Τρίτη 2 Απριλίου 2019

Πόντος-Αρμενία, μία είναι η Γενοκτονία

Πόντος-Αρμενία, μία είναι η Γενοκτονία

  • Πόντιοι και Αρμένιοι ενωμένοι, στην εκδήλωση του ΥΕΘΑ το 2016 (φωτ.: Χριστίνα Κωνσταντάκη)
Ο τίτλος δεν είναι ένα απλό σύνθημα. Είναι το πιο ηχηρό και σημαντικό μήνυμα που πρέπει να στείλουμε στην παγκόσμια κοινότητα Αρμένιοι και Πόντιοι απανταχού της γης. Ειδικά φέτος, που ολοκληρώνονται τα 100 χρόνια από την Γενοκτονία των Ελλήνων του Πόντου, με ημέρα μνήμης τη 19η Μαΐου του 1919, τότε που ο Μουσταφά Κεμάλ αποβιβαζόταν στη Σαμψούντα…
Τι εννοούμε όταν μιλάμε για μία, και στην ουσία ίδια Γενοκτονία των χριστιανικών λαών στην Οθωμανική Αυτοκρατορία;
Την εξόντωση και το διωγμό που ξεκίνησαν –βάσει οργανωμένου σχεδίου– οι Νεότουρκοι το 1915 κατά των Αρμενίων στη δυτική Αρμενία, την Καππαδοκία και την Κιλικία, και την ολοκλήρωση της εξόντωσης και του εκτοπισμού –από το 1916 μέχρι το 1923– του αρμενικού, του ελληνικού και του ασσυριακού πληθυσμού των υπόλοιπων μικρασιατικών περιοχών: του Πόντου, της δυτικής Μικράς Ασίας (της ιστορικής Ιωνίας), της ανατολικής Θράκης και, για μια ακόμα φορά, της Κιλικίας.
Αυτό είναι Γενοκτονία, είτε το παραδεχτούν είτε όχι οι εντεταλμένοι Τούρκοι αρνητές και οι ντόπιοι πάσχοντες από τον πιο κομπλεξικό ρεβιζιονισμό της ιστορίας (για τους οποίους οι διωγμοί και οι σφαγές των Ποντίων και των υπολοίπων Ελλήνων της μικρασιατικής γης δεν συνιστούν Γενοκτονία…).
Είναι Γενοκτονία απλά και μόνο επειδή σε χρόνο ρεκόρ, σε λιγότερο από μια δεκαετία, εξαφανίστηκαν ή ξεριζώθηκαν από τα εδάφη όπου ζούσαν επί χιλιετίες περίπου τρία εκατομμύρια ψυχές από τρεις πανάρχαιους λαούς. Μαζί εξαφανίστηκε ο πολιτισμός τους, αλλά και η συλλογική και ατομική περιουσία τους, πάνω στην οποία χτίστηκε η «νέα» Τουρκία.
Ακόμα μία τραγική πτυχή της Γενοκτονίας, η οποία με το πέρασμα του χρόνου όλο και περισσότερο αναδεικνύεται, είναι το γεγονός πως σήμερα στην Τουρκία ζει άγνωστος αριθμός απογόνων ορφανών και οικογενειών που εξισλαμίστηκαν και εκτουρκίστηκαν με τη βία, μόνο και μόνο για να γλιτώσουν τον φρικτό θάνατο…
Και ας αφήσουν μερικοί «ακαδημαϊκοί» τις υπεκφυγές και τις ψευδοεφευρέσεις τους περί «εθνοκάθαρσης» και όχι «Γενοκτονίας».
Μέχρι και ο προκαθήμενος της ρωμαιοκαθολικής εκκλησίας, ο Πάπας Φραγκίσκος, στην ιστορικής σημασίας ομιλία του στις 12 Απριλίου 2015, κατά τη διάρκεια Θείας Λειτουργίας στη Βασιλική του Αγίου Πέτρου, μίλησε ξεκάθαρα για την «Γενοκτονία των Αρμενίων, των Ελλήνων και των Ασσυρίων».
Τα ιστορικά γεγονότα δεν αφήνουν περιθώριο για αμφισβήτηση: στη μυστική συνεδρίαση των Νεότουρκων στις 8 Φεβρουαρίου 1915, ο κεντρικός εισηγητής του εγκληματικού σχεδίου που επρόκειτο να εφαρμόσουν άμεσα, ο δρ Ναζίμ, είχε πει κατηγορηματικά: «Σε αυτήν τη γη μόνο ο Τούρκος πρέπει να ζήσει και μόνο ο Τούρκος να κυριαρχήσει. Ας εξαφανιστούν όλοι οι μη Τούρκοι, σε όποια εθνότητα και θρησκεία κι αν ανήκουν».
Το να μην ονομάζεις τα πράγματα με το όνομά τους και να προσπαθείς να παραχαράξεις την ιστορία τροφοδοτεί, θέλοντας και μη, τις θέσεις των αρνητών. Η άρνηση μιας Γενοκτονίας είναι το έσχατο στάδιο Γενοκτονίας, είναι αυτή που εξασφαλίζει την ατιμωρησία ενθαρρύνοντας και προετοιμάζοντας έτσι το έδαφος για μελλοντικές Γενοκτονίες.
Και το αντίθετο, το να κηρύξεις «ημέρα μνήμης της Γενοκτονίας», όπως έπραξε η Βουλή των Ελλήνων το 1994, το 1996 και το 1998, όταν ψήφισε αντίστοιχα και ομόφωνα την ανακήρυξη της 19ης Μαΐου ως «ημέρας μνήμης για τη Γενοκτονία των Ελλήνων στον Μικρασιατικό Πόντο», της 24ης Απριλίου ως «ημέρας μνήμης της Γενοκτονίας των Αρμενίων από την Τουρκία» και της 14ης Σεπτεμβρίου ως «ημέρας εθνικής μνήμης της Γενοκτονίας των Ελλήνων της Μικράς Ασίας από το τουρκικό κράτος», συμβάλλει στην αποκατάσταση της ιστορικής αλήθειας και αποτελεί ένδειξη σεβασμού προς τους απογόνους των θυμάτων.
Την ίδια γενναία στάση κράτησε και το Κοινοβούλιο της Αρμενίας το 2015, όταν, με την επίσημη ομόφωνη απόφαση του, αναγνώρισε την Γενοκτονία των Ελλήνων του Πόντου και των Ασσυρίων.
Για εμάς, ως Έλληνες πολίτες και ως Αρμένιους της διασποράς, το θέμα είναι ένα και ξεκάθαρο: το προμελετημένο και οργανωμένο σχέδιο εξόντωσης των Αρμενίων, Ποντίων, Ασσυρίων και Ελλήνων της Μικράς Ασίας συνιστά Γενοκτονία. Οι εκτελεστές της –από τους Νεότουρκους μέχρι τον Μουσταφά Κεμάλ– αποτελούν μια συνέχεια που πρέπει να αντιμετωπιστεί ως μια συνολική, χωρίς παραγραφή εγκληματική πράξη του τουρκικού κράτους κατά της ανθρωπότητας.
  • Πηγή: Περ. Αρμενικά (στήλη: «Η άποψή μας»), Φεβρ. 2019.

“Σήμερον ο Ελληνισμός σταυρούται υπό Ευρωπαίων” (Ιωάννης Π. Ράγκος, 1879)


Περί επιδράσεως του Ελληνισμού επί τον Ευρωπαϊκόν πολιτισμόν

Ένα κείμενο 140 ετών με νοήματα σημερινά …

To 1879 ο Ι. Ράγκος, τελειόφοιτος της Νομικής, καθηγητής της Γαλλικής γλώσσας και υπομοίραρχος γράφει το κείμενο «Περί επιδράσεως του Ελληνισμού επί τον Ευρωπαϊκόν πολιτισμόν». Ο πατέρας, οι θείοι του αλλά και η προηγούμενη αυτών γενιά υπήρξαν αρματολοί της Δ. Ελλάδας. Ο Ράγκος αφιερώνει το κείμενο στον αντισυνταγματάρχη και πρώην υπουργό στρατιωτικών Βλάσιο Βαλτινό, επίσης απόγονο αρματολικής οικογένειας της Δ. Ελλάδας. Ως τις αρχές του 20ου αιώνα ο Ράγκος θα γράψει και άλλα έργα σχετικά με την Επανάσταση του 1821. Αυτό που τον διακατέχει είναι η αγωνία για το μέλλον της ημιτελούς Επανάστασης. Βρισκόμαστε στην περίοδο που προσαρτάται η Θεσσαλία. Ακολουθεί ο Μακεδονικός αγώνας, το κρητικό ζήτημα και ο Ράγκος, γνωρίζοντας τις διεθνείς συνθήκες (Συνθήκη του Αγ. Στεφάνου, Συνέδριο του Βερολίνου) θέλει να δηλώσει -μέσω του παρελθόντος- ποια πρέπει να είναι η μελλοντική πορεία της Ελλάδας. Σχετική με το ύφος του κειμένου είναι και η οικονομική κρίση που οφείλεται στον διακανονισμό των δανείων 1824-25 και την έξοδο της Ελλάδας στις αγορές. Η «νέα δραχμή» αναφέρεται και στο εξώφυλλο του κειμένου.
Στον πρόλογο ο Ράγκος εξηγεί ότι αφιέρωσε τον λόγο αυτό στον Βαλτινό, επειδή εκείνος πρώτος «απέκρουσε την σφαλεράν ιδέαν της προσκλήσεως Φράγκων αξιωματικών, όπως οδηγήσωσι τα ελληνικά όπλα εις τα πεδία της τιμής και της δόξης». Συνδέει το θέμα αυτό με τον ένδοξο πόλεμο του 1821 και την τιμωρία που ο Βαλτινός υπέστη, επειδή είπε την αλήθεια. Καταλήγει ως εξής: «Αλλ’ η αλήθεια είναι μια και αδιαίρετος, διότι επιτέλους κατισχύει και βραβεύει τον ταύτην λέγοντα, όπερ και υμίν επισυνέβη». Άμεσα σχεδόν, ο Ράγκος επιβεβαιώνει ότι είναι ζωντανός και διαρκής ο «εμφύλιος» 1824-25 και 1831-32 μεταξύ των δυτικοφρόνων και των ανατολικοφρόνων ή, αλλιώς, γηϊνοφρόνων και ουρανοφρόνων, όπως προεπαναστατικά κάποιοι τους ονόμαζαν.
Ο Ράγκος προβάλλει δυο γενικές θέσεις:
  1. Στόχος της Επανάστασης ήταν η Ελληνική Αυτοκρατορία. Ένα κράτος-κύκλος με κέντρο την Κωνσταντινούπολη και ακτίνα την απόσταση Κωνσταντινούπολης-Κρήτης.
  2. Η σημερινή Ευρώπη δεν ξεπληρώνει το χρέος της στην Ελλάδα.
Το ευρωπαϊκό «χρέος» δεν το τοποθετεί μόνον στο μακροχρόνιο πνευματικό επίπεδο. Υπονοεί ότι καθυστέρησε πολύ η εκπλήρωση μιας υπόσχεσης (Θεσσαλία) και το άμεσο μέλλον φαντάζει δυσοίωνο. Όσο για τον στόχο της Επανάστασης… ας θυμηθούμε τι έγραψε ο Γερμανός Thiersch, ο οποίος ανήκε στην αντίθετη από τον Ράγκο παράταξη:

Ρωτήστε και τον τελευταίο πολίτη «ποια είναι η πρωτεύουσα της Ελλάδας»; Θα σας απαντήσει «η Κωνσταντινούπολη». Προσθέστε «και η Επανάστασή σας πότε θα τελειώσει;» Η απάντησή του θα είναι «όταν ο Ελληνικός Σταυρός στηθεί πάνω στην Αγία Σοφία».

==============================================================
Το κείμενο αφορά πρώτιστα όσους πιστεύουν ότι τα φώτα του πολιτισμού ήρθαν έξωθεν. Όσους επαναλαμβάνουν ότι η Γαλλική Επανάσταση γέννησε την Ελληνική. Όσους νομίζουν ότι οι «φουστανελάδες» ήταν αγράμματοι και άσχετοι με την διεθνή πολιτική. Όσους παρασύρθηκαν από την δυτική προπαγάνδα περί εκβαρβαρισμένων Ελλήνων. Πρέπει να ληφθεί υπόψη ότι η οικογένεια του Ράγκου στο 21 προβλήθηκε ως η αντίπαλη του Καραϊσκάκη, αυτού που «απόκτησε εθνική συνείδηση» μετά το 1824 !
==============================================================
Η ΕΠΙΔΡΑΣΙΣ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΥ ΕΠΙ ΤΟΝ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΝ
Κύριοι!
Σήμερον, ότε η Ελλάς σταυρούται επί ξύλου Ευρωπαϊκού, επιστατούντος Εβραίου πεπολιτισμένου, αφ’ ου ούτε στρατόν ούτε στόλον, ούτε δύναμιν την απαιτουμένην έχομεν, ως μη ώφειλεν, ίν’ αντιτάξωμεν την βίαν κατά της βίας και ίνα το δίκαιόν μας καταστήσωμεν σεβαστόν διά της δυνάμεως του ισχυροτέρου, καθήκον το οποίον επεβάλετο εις τους κατά καιρόν κυβερνήσαντας τον τόπον και όπερ από του 1831 εντελώς παρημελήθη το μεν εξ ενόχου αδιαφορίας, το δε εξ αμαθείας πολιτικής και όπερ επ’ εσχάτων των ημερών μόλις εκίνησε το ενδιαφέρον των ιθυνόντων τας τύχας της χώρας, ης ο προορισμός δεν ήτον η απελευθέρωσις της μικράς ταύτης γωνίας και η μετατροπή αυτής εις γερμανικόν δουκάτον, ούτινος οι ευτυχείς κάτοικοι ν’ αρκώνται εις το γάλα των αγελάδων των και τα άνθη των κήπων των, διότι οι πατέρες ημών υψούντες χείρα αντάρτιδα, από του Ταινάρου μέχρις Αίμου και πυρπολούντες τους Οθωμανικούς στόλους μέχρι Τενέδου και Αλεξανδρείας, είχον γενικεύσει την ιδέαν του Ελληνισμού εντός όλου του κύκλου, όστις σχηματίζεται, αν τεθή ως κέντρον το Βυζάντιον και διάστημα η πολυπαθής Κρήτη, επί τω σκοπώ τού ν’ ανεγερθή η Ελληνική Αυτοκρατορία διά του Πανελληνισμού, ιδέαν όμως την οποίαν ημείς οι μεταγενέστεροι θεωρήσαντες χείμερραν απερρίψαμεν μακράν, ριγούντες εις την θέαν του πατρικού ξίφους, δι’ ού και μόνου ηδυνάμεθα ν’ αποπερατώσωμεν το ημιτελές έργον των πατέρων και ανελάβομεν την ράβδον και τον δίσκον του επαίτου όπως τύχωμεν μέρους της πατρικής κληρονομίας!
Σήμερον, λέγω, ότε ο Ελληνισμός σταυρούται υπό Ευρωπαίων, σήμερον ότε ούτος δεν έχει ούτε περικεφαλαίαν, ούτε δόρυ, ούτε ασπίδα ίνα παλαίση σταυρούμενος, αναγκαίον είναι να υπομνήση τις εις τους σταυρωτάς αυτού ότι αδίκως ποτίζεται όξος και χολήν υπό της Ευρώπης ο δωτήρ των φώτων και του πολιτισμού αυτής Ελληνισμός και τούτο σήμερον έσεται το θέμα της εμής ομιλίας.
Ότι ο Ελληνισμός μεγάλως και κυρίως επέδρασεν επί του πολιτισμού της Ευρώπης είναι αναμφίλεκτον, είναι ιστορικοφιλοσοφικώς αποδεδειγμένον διότι αι επιστήμαι, αι ωραίαι τέχναι, η πολεμική τακτική και εν γένει ο πολιτισμός της Ευρώπης απορρέει εκ του Ελληνισμού, υπάρξαντος πηγής ακενώτου επί αιώνας!
Οι μεγάλοι φιλόσοφοι, ο Αριστοτέλης, Ζήνων ο Στωικός, Πλάτων ο Θείος, περί ου ο Κικέρων λέγει «Βέλτιόν μοι εστί ψεύδεσθαι συν Πλάτωνι ή τοις Θεοίς τ’ αληθή λέγειν» εισί τόσοι ποταμοί φώτων, εξ’ ων αφθόνως εφωτίσθησαν τα άλλοτε εν παχυλή αμαθεία και σήμερον ως πεφωτισμένα φημιζόμενα έθνη της Ευρώπης.
Ο Όμηρος, περί ου η Σμύρνη, η Ρόδος, ο Κολοφών, η Σαλαμίς, η Χίος, το Άργος, αι Αθήναι φιλονεικούσιν αντιποιούμενοι εκάστη αυτόν ως ίδιον πολίτην, είναι ο αόμματος Έλλην ποιητής, όστις εχρησίμευσεν ως δεξιός οφθαλμός των Ευρωπαίων, οίτινες την Σμύρνην, την Ρόδον, την Χίον ανέχονται υπό την ρυπαράν δουλείαν των Οθωμανών!
Ο κορυφαίος των λυρικών ποιητών Πίνδαρος, διδαχθείς παρά του Μυρτίου και Ερμεία, ήνθησεν επί της βασιλείας Δαρείου του γ΄ πατρός Ξέρξου, συνεχίσαντος μετά τον θάνατον του πατρός αυτού, τον κατά της Ελλάδος πόλεμον, όστις εγένετο υπέρ του σημερινού πολιτισμού, του περικοσμούντος την Ευρώπην.
Ο Δημοσθένης και ο αντίπαλος αυτού Αισχίνης υπήρξαν δύο αντίρροπα στοιχεία αγωνιζόμενα υπέρ της τηρήσεως του πολιτισμού, όστις κατόπιν μετεδόθη εις την Δύσιν, επίσης ο Σπεύσιππος, ο Ορθαγόρας, Ιπποκράτης ο μελίρρυτος, ο Αρίστιππος, ο Αθηναγόρας και τόσοι άλλοι περίφημοι ρήτορες προς τι άλλο ηργάσθησαν ή προς διάσωσιν του πολιτισμού;
Ο Ευκλείδης και ο εκ Συρακουσών Αρχιμήδης υπήρξαν οι πατέρες των φυσικομαθηματικών επιστημών δόσαντες μέρος ίνα πατήσωσι οι ευρωπαίοι και κινήσωσι την γην!
Απελλής ο Κώος ή Εφέσιος, Ζεύξις ο Ηρακλεώτης, Αθήναιος και τόσοι άλλοι ζωγράφοι είναι οι πατέρες της ωραίας ταύτης τέχνης, ήτις εδόξασε την Ιταλίαν διά του Ραφαήλ. Της δε γλυπτικής πατήρ δεν είναι ο Φειδίας και Πραξιτέλης, ων τα αμίμητα έργα εχρησίμευσαν ως πρότυπα εις τους Ευρωπαίους αριστοτέχνας;
Αλλά και της Ιατρικής αι πηγαί δεν είναι ο Ασκληπιός, ο Ιπποκράτης και ο Γαληνός; Τοιουτοτρόπως ο Ελληνισμός υφ’ όλας αυτού τας επόψεις παρίσταται ο ευεργετικός της ανθρωπότητος λύχνος χέων επί αιώνας όλους τα φώτα του πολιτισμού επί τους τότε αγρίους και αμαθείς της Δύσεως λαούς.
Ο Θεμιστοκλής, ο Επαμινώνδας, ο Λεωνίδας, ο Εύπομπος, ο Αλκιβιάδης, ο Αγαμέμνων, ο Φωκίων, ο Κίμων, ο Αριστείδης εισί τόσοι τύποι στρατηγικής και ανδρείας απαραμίλλου. Αληθώς δε Αλέξανδρος ο μέγας είναι ο πατήρ της πολεμικής τέχνης.
Συγχρόνως δε με τους μεγάλους τούτους στρατηγούς διέλαμψε μέγας αριθμός ιστορικών και συγγραφέων ως ο Θουκυδίδης, Ξενοφών, Πλούταρχος, Ηρόδοτος, Ξυναγόρας, Ευρυπίδης, Αιλιανός, Ασκληπιάδης, Αρίστων, Σχολιαστής, Σκοπάς, Αλικαρνασεύς, Απολλόδωρος, φιλοσόφων ως ο Πυθαγόρας, Αναξαγόρας, Ανάξαρχος, Αναξίμανδρος, Αναξιμονίδης, Αντιπάτωρ, Αρισθένης, οίτινες εισί τόσοι λαμπτήρες διαχέοντες τα φώτα των επί σειράς αιώνων ολοκλήρων.
Και ως προς την νομοθεσίαν δε ο Ελληνισμός υπήρξε διδάσκαλος της Ευρώπης διά του Λυκούργου, του Σόλωνος, του Πιττακού και τόσων άλλων νομοθετών.
Ο Σόλων, Θαλής ο Μιλήσιος, Περίανδρος βασιλεύς Κορίνθου, Πιττακός βασιλεύς Μυτιλήνης, Βίων, Χίλων Σπάρτης, πάντες ούτοι εδίδαξαν την ηθικήν και τους νόμους της φύσεως, εφ’ ών στηρίζονται άπασαι αι νεώτεραι νομοθεσίαι, έχουσαι τας πηγάς των εκ του Ρωμαϊκού Δικαίου, κυρίαν έχοντος πηγήν το Ελληνικόν Δίκαιον, όπερ τριακόσια έτη από κτίσεως Ρώμης διά πρεσβείας πεμφθείσης εις Ελλάδα μετηνέχθη εις την αιωνίαν πόλιν.
Εάν αι επιστήμαι και τέχναι δεν ετίθεντο υπό την ισχυράν προστασίαν μεγαλοδώρων ηγεμόνων της Ευρώπης ουδόλως αύται ήθελον υπερβή το όριον, εις ό οι Έλληνες ήνεγκον ταύτας.
Η Ρωμαϊκή φιλοσοφία είναι αντίγραφον απλούν της Ελληνικής και ως ο Κονδιλιάκ, Ιταλός φιλόσοφος λέγει, οι Λατίνοι έμαθον πάντα μεν παρ’ Ελλήνων αφ’ εαυτών δ’ ουδέν εξεύρον. Τα φιλοσοφικά και αρχέτυπα των Ελλήνων συγγράμματα είναι αδύνατον να τα φθάσωσιν τα νεώτερα των Ευρωπαίων, παν δε σύστημα νεώτερον επιστήμης ή τέχνης είναι απόρροια Ελληνικού συστήματος προ αιώνων γνωστού.
Εάν εις τον Νεύτονα αποδίδεται η εφεύρεσις της έλξεως, ο Αναξαγόρας, ο Πλούταρχος, έγραψαν περί ταύτης πολύ πρότερον και Τιμαίος ο Λοκρός εδίδαξεν ότι «η φύσις διαρθρούσα την ψυχήν του κόσμου προσέμιξε δύο δυνάμεις, αίτινες εισίν αι αρχαί των κινήσεων». Εάν εις αυτόν τούτον τον Νεύτονα αποδίδεται η εφεύρεσις της διαφοράς των χρωμάτων γεννωμένων εκ του φωτός, ο Πλούταρχος βοηθούμενος υπό του μεγάλου Πλάτωνος διδάσκει τα περί τούτων.
Επιστεύθη εν Ευρώπη ότι αι ιδέαι του Λοκίου εισί πρωτότυποι, αλλά ταύτας εδίδαξαν οι στωϊκοί φιλόσοφοι δημοσίως εις τας στοάς και Διογένης ο Λαέρτιος λέγει «πας γαρ λόγος από αισθήσεων ήρτηται».
Το σύστημα του Μαλεμβραχίου και του Δεσκάρτους είναι σύστημα του Έλληνος Δημοκρίτου.
Το σύστημα της ανυπαρξίας των σωμάτων, όπερ κατέπληξε την Ευρώπην, δεν είναι τι νέον διότι είναι σύστημα του Πρωταγόρα.
Το δε σύστημα του Βυφφώνος περί της καθόλου ύλης κτλ. είναι το του μεγάλου Αναξαγόρα και Εμπεδοκλέους.
Ο Γαλιλαίος, όστις διακρίνεται διά την ειλικρίνειάν του όσον διά την σοφίαν του, γράφων εν «ταις μαθηματικαίς αποδείξεσι» λέγει, ότι ο Θείος Πλάτων όταν απέδειξε την ταχυδρομίαν των πλανητών είπεν ότι ο Θεός κυκλικήν εποίησε την κίνησιν των πλανητών διότι αύτη μόνη σώζεται ίσως.
Πλείστοι των Ευρωπαίων εθεωρήθησαν ως εφευρέται του πολικοσμικού συστήματος, αλλ’ ελησμόνησαν ότι ο Ηρακλείδης και οι Πυθαγόριοι εδίδασκον ότι, έκαστος αστήρ είναι κόσμος όλος; Επίσης ο Δημόκριτος, όστις απείρους είναι κόσμους και εις μέγεθος διαφέροντας εφρόνει; Η δόξα του ότι η γη κινουμένη περί τον άξονά της κινείται συγχρόνως και περί τον ήλιον είναι δόξα των Πυθαγορίων και του Αναξαγόρου, τοιούτο δε ήτο και το σύστημα του Αναξαμάνδρου, ως αναφέρει ο Αριστοτέλης. Και ο Αρχιμήδης γράφων περί Αριστάρχου λέγει ότι ούτος εγίνωσκεν ότι η γη περιστρέφεται περί τον ήλιον ακινητούντα.
«Τα δε των άστρων και τον ήλιον μένειν ακίνητα.»
Και Ηρακλείδης δ’ ο Ποντικός διϊσχυρίζετο το αυτό, γράφει ο Πρόκλος εν Τιμαίω. «Ταύτην δ’ Ηρακλείδης είχε την δόξαν κινών κύκλω την γην.»
Υπό των υψηλών τούτων θεωριών ο Κολόμβος εμπεφορημένος πείθεται ότι υπάρχουσιν αντίποδες και αποφασίζει, εν μέσω μυρίων κινδύνων, να πλεύση εις άγνωστον κόσμον, η δε τόλμη του αύτη ευδοκιμεί διά της ανακαλύψεως της Αμερικής. Αλλά και ούτος δεν ηδικήθη ως αδικείται η Ελλάς; Ο νέος κόσμος δεν ωνομάσθη Κολομβία, αλλά φέρει το όνομα του Αμερίκου! εν ω έπρεπε να φέρη το όνομα του ανακαλύψαντος Κολόμβου.
Εν τούτοις ας προβώμεν εις τας αποδείξεις μας ότι πάσα εφεύρεσις μεταγενεστέρα είναι Ελληνική και ότι οι Ευρωπαίοι εβελτίωσαν αλλά δεν εφεύρον, εδιδάχθησαν υπό των Ελλήνων και την διδασκαλίαν ανέπτυξαν.
Η Ολλανδία και η Ιταλία καυχώνται διά την εφεύρεσιν των τηλεσκοπίων, αλλά τα τηλεσκόπια είναι εφεύρεσις Ελληνική, γνωστή και προ του Αρχιμήδους. Ο Ιάμβλιχος αναφέρει εν τω βίω του Πυθαγόρου, ότι ούτος ο μέγας της αρχαιότητος φιλόσοσφος Πυθαγόρας, κατεγίνετο να εφεύρη διά της δυνάμεως των μαθηματικών γνώσεών του βοηθήματα προς αύξησιν της ακοής όμοια προς τα της οράσεως και ώμνυεν ότι εκράτει τηλεσκόπια! «Ή ΝηΔία διόπτρας έχει.»
Ο Στράβων επίσης αναφέρει περί τηλεσκοπίων και ο Πλούταρχος εν βίω Μάρκου Μαρκέλλου, πολιορκητού των Συρακουσών, αναφέρει ότι ο Αρχιμήδης ειργάζετο εις τοιαύτα.
«Και μάλιστα τα εναρμόζοντα προς την όψιν του ηλίου μεγέθους.» Περί Αστρονομίας δε οι Αρχαίοι είχον τας δοξασίας των. «Και Πλάτων τοις άστροις ου μόνον την μετά του όλου σφαιρικήν κίνησιν δίδωσι αλλά και εκάστω την περί το κέντρον αυτών» δοξασίας, ας οι μεταγενέστεροι Ευρωπαίοι ανέπτυξαν, διόπερ και ο Δημόκριτος περί κομητών λαλεί και οι Πυθαγόριοι και ο Ιπποκράτης «Παραπλησίως δε τούτοις και οι περί τον Ιπποκράτην τον Χίον και τον μαθητήν αυτού Αισχύλον απεφήναντο» λέγει ο Αριστοτέλης.
Περί Σελήνης ο Εμπεδοκλής εδίδασκεν ότι είναι ετερόφωτος, ο δε Αναξίμανδρος ονομάζει αυτήν επίπλαστον φωστήρα.
«Ψευδοφανή καλεί την σελήνην Αναξίμανδρος και υπό του ηλίου φωτιζομένην» λέγει Διογένης ο Λαέρτιος εν βιβλίω β΄ περί Αναξιμάνδρου. Οι δε Πυθαγόριοι εθεώρουν την σελήνην κατωκημένην. «Είναι γαρ πέντε και δεκαπλασίονα τα επ’ αυτής ζώα τη δυνάμει.»
Αλλά και η Φυσική, η Χημεία, η Ιατρική και η Ανατομία εις τους Έλληνας οφείλονται.
Ο Θεόφραστος, γράφων περί φυτών, διαιρεί ταύτα εις άρρενα και θήλεα. «Φαίνεται δε αμφοίν από του άρρενος τοις θήλεσι βοήθειαν γίγνεσθαι περί το καρποφορείν.»
Και η πυρίτις δε, ήτις με όλας τας αλλοιώσεις και μεταβολάς, ας έλαβε μέχρι της εφευρέσεως των Σασεπώ και Κρουπ, φέρει τα αρχαία αυτής συστατικά, είναι Ελληνική εφεύρεσις, οφειλομένη εις τον Έλληνα Σαλμωνέα και ουχί εις τον Ιταλόν Σκουβάρτιον, όστις θεωρείται ότι ανεκάλυψε ταύτην εν έτει 1382 μετά Χριστόν.
Ο Ευστάθιος λέγει, ότι ο Σαλμωνεύς ήτο μέγας μηχανικός, όστις διά της πυρίτιδος «Κατήστραψέ γε αυτού και κατεβρόντησε το δωμάτιον.»
Τοιουτοτρόπως ιστορικοφιλοσοφικώς αποδεδειγμένον καθίσταται, ότι ο Ελληνισμός υφ’ όλας τας επόψεις υπήρξεν η αφετηρία και η πηγή των φώτων των καταυγαζόντων σήμερον την πεπολιτισμένην Ευρώπην.
Αλλά και υπό ετέραν έποψιν ιστορικών αποδεικνύεται ότι όσον η Ελλάς διά των τεχνών και επιστημών, υπό τους Ολυμπίους Θεούς συνετέλεσεν εις την εξημέρωσιν των τότε βαρβάρων της Δύσεως λαών, τοσούτον αύτη ενδυθείσα την Χριστιανική εσθήτα συνετέλεσεν επίσης εις την υποστήριξιν και διάδοσιν του Χριστιανισμού, ηθικοποιήσαντος τα έθνη.
Η πορφύρα την οποίαν είναι ενδεδυμένη η Εκκλησία εβάφη προ πάντων με το αίμα των μαρτύρων του Ελληνισμού, ο στέφανος ον αύτη φέρει συνεπλέχθη με τα άνθη του Ελληνισμού, το σκήπτρον όπερ αύτη βαστά εδόθη αυτή υπό συνόδων, αίτινες υπό την κραταιάν αιγίδα Ελλήνων αυτοκρατόρων συνεκροτήθησαν εν διαφόροις της Ανατολής τόποις. Οι διαπρεπέστεροι δε των ανδρών των συνόδων τούτων υπήρξαν Έλληνες ως οι Αθανάσιοι, οι Βασίλειοι, οι Γρηγόριοι, οι Χρυσόστομοι, οι Νίσεις, οι Θεοφύλακτοι, οι Ειρηναίοι, οίτινες μετά των Αμβροσίων, Αυγουστίνων, Ιερωνύμων, Βερνάρδων, και άλλων των εκ της Δυτικής Εκκλησίας εστήριξαν διά της ηθικής του Ευαγγελίου τα ορθά του Χριστιανισμού δόγματα.
Εις τον Ελληνισμόν οφείλει η Ρωσσία τον Χριστιανισμόν δι’ ού κοσμείται και δι’ ού κατέστη σήμερον πεπολιτισμένη και κραταιά επί τοσούτον, ώστε ν’ ανεγείρη την Βουλγαρίαν εις κράτος αυτόνομον. Τάλαινα Ελλάς! Επί σοι αρμόζει το «Quand un arbre est tombé, tout le monde court aux branches.» ήτοι «Δρυός πεσούσης, πας ανήρ ξυλεύεται» διότι και πεσούσα παρέστησες δρυν, εξ ης πάντα τα έθνη εξυλεύθησαν και πάντα τα έθνη εθερμάνθησαν εκ των φλογών, ας ανέδωκας καιομένη και όμως ο Ελληνισμός σήμερον παροράται, και όμως ο Ελληνισμός σήμερον σταυρούται, και όμως ο Ελληνισμός σήμερον περισφίγγεται εις τον στενόν κλωβόν εν ώ έθετο αυτόν σκληρά διπλωματία ίν’ αποθάνη τον εξ ασφυξίας φρικώδη θάνατον!
Αλλ’ ο ελληνισμός τοιαύτην φέρων την ιστορίαν είναι στοιχείον ισχυρόν όσον ισχυραί εισίν αι πηγαί του και διά τούτο ούτε Ρωμαίοι, ούτε Ούνοι, ούτε Γότθοι, ούτε Φράγκοι, ούτε Τούρκοι, ούτε Βαυαροί ηδυνήθησαν ν’ απορροφήσωσι αυτόν, τουναντίον ούτοι ήλθον και αντιπαρήλθον, ο δε Ελληνισμός ως φοίνιξ εκ της τέφρας του ανεγεννήθη διαψεύσας τον Φαλμεράγερ δογματίζοντα ότι ο Ελληνισμός εξέλιπεν από προσώπου της γης.
Ήκουσα συζητούμενον το ζήτημα, πώς ο Έλλην δύναται ν’ αναλάβη το εθνικόν φρόνημα και εσιώπησα σιωπήν εκφραστικωτέραν οδυνηράς φωνής, εσιώπησα διότι η κρίσις ην διερχόμεθα πολλά επιβάλλει και σιγήν νεκρικήν επέτασεν. Αλλ’ ήδη συνορών την δεινήν του Ελληνισμού θέσιν αποφαίνομαι, καίτοι βραδέως, επί του τεθέντος ζητήματος διά των εξής εξ λέξεων.
«Απ’ άκρη σ’ άκρη ο χαλασμός!» και το ζήτημα είναι λελυμένον.
«Αναστηλώνεται ο Μωριάς…. η Ρούμελη μουγκρίζει,
ιδρώνουν αίμα τα βουνά ….. το δάκρυ πλημμυρίζει.»
………………………………………………………….………………………………………………………….…………
«Φεγγοβολούν τα πέλαγα, στην Τένεδο στην Σάμο,» λέγει ο ποιητής υμνών τους πατέρας ημών, υψώσαντας κεφαλήν αντάρτιδα κατά του Σουλτάνου και της σιδηράς Ιεράς συμμαχίας από Ταινάρου μέχρις Αίμου. Ας αναστηλωθή λοιπόν μίαν έτι φοράν ο Μωριάς! ας μουγκρίξη η Ρούμελη! Ας φωτοβολήσουν τα πέλαγα στην Τένεδον στην Σάμον, ας περιπατήση μίαν φοράν ακόμη η δόξα μονάχη στην ολόμαυρη ράχη των Ψαρών! ας μελετήση τα λαμπρά παλληκάρια, ας φορέση στην κόμην στεφάνι γενομένο απ’ ολίγα χορτάρια που θα μείνουν στην έρημη γη και ο Έλλην τότε αναλαμβάνει τον εθνικόν χαρακτήρα και ο Ελληνισμός δίδων νέα δείγματα αυταπαρνήσεως και ηρωϊσμού, συνετίζει την γηραιάν διπλωματίαν και σώζεται καθ’ ην στιγμήν πρόκειται να σβεσθή διά της οξείας γραφίδος του μυθιστοριογράφου πρωθυπουργού της Αγγλίας!
Εν Αθήναις, τη 20 Ιουνίου 1879
Ι. ΡΑΓΚΟΣ
το καραβακι της ιστορίας

Το 1821 και η διαχρονική ελληνική συνείδηση

Γράφει ο Κωνσταντῖνος Χολέβας – Πολιτικός Ἐπιστήμων
Μέσα σέ ὅλη τήν πνευματική σύγχυση τῆς ἐποχῆς μας παρατηροῦμε ὁρισμένους διανοητές νά ἀμφισβητοῦν τή συνέχεια τοῦ Ἑλληνισμοῦ καί νά ἰσχυρίζονται ὅτι ὁ Νέος Ἑλληνισμός «κατασκευάσθηκε» τόν 19ο αἰῶνα καί ὅτι ἡ σχέση μας μέ τούς Ἀρχαίους Ἕλληνες καί τό Βυζάντιο-Ρωμανία εἶναι μύθος «ἐθνικιστικός». Βεβαίως στή χώρα μας ἔχουμε καί ὀρθῶς ἐλευθερία ἐκφράσεως. Ὅμως ἡ ἀνησυχία μας αὐξάνεται ὅταν τέτοιες ἀνιστόρητες ἀπόψεις ἐκφράζονται ἀπό συγγραφεῖς σχολικῶν βιβλίων καί ἀπό στελέχη πού διορίζονται σέ καίριες δημόσιες θέσεις. Οἱ ἄνθρωποι αὐτοί δογματίζουν αὐθαιρέτως καί ἀγνοοῦν ἤ διαστρέφουν τίς πάμπολλες ἱστορικές πηγές, οἱ ὁποῖες ἀποδεικνύουν τήν ἐθνολογική καί πολιτιστική συνέχεια τοῦ Ἑλληνισμοῦ. Ὑπενθυμίζουμε μερικές χρήσιμες ἱστορικές ἀλήθειες:
Μπορεῖ τό Βυζαντινό κράτος νά ἦταν πολυεθνικό καί ὁ Αὐτοκράτωρ νά διατηροῦσε γιά πολιτικούς λόγους τόν τίτλο «Βασιλεύς Ρωμαίων», ὅμως μέσῳ τῆς παιδείας καί τῆς γλώσσας τό κράτος διεκήρυττε τήν ἑλληνικότητά του. Ἡ Αἰνειάδα τοῦ Βιργιλίου, τό ἔπος τῆς λατινικῆς Ρώμης, οὐδέποτε ἐδιδάχθη σἐ ὁποιαδήποτε βαθμίδα τῆς ἐκπαιδεύσεως, ἐνῷ ἀντιθέτως μικροί καί μεγάλοι μάθαιναν ἀπό στήθους τά Ὁμηρικά ἔπη. Η σπουδαία Βυζαντινολόγος Ἑλένη Γλύκατζη- Ἀρβελέρ τονίζει ὅτι τό Βυζάντιο ἦταν πολυεθνικό, ἀλλά μονοπολιτισμικό, διότι θεμελιώθηκε ἐπί τοῦ ἑλληνικοῦ πολιτισμοῦ.
Τό 1237, μετά τήν κατάληψη τῆς Κωνσταντινουπόλεως ἀπό τούς Σταυροφόρους, ὁ Αὐτοκράτωρ τῆς Νικαίας Ἰωάννης Γ΄ Δούκας Βατάτζης γράφει πρός τόν Πάπα Γρηγόριο Θ΄ ὅτι οἱ Ὀρθόδοξοι Χριστιανοί Αὐτοκράτορες χρησιμοποιοῦν τόν τίτλο «Βασιλεύς Ρωμαίων», ἀλλά κατάγονται ἀπό τό ἀρχαῖο γένος τῶν Ἑλλήνων, τό ὁποῖο γέννησε τή σοφία τοῦ κόσμου. Προσθέτει δέ ὅτι στούς Ἕλληνες ἐδόθη ἀπό τόν Μέγα Κωνσταντῖνο ἡ Πόλις καί ὅτι οἱ οἰκογένειες Δούκα καί Κομνηνῶν εἶναι ἑλληνικές. (1)
Στή διάρκεια τῆς Τουρκοκρατίας ἡ ἑλληνική συνείδηση διατηρεῖται στίς ψυχές τῶν κατατατρεγμένων προγόνων μας χάρις κυρίως στούς ἐκκλησιαστικούς ἄνδρες. Γύρω στό 1700 ὁ φλογερός ἱεροκῆρυξ καί Ἐπίσκοπος Κερνίτσης καί Καλαβρύτων Ἠλίας Μηνιάτης ὁμιλῶν στή Βενετία παρακαλεῖ ὡς ἑξῆς τήν Παναγία: «Ἕως πότε πανακήρατε Κόρη τό τρισάθλιον Γένος τῶν Ἑλλήνων ἔχει νά εὑρίσκεται εἰς τά δεσμά μιᾶς ἀνυποφέρτου δουλείας….». (2)
Κατά τήν περίοδο αὐτή χρησιμοποιοῦνται καί τά τρία χαρακτηριστικά ὀνόματα:Ἕλλην, Ρωμηός, Γραικός. Τό Γραικός στό στόμα τῶν ξένων δέν ἔχει πάντα θετική σημασία, ὅμως χρησιμοποιεῖται καί ἀπό πολλούς Ὀρθοδόξους Ἕλληνες συγγραφεῖς. Π.χ. Ὁ Ἅγιος Νικόδημος ὁ Ἁγιορείτης στά τέλη τοῦ 18ου αἰῶνος ὀνομάζει τήν Ἑλλάδα Γραικία (3). Τήν σύνθεση καί τῶν τριῶν ὀνομάτων βλέπουμε στό ποίημα «Ἅλωσις Κωνσταντινουπόλεως» τοῦ Ἐπισκόπου Μυρέων Ματθαίου τό 1619:
Ἀλλοίμονον, ἀλλοίμονον στό γένος τῶν Ρωμαίων….
Ὦ, πῶς ἐκαταστάθηκε τό γένος τῶν Ἑλλήνων…
Σ’ἐμᾶς εἰς ὅλους τούς Γραικούς νά ἔλθῃ τούτ’ τήν ὥρα. (4)
Οἱ Ἕλληνες ἀκόμη καί μέσα στή δυστυχία καί τή μερική ἀγραμματωσύνη -λόγῳ δουλείας- δέν λησμονοῦν τίς ἀρχαῖες ἑλληνικές ρίζες τους. Ἀπό τό 1529 μέχρι τό 1821 τό δημοφιλέστερο λαϊκό ἀνάγνωσμα εἶναι «Ἡ Φυλλάδα τοῦ Μεγαλέξανδρου» πού θυμίζει τή δόξα τῶν Ἑλλήνων Μακεδόνων. Στούς νάρθηκες πολλῶν ναῶν καί μοναστηριῶν ζωγραφίζουν οἱ ἁγιογράφοι τούς ἀρχαίους Ἕλληνες σοφούς γιά νά δείξουν στό ἐκκλησίασμα καί στούς μαθητές τῶν Κρυφῶν Σχολειῶν ποιά εἶναι ἡ πραγματική καταγωγή τους. Λίγα χρόνια πρίν ἀπό τήν Ἑλληνική Ἐπανάσταση οἱ ναυτικοί μας τοποθετοῦν στά πλοῖα τους ὡς ἀκρόπρωρα τά κεφάλια μεγάλων μορφῶν τῆς Ἀρχαιότητος, ὅπως τοῦ Θεμιστοκλέους κ.ἄ.
Ἀλλά καί ἡ σύνδεση μέ τή βυζαντινή Ρωμηοσύνη (ὁ ὅρος ἀπό τή Νέα Ρώμη- Κωνσταντινούπολη) παραμένει σταθερή καί διατρανώνει τή συνέχεια τοῦ Ἑλληνισμοῦ. Τά Συντάγματα τῶν Ἐθνοσυνελεύσεων τοῦ Ἀγῶνος (1821-1828) καθιερώνουν ὡς νομοθεσία τῆς Νέας Ἑλλάδος «τούς νόμους τῶν Χριστιανῶν ἡμῶν Αὐτοκρατόρων».
Οἱ ἀγωνιστές τοῦ 1821 αἰσθάνονταν ὅτι συνεχίζουν καί τήν ἀρχαία ἑλληνική καί τή βυζαντινή παράδοση. Σέ ἰταλική ἐφημερίδα τοῦ 1821 ἀναφέρονται τά λόγια τοῦ Ἀθανασίου Διάκου ὅτι ἀγωνίζεται «γιά τόν Χριστό καί γιά τόν Λεωνίδα» (5). Καί ὁ Θεόδωρος Κολοκοτρώνης συζητῶντας μέ τόν Ἄγγλο Ναύαρχο Χάμιλτον θεωρεῖ ἑαυτόν ὡς συνεχιστή τοῦ Κωνσταντίνου Παλαιολόγου, ὁ ὁποῖος οὐδέποτε συνθηκολόγησε, καί χαρακτηρίζει τό Σοῦλι καί τή Μάνη μαζί μέ τούς κλεφταρματολούς ὡς τή φρουρά τοῦ τελευταίου Βυζαντινοῦ Αὐτοκράτορος.
Εἶναι, λοιπόν, ἀντιεπιστημονική θέση καί φανατική ἰδεοληψία ἡ προσπάθεια νά μᾶς πείσουν κάποιοι ὅτι δῆθεν μέχρι τό 1821 δέν γνωρίζαμε ποιοί εἴμαστε καί ὅτι ὁρισμένοι διανοητές δημιούργησαν ἕνα τεχνητό νεοελληνικό ἔθνος. Ὅσοι ψάχνουν γιά τεχνητά ἔθνη ἄς ψάξουν στη Βαλκανική γειτονιά μας. Ἐμεῖς θά μελετοῦμε τήν ἱστορική ἀλήθεια χωρίς φόβο καί πάθος καί θά διατηροῦμε τήν ἑλληνική μας συνείδηση ἐνθυμούμενοι ὅτι ὡς Ὀρθόδοξοι Χριστιανοί καί δημοκρατικοί πολίτες δεχόμαστε τόν γνήσιο πατριωτισμό καί ἀπορρίπτουμε τά δύο ἄκρα: Τόν ἐθνοφυλετισμό καί τόν ἐθνομηδενισμό.
  1. Ἀπ. Βακαλοπούλου, Πηγές Ἱστορίας τοῦ Νέου Ἑλληνισμοῦ, Α΄τόμος, Θεσσαλονίκη 1965, σελ. 50-53.
  2. Πρωτοπρ. Γεωργίου Μεταλληνοῦ, Τουρκοκρατία, ἐκδόσεις ΑΚΡΙΤΑΣ, Ἀθήνα 1988, σελ. 207.
  3. Στό ἔργο του «Ὁμολογία Πίστεως». Κυκλοφορεῖται ἀπό τήν Ἱερά Μητρόπολη Παροναξίας σέ πανομοιότυπη ἔκδοση τῆς Α΄ ἐκδόσεως τοῦ 1819, Νάξος 2009.
  1. Ἀνθολογεῖται στή «Βυζαντινή Ποίηση» τοῦ Γεωργίου Ζώρα. Τό βρῆκα στό βιβλίο τοῦ Γιώργου Καραμπελιᾶ: 1204, ἡ Διαμόρφωση τοῦ Νεωτέρου Ἑλληνισμοῦ, Ἐναλλακτικές Ἐκδόσεις, Ἀθήνα 2007 (Β΄ἔκδοση), σελ. 44.
  2. Κωνσταντίνου Σάθα «Ἕλληνες Στρατιῶται ἐν τη Δύσει», ἐκδόσεις ΦΙΛΟΜΥΘΟΣ, Ἀθήνα 1993, σελ. 65.
Άρθρο στην ΟΡΘΟΔΟΞΗ ΑΛΗΘΕΙΑ 20.3.2019


Μέ τέτοιες οἰκογένειες θά ζήσει ἡ Ἑλλάδα…


Ἀνηφορίσαμε μέσα στόν παγωμένο χειμῶνα ἀπό τήν καρδιά τῆς Μακεδονίας μας, τήν πανέμορφη Θεσσαλονίκη, στή θρυλική Καστοριά. Τά πάντα γύρω χιονισμένα. Ἀλλά οἱ καρδιές ζεστές… πάλλονταν ἀπό τήν ἀναμονή μιᾶς μοναδικῆς στιγμῆς, πού πραγματικά καταγράφτηκε ὡς μιά συγκλονιστική μαρτυρία στούς ἀγῶνες γιά τή Μακεδονία μας. 
Ἐκείνη τήν ἡμέρα μιά ὑπερπολύτεκνη οἰκογένεια θά βάπτιζε τόν 9ο χαριτωμένο βλαστό της, ἕνα γλυκύτατο κοριτσάκι, κάτω ἀπό τούς θόλους τοῦ ἱστορικοῦ Ἱεροῦ Μητροπολιτικοῦ Ναοῦ τῆς Κοιμήσεως τῆς Θεοτόκου Καστοριᾶς. Θ’ ἀπορήσετε, ἴσως τί τό ἰδιαίτερο ἔχει ἡ Βάπτιση ἑνός μικροῦ παιδιοῦ, ἰδίως στήν ἐποχή μας, ὅπου κάποιοι, ἀπό μιά ἄθεη στάση ζωῆς, οὔτε κἄν σκέπτονται νά προχωρήσουν σέ μιά τέτοια ἐνέργεια. Ἐκτός, ὅμως, ἀπό τό ὅτι αὐτή ἡ τρυφερή ὕπαρξη θά ἔπαιρνε τήν πιό σημαντική ἰδιότητα τῆς ζωῆς της, αὐτῆς τοῦ μέλους τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας τοῦ Χριστοῦ, πού ἀποτελεῖ ἐφόδιο ζωῆς, τό ὅλο γεγονός θά εἶχε κι ἕναν ἰδιαίτερο συμβολισμό. 
Ἡ οἰκογένεια τοῦ Ἀποστόλου καί τῆς Εἰρήνης Τσαντήλα, μέ καταγωγή ἀπό τή Δυτική Ἑλλάδα, τό Ἀγρίνιο, ἐνῶ διαμένει στήν Ἀττική, πῆρε τήν ἀπόφαση νά ἀνέλθει στή Μακεδονία, καί μάλιστα στήν Καστοριά, γιά νά δώσει τή δική της μαρτυρία γιά τήν ἑλληνικότητα τῆς Μακεδονίας. Ὄχι ἁπλᾶ, γιά νά βαπτίσει τό τελευταῖο παιδάκι της, ἀλλά γιά νά τοῦ δώσει καί ν’ ἀκουστεῖ τό ὄνομα «Ναταλία», πρός τιμήν τῆς ἀειμνήστου συζύγου τοῦ Παύλου Μελᾶ, Ναταλίας, ἐκεῖ στήν Καστοριά, ὅπου δίπλα στόν Μητροπολιτικό Ναό, στό παρεκκλήσιο τῶν Ταξιαρχῶν βρίσκεται ὁ τάφος τοῦ ἡρωικοῦ ἀρχηγοῦ τῶν σωμάτων τοῦ Μακεδονικοῦ Ἀγῶνα καί τῆς συζύγου του. 
Παρόντες πολλοί φίλοι καί γνωστοί τῆς οἰκογένειας, μέ προεξάρχοντα καί ἱερουργό τοῦ Μυστηρίου τῆς Βαπτίσεως τόν Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη Καστορίας κ. Σεραφείμ. Ἰδιαίτερη μυσταγωγία καί συγκίνηση ἐπικράτησε κατά τή διάρκεια τοῦ Ἱεροῦ Μυστηρίου, ἀλλά καί ἐνθουσιασμός, καθώς ὁ ξεχωριστός συμβολισμός τοῦ ὅλου γεγονότος μιλοῦσε στίς καρδιές ὅλων μας. Πρόσωπα φωτισμένα, ψυχές προσευχόμενες, ὑπάρξεις πού ριγοῦσαν ἀπό χαρά καί ἐθνική ὑπερηφάνεια συνέθεταν τό σκηνικό.  
Πρωταγωνίστρια ἀσφαλῶς ἡ μικρή Ναταλία, ἡ ὁποία ἦταν ὁλοφώτεινη, γεμάτη ζωντάνια, εὐτυχισμένη μέσα στήν ἀγκαλιά τῆς μάνας Ἐκκλησίας καί τῆς εὐλογημένης οἰκογένειάς της. Οἱ φωτογραφίες καί τά βίντεο πού κυκλοφόρησαν ἔπειτα ἀποτυπώνουν μέ πολλή γλαφυρότητα τή χαρούμενη καί ἁγιασμένη ἀτμόσφαιρα. 
Ἡ καταληκτήρια ὁμιλία τοῦ Μητροπολίτου ἔβαλε τή σφραγίδα καί ἐγχάραξε μέ τά ζεστά λόγια του στή μνήμη μας τή σπουδαιότητα τοῦ γεγονότος. Μίλησε γιά τή μικρή Ναταλία, εἶπε ὅτι ἡ φωτογραφία της θά ὑπάρχει γιά ὅσο ζεῖ στήν πιό περίοπτη θέση τοῦ γραφείου του στό Ἐπισκοπεῖο τῆς Καστοριᾶς, ἐπαίνεσε τούς γονεῖς, κάλεσε τόν λαό νά τούς καταχειροκροτήσει, βροντοφώναξε γιά τήν ἑλληνικότητα τῆς Μακεδονίας καί τόνισε ὅτι γιά μᾶς δέν ἀλλάζει τίποτε. Ὅτι θά μείνουμε σταθεροί στα ἴχνη τῆς ἱστορίας, ὅπως τά ἔγραψαν οἰ ἀρχαῖοι πρόγονοι μας καί τά ὑπερασπίστηκαν οἱ Μακεδονομάχοι, ὅπως ὁ Παῦλος Μελᾶς. Καί ἔκλεισε λέγοντας μέ στεντορεία φωνή ὅτι «τέτοιες οἰκογένειες θά σώσουν τή Μακεδονία, θά βοηθήσουν τήν Ἑλλάδα». 
Πόσο δυνατά μίλησε σ’ ὅλους μας τό γεγονός! Μοναδικό καί ἀξιοσημείωτο! Μιά ἰσχυρή μαρτυρία γιά τήν ἑλληνικότητα τῆς Μακεδονικῆς γῆς ἀφενός, ἀλλά καί παράδειγμα ἀγωγῆς ἀφετέρου, γιά τό πῶς μιά οἰκογένεια μπορεῖ καί πρέπει νά μεγαλώνει τά παιδιά της. Νά τά ἀναθρέφει μέ ἀγάπη, στοργή καί φροντίδα, ὄχι, ὅμως, μόνον ὑλική, ἀλλά καί πνευματική. Νά ἐπενδύει στήν ἀγωγή τῆς ψυχῆς καί στήν παροχή ἀξιῶν πού θά ἀποτελέσουν τίς γερές ρίζες, γιά ν’ ἀναπτυχθεῖ ἕνα μικρό βλαστάρι καί ν’ ἀνθίσει, ἀλλά καί ν’ ἀντέξει μέσα στή βαρυχειμωνιά τῆς σύγχρονης κοινωνίας. 

Νά, μιά οἰκογένεια πού ἀκολουθεῖ τό παιδαγωγικό «δόγμα» τοῦ Ἁγίου Κοσμᾶ τοῦ Αἰτωλοῦ «ψυχή καί Χριστός σᾶς χρειάζεται», που μεταλαμπαδεύει τήν ἀγάπη στόν Θεό καί τήν Ἑλλάδα, τό ὁποῖο ἀποτελεῖ βασικό καί ἀδιάσειστο θεμέλιο ζωῆς, πού καλλιεργεῖ ἐλεύθερους καί ἀνοιχτούς ἀνθρώπους, οὔτε “κολλημένους” ἤ φανατικούς, ἀλλά οὔτε χειραγωγήσιμους ἀπό τίς πονηρές προκλήσεις τῶν καιρῶν! Μπράβο στήν οἰκογένεια τοῦ Ἀποστόλου καί τῆς Εἰρήνης! Ὁ Θεός νά τούς εὐλογεῖ, νά χαίρονται τά 9 χαριτωμένα τέκνα τους! Μέ τέτοιες οἰκογένειες θά ζήσει ἡ Ἑλλάδα! Μακάρι νά βροῦν μιμητές! 
Φώτιος Ρίζος Θεολόγος

περιοδικό ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ Μάρτιος 1919
http://www.xristegi.gr/index.php/syndesmos?download=80:syndesmos-mar-2019

Δευτέρα 1 Απριλίου 2019

Θέλουμε Ανάπτυξη; Αγοράζουμε Ελληνικά!

Είναι απλή λογική: Η Ελλάδα μέσα στα τελευταία 10 χρόνια (2009-2018) έχει πραγματοποιήσει συνολικές εισαγωγές 492,3 δις Ευρώ και εξαγωγές μόλις 259,2 δις Ευρώ. Χρεωθήκαμε δηλαδή, από απαιτητικούς δανειστές μέσα στα δέκα χρόνια της οικονομικής κρίσης, προκειμένου να αγοράσουμε και να καταναλώσουμε εισαγόμενα προϊόντα 233 δις Ευρώ.

 .

Άρθρο

– του Λεωνίδα Κουμάκη
Αν οι μισοί μόνο Έλληνες είχαμε πιο προσεκτική καταναλωτική συνείδηση επιλέγοντας για τις καθημερινές, καταναλωτικές  μας ανάγκες μόνο προϊόντα που έχουν στην συσκευασία τους την ένδειξη «ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΠΡΟΪΟΝ», η -ακόμα καλύτερα το σήμα «ΕΛΛΑΔΙΚΑ ΜΑΣ» που εγγυάται την αυθεντικότητα ενός Ελληνικού προϊόντος σε πολλά επίπεδα – θα είχαμε αποφύγει την αφόρητη οικονομική πίεση της καταστροφικής οικονομικής κρίσης.
Είναι απλή λογική: Η Ελλάδα μέσα στα τελευταία 10 χρόνια (2009-2018) έχει πραγματοποιήσει συνολικές εισαγωγές 492,3 δις Ευρώ και εξαγωγές μόλις 259,2 δις Ευρώ. Χρεωθήκαμε δηλαδή, από απαιτητικούς δανειστές μέσα στα δέκα χρόνια της οικονομικής κρίσης, προκειμένου να αγοράσουμε και να καταναλώσουμε εισαγόμενα προϊόντα 233 δις Ευρώ.
Όπως προκύπτει από τον παρακάτω πίνακα εισαγωγών και εξαγωγών της Ελλάδος την δεκαετία 2009-2018, το εμπορικό μας ισοζύγιο είναι μόνιμα ελλειμματικό από 35,1 δις Ευρώ (μέγιστο) μέχρι 17,7 δις Ευρώ (ελάχιστο) κάθε χρόνο! Τα τεράστια αυτά ποσά δεν προέρχονται από υποχρεωτικές εισαγωγές προϊόντων που δεν παράγονται στην Ελλάδα, αλλά κυρίως από εισαγωγές προϊόντων που προσφέρονται από την Ελληνική παραγωγή και μάλιστα συνήθως πολύ φθηνότερα! Πληρώνουμε δηλαδή με δανεικά χρήματα σε αδίστακτους πιστωτές εισαγόμενα προϊόντα γιατί δεν ξέρουμε πως να επιλέγουμε προϊόντα Ελληνικής παραγωγής!
Η ευημερία λοιπόν με δανεικά ανήκει μεν στο παρελθόν, αλλά εμείς συνεχίζουμε να αγοράζουμε όχι απόλυτα αναγκαία εισαγόμενα καταναλωτικά προϊόντα, χρεώνοντας συνεχώς τη χώρα μας (και την τσέπη μας) με ασυγχώρητη επιπολαιότητα.
Υπάρχουν χιλιάδες προϊόντα Ελληνικής παραγωγής που μπορούμε να αγοράσουμε υποκαθιστώντας εισαγόμενα προϊόντα. Ο κατάλογος είναι πραγματικά πολύ μεγάλος – όσο και αν αυτό φαίνεται απίστευτο.
Παραδείγματος χάριν, κοιτάξτε τα χιλιάδες εισαγόμενα καταναλωτικά προϊόντα των δέκα μεγαλύτερων πολυεθνικών (Nestlé, PepsiCo, Coca-Cola, Unilever, Danone, General Mills, Kellogg’s, Mars, Associated British Foods, Mondelez) που βρίσκονται σε όλα σχεδόν τα ελληνικά σπίτια.
Πάρα πολλά από τα προϊόντα των πολυεθνικών αυτών μοσχοπουλιούνται με διαρκή τηλεοπτική πλύση εγκεφάλου την οποία πληρώνουμε εμείς οι ίδιοι από το λιγοστό υστέρημα μας, μέσα στην τιμή του προϊόντος, παρ΄ όλο που υπάρχουν στα ράφια φθηνότερα υποκατάστατα Ελληνικής παραγωγής!
Η πρόσοψη των κεντρικών ραφιών των διαφόρων αλυσίδων Σούπερ Μάρκετ στο ύψος του καταναλωτή, είναι συνήθως «νοικιασμένη» από μεγάλες πολυεθνικές -φυσικά από την δική μας τσέπη, αφού το «ενοίκιο» συμπεριλαμβάνεται στην τελική τιμή που έχει το προϊόν στο ράφι. Κάποιες από τις πολυεθνικές αυτές έχουν, είτε μέσω εξαγορών, είτε μέσω ειδικής παροχής αδείας, προϊόντα που παράγονται στην Ελλάδα. Στην περίπτωση αυτή, συνήθως φροντίζουν να βάζουν επάνω στην συσκευασία των προϊόντων αυτών την ένδειξη «ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΠΡΟΙΟΝ». Αν όμως το προϊόν είναι εισαγόμενο, όπως η μεγάλη τους πλειοψηφία, η συσκευασία γράφει «Διανέμεται από την (όνομα πολυεθνικής) και διεύθυνση (που βρίσκεται στην Ελλάδα)». Ο μη ευαισθητοποιημένος καταναλωτής βλέποντας διεύθυνση στην Ελλάδα, πιθανόν και αριθμό EAN που αρχίζει από 520 (που δεν εγγυάται απολύτως τίποτα), δεν μπορεί να καταλάβει πως το προϊόν που αγοράζει είναι κατά πάσα πιθανότητα εισαγόμενο!
Δεν είναι καθόλου συμπτωματικό πως όλες οι πολυεθνικές που μας μοσχοπουλούν τα προϊόντα τους, είχαν «εκκρεμότητες» με διάφορες Επιτροπές Ανταγωνισμούγια διάφορες αιτίες: Από κατάχρηση δεσπόζουσας θέσης, καρτέλ χειραγώγησης τιμών ανταγωνισμού, μέχρι διαφήμιση με παραπλανητικό ισχυρισμό. Ούτε είναι συμπτωματικό πως κάθε μία από αυτές, μετράει κάθε χρόνο κέρδη σε δισεκατομμύρια δολάρια, με την ακούσια «χορηγία» και του καταχρεωμένου Έλληνα καταναλωτή!
Γιατί λοιπόν να πληρώνουμε με δανεικά χρήματα πασίγνωστα, εισαγόμενααπορρυπαντικά όταν υπάρχουν αντίστοιχα ελληνικά σήματα ή ιδιωτικές ετικέτες πολύ φθηνότερα που έχουν και την ένδειξη «ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΠΡΟΙΟΝ» επάνω στην συσκευασία τους; Και μην μου πείτε πως υπερέχουν σε ποιότητα, γιατί εδώ να φάμε δεν έχουμε, ραπανάκια για την όρεξη!
Γιατί να αγοράζουμε Pampers όταν υπάρχουν τα ελληνικότατα Babylino, Gilletteόταν τα Ελληνικά ΒΙC εξάγονται σε 150 χώρες του κόσμου, Lipton όταν η Ελλάδα μοσχοβολάει από τσάι του βουνού και τόσα άλλα πολύτιμα βότανα, Lux ή Doveόταν έχουμε τόσα σαπούνια Ελληνικής παραγωγής σε ολόκληρη τη χώρα, BudMikkeler και ένα σωρό άλλες εισαγόμενες μπύρες όταν έχουμε τριακόσιες (και πλέον) ετικέτες μπύρας εξαιρετικής ελληνικής παραγωγής, Perrier ή SanPelegrino όταν η Ελλάδα διαθέτει πολύτιμα φυσικά μεταλλικά νερά σε μια εξαιρετική ποικιλία και … στις μισές τιμές, εισαγόμενα κρασιά όταν η Ελλάδα διαθέτει 700 και πλέον οινοποιεία και κάπου 3.000 ετικέτες καταπληκτικών κρασιών, εισαγόμενα τσιγάρα όταν η Ελλάδα διαθέτει κραταιά Ελληνική καπνο-βιομηχανία με δεκάδες σήματα -ή μήπως νομίζουμε πως ο εισαγόμενος καρκίνος είναι καλύτερος από τον ελληνικό;  Πρόκειται απλά για πολύ κάκιστες συνήθειες που είναι ανάγκη να αλλάξουμε, αν θέλουμε να μην παραμένουμε γονατιστοί στο έλεος του κάθε δανειστή!
Ό κατάλογος των εισαγόμενων προϊόντων που μπορούμε να αντικαταστήσουμε στις καθημερινές καταναλωτικές μας συνήθειες, είναι πραγματικά ατέλειωτος. Από τα τρόφιμα και τα ποτά, τα ρούχα, την ένδυση, τα εκπληκτικά αποστάγματα και τα αλκοολούχα ποτά που η Ελλάδα προσφέρει απλόχερα σε κάθε γωνιά, τα έπιπλα – έλεος πλέον, πληρώνουμε και αγοράζουμε με δανεικά χρήματα έπιπλα Τουρκικής κατασκευής και δεν προτιμάμε τις εκπληκτικές δημιουργίες δεκάδων Ελλήνων κατασκευαστών επίπλων- και τόσα άλλα!
Εκείνο που απαιτείται είναι μεγαλύτερη προσοχή όταν αγοράζουμε διάφορα προϊόντα ώστε να βεβαιωθούμε πως στην συσκευασία τους αναγράφεται η ένδειξη «ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΠΡΟΙΟΝ» (πολύ καλύτερα, αν υπάρχει η ένδειξη «ΕΛΛΑΔΙΚΑ ΜΑΣ»).
Οι επαγγελματίες πρέπει να δείξουν ευαισθησία και υπευθυνότητα απέναντι στην Ελληνική παραγωγή – οι ξένοι έρχονται στη χώρα μας όχι μόνο για τον μοναδικό ήλιο και τις παραμυθένιες παραλίες μας, αλλά και για να δοκιμάσουν τα Ελληνικά προϊόντα. Χαρακτηριστικό παράδειγμα προς αποφυγή, ο επαγγελματίας της Χερσονήσου Κρήτης που μοσχοπουλούσε «Κρητικό πρωινό» με …. Lipton, Lurpak, Γερμανική μαρμελάδα και Κινέζικο μέλι!
Είμαστε περήφανοι για την καταπληκτική ποιότητα των ελληνικών τροφίμων, ποτών και αποσταγμάτων. Δεν χρειάζεται να τα πουλάμε φθηνά στους ξένους, αρκεί να είμαστε τίμιοι και σωστοί απέναντι τους: Αυθεντικό «Κρητικό πρωινό» με 12 Ευρώτην μερίδα και «Διεθνές πρωινό» (με Lipton, Lurpak, Γερμανική μαρμελάδα, Κινέζικο μέλι και ότι πιο φτηνό βρίσκουμε στην αγορά) με 4,95 Ευρώ! Έτσι, και βοηθάμε την Ελληνική παραγωγή και της ανεβάζουμε επίπεδο (image) προσθέτοντας υπεραξία στα εξαιρετικά μας προϊόντα. Δεν χρειάζεται ούτε να κλέβουμε, ούτε να κοροϊδεύουμε τους ξένους!
Σ Υ Μ Π Ε Ρ Α Σ Μ Α : Ας συνειδητοποιήσουμε πως η πολυπόθητη ανάπτυξη και η έξοδος από την οικονομική κρίση είναι και δική μαςπροσωπική υπόθεση του καθ΄ ένα και της κάθε μίας από εμάς ξεχωριστά.
Ας κοιτάξουμε με μεγάλο ενδιαφέρον και συμπάθεια, την προσπάθεια νέων φοιτητών από ολόκληρη την Ελλάδα να δημιουργήσουν για μας νέα, καινοτόμα και ολοκληρωμένα προϊόντα διατροφής τα οποία αξιοποιούνται εμπορικά από την Ελληνική Βιομηχανία Τροφίμων, στα πλαίσια του ετήσιου διαγωνισμού ECOTROPHELIA.
Αγοράζοντας Ελληνικά προϊόντα, προσέχοντας με μεγάλο ενδιαφέρον αξιέπαινες πρωτοβουλίες (ΕΛΛΑΔΙΚΑ ΜΑΣ, ECOTROPHELIA, ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΠΡΩΙΝΟ κ.α.π) υποστηρίζουμε πρακτικά την μείωση της ανεργίας και την αύξηση της απασχόλησης, συνεισφέρουμε στην μείωση του ελλείματος του εμπορικού μας ισοζυγίου που κάθε χρόνο προσθέτει βάρος πολλών δισεκατομμυρίων στην ήδη χρεωμένη Ελληνική οικονομία, ανακουφίζουμε με νέες εισφορές τα ασφαλιστικά μας ταμεία διευκολύνοντας την απρόσκοπτη καταβολή των συντάξεων, ενισχύουμε την φοροδοτική ικανότητα των ελληνικών επιχειρήσεων βοηθώντας στην καταβολή των εργατικών και φορολογικών τους υποχρεώσεων. Και βέβαια υποστηρίζουμε την τσέπη μας αφού τα περισσότερα από τα εισαγόμενα είδη των καθημερινών καταναλωτικών μας αναγκών είναι ακριβότερα από τα Ελληνικά! Επί πλέον τα περισσότερα Ελληνικά προϊόντα βρίσκονται σε εξαιρετικά επίπεδα ποιοτικής ανταγωνιστικότητας με τα αντίστοιχα εισαγόμενα, καθιστώντας εντελώς αδικαιολόγητη την έλλειψη ευαισθητοποίησης που επιδεικνύουμε μπροστά στα ράφια των αλυσίδων λιανικής, κατά τις αγορές των  καθημερινών, καταναλωτικών αναγκών μας!
Εμπρός λοιπόν: Θέλουμε ανάπτυξη; Θέλουμε δουλειά; Θέλουμε επενδύσειςαπό ελληνικές επιχειρήσεις;
Ε, τότε Αγοράζουμε Ελληνικά! Τόσο απλά!