Στις εορτές, δεν εορτάζουμε επειδή θυμόμαστε ένα γεγονός
θείο, μυστήριο και μοναδικό αλλά εκπαιδευόμαστε σε κάθε εορτή της Εκκλησίας προς
την αρετή, την δικαιοσύνη και τήν ευσέβεια τα οποία είναι αρεστά στον Θεό, τον
Πατέρα, τον δημιουργό και σωτήρα μας. Σαν μία τέτοια πνευματική εκπαίδευση βλέπει
ο απόστολος Παύλος την απόφαση τού Θεού να φανερωθεί στούς ανθρώπους, με τήν
οποία μας έκανε τήν χάρη, το μεγάλο δώρο, τής σωτηρίας.
Έτσι ακριβώς και τα άγια Θεοφάνεια είναι ημέρα παιδείας για
τούς ανθρώπους. Είναι η ημέρα κατά την οποία, όπως χαρακτηριστικά αναφέρει ο
απόστολος τών εθνών, η χάρη τού Θεού φανερώθηκε στούς ανθρώπους. Και πώς
φανερώθηκε η χάρη τού Θεού; Μήπως με προφητικό λόγο; Μήπως με κάποιο θαυμαστό
γεγονός; Από πρώτης ματιάς, τίποτα από αυτά. Η χάρη του Θεού φανερώθηκε στούς
ανθρώπους με τήν Βάπτιση τού Υιού του.
Αυτήν την χάρη πάλι ονομάζει σωτήριο για όλους τούς ανθρώπους.
Ας σκεφτούμε, ποιος ποτέ μπορεί να πει ότι γνώρισε τον Θεό; Ποιος μπορεί να πεί
ότι γνώρισε τον Θεό και έζησε κατά το θέλημά του; Ποτέ και κανείς. Και όμως, ο ίδιος
ο Θεός αποφάσισε να στείλει την χάρη του στους ανθρώπους για να τους χαρίσει
την σωτηρία.
Και πώς σώζεται άραγε ο άνθρωπος; Μήπως στερώντας ο Θεός την
ελευθερία που ο ίδιος μας χάρισε σαν όμοιους με αυτόν; Όχι βέβαια. Η σωτηρία μας έχει ως θεμέλιο
αλλά και ζωντανό παράδειγμα τον Υιό Του τον Ιησού Χριστό. Με αυτόν, που
φανερώθηκε ως ο Υιός τού Θεού στούς ανθρώπους κατά την ημέρα της Βαπτίσεώς του
μαθαίνουμε, δηλαδή αποκτούμε καινούρια παιδεία. Τι λέγει ο απόστολος; Αρνούμαστε
πλέον την ασέβεια και ζούμε ευσεβώς στην εποχή αυτή. Ναι, διότι αυτό που λείπει
από τον κόσμο αυτόν τον διεφθαρμένο είναι η ευσέβεια. Και αυτήν την ευσέβεια μας
διδάσκει ο Κύριος με την ζωή του, αρχής γενομένης της βαπτίσεώς του.
Ποιος άραγε να είναι ο στόχος τής κατά Θεόν παιδείας μας; Λέγει
ο άγιος Απόστολος, αφού πρώτα δεχθούμε την ελπίδα τής μακαριότητας που
προέρχεται από τήν λαμπρή παρουσία τού
μεγάλου Θεού και σωτήρα μας Ιησού Χριστού, λυτρωνόμαστε από κάθε ανομία και γινόμαστε
όλοι καθαροί και έτσι μπορούμε να αναζητούμε πάντοτε να κάνουμε με ζήλο, με
χαρά και με μεράκι καλά έργα. Ακριβώς έτσι αποκτάται η λύτρωση.
Πρώτα από όλα πρέπει να δεχθούμε και να πιστέψουμε ακλόνητα
στόν Ιησού Χριστό. Χωρίς αυτόν δεν μπορούμε να κάνουμε απολύτως τίποτα καλό
στην ζωή μας ούτε για εμάς ούτε για τούς άλλους, όπως άλλωστε μάς είπε ο ίδιος.
Διδασκόμενοι λοιπόν από αυτόν, τον Ιησού Χριστό τον Υιό τού
Θεού, ο οποίος έκανε την χάρη τού Θεού πραγματικότητα στην ζωή τών ανθρώπων,
γινόμαστε ο καινούριος λαός τού Θεού, ο περιούσιος, αυτός που ανήκει μόνο στον
Θεό, στα δικά του, στήν περιουσία του.
Και πώς κατόρθωσε τήν σωτηρία μας ο Κύριος; Δίνοντας, λέει ο Απόστολος,
τον εαυτό του θυσία για χάρη μας. Να, η ολοκλήρωση τής χάρητος τού Θεού, η
θυσία τού Υιού του για χάρη μας.
Με τήν βάπτιση τού Κυρίου, συνεχίζει ο απόστολος Παύλος,
έγινε γνωστή σε όλους μας η αγαθοσύνη και η φιλανθρωπία τού σωτήρα μας Θεού και
χάρη σ’ αυτήν σωθήκαμε. Αλλά πώς σωθήκαμε, κάναμε κάτι εμείς άξιο σωτηρίας; Ποιος
μπορεί να σώσει ο ίδιος τόν εαυτό του από τήν πτώση στήν αμαρτία και τόν
θάνατο; Όχι, λέγει, δεν είναι αποτέλεσμα δικών μας έργων δικαίων, αλλά το
μεγάλο έλεος τού Θεού μάς έσωσε. Πώς μάς έσωσε; Με λουτρό, με βάπτισμα, διότι
το βάπτισμα είναι λουτρό που καθαρίζει το σώμα. Μα, εμείς δεν έχουμε πρόβλημα
με το λερωμένο δέρμα μας που καθαρίζεται με την χρήση ενός λουτρού. Πρόβλημα έχουμε
με την ψυχή μας. Αυτήν πώς να την καθαρίσουμε; Όχι, εμείς, δεν μπορούμε. Αυτό το
κάνει για εμάς το άγιο Πνεύμα που όχι μόνο καθαρίζει τήν ψυχή μας αλλά μας φτιάχνει
από τήν αρχή. Μας ανακαινίζει και φτιάχνει έναν καινούριο άνθρωπο - ίδια
προσωπικότητα αλλά εντελώς διαφορετική από αυτήν που ξέραμε χωρίς τόν Χριστό. Μια
προσωπικότητα προσκολλημένη στον δημιουργό της τόν Θεό, η οποία γίνεται
κατορθωτή χάρη στήν ενσάρκωση τού Λόγου τού Θεού ο οποίος λαμβάνοντας τήν
ανθρώπινη φύση χωρίς αμαρτία μάς οδηγεί στήν αιώνια ζωή και στήν κατά χάρη
θέωση. Το άγιο Πνεύμα είναι αυτό που τα κάνει όλα αυτά. Το άγιο Πνεύμα που
πλουσιοπάροχα μάς έστειλε και μάς πλημύρισε με αυτό ο Ιησούς Χριστός, ο Σωτήρας
μας.
Επομένως δεν δικαιωνόμαστε ούτε σωζόμαστε εμείς με τις δικές
μας δυνάμεις, αλλά όπως χαρακτηριστικά αναφέρει ο Απόστολος, με την χάρη
εκείνου, τού Ιησού Χριστού γινόμαστε κληρονόμοι τής αιώνιας ζωής που ήταν πάντα
η ελπίδα και το όνειρο όλης τής ανθρωπότητας. Ας είναι το όνομα τού Κυρίου μας Ιησού
Χριστού ευλογημένο πάντοτε. Αμήν.
Ι.Β.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Παρακαλείσθε τα σχόλια να είναι σύντομα και να μην έχουν ύβρεις και προσβολές.