Δευτέρα 28 Απριλίου 2014

«καὶ ἀπεκρίθη Θωμᾶς καὶ εἶπεν αὐτῷ, ὁ Κύριός μου καὶ ὁ Θεός μου»


Ὁ Ἀναστὰς Κύριος, τὴν ἑπομένην Κυριακὴ ("τῇ μιᾷ τῶν σαββάτων") ἀπὸ τὴν Κυριακὴ τῆς Ἀναστάσεως, ἐμφανίζεται στοὺς φοβισμένους μαθητὲς διά τὸν φόβον τῶν Ἰουδαίων καὶ τοὺς μεταδίδει μήνυμα εἰρήνης καὶ χαρᾶς. Τοὺς χαιρετίζει μὲ τὸν χαιρετισμὸ "εἰρήνη ὑμῖν", τὸν ὁποῖον ἐπαναλαμβάνει ἄλλες δύο φορές. Ἡ εἰρήνη τοῦ Χριστοῦ δὲν εἶναι μία ἁπλὴ καθημερινὴ ἔκφραση χαιρετισμοῦ, ἀλλὰ ἔχει βαθύτερο νόημα. Ἐπάνω στὸν Σταυρὸ ὁ Χριστὸς σχίζει τὸ χειρόγραφο τῶν ἁμαρτιῶν τῆς ἀνθρωπότητος καὶ συμφιλιώνει τὸν ἄνθρωπο μὲ τὸν Θεό. Ἐνεργεῖται τὸ μυστήριο τῆς καταλλαγῆς (συμφιλιώσεως) μεταξὺ ἀνθρώπων καὶ Θεοῦ ἀλλὰ καὶ μεταξὺ τῶν ἀνθρώπων ποὺ καλοῦνται νὰ ζήσουν τὴν νέα πνευματικὴ πραγματικότητα τῆς ἐν Χριστῷ ἀδελφότητος, νὰ γίνουν μέλη τῆς Ἐκκλησίας καὶ ἀδελφοὶ ἐν Κυρίῳ.
Ὁ Κύριος δείχνει στοὺς μαθητὲς τὰ σημάδια τῆς Σταυρώσεως, τὶς πληγὲς στὰ χέρια καὶ τὴν πλευρά Του στὸ ἀναστημένο ἔνδοξο Σῶμα Του. Οἱ μαθητὲς "ἐχάρησαν ἰδόντες τὸν Κύριον".

Μετὰ τὴν μεγάλη θλίψητὸν φόβοτοὺς λογισμοὺς ἀμφιβολίας ποὺἀκολούθησαν τὰ δραματικὰ γεγονότα τῆς Σταυρώσεως καὶ τῆς Ταφῆς τοῦΧριστοῦἔρχεται τὸ ἀδιαμφισβήτητο γεγονὸς τῆς Ἀναστάσεωςγιὰ νὰχαροποιήσει τοὺς μαθητές χαρὰ τῶν μαθητῶν εἶναι καὶ δική μας χαράδιότι  Ἀνάσταση τοῦ Κυρίου γίνεται γιὰτοὺς πιστοὺς  ἀπαρχὴ τῆς αἰωνίου ζωῆς (Ἰωια´ 25-26).
Ἀπὸ τὴν πρώτη αὐτὴ συνάντηση τοῦ Κυρίου μὲ τοὺς μαθητὲς ἀπουσίαζε  ΘωμᾶςἘν ὅσῳ οἱ ὑπόλοιποι μαθητὲςβιώνουν τὴν χαρὰ τῆς Ἀναστάσεως καὶ τὴν βεβαιότητα τῆς παρουσίας τοῦ Κυρίου Θωμᾶς ἐξακολουθεῖ νὰβασανίζεται ἀπὸ λογισμοὺς ἀμφιβολίας καὶ ὀλιγοπιστίαςΓιὰ νὰ πιστεύσει θέλει ἁπτὲς ἀποδείξειςνὰ ἀγγίσει τὶςπληγὲς τοῦ Κυρίου καὶ νὰ βεβαιωθεῖ γιὰ τὰ λεγόμενα τῶν ἄλλων μαθητῶν.
Δὲν πρέπει νὰ μᾶς ἐκπλήσσει  στάση τοῦ Θωμᾶδιότι μὲ αὐτὴν ταυτίζεται  πλειονότητα τῶν ἀνθρώπωνποὺ δὲνἀρκεῖται στὸν λόγο καὶ τὶς διαβεβαιώσεις τοῦ Κυρίουἀλλὰ ζητοῦν τὸ κάτι περισσότεροτὴν ἀκλόνητη ἀπόδειξητὸἀδιάσειστο τεκμήριο τοῦ δακτύλου ἐπὶ τῶν τύπων τῶν ἥλων πίστη μας πολλὲς φορὲς χωλαίνει ὅταν τὴνἀναμειγνύουμε μὲ λογισμοὺς ἀμφιβολίαςὅταν μὲ τὴν πεπερασμένη μας ἀνθρώπινη λογικὴ προσπαθοῦμε νὰπροσεγγίσουμε τὰ μυστήρια τοῦ Θεοῦ καὶ ἐν προκειμένῳ τὴν Ἀνάσταση.
Ἀλλὰ δὲν μποροῦμε νὰ μὴ θαυμάσουμε τὴν ἄκρα συγκατάβαση τοῦ Κυρίου ποὺ συγκατανεύει στὴν ἀδυναμία τοῦΘωμᾶ καὶ ἐμφανίζεται "μεθ᾽ ἡμέρας ὀκτώ", γιὰ νὰ ἱκανοποιήσει τὸ αἴτημα τοῦ ὀλιγοπίστου  δυσπίστου Θωμᾶ.Κατὰ θείαν οἰκονομίαν ἐπιτρέπει  Θεὸς τὴν προσωρινὴ ὀλιγοπιστία τοῦ μαθητοῦγιὰ νὰ πληροφορηθοῦμε καὶ ἐμεῖςτὴν πραγματικότητα τῆς ἐπὶ τοῦ Σταυροῦ προσηλώσεως τοῦ Κυρίου καὶ τῆς τριημέρου Ἀναστάσεως Αὐτοῦψηλάφηση τοῦ Θωμᾶ τῶν πληγῶν τοῦ Κυρίου βεβαιώνει ὅτι τὸ ἀναστημένο Σῶμα τοῦ Χριστοῦἔνδοξο βεβαίως,δὲν εἶναι πνευματικὸ  ἀερῶδες (φάντασμαὀπτασίαἀλλὰ πρα γματικόσαρκικόἁπτό Χριστὸς ἐπιτρέπει στὸνΘωμᾶ νὰ ἀγγίσει τὶς πληγὲς τῆς ἁγίας Αὐτοῦ χειρὸς καὶ ἔτσι διά τῆς ψηλαφήσεως τῆς ἁγίας σαρκόςκατὰ χάρινΘεοῦ οἱ πιστοὶ μετέχουμε τῆς μυστικῆς εὐλογίαςδεχόμενοι τὸν Χριστόνγιὰ νὰ πιστεύσουμε καὶ ἐμεῖς στὸ γεγονὸςτῆς Ἀναστάσεως (ἍγΚύριλλος Ἀλεξανδρείας).
 εὐλογημένη ἀπιστία τοῦ Θωμᾶκατὰ τὴν ἔκφραση τοῦ ἱεροῦ Χρυσοστόμουκαταλήγει στὴν μεγαλειώδη ὁμολογίαπίστεως: " Κύριός μου καὶ  Θεός μου". Μία ὁμολογία πίστεως ποὺ κονιορτοποιεῖ τοὺς ἀνὰ τοὺς αἰῶνες αἱρετικοὺςποὺ ἀρνοῦνται τὴν θεότητα τοῦ Χριστοῦτὴν Σάρκωση τοῦ Λόγου τοῦ Θεοῦτὴν Ἀνάσταση τοῦ Κυρίου.
Τέλοςγιὰ νὰ μὴ ἀδικήσουμε τὸν Ἀπόστολο Θωμᾶποὺ ἔλαβε τὸν χαρακτηρισμὸ τοῦ "ἀπίστου Θωμᾶ", ὀφείλουμε νὰδιευκρινήσουμε ὅτι καὶ οἱ ἄλλοι μαθητὲς ἀρχικῶς ἦσαν δύσπιστοι ("ἀπιστούντων αὐτῶν καὶ θαυμαζόντων" - Λουκ.κδ´ 41) καὶ ὅτι  πίστη τοῦ ἀτυχῶς ἀποκαλουμένου "ἀπίστου Θωμᾶἦταν τόσο μεγάληὥστε πῆγε πολὺ πιὸμακρυὰ ἀπὸ ὅλους τοὺς ἄλλους ἈποστόλουςἜφθασε μέχρι τὴν μακρινὴ Ἰνδίαγιὰ νὰ κηρύξει τὸ Εὐαγγέλιο καὶ νὰμαρτυρήσει γιὰ τὴν πίστη τοῦ Ἀναστάντος Χριστοῦ.
Ορθόδοξος Τύπος, 18/04/2014
http://aktines.blogspot.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια: