Παρασκευή 4 Ιουλίου 2025

Τα παλιά παπούτσια του ΟΠΕΚΕΠΕ

 

 on 04/07/2025

Με την διαδικασία εκπόνησης των δασικών χαρτών αναδείχθηκαν και τα θέματα των εκτάσεων που εκχερσώθηκαν προς γεωργική καλλιέργεια. Εκτιμάται ότι  2,3  εκ.  στρέμματα  πρώην  δασικών  εκτάσεων  που εκχερσώθηκαν  χωρίς  νόμιμες  διοικητικές  πράξεις  χρησιμοποιούνται  για αγροτική χρήση από χιλιάδες ιδιοκτήτες – αγρότες.

Εκτός από το γεγονός ότι αυτές οι εκτάσεις ήταν σε παράνομη αλλαγή χρήσης, υπήρχε κι άλλο ένα αγκάθι, αυτό των ευρωπαϊκών αγροτικών επιδοτήσεων. Η χώρα κινδύνευε να κληθεί να επιστρέψει τα χρήματα που λάμβανε για σειρά ετών ως επιδοτήσεις για εκτάσεις που σύμφωνα με τους δασικούς χάρτες δεν ήταν γεωργικές.

Η πρώτη λύση που επιλέχθηκε για να ξεπεραστεί αυτή η κατάσταση ήταν η θέσπιση με το άρθρο 47Β του ν. 998/1979, περί δασικών εκτάσεων που εκχερσώθηκαν για γεωργική εκμετάλλευση, της διαδικασίας της εξαγοράς από τους αγρότες και της νομιμοποίησης της δραστηριότητας τους.

Στην πορεία όμως και κατόπιν προσφυγής στο ΣΤΕ, κρίθηκε ότι η συγκεκριμένη διάταξη είναι αντισυνταγματική και επιχειρήθηκε μια δεύτερη λύση, σύμφωνα με αυτήν, οι εν λόγω εκτάσεις διατηρούν τη γεωργική χρήση για όσο χρόνο  λαμβάνουν  ενιαία  ενίσχυση  από  τον  ΟΠΕΚΕΠΕ  και  είναι  ενταγμένες  στο Ολοκληρωμένο Σύστημα Υποβολής Δηλώσεων (ΟΣΔΕ)

Προβλέπεται λοιπόν με τον ν. 5037/2023 ότι:

«Δάση, δασικές εκτάσεις, καθώς και εκτάσεις της περ. α) της παρ. 5 του άρθρου 3, που εκχερσώθηκαν για γεωργική εκμετάλλευση, χωρίς άδεια της οικείας δασικής αρχής, οι οποίες εμφαίνονται στους αναρτημένους δασικούς χάρτες με τον πρωτεύοντα χαρακτηρισμό «ΔΑ» ή «ΧΑ», εφόσον συνεχίζουν τη χρήση αυτή μέχρι σήμερα ή τελούν σε καθεστώς αγρανάπαυσης και είναι ενταγμένες στο Ολοκληρωμένο Σύστημα Υποβολής Δηλώσεων (Ο.Σ.Δ.Ε.), διατηρούν τη γεωργική χρήση για όσο χρόνο λαμβάνουν ενιαία ενίσχυση. Οι εκτάσεις αυτές εξακολουθούν να φέρουν τον χαρακτηρισμό «ΔΑ» ή «ΧΑ» στο δασικό χάρτη, ο οποίος δεν μεταβάλλεται.»

και

«Για την αποτύπωση των εκτάσεων αυτών, ο Οργανισμός Πληρωμών και Ελέγχου Κοινοτικών Ενισχύσεων, Προσανατολισμού και Εγγυήσεων (Ο.Π.Ε.Κ.Ε.Π.Ε.) αποστέλλει στη Γενική Διεύθυνση Δασών και Δασικού Περιβάλλοντος της Γενικής Γραμματείας Δασών του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας και στον φορέα «Ελληνικό Κτηματολόγιο», το γεωχωρικό περίγραμμα του συνόλου των εκτάσεων που έχουν δηλωθεί με Ενιαία Αίτηση Ενίσχυσης στο Ο.Σ.Δ.Ε.. Τα περιγράμματα αυτά προσαρμόζονται στα χαρτογραφικά υπόβαθρα των δασικών χαρτών και οι εκτάσεις που τελούν σε καθεστώς ενίσχυσης επισημαίνονται, καταχωριζόμενης της σχετικής πληροφορίας με την αντίστοιχη ένδειξη της νόμιμης αλλαγής χρήσης. Τα στοιχεία του Ο.Π.Ε.Κ.Ε.Π.Ε. επικαιροποιούνται ανά τρία (3) έτη. Το ειδικό αρχείο που δημιουργείται από τα παραπάνω στοιχεία του δασικού χάρτη και του Ο.Π.Ε.Κ.Ε.Π.Ε., ενημερώνεται και τηρείται από το Τμήμα Δασικών Χαρτογραφήσεων της οικείας Διεύθυνσης Δασών.

Στις εκτάσεις αυτές, για όσο χρόνο τελούν υπό καθεστώς ενίσχυσης, δεν επιβάλλονται διοικητικά μέτρα και κυρώσεις κατ’ εφαρμογή της δασικής νομοθεσίας, ενώ η εκτέλεση σχετικών διοικητικών πράξεων που έχουν εκδοθεί αναστέλλεται.

Έως την οριστικοποίηση των πρώτων εγγραφών του άρθρου 7 του ν. 2664/1998 (Α’ 275) το ιδιοκτησιακό καθεστώς έναντι του ελληνικού δημοσίου των ανωτέρω εκτάσεων δεν εξετάζεται, προκειμένης της υπαγωγής σε καθεστώς ενιαίας ενίσχυσης.»

Προφανώς εδώ προβλέπεται η διάθεση των γεωχωρικών δεδομένων από τον ΟΠΕΚΕΠΕ προς τις δασικές υπηρεσίες για να εφαρμόζονται επί των δασικών χαρτών και να εξαιρούνται αυτές οι εκτάσεις της δασικής προστασίας για όσο διάστημα τυγχάνουν λήψης επιδότησης.

 Όμως η νομοθεσία προέβλεπε και προβλέπει και την αντίστροφη διαδικασία. Δηλαδή την διάθεση γεωχωρικών δεδομένων από την δασική υπηρεσία προς τον  ΟΠΕΚΕΠΕ, από τα  οποία προκύπτουν οι δασικές εκτάσεις που θα πρέπει να είναι σε γνώση του ΟΠΕΚΕΠΕ και να μην επιτρέπει σε αυτές να δηλώνονται για επιδότηση. Ήδη από το έτος 2012 προβλέπεται με τον ν.4061/2012 η αποστολή των πράξεων χαρακτηρισμού (που εκδιδόταν όσο δεν είχαν εκπονηθεί οι δασικοί χάρτες) και των εκτάσεων που κηρύσσονταν αναδασωτέες, από τα δασαρχεία στον ΟΠΕΚΕΠΕ.

«Η αρμόδια δασική υπηρεσία διαβιβάζει στο Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων και στην οικεία Περιφέρεια την πράξη χαρακτηρισμού έκτασης που κρίνεται τελεσίδικα δασική ή κηρύσσεται αναδασωτέα, συνοδευόμενη από ψηφιακό διανυσματικό αρχείο, στο ελληνικό γεωδαιτικό σύστημα αναφοράς, προκειμένου να ενημερωθεί η ψηφιακή βάση δεδομένων.»

Αντίστοιχα προβλέπεται από το έτος 2017 (ν.4462/2017) διαβίβαση του ψηφιακού αρχείου των δασικών χαρτών στον ΟΠΕΚΕΠΕ:

«Ψηφιακό αντίγραφο του αναρτημένου δασικού χάρτη αποστέλλεται επίσης στον Ο.Π.Ε.Κ.Ε.Π.Ε. και στην οικεία Περιφερειακή Διεύθυνση Δημόσιας Περιουσίας για λόγους ενημέρωσης τους.»

και «Ψηφιακό αντίγραφο του κυρωμένου δασικού χάρτη αποστέλλεται, επίσης, στον Ο.Π.Ε.Κ.Ε.Π.Ε. και στην οικεία Περιφερειακή Διεύθυνση Δημόσιας Περιουσίας.»

Αυτό λοιπόν είναι το νομικό πλαίσιο που ρυθμίζει τα εκχερσωμένα γεωτεμάχια, τους δασικούς χάρτες και τις επιδοτήσεις. Από μια πρώτη ματιά φαίνεται να είναι ευνοϊκό

όχι προς τα δέντρα αλλά προς τους ψηφοφόρους. Γιατί? Γιατί αν ήταν στοιχειωδώς αντικειμενική η ρύθμιση θα εξαιρούσε από την εφαρμογή της τις περιπτώσεις εκείνες που παρόλο που ήταν σε γνώση του ΟΠΕΚΕΠΕ ότι μια έκταση ήταν υπό το καθεστώς της δασικής προστασίας  αυτός επέτρεπε να δηλώνεται και να λαμβάνει επιδότηση. Με άλλα λόγια αν μια έκταση κάηκε το 2015, κηρύχτηκε αναδασωτέα και αποστάλθηκε το περίγραμμα της στον ΟΠΕΚΕΠΕ αυτή δεν θα έπρεπε να  δηλώνεται ως καλλιέργεια και να λαμβάνει επιδότηση. Αν ο ΟΠΕΚΕΠΕ έγραψε στα παλιά του τα παπούτσια ότι κηρύχτηκε αναδασωτέα και έδωσε παράνομα επιδότηση σε κάποιον που την δήλωσε, λέει ο νομοθέτης ΚΑΛΑ ΕΚΑΝΕ Ο ΟΠΕΚΕΠΕ γιατί η λήψη επιδότησης είναι ανώτερη από την συνταγματική προστασία των αναδασωτέων εκτάσεων!

Όμως είναι δυνατόν να έκανε τέτοιες πράξεις ο ΟΠΕΚΕΠΕ και σε τελική ανάλυση πόσα παλιά παπούτσια είχε?

Απ’ ότι φαίνεται μάλλον δεν τελειώνουν τα παλιά παπούτσια του, για τον λόγο ότι δεν θα πάψει ποτέ η επιθυμία των εκάστοτε κυβερνώντων να προσελκύουν ρουσφετολογικά ψηφαλάκια.

Δεν εξηγείται αλλιώς ότι και μετά την κύρωση των δασικών χαρτών (έτος 2022) για τους οποίους η νομοθεσία προβλέπει ότι :

«Από την ημερομηνία δημοσίευσής του, ο κυρωμένος δασικός χάρτης καθίσταται στο σύνολό του οριστικός και έχει πλήρη αποδεικτική ισχύ σε κάθε διοικητική ή δικαστική αρχή για τα τμήματα που αποτελούν δασικές εν γένει εκτάσεις των παραγράφων 1, 2, 3, 4 και 5 του άρθρου 3 του ν. 998/1979, όπως ισχύει. Επί των ανωτέρω εκτάσεων εφαρμόζονται οι διατάξεις τής δασικής νομοθεσίας, με την επιφύλαξη των προβλεπομένων στην παράγραφο 5 του ως άνω άρθρου 3, ως προς τις χορτολιβαδικές και τις πετρώδεις και βραχώδεις εκτάσεις των περιπτώσεων α΄ και β΄ της ως άνω παραγράφου.»

ο ΟΠΕΚΕΠΕ συνεχίζει να αγνοεί το περιεχόμενο του και καταχωρεί ως καλλιέργειες ή σε αγρανάπαυση εκτάσεις που στον κυρωμένο δασικό χάρτη είναι δασικές (ΔΔ), (ΠΔ), ακόμη και σε αναδασωτέες.

Για του λόγου το αληθές στις εικόνες φαίνονται ενδεικτικά  τέτοιες εκτάσεις που δηλώθηκαν το έτος 2023 και εντάχθηκαν στις εκτάσεις επιδότησης.

♦-♦-♦

Ο συντάκτης ζήτησε να μη δημοσιοποιηθούν τα προσωπικά του στοιχεία, τα οποία είναι γνωστά στο dasarxeio.com.

Δεν υπάρχουν σχόλια: