Το Ευαγγέλιο που διαβάζεται στην θεία Λειτουργία της εορτής της Αναστάσεως δεν είναι αναστάσιμο. Δεν αναφέρεται καθόλου στα γεγονότα τα σχετικά με την ανάσταση του Κυρίου μας. Προέρχεται από το πρώτο κεφάλαιο του κατά Ιωάννην Ευαγγελίου και ομιλεί για την θεϊκή φύση του μονογενούς Υιού και Λόγου του Θεού. Αλλά και σε όλη την χαρμόσυνη περίοδο από την Ανάσταση μέχρι την Πεντηκοστή, στις Εκκλησίες αναγινώσκονται περικοπές από το κατά Ιωάννην Ευαγγέλιο. Αυτό συμβαίνει, επειδή το Ευαγγέλιο αυτό είναι το θεολογικότερο από τα τέσσερα. Τα κείμενά του, τα οποία επικεντρώνονται κυρίως σε βαθιά θεολογικούς λόγους του Κυρίου, διαφέρουν κατά πολύ από τα κείμενα των τριών προηγουμένων Ευαγγελίων. Όταν κάποιος μετά την ανάγνωση των τριών πρώτων Ευαγγελίων αρχίζει να διαβάζει το Ευαγγέλιο αυτό, αισθάνεται έντονα ότι εισέρχεται σε κάτι το καινούργιο, σε έναν χώρο που είναι πολύ έκδηλη η παρουσία του θείου και των θείων και υπερφυσικών διδασκαλιών του Κυρίου Ιησού.
Γι αυτόν ακριβώς τον λόγο το Ευαγγέλιο του Ιωάννου ταιριάζει στην Πασχαλινή περίοδο, κατά την οποία, όπως θαυμάσια λέει ο αναστάσιμος κανόνας, όλα είναι βουτηγμένα μέσα στο φώς, και εμείς μέσα στο φώς της αναστάσεως εορτάζουμε την αρχή μιάς νέας ζωής, που χαρακτηρίζεται από την αιώνια ευφροσύνη και νέκρωση του θανάτου. Βρισκόμενοι λοιπόν μέσα στην άφθονη χάρη και το φώς της αναστάσεως, έχουμε δυναμωμένα τα αισθητήρια της ψυχής μας, ώστε να δούμε και να κατανοήσουμε τον Κύριό μας Ιησού πλημμυρισμένο από το φώς της θεϊκής του δόξας και να εμβαθύνουμε στα υψηλά διδάγματα της Εκκλησίας, τα οποία εκθέτει με θαυμαστό τρόπο ο ευαγγελιστής Ιωάννης στο Ευαγγέλιό του.
Από την αρχή του Ευαγγελίου του ο Ιωάννης ο Θεολόγος διακηρύσσει την θεότητα του Ιησού. Ο Ιησούς είναι ο Λόγος του Θεού. ως Λόγος του Θεού υπάρχει από μιάς αρχής, είναι πάντοτε μαζί με τον Θεό Πατέρα του και είναι Θεός. Όλα αυτός τα δημιούργησε και χωρίς αυτόν δεν έχει δημιουργηθεί κανένα από τα δημιουργήματα. Αυτός είναι το φώς του κόσμου, όπως και ο Πατέρας του είναι φώς «Ο Θεός φώς εστι και σκοτία εν αυτώ ουκ έστιν ουδεμία». Είναι ο μονογενής Υιός του Θεού, δηλαδή ο μόνος κατά φύση Υιός και γόνος του Θεού Πατρός. Ενσαρκώθηκε, δηλαδή έγινε άνθρωπος, και σκήνωσε, δηλαδή κατοίκησε, ανάμεσά μας. Όσοι πίστευσαν σε αυτόν και τον έλαβαν μέσα τους διά μέσου του βαπτίσματος, απέλαβαν, ως χάρη δοσμένη απόν αυτόν, την υιοθεσία από τον Θεό. Έγιναν τέκνα Θεού .
Ο ευαγγελιστής Ιωάννης χαρακτηρίζει τον μονογενή Υιό του Θεού ως Λόγο του Θεού όπως σημειώνει ο άγιος Νεκτάριος ο θαυματουργός, το όνομα «λόγος» φαίνεται ότι αποδιδόταν στον Ιησού ως δηλωτικό του θεϊκού χαρακτήρα του και από τους υπολοίπους αποστόλους μετά την Ανάληψή του. Αυτό φαίνεται και από το κατά Λουκάν Ευαγγέλιο, στο οποίο ο Ευαγγελιστής γράφει ότι συνέταξε την διήγηση του ιερού Ευαγγελίου του «καθώς παρέδωκαν οι απ’ αρχής αυτόπται και υπηρέται γενόμενοι του λόγου»(σημ. αντιγραφέα: ως «λόγος» εννοείται από τον Λουκά η διδασκαλία του Χριστού).
Επίσης, στην Παλαιά Διαθήκη στο πρώτο κεφάλαιο της Γενέσεως επαναλαμβάνεται συνεχώς η φράση: «Και είπεν ο Θεός», περιγράφεται ο Θεός να δημιουργεί τα πάντα με τον λόγο του. Γι αυτό και σε διάφορα χωρία της Γραφής λέγεται ότι ο Θεός είπε και δημιουργήθηκαν τα διάφορα δημιουργήματα. Ο 32ος Ψαλμός μάλιστα λέει ότι «τω λόγω του Κυρίου οι ουρανοί εστερεώθησαν και τω πνεύματι του στόματος αυτού πάσα η δύναμις αυτών», ενώ ο 106ος λέει προφητικά για τον Θεό: «Απέστειλε τον λόγον αυτού και ιάσατο αυτούς» (έστειλε τον λόγο του και τους θεράπευσε). Αυτός ο Λόγος και το Πνεύμα του Θεού, οι οποίοι στην Παλαιά Διαθήκη έδιναν την εντύπωση απρόσωπων δυνάμεων και ιδιοτήτων του Θεού, διακηρύσσονται στην Καινή ότι είναι θεία λογικά Πρόσωπα που συνυπάρχουν από μιάς αρχής μαζί με τον Θεό Πατέρα και συναποτελούν μαζί του τον ένα τρισυπόστατο Θεό.
Ο ευαγγελιστής Ιωάννης σημειώνει ότι ο Λόγος που ενανθρώπησε για χάρη μας φέρει την πληρότητα της χάριτος και της αλήθειας. Σε όσους πιστεύουν σ’ αυτόν, ομολογούν το όνομά του και τον λαμβάνουν μέσα τους, δεν δίνει απλώς έναν νόμο με εντολές, όπως ο Μωυσής στην Παλαιά Διαθήκη, αλλά προσφέρει από την χάρη του και την αλήθειά του. Ιδού λοιπόν τί καινό και σωτήριο έφερε στην ανθρωπότητα ο Υιός και Λόγος του Θεού: την χάρη και την αλήθεια. Διά μέσου αυτού γνωρίσαμε την σωτήρια αλήθεια του ενός Τριαδικού Θεού και μετέχουμε στα μυστήρια της Εκκλησίας, δια των οποίων χορηγείται σε μας η θεία χάρη, η οποία μας αγιάζει, μας θεοποιεί, μας δωρίζει την αιώνια ζωή και την ανάσταση. Ας μην απομακρυνόμαστε λοιπόν ούτε στο ελάχιστο από την αλήθεια και από την χάρη των μυστηρίων της Εκκλησίας, για να καταργηθεί στον καθένα μας ό θάνατος και να ζούμε αιώνια ως τέκνα του ζώντος Θεού.
Αρχιμ. Π.Κ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου