως αποφεύγονται με το λεγόμενο «πράσινο κύμα»
- Με τεχνικά μέτρα, τα οποία χωρίζονται επίσης σε 3 υποκατηγορίες, από τον εξής συλλογισμό: Μία ηχητική πηγή δημιουργεί έναν ήχο. Ο ήχος αυτός μεταφέρεται στο μέσο μεταφοράς του π.χ. στον αέρα και καταλήγει στους ανθρώπους. Έτσι έχουμε τη δυνατότητα να μειώσουμε την ένταση του ήχου τόσο στην ηχητική πηγή όσο και κατά τη διάρκεια της μεταφοράς του ήχου όσο όμως και όταν φτάσει στους ανθρώπους
- Tα μέτρα στην πηγή του ήχου. Μερικά παραδείγματα:
Καλύπτουμε τη μηχανή του αυτοκινήτου με ένα προστατευτικό έλασμα.
Δεν επηρεάζουμε την εξάτμιση.
Καλυτερεύουμε τον τρόπο οδήγησης. Στη συνέχεια θα περιγράψουμε ποιος είναι ο σωστός τρόπος οδήγησης. Είναι δεδομένο π.χ. από μετρήσεις, ότι η ένταση του ήχου που εκπέμπει ένα αυτοκίνητο, μεγαλώνει όσο μεγαλύτερος γίνεται ο αριθμός των στροφών του κινητήρα. Όταν οδηγούμε ένα αυτοκίνητο, ξεκινάμε με την 1η ταχύτητα. Αν θέλουμε να μεγαλώσουμε την ταχύτητα του αυτοκινήτου πατάμε το γκάζι και το αυτοκίνητο κινείται γρηγορότερα. Αν όμως διατηρήσουμε την 1η ταχύτητα, τότε αυξάνει ο αριθμός των στροφών του κινητήρα και επομένως αυξάνει και η ένταση του ήχου που εκπέμπει ο κινητήρας. Για να το αποφύγουμε αυτό βάζουμε γρήγορα την 2η ταχύτητα, οπότε οι στροφές του κινητήρα μειώνονται και με αυτόν τον τρόπο μειώνεται και η ένταση του ήχου που εκπέμπει ο κινητήρας. Το ίδιο κάνουμε και με την 3η, 4η κ.ο.κ. ταχύτητα. Έτσι, όταν λέμε, ότι καλυτερεύουμε τον τρόπο οδήγησης, εννοούμε, ότι
αλλάζουμε νωρίς από την 1η ταχύτητα στη 2η, από τη 2η στην 3η κοκ. Επ’ αυτού θα επανέλθουμε.
- Το πρόβλημα του θορύβου μπορεί να αντιμετωπιστεί και με μέτρα κατά τη μετάδοση του ήχου, π.χ. με την κατασκευή ενός ηχομονωτικού τοίχου στην άκρη των οδών υψηλής κυκλοφορίας. Ή με την ηχομόνωση ενός κτηρίου, που επιτυγχάνεται είτε με μόνωση στους τοίχους, είτε με παράθυρα με διπλά ή τριπλά τζάμια.
- Με μέτρα σ’ αυτόν που υφίσταται τον ήχο, π.χ. φορώντας ωτοασπίδες.
Πρακτικά Παραδείγματα Μείωσης της Ηχορύπανσης
Υπάρχουν πολλοί τρόποι μείωσης της ηχορύπανσης. Μία κατηγορία εξ αυτών είναι οι
τρόποι, με τους οποίους η βιομηχανία μπορεί να μειώσει το θόρυβο που προκαλούν τα διάφορα προϊόντα της, όπως για παράδειγμα τα αυτοκίνητα, οι ηλεκτρικές σκούπες. τα μίξερ κ.λπ.
Εδώ δε θα ασχοληθούμε με αυτούς τους τρόπους και αυτό επειδή στη χώρα μας δε βρίσκεται εκεί το πρόβλημα. Το κυρίως πρόβλημα στη χώρα μας σχετικά με την ηχορύπανση είναι η σχεδόν ανύπαρκτη ευαισθητοποίηση πολλών πολιτών, εις ότι αφορά στη συμπεριφορά τους σε σχέση με τη δημιουργία θορύβου. Γι’ αυτό στη συνέχεια θα περιγράψουμε μερικές συμπεριφορές με τις οποίες μπορεί ο καθένας μας να μειώσει την ηχορύπανση τόσο του Περιβάλλοντός του όσο και του Περιβάλλοντος των περιοίκων του. Οι συμπεριφορές αυτές αφορούν σε αυτούς τους τομείς, που μεμονωμένα άτομα δημιουργούν ηχορύπανση, δηλαδή στον κυκλοφοριακό και στον οικιακό τομέα.
Μείωση της Ηχορύπανσης στον Κυκλοφοριακό Τομέα
Στη συνέχεια θα αναφέρουμε μερικούς εύκολους τρόπους μείωσης της ηχορύπανσης
στον κυκλοφοριακό τομέα.
- Από στατιστικές είναι γνωστό ότι κατά το χρονικό διάστημα, που ένα αυτοκίνητο έχει διανύσει 100 000 χιλιόμετρα, η πόρτα του οδηγού έχει χρησιμοποιηθεί για μεν τη συνήθη χρήση του αυτοκινήτου κατά μέσον όρο 38 000 φορές για δε τη χρήση κυρίως μέσα στην πόλη μέχρι και 77 000 φορές. Βέβαια δεν είναι δυνατόν να κλείνουμε τις πόρτες του αυτοκινήτου δίχως θόρυβο. Μπορούμε όμως να σκεφτούμε έγκαιρα πόσα πράγματα θα πάρουμε μαζί μας μέσα στο αυτοκίνητο, όταν εγκαταλείπουμε το πρωί το σπίτι μας ή πόσα πράγματα θα πάρουμε μαζί μας μέσα από το αυτοκίνητο, όταν γυρίζουμε το βράδυ στο σπίτι μας. Με αυτόν τον τρόπο θα αποφύγουμε τα συχνά ανοιγοκλεισίματα της πόρτας του αυτοκινήτου περιορίζοντας έτσι τον θόρυβο.
- Ο θόρυβος της μίζας του αυτοκινήτου κατά την εκκίνηση μπορεί κυρίως νωρίς το πρωί και αργά τη νύχτα να ενοχλήσει τους περιοίκους. Έτσι η ηλεκτρική εγκατάσταση του αυτοκινήτου πρέπει να είναι πάντα σε καλή κατάσταση, ώστε η εκκίνηση της μηχανής να είναι μικρής διάρκειας. Στη συνέχεια, όταν θα αναφέρουμε κάτι σχετικά με το αυτοκίνητο, κάτι αντίστοιχο θα ισχύει και για τις μοτοσικλέτες και τα υπόλοιπα δίκυκλα.
- Ο θόρυβος της εξάτμισης ενός αυτοκινήτου είναι ενοχλητικός. Τροποποιημένες εξατμίσεις αυτοκινήτων μπορούν να προκαλέσουν σε ειδικές περιπτώσεις μέχρι και 100 φορές περισσότερο θόρυβο από τις κανονικές. Είναι απαραίτητο να γίνει γνωστό, ότι όποιος τροποποιεί μία εξάτμιση παρανομεί!.
- Δεν επιτρέπεται η ένταση του ραδιοφώνου του αυτοκινήτου να είναι μεγάλη, όσο τα παράθυρα του αυτοκινήτου είναι ανοιχτά. Εκτός όμως της ηχορύπανσης η μεγάλη ένταση του ραδιοφώνου (και με κλειστά παράθυρα) αποσπά την προσοχή του οδηγού από την κυκλοφορία.
- Ο τρόπος οδήγησης ενός αυτοκινήτου επηρεάζει τόσο την εκπομπή του ήχου και των ρύπων που βρίσκονται στα καυσαέρια, όσο και την κατανάλωση του καυσίμου. Όποιος οδηγεί προσεκτικά και ελέγχει τι συμβαίνει μπροστά του αποφεύγοντας απότομα και δυνατά φρεναρίσματα και ισχυρές επιταχύνσεις, μειώνει έτσι τόσο τον άσκοπο θόρυβο και την εκπομπή ρύπων που βρίσκονται στα καυσαέρια, όσο και την κατανάλωση καυσίμου.
- Όπως εξηγήσαμε προηγουμένως,, ο θόρυβος ενός αυτοκινήτου είναι τόσο ισχυρότερος, όσο μεγαλύτερος είναι ο αριθμός των στροφών τις μηχανής του. Η σημασία του αριθμού των στροφών του αυτοκινήτου γίνεται κατανοητή από τα εξής δυο παραδείγματα:
α) Η ένταση του θορύβου, που δημιουργεί ένα ιδιωτικό αυτοκίνητο που κινείται με 4 000 στροφές ανά λεπτό, είναι ίση με την ένταση του θορύβου που δημιουργούν 32 αυτοκίνητα ίδια με το προηγούμενο αυτοκίνητο που κινούνται όμως όλα με 2 000 στροφές ανά λεπτό.
β) Όταν οδηγούμε ένα αυτοκίνητο μέσα στην πόλη με ταχύτητα 50 χιλιομέτρων την ώρα παραμένοντας στη 2ηταχύτητα αντί στην 4η (όπου ο αριθμός των στροφών στη 2η ταχύτητα είναι αρκετά μεγαλύτερος από ότι στην 4η ταχύτητα), το αυτοκίνητο αυτό με τη 2η ταχύτητα εκπέμπει ένα θόρυβο, που είναι κατά 10 dB, δηλαδή 10 φορές ισχυρότερος από ότι με την 4η. ταχύτητα. Γι’ αυτό πρέπει να αλλάζουμε γρήγορα από την 1η στη 2ηταχύτητα, από την 2η στη 3η ταχύτητα, από την 3η στη 4η ταχύτητα κ.ο.κ.
- Η κόρνα (το κλάξον) του αυτοκινήτου πρέπει να χρησιμοποιείται μόνο σε περίπτωση κινδύνου. Οπωσδήποτε όμως όχι για να χαιρετίσουμε τους δικούς μας φεύγοντας από ή φτάνοντας στο σπίτι μας, ή για να χαιρετίσουμε ένα γνωστό που βλέπουμε καθ’ οδόν, ή για να εκτονωθούμε, επειδή δε μας αρέσει η συμπεριφορά ενός άλλου οδηγού, όπως π.χ. επειδή ο μπροστινός μας δεν ξεκίνησε ακόμη, παρότι πέρασε … ένα χιλιοστό του δευτερολέπτου από τότε που ο φωτεινός σηματοδότης (φανάρι) έδειξε πράσινο!
- Όταν λειτουργεί η μηχανή του αυτοκινήτου και όταν ακόμη το αυτοκίνητο δεν κινείται, εκπέμπονται και θόρυβος και ρύποι που βρίσκονται στα καυσαέρια. Έτσι σήμερα δεν ενδείκνυται να περιμένουμε να ζεσταθεί η μηχανή, πριν ξεκινήσουμε. Αντίθετα ενδείκνυται ακόμη και το σβήσιμο της μηχανής, όταν το αυτοκίνητο δεν κινείται για περισσότερο από μισό λεπτό της ώρας, όπως π.χ. σε κυκλοφοριακή συμφόρηση ή περιμένοντας να περάσει ένα τραίνο ή μπροστά σε ένα φανάρι μεγάλης διάρκειας. Έτσι μειώνουμε την ηχορύπανση, τη ρύπανση του Περιβάλλοντος από ρύπους καυσαερίων και συγχρόνως κάνουμε οικονομία στα έξοδά μας, αφού η κατανάλωση βενζίνης, όταν η μηχανή του αυτοκινήτου λειτουργεί δίχως να κινείται το όχημα επί τρία λεπτά της ώρας, είναι η ίδια όπως κατά την οδήγηση επί ένα χιλιόμετρο.
Μείωση της Ηχορύπανσης στον Οικιακό Τομέα
Στη συνέχεια θα αναφέρουμε μερικούς εύκολους τρόπους μείωσης της ηχορύπανσης
στον οικιακό τομέα.
- Η τηλεόραση, το ραδιόφωνο, η στερεοφωνική εγκατάσταση κ.λπ. πρέπει να έχουν «ένταση δωματίου». Είναι μία παρεξήγηση στη χώρα μας να νομίζουμε ότι, όταν κάτι μας αρέσει, επιβάλλεται να το ακούν και οι γείτονες.
- Οι άνθρωποι στις μεσογειακές χώρες έχουν κατά κανόνα την καλή θέληση να ανέχονται το θόρυβο που δημιουργούν τα παιδιά. Αυτό όμως δεν πρέπει να το εκμεταλλεύονται οι γονείς μικρών παιδιών. Αντίθετα πρέπει να λαβαίνουν υπόψη την ανάγκη για ησυχία που έχουν οι γείτονες, περιορίζοντας το θόρυβο των παιδιών τις ώρες της κοινής ησυχίας.
- Όταν κάποιος συντηρεί ζώα ή πουλιά στο σπίτι του, συνήθως δεν ενοχλείται από τους θορύβους που προξενούν. Γείτονες όμως μπορεί να ενοχλούνται από ένα συνεχές γάβγισμα ή νιαούρισμα ή κελάηδισμα.
- Ηλεκτρικές μηχανές για το κούρεμα του γρασιδιού κάνουν θόρυβο λιγότερο των 50 dB και είναι έτσι λιγότερο θορυβώδεις από αντίστοιχες που κινούνται με βενζίνη.
- Η ανακύκλωση π.χ. του γυαλιού αλλά και των κουτιών από ποτά είναι, όπως έχουμε εξηγήσει, πολύ σημαντική για την προστασία του Περιβάλλοντος. Όταν όμως ρίχνουμε τα γυάλινα μπουκάλια ή τα μεταλλικά κουτιά από ποτά στους ειδικούς κάδους, γίνεται θόρυβος. Γι’ αυτό μία τόσο θετική κίνηση για το Περιβάλλον πρέπει να πραγματοποιείται σε ώρες που δεν ενοχλούνται οι περίοικοι, δηλαδή όχι πριν από τις εφτά η ώρα το πρωί και όχι μετά τις οχτώ η ώρα το βράδυ.
- Η ένταση του θορύβου των οικιακών συσκευών για μία και την αυτή εργασία, μπορεί να διαφέρει μέχρι και κατά 7 dB. Αυτό σημαίνει, ότι η ένταση του θορύβου που δημιουργούν μπορεί να είναι συγκριτικά μέχρι και κατά 5 φορές μεγαλύτερη. Αξίζει λοιπόν κατά την αγορά μίας τέτοιας συσκευής να συγκρίνουμε και τις πληροφορίες για το θόρυβο που δημιουργούν τα διάφορα μοντέλα.
- Τα παράθυρα παλαιών κτηρίων δεν προστατεύουν αποτελεσματικά από τους εξωτερικούς θορύβους. Λύση αποτελεί η αντικατάσταση των απλών τζαμιών με διπλά ή τριπλά και η στεγανοποίηση των παραθύρων σε σχέση με τους τοίχους.
Διάλεξη στις 16 Νοεμβρίου 2023 στην «International Hellenic Association»
* Διπλωματούχος Μηχανολόγος-Μηχανικός, Διπλωματούχος Οικονομολόγος-Μηχανικός, Διδάκτωρ Μηχανολόγος-Μηχανικός. Πρώην Υπεύθυνος για την Προστασία του Περιβάλλοντος της τότε μεγαλύτερηςΕταιρείας παραγωγής ηλεκτρικής Ενέργειας της Ευρώπης RWE Energie AG.
Τα άρθρα που δημοσιεύονται στην ιστοσελίδα του ΙΗΑ εκφράζουν αποκλειστικά τους συγγραφείς – μέλη του ΙΗΑ. Η ιστοσελίδα του ΙΗΑ δεν λογοκρίνει, ούτε επεμβαίνει σε άρθρα – κείμενα των μελών του ΙΗΑ
International Hellenic Association
Όλη η διάλεξη με θέμα "ΗΧΟΡΥΠΑΝΣΗ" εδώ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου