Πέμπτη 14 Φεβρουαρίου 2013

Διαχρονικές ἀλήθειες ἐν μέσῳ Παγκοσμιοποίησης


Γιαννουλτος ναστάσιος ( ρχιεπίσκοπος Τιράνων κα πάσης λβανίας)


ντιφωνώντας τόν ρχιεπίσκοπο θηνν κατά τήν πίσημη ποδοχή πού το γινε στόν Μητροπολιτικό Ναό θηνν ρχιεπίσκοπος Τιράνων καί πάσης λβανίας κ. ναστάσιος ναφέρθηκε σέ τρες διαχρονικές λήθειες πού κολουθον τόν νθρωπο πό πάρξεώς του καί ο ποες, λαβαν λλη διάσταση μέ τήν μφάνιση καί καθιέρωση το Χριστιανισμο.

Γι’ α
τό καί κ. ναστάσιος τίς νέλυσε μέ βάση τήν ριοθέτηση πού κανε σέ ατές πόστολος τν θνν Παλος. προκαθήμενος τς λβανικς ρθοδόξου κκλησίας επε συγκεκριμένα: 

ταν λειτουργε κανείς (κληρικός) στήν θήνα, αθόρμητα n σκέψη στρέφεται στόν πόστολο τν θνν ποος, μέ τόν πιό συνεκτικό τρόπο, μίλησε γιά τό μυστήριον το Χριστο στόν ρειο Πάγο. κε, χι πλς θιξε, λλά καί καθόρισε αώνια κριτήρια γιά τή λύση θεμάτων πού ξακολουθομε νά ντιμετωπίζουμε καί σήμερα. πισημαίνω τρία: 

Πρ
τον, τό θέμα θνος καί οκουμένη. 
Δεύτερον, πολιτιστική παράδοση καί συνεχής
νανέωση. 
Τρίτον, παρόν καί
σχατα γιά κάθε νθρωπο καί γιά λο τόν κόσμο.

1.
οκουμενική διάσταση καί προοπτική δέν εναι κάτι πού σήμερα νακαλύφθηκε μέ τίς πολλές συζητήσεις περί παγκοσμιoποιήσεως. δη, στό σύντομο κείμενο πού περιεκτικά μς διέσωσε εαγγελιστής Λουκς ναφέρεται μέ σαφήνεια, καί ς ννοια καί ς ...
λέξη, τό θνος καί οκουμένη. Θεός «ποίησέ τε ξ νός αματος πν θνος νθρώπων κατοικεν πί πν τό πρόσωπον τς γς, ρίσας προστεταγμένους καιρούς καί τάς ροθεσίας τς κατοικίας ατν» (Πράξ. ιζ΄ 26). 

Σέ μεταγενέστερες
ποχές δέν λειψαν διάφορες παρερμηνεες ατς τς πρωταρχικς λήθειας. παλαιά βιβλική ρχή, «μακάριον τό θνος ο στι Κύριος Θεός ατο» (Ψαλμ. λβ΄:12), ρμηνεύθηκε μέ θνικιστικά κριτήρια πού ναδύθηκαν στόν 19ο αώνα.

πόστολος Παλος, καί δρυτής τν εχαριστιακν κοινοτήτων στίς περιοχές τς λλάδος, πανέλαβε τι « Θεός, ποιήσας τόν κόσμον καί πάντα τά ν ατ» (στίχ. 24), ατός δίδει «πάσι ζωήν καί πνοήν καί τά πάντα. ποίησε ξ νός αματος πν θνος νθρώπων» (στίχ. 25 – 26). λα τά θνη νήκουν στήν δια νθρωπότητα, πού πλάστηκε πό τόν διο Δημιουργό. Κανένα θνος, νεξάρτητα πό τό πόσο θρησκεύεται, δέν χει ποκλειστικότητα στήν πειρη γάπη το Θεο. Μετά μάλιστα τή σταυρική θυσία καί τήν νάσταση το Χριστο, κάθε διαχωρισμός μεταξύ τν νθρώπων καταργεται καί ποστολή τς κκλησίας Του ποβλέπει στό νά «εναι τά θνη συγκληρονόμα καί σύσσωμα καί συμμέτοχα τς παγyελίας ατο ν Χριστ διά το εαγγελίου» (φεσ. γ΄ 6). κκλησία λοιπόν, «τις στί τό σμα ατο (το Χριστο), τό πλήρωμα το τά πάντα ν πσι πληρουμένου» (φεσ. α΄ 23), χει νέκαθεν παγκόσμιο ρίζοντα καί ατό καλούμεθα διαίτερα, τόσο ο ποιμένες σο καί ο θεολόγοι, νά τό νισχύσουμε στή συνείδηση κάθε πιστο καί κάθε λαο. ,τι συμβάλλει στήν οσιαστική νότητα τν νθρώπων πρέπει νά νισχυθε.

παγκοσμιότητα δέν ρχεται στίς μέρες μας π' ξω. Βλάστησε μέσα στόν χρο το λληνικο πνεύματος ς οκουμενικότητα καί ναπτύχθηκε κάτω πό τό φς τς ρθοδοξίας. ρθοδοξία στό δρόμο της πρξε οκουμενική. « Θεός τά νν (καί ατό ρχίζει πό τούς ποστολικούς χρόνους καί φθάνει μέχρι σήμερα γιά νά συνεχισθε στόν αώνα) παραγγέλλει τος νθρώποις πσι πανταχο μετανοεν» (στίχ. 30). προοπτική εναι παγκόσμια. Δέν φορ μόνο ναν λαό, μερικούς νθρώπους κλεκτούς. «στησεν μέραν ν μέλλει κρίνειν τήν οκουμένην ν δικαιοσύν» (στίχ. 31). Δέν αφνιδιαζόμαστε λοιπόν σήμερα μέ τή διαδικασία ατή τς προσεγγίσεως τν λαν καί τν νθρώπων. νησυχομε βεβαίως γιά τίς κατευθύνσεις πού μπορε νά λάβει καί τήν κμετάλλευση λοκλήρου τς νθρωπότητος πό μάδες διοτελν τόμων, αχμαλώτων στά γωκεντρικά τους κίνητρα. Πρόκειται γιά μία πιθανή καταιγίδα. λλά δέν χει νόημα νά πε κανείς τι εναι ναντίον τς θυέλλης. Τό ζητούμενο εναι, πς θά προετοιμασθε γιά νά ντιμετωπίσει τή θύελλα πού ρχεται καί νά δηγήσει σωστά τό πλοο μέσα στά πικίνδυνα κύματα καί ρεύματα.

2. Καί τώρα, δύο λόγια γιά τό δεύτερο θέμα:

Πολιτιστική παράδοση καί συνεχής
νανέωση. ρηξικέλευθος πόστολος τν θνν στάθηκε μέ ελαβικό σεβασμό στά πιτεύγματα το λληνικο πολιτισμο καί δέν δίστασε νά τά τοποθετήσει μέσα στήν πρόνοια το θεο, νά τά ντάξει μέσα στή βιβλική παράδοση. «ν ατ γάρ ζμεν καί κινούμεθα καί σμέν, ς καί τινες τν καθ' μς ποιητν ερήκασι· το γάρ καί γένος σμέν» (στίχ. 28). Μία σαφής παραπομπή στόν ρατο (Φαινόμενα, 5).

Τήν
ρα πού πόστολος Παλος τολμάει νά ρθρώσει τή χριστιανική πρόταση στήν πρωτεύουσα το ρχαίου πνευματικο κόσμου, λληνικός κόσμος - πως χουν πισημάνει πολλοί στοχαστές - εχε διανύσει μία κπληκτική πορεία πνευματικς ναπτύξεως, μέ θαυμαστή ξιοποίηση το λόγου ς καθολικς καί νωτέρας ξίας. Φθάνoντας στερα πό μία φωτεινή τροχιά στό σύνορο της λογικς, εχε ρχίσει νά διαβλέπει τι πέρα πό ατήν κτείνεται νεξερεύνητος χρος το ρρήτου. Καί νά συνειδητοποιε τι σέ ατόν τόν χρο ταν δύνατο νά διεισδύσει μέ τίς δικές του δυνάμεις. Σέ ατήν τήν ντονη σωτερική λαχτάρα γιά νέες ξερευνήσεις, γιά νέα δημιουργία ρχεται παρέμβαση το ποστόλου Παύλου.

Μέχρι τότε,
λληνική διανόηση εχε στηριχθε καί ναδιπλωθε στή σύλληψη το νθρώπου ς σκεπτόμενου ντος, πού συνειδητοποιε τόν αυτό του καί τόν γύρω του κόσμο μέ τήν νάπτυξη τς λογικς του. Γιά τόν Παλο, βασική στροφή, «μετάνοια» τς νθρωπότητος, πρέπει νά γίνει πρός τήν κατεύθυνση τς προσπέλαστης γιά τόν νο γάπης το Θεο, τήν ποία πoκάλυψε ησος Χριστός. «Τούς μέν χρόνους τς γνοίας περιδών Θεός τά νν παραγγέλλει τος νθρώποις πσι πανταχο μετανοεν» (στίχ. 30). νάγκη τς μετανοίας θά παραμείνει συνεχής, μόνιμη πηγή νανεώσεως. Γιά τόν πόστολο Παλο τελικό κριτήριο παραμένει κριβς σταυρωθες καί ναστς ησος, βάσει το παραδείγματος καί τς διδασκαλίας το ποίου Θεός «μέλλει κρίνειν τήν οκουμένην ν δικαιοσύν» (στίχ. 31).

Παλος δέν νησύχησε ν χαμογέλασαν καί χλεύασαν τό παναστατικό μήνυμά του. πόστολος φύτευσε στήν καρδιά το ρχαίου πολιτισμένου κόσμου μίαν λήθεια. ξερε τι ατή κρυβε μία κπληκτική δυναμική ναπτύξεως καί πολιτισμο. Οτε κν διανοήθηκε νά τήν πιβάλει πολιτικά στρατιωτικά, πως θά κανε ργότερα, στερα πό 7 αἰῶνες κάποιος λλος δρυτής θρησκείας. Ο μεγάλες λήθειες δέν χρειάζονται τεχνική στήριξη. Ριζώνουν θόρυβα καί καρποφορον μακροπρόθεσμα. Τό χρέος τς κκλησίας θά εναι πάντοτε νά εναι φορέας λήθειας καί ζως ν Χριστ, χωρίς διάθεση πιθετικότητας, πως συμβαίνει σέ λλα θρησκευτικά συστήματα.

3. Κάθε Θεία Λειτουργία μ
ς πανατοποθετε στήν προοπτική πού Παλος καθόρισε σχετικά μέ «τό παρόν» καί «τά σχατα». Μέ τό «τά νν» καί τήν «μέραν ν μέλλει κρίνειν τήν οκουμένην». Τό προσωπικό παρόν, τό παρόν το λαο μας, τς περιοχς, το κόσμου, μς φορ μεσα. Καί εχαριστιακή κοινότητα, συναγμένη στό νομα το Χριστο ν γί Πνεύματι, καλεται νά δώσει ,τι πιό πολύτιμο χει.

ρθοδοξία πρέπει νά παραμείνει φορέας πνευματικς λευθερίας, παρηγορις καί λπίδος στόν σύγχρονο κόσμο. Φιλάνθρωπη, στήν ρχική ννοια το ρου. Γεμάτη συμπόνοια καί νυπόκριτη γάπη γιά τόν κάθε νθρωπο, διαίτερα τόν ερισκόμενο σέ νάγκες καί στενοχωρίες, νεξαρτήτως καταγωγς, φυλς, χρώματος, φύλου, θρησκευτικν πεποιθήσεων. Τόν δικούμενο διωκόμενο λόγω κοινωνικν πολιτιστικν διαφορν. ποστηρίζοντας νεπιφύλακτα τήν σότητα λων τν νθρώπων καί τό χρέος τς δελφοσύνης. Καλεται νά ρχεται ρωγός πρός πάντα νθρωπον, μάλιστα τόν μαρτωλό καί τόν λάχιστο δελφόν, τόν ποο διάφοροι κατά τόπους καί θέσεις σχυροί ποτιμον καί περιφρονον. ρθοδοξία εναι ταγμένη νά τονίζει τήν ξία καί τό κάλλος το γίου βίου καί νά καλλιεργε πρόσωπα λεύθερα πού μέ τό θος, τόν χαρακτήρα, τό δημιουργικό τους πνεμα νυψώνουν τόν αυτό τους καί τήν κοινωνία.

Στίς διάφορες
ναστατώσεις, στίς παγκόσμιες κοινωνικές καί πολιτικές νακατατάξεις πού μς τρομάζουν, τό βλέμμα μας ρεμε, καθώς εναι στραμμένο πρός τό τέλος, τή βεβαιότητα τι στορία δέν ξελίσσεται ρήμην κείνου στόν ποο χει δοθε «πσα ξουσία ν οραν καί πί γς» (Ματθ. κη΄ 18), ποος καί θά λθει «κρίνειν τήν οκουμένην ν δικαιοσύν». Ο χριστιανοί π' οδενί λόγ πρέπει νά παρασυρθομε πό τή μέθοδο το ντιπάλου, τήν πιθετικότητα καί τήν κδικητικότητα, λλά φείλουμε σταθερά νά εμαστε παράγοντες δικαιοσύνης. Τό λλο νομα τς δικαιοσύνης λέγεται νάπτυξη, νάπτυξη γιά λους, μέσα στόν τόπο μας, ξω πό τόν τόπο μας. λλάδα σήμερα χει ποκτήσει προνομιακή θέση στά Βαλκάνια, καί ν πολλος στόν κόσμο. πί 20 αἰῶνες δέχεται τίς εεργεσίες το Θεο σο λάχιστες λλες χρες. μως, ποιαδήποτε δωρεά το Θεο παρέχεται γιά τήν κπλήρωση το χρέους τς γάπης καί τς δικαιοσύνης στούς λλους πού τίς στερονται. «Παντί δόθη πολύ, πολύ καί ζητηθήσεται παρ' ατο, καί παρέθετο πολύ, περισσότερον ατήσουσιν ατόν» (Λουκ. ιβ΄ 48).

http://www.agiazoni.gr/article.php?id=60345826564334220664

Δεν υπάρχουν σχόλια: